W  2030 nawet dwie trzecie zawodów będzie wymagało wysoko rozwiniętych kompetencji miękkich. W jaki obszar kompetencji warto inwestować?

Pojawia się zapotrzebowanie na nowe umiejętności, ponieważ powstają dotychczas nieznane obszary specjalizacyjne. Stąd też oprócz posiadanych mierzalnych umiejętności, bezpośrednio związanych z wykonywaną pracą, idealni kandydaci powinni także dysponować kompetencjami, które przygotują ich na ewentualne zmiany.

Jak pokazuje doświadczenie Hays, pracodawcy wymagają od kandydatów, oprócz umiejętności twardych, również rozwiniętych kompetencji miękkich, które pozwolą im na szybką reakcję na nieustanną transformację.

 

 

Zakres poszukiwanych kompetencji jest szeroki:  od wrodzonej ciekawości i otwartości na zmiany, przez rozbudowane umiejętności komunikacyjne, aż po zdolność do szybkiej reorganizacji.

 

Ekspert Hays wymienia sześć kompetencji miękkich, które powinien posiadać każdy specjalista.

 

1. Chęć nauki

Wbrew pozorom otwartość na kontynuację nauki i stały rozwój jest przez pracodawców uważana za kompetencję miękką i plasuje się na szczycie listy cech poszukiwanych wśród kandydatów.

Jak uważa Agnieszka Pietrasik, Executive Manager w Hays Poland, idealny pracownik powinien aktywnie inwestować w rozwój posiadanej wiedzy – być na bieżąco z nowościami branżowymi, znać aktualne posunięcia konkurencji, uczestniczyć w konferencjach oraz monitorować zadowolenie klientów, aby poprawić lub udoskonalić świadczone usługi.

Bez względu na obszar specjalizacyjny, gotowość do dalszej nauki i śledzenie trendów są cechami wysoko cenionymi przez większość pracodawców. W końcu to od stanu wiedzy pracowników w dużej mierze zależy sukces firmy. Dlatego ubiegając się o pracę, warto podkreślić swoją chęć do dalszej nauki i podkreślić dotychczasowe działania ukierunkowane na rozwój zawodowy – twierdzi ekspertka.

Co więcej, w parze z aktualną wiedzą idzie duża świadomość zmian zachodzących na rynku pracy. Wtedy o wiele łatwiej jest w porę dostrzec u siebie niedobór kompetencji aktualnie poszukiwanych na rynku oraz podjąć kroki w celu uzupełnienia braków.

 

2. Orientacja na klienta

Zdecydowana większość firm jest w zupełności uzależniona od klientów – ich liczby, rodzaju oraz kupowanych przez nich produktów i usług.

Ogromne znaczenie dla biznesu ma także sposób, w jaki zmieniają się zachowania zakupowe oraz dostosowanie oferty do odmiennych preferencji klientów. Jako przykład może posłużyć wzrost zainteresowania zakupami dokonywanymi za pomocą sklepów online i aplikacji mobilnych.

Zmian zachowań konsumentów widać także w świecie rekrutacji – niemal zawsze pierwszym źródłem wyszukiwania ofert pracy są strony internetowe, które umożliwiają bezpośrednie przesłanie aplikacji. – Dostęp do nowoczesnych technologii zmienia potrzeby klientów, od których zależny jest sukces każdej firmy. Stąd też organizacje poszukują pracowników, którzy rozumieją zmiany zachodzące w branży, cechują się otwartością na potrzeby obecnych i potencjalnych klientów oraz są w stanie zaproponować firmie odpowiednie rozwiązania – komentuje Agnieszka Pietrasik.

 

3. Zdolność adaptacji

Umiejętność akceptowania i szybkiego dostosowania się do zachodzących zmian jest cechą wysoce poważaną wśród pracodawców. Zmiany są nieodłącznym elementem współczesnego świata pracy – metody wykonywania pracy o charakterze biurowym, technicznym, kreatywnym ulegają ciągłym przemianom. Jednak przyszłości nikt nie jest w stanie przewidzieć, a natura nadchodzących zmian w wielu przypadkach pozostaje zagadką. Dlatego też pracodawcy oczekują od kandydatów umiejętności radzenia sobie w zmiennym środowisku, szybkich reakcji oraz postrzegania nowości na rynku jako szansy na innowację i rozwój.

 

4. Umiejętności komunikacyjne i interpersonalne

Kontynuacja nauki oraz zdolność wymyślania innowacyjnych rozwiązań są mocnymi atutami kandydatów ubiegających się o pracę. Wszystkie posiadane kompetencje miękkie tracą jednak na znaczeniu, gdy brakuje umiejętności sprawnego komunikowania posiadanej wiedzy. Zdaniem Agnieszki Pietrasik, pracodawcy poszukują kandydatów, którzy mają rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz czują się pewnie rozmawiając z osobami zajmującymi różne stanowiska w hierarchii organizacyjnej.

– Pracodawcy poszukują specjalistów, którzy patrzą na biznes w szerszej perspektywie oraz rozumieją kierunek, w którym rozwija się branża. Równie istotna jest umiejętność komunikowania swojej wiedzy, doświadczenia i przekonań, która przyczynia się do rozwoju pozostałych współpracowników. Pracodawcy stawiają przede wszystkim na umiejętności interpersonalne, a każdy specjalista powinien inwestować w rozwój tych kompetencji – radzi ekspertka Hays.

 

5. Szacunek dla pomysłów innych

Idealny pracownik powinien mieć własne pomysły oraz bez obaw dzielić się nimi na forum publicznym. Nie mniej ważny jest jednak szacunek dla inicjatyw innych współpracowników. W organizacjach, które promują współpracę oraz różnorodność myśli i poglądów, innowacyjne rozwiązania dla bieżących wyzwań często powstają w wyniku debat oraz burzy mózgów prowadzonych na szeroką skalę. Od pracowników oczekuje się szacunku dla wszystkich pomysłów, umiejętności zachowania profesjonalnej postawy w trakcie dyskusji oraz zachowania konstruktywności wszelkiej krytyki. Warto pamiętać o otwartości na inicjatywy innych osób, inwestując w rozwój kompetencji miękkich.

 

6. Umiejętności organizacyjne

Ostatnim, lecz nie mniej ważnym rodzajem kompetencji miękkich są zdolności do odpowiedniej organizacji pracy. W niepewnych czasach, kiedy zachodzi wiele nieprzewidywalnych zmian, trudno jest przewidzieć, jaka w niedalekiej przyszłości będzie sytuacja gospodarcza i kondycja rynku pracy. W związku z tym, jednym z kluczowych priorytetów firm jest utrzymywanie wysokich wskaźników produktywności. To z kolei w sposób bezpośredni przekłada się na oczekiwania względem potencjalnych pracowników.

Pracodawcy poszukują kandydatów, którzy potrafią odpowiednio zaplanować realizację powierzonych zadań oraz tym samym zwiększyć efektywność. Umiejętność dobrej organizacji pracy przekłada się na dotrzymywanie terminów, pełne wykorzystanie dostępnych zasobów oraz lepsze wyniki. Firmy są tego świadome i tę świadomość powinni mieć także specjaliści poszukujący nowego miejsca zatrudnienia – twierdzi Agnieszka Pietrasik.

 

Wyprzedzenie oczekiwań pracodawców poprzez pozyskanie kompetencji miękkich jeszcze zanim zostanie podjęta decyzja o zmianie zawodowej, pomogą każdemu specjaliście wybić się na tle przyszłej konkurencji. Co więcej, rozwinięte kompetencje miękkie w połączeniu ze znajomością środowiska cyfrowego oraz biegłym wykorzystywaniem nowoczesnych technologii zdecydowanie ułatwią znalezienie wymarzonej pracy zarówno teraz, jak i za kilka lat.

 

 

Źródło

 

Autor: Marta Szymańska-Jarosz
Ostatnia aktualizacja: 29.09.2017, godz. 09:11 - Marta Szymańska-Jarosz