INSTYTUTU HISTORII SZTUKI KUL

logo.jpg                       

STRONA GŁÓWNA INSTYTUTU

Czytaj dalej...

„KUL równolatkiem Niepodległej, czyli… Retro warsztaty dla młodzieży” - w dniach 17-26 września 2018 r. 

retro_warsztaty

 

„KUL równolatkiem Niepodległej, czyli… Retro warsztaty dla młodzieży”

Fundacja Rozwoju KUL

zaprasza młodzież szkół średnich

na bezpłatne zajęcia warsztatowe, które odbędą się 

w dniach 17-26 września 2018 r. 

 

Do wyboru m.in. zajęcia muzyczne, kaligraficzne, kulinarne i oratorskie,

a także multimedialna prezentacja na temat powstania uniwersytetu,

zwiedzanie wystawy w Muzeum Uniwersyteckim KUL,

rozgrywki gry planszowej „Uniwersytet Niepodległy”

oraz warsztaty jazdy na wrotkach.

 


Romantyzm i jego interpretacje jako preludium do nowoczesności - konferencja naukowa - 27-28.09.2018

romantyzm_i_jego_interpretacje_jako_preludium_do_nowoczesnosci

konferencja naukowa

 

 


27-28.09.2018 (czwartek-piątek)
Galeria Labirynt, ul. ks. J. Popiełuszki 5, Lublin
Wstęp wolny

 

/Program PDF/

 


Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Poza ramą obrazu” 27 września 2018 r.

Ogólnopolska Konferencja Naukowa

„Poza ramą obrazu”

Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
Sala Konferencyjna
ul. Gabriela Narutowicza 4 
 
 
Organizatorzy:
 
Grupa MULTImedia (http://www.grupamultimedia.pl/)
Katedra Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej IHS KUL
Katedra Historii Sztuki Kościelnej i Muzealnictwa IHS KUL 
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
 
Opieka naukowa:
dr hab. Irena Rolska prof. KUL
 
Komitet organizacyjny:
Przewodniczący: mgr Agnieszka Chwiałkowska, mgr Marta Król
Sekretarz: mgr Katarzyna Ból, mgr Kinga Próchniak
 

Studenckie praktyki inwentaryzatorskie zabytków na Dolnym Śląsku - lipiec 2018 r.

Tegoroczne praktyki II. roku Historii Sztuki KUL

prowadzone są pod kierunkiem dr Anny Głowy i dr Krzysztofa Przylickiego.

Odbywają się one na terenie Dolnego Śląska w miejscowościach takich jak:

Gorzanów, Lubomierz oraz Międzylesie. 

 
 
praktyki_na_dolnym_slasku_-_lipiec_2018_gorzanow_1
 
praktyki_na_dolnym_slasku_-_lipiec_2018_lubomierz
 
praktyki_na_dolnym_slasku_-_lipiec_2018_miedzylesie

ARTUR POPEK: "ACH ŻEGNAJCIE BAOBABY"

ach_zegnajcie_plakat_a3_ok_q_1240

 

 

ACH ŻEGNAJCIE BAOBABY

 

ARTUR POPEK

ORAZ

ZESPÓŁ IM. ALFREDA SCHREYERA Z DROHOBYCZA

 

TADEUSZ SERWATKA

LEW ŁOBANOW

JANA LENZION

ROMAN LOKATYR

ANDRZEJ SZABLA

LESIA BŁYSZCZAK

WOLODYMYR MURAWSKYI

 

 

 

 

NOC LIPCOWA – ODSŁONA II (WERNISAŻ I KONCERT)

 

6 LIPCA /PIĄTEK/ GODZ. 18.00

„ŁUCJAN” GALERIA AUTORSKA

UL. BERNARDYŃSKA 12 W LUBLINIE

 

 

ARTYŚCI,

 

 

FUNDACJA CHROŃMY DZIEDZICTWO,

I GALERIA

SERDECZNIE ZAPRASZAJĄ 

 

 

 

 Noc lipcowa to dobry czas na złapanie oddechu, refleksję nad sztuką i spotkania w gronie przyjaciół. W aurze nadchodzącego lata już po raz drugi zapraszamy na międzypokoleniowe spotkanie w ogrodzie i w galerii. W tym roku zapraszamy na wernisaż nowych grafik prof. Artura Popka. Ten lipcowy wieczór zakończymy repertuarem polskich, żydowskich i ukraińskich utworów w wykonaniu Zespołu im. Alfreda Schreyera z Drohobycza. 

Skład zespołu tworzą: Tadeusz Serwatka, Lew Łobanow, Jana Lenzion (wokal), Roman Lokatyr, Andrzej Szabla, Lesia Błyszczak, Wolodymyr Murawskyi. 

 

 

 

 Prof. Artur Popek

 

- ur. 26 maja 1960 roku w Szczebrzeszynie. Ukończył z wyróżnieniem psychologię oraz wychowanie plastyczne na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. W 1983 roku podjął pracę w Instytucie Wychowania Artystycznego jako asystent-stażysta a następnie asystent i starszy asystent. W latach 1991-1992 odbył staż doktorancki na Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem prof. Rafała Strenta. Tytuł adiunkta I st. uzyskał w 1992 roku, a tytuł adiunkta II st. w roku 1998. W 2011 roku uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. Od 2013 profesor zwyczajny. Dziekan Wydziału Artystycznego w Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie na kadencję 2012-2016. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie i ADOGI (Międzynarodowe Stowarzyszenie Małej Formy Graficznej) w Barcelonie, Hiszpania. Od 2000 roku związany z Grupą KRAK – Hollywood, L.A. USA. Od 2000 roku Dyrektor Artystyczny Society for Arts w Chicago USA. W latach 2001-2010 współpracował jako grafik-ilustrator z Nowym Dziennikiem w New York USA.
Zorganizował ponad 70 wystaw indywidualnych (m.in.: Chicago - USA, Society for Arts, 1999-2017; Los Angeles USA, Director's Guild of America 2000; Charlotte – USA Unlimited Art Gallery 2002; Buffalo USA, Canissius College Gallery 2013; Tallahassee USA, Oglesby Gallery 2017; Los Angeles, USA - Vienna Woods Gallery, 2018), brał udział w ponad 60 wystawach międzynarodowych oraz ponad 70 zbiorowych. Jest autorem około stu projektów katalogów, książek, druków akcydensowych itp. Jest laureatem kilkunastu prestiżowych nagród i wyróżnień w zakresie grafiki i malarstwa. Jego prace zdobyły renomę międzynarodową, wchodząc w skład wielu zbiorów uznanych galerii, muzeów oraz kolekcji prywatnych.
Jego twórcze dokonania skupiają się wokół grafiki warsztatowej a zwłaszcza tradycyjnych, szlachetnych technik metalowych (akwaforta, suchoryt), oraz malarstwa tworzonego konsekwentnie od roku 2003 w formacie 100x100 cm. Wypracował swój własny, niepowtarzalny i rozpoznawalny warsztat będący sumą doświadczeń z pogranicza różnych dziedzin plastyki: grafiki, malarstwa, rzeźby i mediów cyfrowych. Ostatnie cykle malarskie i graficzne to Peregrynacje - zawierające refleksje i doświadczenia z podróży po świecie dotyczące kondycji ludzi we współczesności, pytania o przyczynę miłości i okrucieństwa. Bestiarium to pogłębiona zaduma nad archetypem człowieka, ścieraniem się destrukcji i harmonii w kontakcie z naturą. Tarcze to wewnętrzny diariusz, komentujący upływający czas w sposób transcendentny, to próba zadawania pytań najważniejszych językiem malarstwa. Strona Autora: www.arturpopek.com/

 

***
VARIA NA TEMAT TWÓRCZOŚCI Prof. Lechosław Lameński:
 "Bez wątpienia jubileusz trzydziestolecia pracy twórczej nastraja do chwili refleksji, do zastanowienia się kim jest obchodzący ten jubileusz artysta, co osiągnął przede wszystkim w ramach tak mu bliskiej przez całe dziesięciolecia grafice warsztatowej oraz – od kilkunastu już lat – na polu wzbudzającego jego coraz większe zainteresowanie malarstwa sztalugowego. Ale malarstwa szczególnego, przechodzącego w krótkim czasie transformację od czytelnej inspiracji miniaturowymi rycinami, które wielokrotnie powiększone i wzbogacone o element koloru stopniowo przestawały być zmodyfikowanymi kopiami swych czarno-białych pierwowzorów, opatrywanych takimi samymi – bardzo zresztą literackimi – tytułami, traciły swoją graficzność i linearność na rzecz zdecydowanie malarskiego myślenia o dwuwymiarowej płaszczyźnie płótna czy desce pokrytej farbami w określonym porządku, po kompozycje coraz bardziej przestrzenne, zmierzające konsekwentnie w kierunku podkreślenia i wykorzystania autonomii trzeciego wymiaru (głębi). Artur Popek, bo o nim mowa, to twórca wyjątkowo ciekawy i – w miarę upływu lat – coraz bardziej wszechstronny, interdyscyplinarny. Przez wielu utożsamiany przede wszystkim z nastrojową, wysmakowaną grafiką warsztatową, przesyconą wątkami literackimi (zwłaszcza w rozbudowanej warstwie treściowej), o czytelnym rodowodzie surrealistycznym (w sposobie wykorzystania elementów formalnych i kompozycyjnych), a zarazem autor baśniowych projektów okładek, plakatów i druków akcydensowych, któremu – o dziwo – coraz bliżej z jednej strony do tradycyjnego malarstwa sztalugowego, a z drugiej do fascynujących go w ostatnim czasie form przestrzennych, zapowiadających – być może już wkrótce – typowe kompozycje rzeźbiarskie. To także uwielbiający ciekawe artefakty zbieracz i kolekcjoner, zafascynowany bogatą historią i kulturą innych narodów, humanista z krwi i kości, człowiek o rozległych zainteresowaniach, wszechstronnej wiedzy i wyjątkowej wrażliwości. (...)" [L. Lameński, "Między światami. O twórczości malarskiej Artura Popka", 2018]

***
Adam W. Kulik: "Na grafiki Artura Popka patrzę od ponad 20 lat. U każdego twórcy, jest to szmat czasu pozwalający prześledzić rozwój formy, jej ewolucję. W pierwszych rysunkach daje się zauważyć zauroczenie poetyką Jana Popka (stryja): mimo pewnej deformacji solidny, realistyczny rysunek, często stosowane podziały płaszczyzny z własną hierarchią ważności prezentowanych na nich przedmiotów (Rytm 1982, Okno I 1982, Trzy spojrzenia 1982). Już te pierwsze prace (np. Tryptyk na trąbę powietrzną i flet 1982), zapowiadają późniejsze grafiki i obrazy olejne. Mamy tam pewną literackość lub - jak kto woli – narracyjność, ciążenie ku metaforze, poezji, sugerowanie własnej logiki wydarzeń, własnej hierarchii ważności lekceważących obiektywizm świata zewnętrznego. Jest też charakterystyczne dla Artura, i tak często później przez niego eksponowane, nagromadzenie drobnych detali, potocznie kojarzone z Miro. W następnych latach artysta zanurzył się w świat bardzo subtelnych, poetyckich, chciałoby się powiedzieć zwiewnych miniatur, w których kształty przedmiotów, zwierząt i ludzi wypływają jakby z pajęczyny snu (Wysnuwanie pamięci 1984, Spotkania leśne 1986). Tutaj po raz pierwszy, i zupełnie świadomie odciął się od nauczyciela, był sobą. Podejrzewam, że w tym czasie musiała fascynować go sztuka Wschodu (Chin, Japonii). (...)" [A. W. Kulik, "Poeta nastroju", 2005] 

 

 

*******************************************************************

 

 

O ZESPOLE MUZYCZNYM

Wielopokoleniowy zespół wykonuje muzykę wielokulturową, w tym dawne sławne polskie tanga oraz muzykę poważną oraz rozrywkową. Wcześniej zespół w składzie: Tadeusz Serwatko (akordeon) iLowaŁobanow(piano) towarzyszył skrzypkowi i śpiewakowi śp. Alfredowi Schreyerowi. Teraz doproszono do grupy młodych muzyków. AlfredSchreyer(1922-2015) polski skrzypek i śpiewak pochodzenia żydowskiego; urodzony w Drohobyczu i wychowany na przecięciu kultury polskiej, ukraińskiej i żydowskiej. Jako chłopiec uczęszczał do polskiego gimnazjum im. Władysława Jagiełły, w którym rysunku uczył Bruno Schulz. Więcej>>>

 

 

 

(Wstęp wolny)

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!

 
Czytaj dalej...

Dzisiaj mija 30 rocznica śmierci ks. profesora Władysława Smolenia

smolen_-_21052013_001

 

Msza święta w intencji księdza profesora Władysława Smolenia

zostanie odprawiona w kościele akademickim 

21 czerwca 2018 r. o godz. 12.30

 

   Dzisiaj mija trzydzieści lat od śmierci księdza profesora Władysława Smolenia, który przez 29 lat kierował Katedrą Historii Sztuki Kościelnej. Był człowiekiem wyjątkowym, a jednocześnie skromnym, pełnym pokory, bez reszty oddanym swojej pracy, która stanowiła pasję jego życia. Z jednej strony ksiądz profesor był naukowcem zatroskanym o skarby kultury, z drugiej kapłanem i autorytetem dla ludzi, których przyszło mu wychowywać, kształcić, czy później z nimi współpracować.
   Ksiądz profesor Władysław Smoleń urodził się w Męcinie, koło Nowego Sącza, 31 października 1914 roku. W 1938 roku przyjął w seminarium w Tarnowie święcenia kapłańskie i został skierowany do pracy duszpasterskiej. W czasie drugiej wojny światowej działał w ruchu oporu, sprawując między innymi funkcję kapelana Obwodu AK Kolbuszowa. Brał czynny udział w akcjach rozbrojenia Niemców i przerzutu broni. Po wojnie nadal prowadził działalność opozycyjną. Pracę duszpasterską łączył ze studiami, uzyskując doktorat z teologii i historii. W 1950 roku został dyrektorem Muzeum Diecezjalnego i Archiwum Kurialnego w Tarnowie, a następnie diecezjalnym konserwatorem zabytków sztuki kościelnej. W 1957 roku został powołany na kierownika nowo powstającej na KUL-u Katedry Sztuki Kościelnej. W 1963 roku habilitował się na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1964 – 1966 ksiądz profesor sprawował funkcję dziekana Wydziału Nauk Humanistycznych KUL. Dnia 10 maja 1965 roku Senat KUL wybrał księdza profesora Władysława Smolenia na rektora uczelni, jednak Minister Szkolnictwa Wyższego nie zatwierdził tej kandydatury.
   Ksiądz profesor zafascynowany był sztuką średniowieczną oraz ikonografią chrześcijańską, szczególnie maryjną, ale z wielkim zaangażowaniem wypowiadał się również na tematy współczesnej sztuki sakralnej. Kochał i rozumiał sztukę ludową. To on rozsławił działalność księdza Edwarda Nitki z Paszyna i fenomen ludowej rzeźby paszyńskiej, miał też niemały udział w wypromowaniu twórczości krynickiego Nikifora.
   Pozostawił po sobie cenny dorobek naukowy, a w sercach tych, którzy go znali, pamięć, szacunek i wdzięczność.

Czytaj dalej...

Światowy Zjazd Absolwentów Historii Sztuki KUL

Szanowni Absolwenci oraz Goście Instytutu Historii Sztuki,
serdecznie zapraszamy w dniu 9 czerwca (sobota) ok. godz. 11.30
(po spotkaniu z władzami Wydziału Humanistycznego)
do sali 243 w Gmachu Głównym
i do Lektorium (Gmach Główny sala 336),
a także na "Olimp" na tzw. "Czas otwartych Katedr",
podczas którego będzie możliwość obejrzenia wystawy archiwalnych fotografii
związanych z dziejami Historii Sztuki.

 

zjazd_plakat

 

Światowy Zjazd Absolwentów KUL - PROGRAM

 


Galeria 1 im. B. Słomki zaprasza 6 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 na wernisaż wystawy WIDZIEĆ.

Plakat_Widziec_Nowica_2009-2017_1240

 

Galeria 1 im. B. Słomki zaprasza
6 czerwca 2018 r. o godz. 19:00
na wernisaż wystawy

WIDZIEĆ

prezentującej współczesne ikony, które powstały w ramach
Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisów w Nowicy w latach 2009-2017.
Podczas otwarcia wystawy o projekcie opowie pan Mateusz Sora,
prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Nowicy.
 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II,
Al. Racławickie 14, Gmach Główny II piętro
/GALERIA 1 - WIDZIEĆ/