Quiz literacki w ramach Święta Polonistyki 2024

 

Drugiego dnia Święta Polonistyki nasi Studenci bawili się na quizie literackim. Reprezentanci poszczególnych lat odpowiadali na pytania dotyczące literatury dla dzieci, lektur szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Odgadywali też, z jakich otworów pochodziły wybrane cytaty. Wygrały Panie z II roku studiów licencjackich, a II miejsce zajęli Państwo z I roku studiów magisterskich. Uczestnicy mogli liczyć na gorący doping publiczności i ciekawe podpowiedzi z formie kalamburów. Gratulujemy i dziękujemy za wspólną zabawę!

Zdjęcie wykonała Pani dr Agnieszka Karczewska.
 
quiz1
 
dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Uroczystość na cześć byłego kierownika naszej Katedry

 

Pierwszego dnia Święta Polonistyki 2024 miała miejsce uroczystość wręczenia księgi pamiątkowej prof. drowi hab. Romanowi Doktórowi, który kierował naszą Katedrą w latach 2000-2006. 

 

kul_plakat_2024_pwreczenie_ksiegi

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Studenci naszej specjalizacji z wykładem w SP nr 38 w Lublinie

 

25 marca br. studenci naszej specjalizacji: p. Małgorzata Gołąb, p. Izabela Misztal, p. Patrycja Poręba, p. Paweł Korga i p. Ignacy Wiński wygłosili wykład na temat prozy (mit, baśń, legenda, nowela, opowiadania, powieść fantasy, powieść historyczna, powieść kryminalna, powieść obyczajowa, powieść podróżnicza, powiastka filozoficzna) dla uczniów klas VII i VIII  Szkoły Podstawowej nr 38 im. H. Sienkiewicza w Lublinie. Ich wypowiedzi przyjmowane były przez uczniów entuzjastycznie. Przyszli poloniści spisali się wspaniale. Gratulujemy i dziękujemy! Przyjemnością jest przygotowywanie ich do zawodu. 

 

O wydarzeniu można przeczytać na stronie SP nr 38: https://sp38.lublin.eu/szczegoly-aktualnosci/mity-6705?parent_way=1877

 

20240325_103224
20240325_105450 20240325_105454
20240325_110857 20240325_120223
20240325_112442 20240325_121803

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

 

*

 

Kolejna książka wydana w naszej Katedrze!

 

Z radością informuję, że właśnie ukazała się moja piąta książka autorska Teksty literackie w pracy nauczyciela polonisty. Lektury i kontekstyktórej recenzentami są prof. Małgorzata Gajak-Toczek z Uniwersytetu Łódzkiego oraz prof. Lech Giemza z KUL. 

W publikacji podejmuję te kwestie, które wydają mi się istotne z dydaktycznego i nauczycielskiego punktu widzenia. Piszę o lekturach omawianych w szkole ponadpodstawowej: Iliadzie Homera, Trenach Jana Kochanowskiego, Dziadach cz. III, Odzie do młodości i  Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, Lalce Bolesława Prusa, Weselu Stanisława Wyspiańskiego, wierszach Cypriana Kamila Norwida, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Stanisława Grochowiaka, Czesława Miłosza, Jana Pawła II i Mariusza Parlickiego, Madame Antoniego Libery. W rozdziale drugim odwołuję się do lektur przeznaczonych dla uczniów szkoły podstawowej: bajki O rybaku i rybce Aleksandra Puszkina, Bajek Ignacego Krasickiego, Katarynki Prusa, Siłaczki Stefana Żeromskiego, wierszy Jana Brzechwy i Wisławy Szymborskiej.

Książka składa się z czternastu rozdziałów. W trzech pierwszych zawarte są refleksje na temat kompetencji potrzebnych nauczycielowi uczącemu literatury. W tym celu przypominam postać Johna Keatinga, bohatera filmu i książki Stowarzyszenie Umarłych Poetów, propagującego odwagę w podejściu do literatury, stawiającego na indywidualny i radosny z nią kontakt, traktowanie jej jako dobra i wartości, a ponadto zwracam uwagę na wychowawczą wartość starych lektur oraz ich znaczenie w edukacji literackiej. Kolejne rozdziały zostały poświęcone różnym sposobom pracy z lekturami: uwzględnianiu kontekstów literackich i biograficznych, rozmowie jako najważniejszej z metod stosowanych przez polonistów w pracy z literaturą, pogłębionej analizie historii przedstawionych w lekturze. Następne zawierają interpretacje wybranych wierszy poetów XX i XXI wieku. W ostatnich trzech zaś pokazuję, jak wiedza o uczniach (ich cechach indywidualnych, geniuszu, prawach uczenia się), wpływa na szkolną pracę z utworami literackimi.

Serdecznie zapraszam do lektury!

 

teksty_literackie_okladka

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka - autorka

 

*

 

 

Promocja specjalizacji nauczycielskiej

 

W ramach tegorocznego Święta Polonistyki, 21 kwietnia 2023 roku o godz. 9.00 w CTW-102, odbędzie się promocja naszej specjalizacji. Krótko przedstawimy jej program, opowiemy o zajęciach oraz blaskach i cieniach zawodu nauczyciela. Będzie z nami p. Edyta, która znakomicie łączy studiowanie polonistyki z pracą w szkole podstawowej. Zapraszamy wszystkich Państwa, którzy myślą o tym, by w przyszłości pracować z dziećmi i młodzieżą.

 

W imieniu pracowników Katedry

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Treny Jana Kochanowskiego po raz pierwszy na ekranie

 

17 kwietnia 2023 roku na KUL-u, w ramach tegorocznego Święta Polonistyki, odbędzie się premiera filmu Damiana Bieńka "Jan Kochanowski. Treny". Po projekcji zaplanowano debatę na temat produkcji, w której wezmą udział literaturoznawcy, muzykolodzy, historycy sztuki, nauczyciele, studenci i uczniowie. Warto posłuchać i zobaczyć. To na pewno coś, czego jeszcze nie było. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Uniwersytetu pod linkiem: https://www.kul.pl/na-kul-wokol-adaptacji-trenow-quot-kochanowskiego,art_102584.html

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka 

 

*

 

Udział Pani dr Agnieszki Karczewskiej w konferencji międzynarodowej

 

Z dumą i radością informujemy, że w dniach 6-8 października 2022 roku Pani dr Agnieszka Karczewska uczestniczyła - stacjonarnie - w konferencji "Children and Integral Human Development", zorganizowanej przez Center for Social Concerns University of Notre Dame w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Jej uczestnikami byli badacze zainteresowani szeroko pojętymi "childhood studies" z Ameryki Północnej i Południowej, Europy, Australii i Afryki. Referat Pani Doktor - jedynej prelegentki z Polski - zatytułowany był How to love a Child? Janusz Korczak's voice in ten discourse on children and childhood, a jego cel stanowiło zaprezentowanie myśli i dokonań Starego Doktora. 

 

agnieszka_1

 

agnieszka_2

 

agnieszka_4

 

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Kolejna książka wydana w naszej Katedrze!

 

Z radością informujemy, że w naszej Katedrze ukazała się kolejna publikacja naukowa. E-book nosi tytuł Gry i grywalizacja w kulturze XXI wieku (Wydawnictwo KUL, Lublin 2022) i ukazał się dzięki finansowemu wsparciu Dyrektora Instytutu Literaturoznawstwa KUL Prof. Grzegorza Maziarczyka. Redaktorką naukową publikacji i osobą, która włożyła wiele wysiłku, by książka trafiła do czytelników, jest dr Monika Szabłowska-Zaremba, zaś jedną z recenzentek wydawniczych dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka. W książce swój artykuł na temat edukacyjnych aspektów gier komputerowych w nauczaniu historii opublikował mgr Dawid Kowalczyk, nowy pracownik naszej Katedry.

 

E-book znajduje się na stronie Repozytorium Instytucjonalnego KUL:

 

https://repozytorium.kul.pl/handle/20.500.12153/3758

 

Serdecznie zapraszamy do lektury!

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Spotkanie z prof. Piotrem Kołodziejem z UP!

 

Serdecznie zapraszam na spotkanie

z DR HAB. PIOTREM KOŁODZIEJEM, PROF. UP
DYREKTOREM INSTYTUTU FILOLOGII POLSKIEJ UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO W KRAKOWIE

 

Na czym polega edukacja humanistyczna albo po co czytać i jak

 

 

Piotr Kołodziej – literaturoznawca, dydaktyk, certyfikowany tutor akademicki, a także nauczyciel języka polskiego w VIII Prywatnym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Interesuje się głównie interferencjami literatury i sztuk wizualnych (zwłaszcza malarstwa) oraz teorią i praktyką kształcenia (ujęcie antropologiczne), czego efektem jest kilkadziesiąt prac naukowych opublikowanych w kraju i za granicą, w tym m.in. monografie: Czas na obraz (2013), Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą (2018), Literatura grozi myśleniem (2021). Współautor koncepcji edukacji humanistycznej oraz prezentujących ją książek (Pakt dla szkoły, 2011; Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, 2016), programu kształcenia i podręczników do języka polskiego dla ucznia i nauczyciela (To lubię! – szkoły średnie). Współtwórca formacyjnego Teatru Interakcji, antologii dramatów i monografii na ten temat (Szkolny Teatr Interakcji. Od pomysłu do przedstawienia, 2016). Przy współpracy z różnymi instytucjami kulturalnymi i oświatowymi prowadzi w kraju i za granicą (USA, Francja, Węgry, Litwa, Niemcy) zajęcia dla studentów, nauczycieli i licealistów, wykłady otwarte z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa oraz międzynarodowe warsztaty teatralne. Miłośnik twórczości Johannesa Vermeera i Wisławy Szymborskiej, a także Caravaggia, Claude’a Moneta, Bolesława Prusa, Brunona Schulza, Witolda Gombrowicza, Zbigniewa Herberta i Wiesława Myśliwskiego.

 

Spotkanie odbędzie się 16 maja (poniedziałek) w CN-205 w godz. 14.30-16.00.

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

 

*

 

Święto polonistyki 2022!

 

Informujemy, że w dniach 16-18 maja 2022 roku odbędzie się święto naszej polonistyki. Szczegółowy program obchodów święta poniżej:

 

kolegium_zaproszenia_swieto_polonistyki

 

 

Serdecznie zapraszamy do udziału w wielu ciekawych wydarzeniach!

 

 

W imieniu organizatorów

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

 

*

 

Konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych

 

Z radością informujemy, że Pani dr Monika Szabłowska-Zaremba, pracownik naukowo-dydaktyczny naszej Katedry i jednocześnie koordynator humanistyki cyfrowej, wraz ze studentami HC organizuje poświęcony szkole konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych w ramach Dni Humanistyki Cyfrowej, które w tym roku przypadają w dniach 9-13 maja.

Mamy nadzieję, że uczniowie z entuzjazmem przyjmą wyzwanie i nadeślą swoje propozycje, o czym będziemy informować. 

 

plakat_mem  

Pracownicy KDLiJP

 

 

*

 

Krasnystaw 2022

 

21 kwietnia br. Pani dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka poprowadziła wykłady dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych uczestniczących w wojewódzkim konkursie poprawności językowej, którego współorganizatorem był KUL. Wykład dla nauczycieli poświęcony był neurodydaktyce i jej wpływie na współczesną edukację (Wiedza o ludzkim mózgu jako pomoc w pracy nauczyciela), natomiast wykład dla uczniów  dotyczył szkolnego humoru, gier i psychomanipulacji, zabawnych interakcji pomiędzy nauczycielem i uczniami (O szkole na wesoło). Zajęcia, które miały miejsce w I Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie, spotkały się z zainteresowaniem i życzliwym przyjęciem ze strony słuchaczy. 

 

krasnystaw

 

Zdjęcie ze strony internetowej I LO w Krasnymstawie.

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Jeszcze o powtórkach do matury 2022

 

W ramach organizowanych przez Kolegium Filologii Polskiej, Edytorstwa i Humanistyki Cyfrowej polonistycznych powtórek przed maturą Pani dr Monika Szabłowska-Zaremba oraz Pani dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka poprowadziły wykłady dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Dr Szabłowska-Zaremba mówiła o literaturze II poł. XIX i początku XX wieku, a dr hab. Marzec-Jóźwicka o arcydziełach literatury powszechnej.

 

Dziękujemy tegorocznym maturzystom, naszym słuchaczom, za życzliwe przyjęcie, zainteresowanie omawianą tematyką oraz bardzo pozytywne informacje zwrotne. Życzymy im powodzenia na egzaminie dojrzałości!

 

resized_20220423_101240

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Organizujemy powtórki do matury 2022!

 

W trzy soboty kwietnia 2022 roku, w godz. 10.00-13.15, organizujemy powtórki do egzaminu maturalnego z języka polskiego. Wykłady poprowadzą pracownicy Kolegium Filologii Polskiej, Edytorstwa i Humanistyki Cyfrowej KUL. 

Szczegóły na plakacie.

 

kul_plakat_2022_powtorki_z_j-polskiego

 

 

Formularz zgłoszeniowy w ogłoszeniu:

 

powtorki_do_matury_z_jezyka_polskiego

 

 

Serdecznie zapraszamy maturzystów, którzy chcą powtórzyć i uporządkować
z nami swoją wiedzę!

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Ogólnopolska konferencja naukowa
"Różne aspekty gry i grywalizacji w kulturze XXI wieku"

 

 

Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Różne aspekty gry i grywalizacji w kulturze XXI wieku”, organizowanej przez Koło Naukowe Humanistyki Cyfrowej KUL oraz Katedrę Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego KUL. Konferencja jest skierowana zarówno do studentów, doktorantów i pracowników naukowych. Chcielibyśmy, aby w czasie konferencji gry oraz grywalizacja stały się przedmiotem refleksji badawczej specjalistów reprezentujących różne dyscypliny naukowe.

 

fingrywazne3

 

Proponowany zakres zagadnień poruszanych w referatach:  

➢ rola gier w kulturze,
➢ etnografia graczy, etnografia przemysłu gier,
➢ historia gier,
➢ historia w grach,
➢ przedstawienie dziedzictwa narodowego w grach,
➢ wykorzystanie gier w nauczaniu formalnym i nieformalnym,
➢ motyw gry w literaturze,
➢ gra jako forma literatury,
➢ gry komputerowe jako pole walki o prawdę historyczną,
➢ współczesne metody i technologie projektowania gier,
➢ wykorzystanie grywalizacji w różnych sektorach,
➢ ekonomiczne i społeczne aspekty gier,
➢ e-sport a sporty tradycyjne,
➢ gry radiowe i telewizyjne,
➢ miasto i gry – gry miejskie,

➢ gry w świetle prawa,
➢ pozytywne i negatywne skutki grania w gry,
➢ kulturowe konteksty gier,
➢ regionalne kultury gier komputerowych,
➢ cyfrowe i tradycyjne wydania gier komputerowych,
➢ gra w hazard, loot boxy i gambling,
➢ etyka gracza,
➢ muzyka i grafika w grach.

 

Jednocześnie chcemy zaznaczyć, że jesteśmy otwarci na inne propozycje, które dotykają problemu badawczego konferencji.


Czekamy na Państwa formularze zgłoszeniowe do 20 listopada 2021 r. Link do formularza zgłoszeniowego: https://forms.gle/FW2DX6Pi9WdEuSha8 

 

Udział w konferencji jest bezpłatny.
Każdy prelegent otrzyma zaświadczenie poświadczające wygłoszenie referatu. Szacowany czas na wystąpienie to 15 min. Po zakończonym panelu nastąpi czas na dyskusję i pytania do referentów, na co przewidujemy około 20 minut.


Następnie planowana jest publikacja pokonferencyjna w formie e-booka, do której zakwalifikowane zostaną artykuły po pozytywnej recenzji. Wszystkie informacje dotyczące formatowania tekstów oraz przypisów nadeślemy wraz z informacją o pozytywnej recenzji.


Szczegółowy program konferencji przesłany zostanie pod koniec listopada.

 

Komitet naukowy konferencji:
dr Monika Szabłowska-Zaremba

dr Agnieszka Karczewska
dr hab. Lech Giemza, prof. KUL

 

Komitet organizacyjny konferencji: 
lic. Jolanta Błaszczuk

lic. Weronika Gil
lic. Angelika Izdebska

mgr Dawid Kowalczyk

lic. Łucja Przytuła
mgr Agata Tkaczyk

lic. Sylwia Wakuła

 

 

*

 

VII edycja KONSPEKTOMANII!

 

Serdecznie zapraszamy do udziału w VII już edycji konkursu "Konspektomania", organizowanego przez Koło Dydaktyków Polonistów KUL. Szczegóły można znaleźć pod tym linkiem: https://www.kul.pl/aktualnosci,15166.html

i na plakacie:

 

konspektomiania_2021

 

 

Pracownicy KDLiJP

 

 

*

 

Zmarła prof. dr hab. Anna Pilch

 

Z ogromnym smutkiem i niedowierzaniem przyjęłyśmy wiadomość o śmierci Pani Prof. dr hab. Anny Pilch, kierownik Katedry Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zainteresowania naukowe Pani Profesor sytuowały się na pograniczu historii i teorii literatury XX wieku, filmoznawstwa, historii malarstwa oraz metodyki edukacji polonistycznej. Była polonistką, dydaktykiem, ekspertem edukacyjnym, autorką licznych artykułów i książek (m.in. Symbolika form i kolorów. O krytyce artystycznej Stefanii Zahorskiej; Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka; O literaturze, sztuce i dydaktyce. Dialogi dawne i nowe; Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów), redaktorem naukowym serii wydawniczej Narracje w edukacji, niezwykle cenionym nauczycielem akademickim. 

Będziemy wspominać Panią Profesor jako osobę energiczną, charyzmatyczną, wymagającą, ale też niezwykle taktowną, życzliwą i ciepłą. 

 

Wieczny odpoczynek racz Jej dać, Panie...

 

Pracownicy KDLiJP KUL

 

 

*

 

 

Kolejna książka wydana w naszej Katedrze na dobry początek nowego roku!

 

Z radością informuję, że właśnie ukazała się książka Komunikacja w pracy nauczyciela polonisty Magdaleny Marzec-Jóźwickiej, podejmująca - jak wskazuje tytuł - istotny problem budowania przez nauczyciela relacji interpersonalnych z uczniami, zarówno w środowisku szkolnym, jak i pozaszkolnym. Jedna z z jej recenzentek, prof. dr hab. Beata Obsulewicz-Niewińska, napisała: "Myślę, że ta książka może być ulgą dla nauczycieli. Nie zawsze młodzi ludzie chcą komunikować się w przestrzeni szkolnej. Nie zawsze umieją to robić, choćby z powodu niezwykłego sprymityzowania języka, którym posługują się na co dzień. Często bunt jest językiem ich komunikacji. O takich sytuacjach też mówi ta książka, a przez mówienie już je oswaja i niekiedy podsuwa wyjścia z patowych sytuacji. Uczniowski mózg, o którym w niej też mowa, to w porównaniu z  labiryntem, w którym musiał rozeznać się antyczny Tezeusz, „sudoku z całkami”  (cytat z języka nastolatków AD 2020)".  

 

Zapraszam do lektury!

 

okladka1_komunikacja-skompresowany

 

Autorka

 

 

*

 

Ogólnopolska konferencja studencko-doktorancka

"Internet jako przestrzeń relacji społecznych - szanse, ograniczenia, perspektywy"

 

W imieniu Pani dr Moniki Szabłowskiej-Zaremby informuję, że w dniach 19-20 stycznia 2021 roku odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa "Internet jako przestrzeń relacji społecznych - szanse, ograniczenia, perspektywy". Jej organizatorami, oprócz naszej Katedry, są: Koło Naukowe Humanistyki Cyfrowej KUL, Sekcja Historii Wychowania Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów oraz Katedra Dydaktyki i Mediów WFiNS Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. 

Propozycje referatów są ciekawe i aktualne. Nie zabrakło wśród nich również zagadnień dotyczących edukacji online, w tym nauczania zdalnego.

 

Szczegółowe informacje o konferencji znajdują się w pliku: program_konferencji 

 

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

 

*

 

 

Zmarła Pani Prof. Bożena Chrząstowska

 

Z wielkim smutkiem przyjęłyśmy wiadomość o śmierci Pani Prof. dr hab. Bożeny Chrząstowskiej przez lata związanej z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, polonistki, wybitnej dydaktyk i teoretyk literatury, autorki podręczników i książek poświęconych kształceniu literackiemu (m.in. Poetyka stosowana, Lektura i poetyka, Teoria literatury w szkole, Literatura współczesna "źle obecna" w szkole, Przedmiot, podmiot i proces), wieloletniej redaktor "Polonistyki".

Po raz ostatni miałyśmy możliwość cieszyć się Jej obecnością podczas IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej w Poznaniu w listopadzie ubiegłego roku. 

 

Wieczny odpoczynek racz Jej dać, Panie...

 

Pracownicy KDLiJP KUL

 

 

*

 

Przejście na emeryturę dr Anny Jeziorkowskiej-Polakowskiej

 

24 września 2020 roku odbyło się uroczyste pożegnanie odchodzącej na emeryturę naszej Drogiej Koleżanki, dr Ani Jeziorkowskiej-Polakowskiej (fot. 1.). W 205 pojawili się Państwo Dziekani Wydziału Nauk Humanistycznych (fot. 2.), Pan Dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa i Pani Koordynator Instytutu Filologii Polskiej, Edytorstwa i Humanistyki Cyfrowej (fot. 3.), a także Koleżanki i Koledzy z Instytutu oraz Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego (fot. 4.).

 

Dziękujemy Ci, Aniu, za wspólne lata pracy w Katedrze. Pozostawiasz po sobie książki autorskie oraz artykuły tworzone z pasją, poświęceniem i naukową rzetelnością. Zawsze będziemy wspominać Twoją delikatność, opanowanie w trudnych momentach, zrównoważone poczucie humoru, a także wyrozumiałość względem studentów. Mamy nadzieję, że ten nowy etap Twojego życia będzie czasem zarówno zasłużonego odpoczynku, jak i poszukiwania nowych inspiracji badawczych i dydaktycznych, których pewnie nigdy Ci nie zabraknie…

 

Koleżanki z Katedry Dydaktyki  

 

Zdjęcia z uroczystości wykonała nasza niezawodna katedralna fotografka dr Monika Szabłowska-Zaremba.

 

ania_jp_1

 

panstwo_dziekani

 

dyr._literaturoznawstwa_i_koordynator_instytutu

 

agnieszka_i_jola

 

kot

 

*

 

Radości i obawy młodego nauczyciela - spotkanie z p. Joanną Żytek

 

W poniedziałkowe popołudnie, 9 marca 2020 roku, gościem naszej Katedry była Pani Joanna Żytek, absolwentka filologii polskiej i doktorantka literaturoznawstwa KUL, która od 2016 roku pracuje w Niepublicznej Szkole Podstawowej SKRZYDŁA w Lublinie jako nauczycielka języka polskiego.

Pani Joanna - z prawdziwą pasją i entuzjazmem - opowiedziała studentom specjalizacji nauczycielskiej WNH KUL o początkach swojej pracy w szkole, radościach i obawach młodego nauczyciela. Odpowiedziała też na pytanie "Od czego zacząć (pracę w szkole)?", prezentując bardzo cenne wskazówki, do których zaliczyła np. budowanie relacji z uczniami oraz umiejętność łączenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym i czasem na odpoczynek. 

 

20200309_171247

 

 

20200309_171257

 

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

organizatorka spotkania 

 

*

 

Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość - kolejna książka wydana w naszej Katedrze!

 

Z radością i dumą informuję, że ukazał się właśnie pierwszy egzemplarz książki Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość pod redakcją Magdaleny Marzec-Jóźwickiej, Agnieszki Karczewskiej, Sławomira Jacka Żurka, przy współpracy Małgorzaty Nowak, wydanej w Wydawnictwie KUL. W publikacji, liczącej 850 stron, znajduje się 57 artykułów Autorów z wielu ośrodków naukowych (m.in. UJ, UAM, KUL, UMCS, UP w Krakowie, UR, UG, UŚ, UWr, UW, IBE, IBL), prowadzących badania literaturoznawcze i językoznawcze, zainteresowanych dydaktyką polonistyczną zorientowaną aksjologicznie.

Książka prezentuje się imponująco, a wygląda tak:

 

okladka_ksiazki

 

 

Serdecznie zapraszam do lektury!

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Najnowszy numer "Kwartalnika Edukacyjnego" z artykułami uczestników naszej konferencji "Oblicza przemocy. Diagnoza - charakterystyka - profilaktyka"!

 

Ukazał się właśnie najnowszy numer pisma naukowego "Kwartalnik Edukacyjny", wydawanego przez PCEN w Rzeszowie, który zawiera osiem tekstów uczestników naszej majowej konferencji, reprezentujących różne dziedziny nauki: literaturoznawstwo, dydaktykę, językoznawstwo, psychologię, socjologię. W numerze zatytułowanym tak jak konferencja, znalazły się artykuły: pracownika naukowego naszej Katedry, trzech doktorantek i studentki KUL, a także osób, które z nami współpracują. 

Zapraszam do lektury tego wyjątkowego numeru.

 

ke

 

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Sprawozdanie z konferencji naukowej "Oblicza przemocy. Diagnoza - charakterystyka - profilaktyka" w najnowszym numerze "Kwartalnika Edukacyjnego"!

 

Z radością informuję, że w najnowszym numerze "Kwartalnika Edukacyjnego" ("Kompetencje nie tylko kluczowe"2019, nr 2), czasopisma naukowego wydawanego przez Podkarpackie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Rzeszowie, ukazało się sprawozdanie z naszej konferencji "Oblicza przemocy. Diagnoza - charakterystyka - profilaktyka" (KUL, 16 maja 2019 r.). Pojawiła się również zapowiedź kolejnego numeru czasopisma, w którym znajdą się artykuły uczestników konferencji. Zapraszam do lektury sprawozdania_z_konferencji_o_przemocy oraz całego numeru KE.

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka 

 

 

*

 

Kolejny pracownik naszej Katedry odznaczony Medalem KEN!

 

17 grudnia 2019 roku dr Anna Jeziorkowska-Polakowska została odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi na rzecz oświaty i wychowania.

 

ania_jp

 

Zdjęcie pochodzi ze strony KUL i zostało wykonane przez p. Tomasza Koryszko.

 

*

 

Kolejna książka wydana w naszej Katedrze!

 

Z radością informuję, że właśnie ukazała się książka "Wejdź w konwencję! Podręcznik kreatywnego pisania" pod redakcją Magdaleny Marzec-Jóźwickiej.

Książka nawiązuje do ogólnopolskiego projektu "Wejdź w konwencję!", który zainicjowała warszawska Fundacja Szkoła z Klasą. Do współpracy zaproszono ludzi z pasją, reprezentujących ośrodki naukowe (Instytut Filologii Polskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk) oraz dydaktyczne (Fundacja Szkoła z Klasą i Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego). Przygotowali oni informacje teoretyczne na temat pięciu konwencji (grozy, kryminalnej, urzędowej, poetyckiej oraz baśniowej) oraz  szczegółowe wskazówki, dotyczące tego, jak pisać utwory zgodnie z ich zasadami. Autorami ciekawych, oryginalnych, ograniczonych jedynie rodzajem konwencji i liczbą znaków (mogli ich użyć tylko 800) tekstów literackich i urzędowych, okazali się uczniowie, studenci, doktoranci, nauczyciele, projektanci biżuterii, psychologowie, doradcy zawodowi, pracownicy poczty, a nawet autorka cyklu podręczników do języka polskiego. 

Tak wygląda nasza książka:

 

m.marzec-jozwicka.okl

 

 

Serdecznie zapraszam do lektury!

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Zaproszenie na konferencję naukową! 

 

oblicza_przemocy_16_maja_plakat

 

Program konferencji dostępny również tutaj:

 

kul_plakat_2019_OBLICZA_PRZEMOCY_16_maja_1

 

 

Serdecznie zapraszam!

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka, organizatorka konferencji

 

*

 

Kolejna wizyta naszych studentów w Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim

 

25 kwietnia 2019 roku studentki i absolwentki naszej specjalizacji udały się razem z dr Magdaleną Marzec-Jóźwicką do Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim. Tym razem Panie prowadziły warsztaty przygotowujące osadzonych do ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. Studentki wykazały się pomysłowością i wiedzą. Z zaangażowaniem pomagały zrozumieć dorosłym uczniom tajniki egzaminu, prezentując przykładowe tematy.

Warto podkreślić, że nasza współpraca z dyrektor CKU, Panią Beatą Falińską, która zawsze przyjmuje nas po królewsku, zaczyna się rozkręcać. Mamy zatem w planach kolejne inicjatywy :)

 

cku_1

 

cku_2

 

cku_3

 

cku_4

 

*

 

Uniwersyteckie Powtórki przez Maturą z pracownikami naszej Katedry - współpraca z Uniwersytetem Otwartym KUL!

 

W bieżącym roku akademickim dr Monika Szabłowska-Zaremba oraz dr Magdalena Marzec-Jóźwicka po raz kolejny współpracują z Uniwersytetem Otwartym KUL, prowadząc przez cztery kolejne soboty, tj.: 16.03., 23.03., 30.03. oraz 06.04. br., zajęcia powtórkowe z języka polskiego (na poziomie podstawowym i rozszerzonym) dla uczniów szkół średnich. Podczas zajęć omawiają wybrane zagadnienia dotyczące poszczególnych epok literackich, przypominają problematykę lektur, charakteryzują bohaterów, analizują cechy rodzajów i gatunków, podpowiadając licealistom sposoby przygotowania się do pisemnego egzaminu dojrzałości oraz ucząc myślenia literaturą i o literaturze.

 

*

 

Warsztaty dla nauczycieli języka polskiego  - współpraca z drem hab. Lechem Giemzą, pomysłodawcą i koordynatorem projektu „Książka z plecaka”!

 

16 marca br. dr Magdalena Marzec-Jóźwicka spotkała się z nauczycielami języka polskiego, którzy przyjechali ze swoimi uczniami na KUL na zajęcia zorganizowane przez dra hab. Lecha Giemzę z Katedry Literatury Współczesnej w Instytucie Filologii Polskiej KUL. Podczas gdy młodzież poznawała twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego i Bolesława Leśmiana, poloniści uczestniczyli w warsztatach „Jak uczyć uczniów uczenia się?”. Podczas zajęć zostały omówione następujące zagadnienia:

  1. Czynniki mające wpływ na proces uczenia się.
  2. Rola nauczyciela w doskonaleniu uczniowskiej umiejętności uczenia się.
  3. Wpływ rodzajów uczniowskiej inteligencji, sposobów nabywania wiedzy, stylów myślenia, dysfunkcji oraz zdolności na uczenie się.
  4. Role ucznia w procesie uczenia się.
  5. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
  6. Wykorzystanie wiedzy na temat uczenia się podczas w procesie kształcenia polonistycznego.

Warsztaty przebiegały w ożywionej, sympatycznej atmosferze. Nauczyciele chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami, pomysłami dydaktycznymi i spostrzeżeniami na temat blasków i cieni kształcenia polonistycznego we współczesnej szkole średniej.

 

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka

organizatorka warsztatów

 

warsztaty_16.03.

 

*

 

Zaproszenie na interdyscyplinarne seminarium naukowe!

 

Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

w Instytucie Filologii Polskiej KUL

zaprasza na interdyscyplinarne seminarium naukowe

 

Asertywność
– jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi ludźmi?,

 

które odbędzie się 20 marca 2019 roku od godz. 15.30 w CN-205

 

 

Program:

 

15.30-16.15 Czym jest asertywność i jak ją wyrażać w codziennym życiu? kpt. mgr Tomasz Korczyński (psychologia)

 

16.15-17.00 Asertywność jako strategia komunikacji werbalnej mgr Joanna Majewska-Zarychta (językoznawstwo)

 

17.00-17.45 Młody nauczyciel w „szkolnej dżungli”. O asertywności w szkole mgr Maria Miedzwiecka (dydaktyka, językoznawstwo)

 

17.45-18.30 Bajki terapeutyczne jako jeden ze sposobów uczenia asertywności dr Magdalena Marzec-Jóźwicka (dydaktyka, literaturoznawstwo)

 

18.30 Dyskusja i podsumowanie obrad.

 

 

Serdecznie zapraszam wszystkich zainteresowanych! 

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka, organizatorka seminarium

                                                                                                

*

 

Kolejna książka autorska pracownika naszej Katedry!

 

Z radością informujemy, że pod koniec stycznia 2019 roku ukazała się trzecia książka autorska dr Magdaleny Marzec-Jóźwickiej Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy. Recenzentką publikacji jest Pani prof. dr hab. Zofia Budrewicz z Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Oto fragment sporządzonej przez nią recenzji:

"Pani dr Magdalena Marzec-Jóźwicka podejmuje bardzo istotną problematykę badawczą. Książkę poświęca procesom indywidualizowania kształcenia na lekcjach języka polskiego, które egzemplifikuje własnymi projektami czytania z uczniami wybranych dramatów, prozy oraz poezji w szkole średniej. Mądre pedagogicznie projekty dobrze łączą kształcenie literackie z językowym (i z doskonaleniem umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi). Odwołują młodzież do takich tekstów kultury, jak adaptacje  muzyczne,  teatralne, filmowe, a także do zróżnicowanych kontekstów interpretacyjnych: publicystycznych, literaturoznawczych, kulturoznawczych, filozoficznych i innych. Wykorzystują także możliwości zastosowania nowoczesnych narzędzi medialnych.

Książka imponuje rozległością podejmowanych zagadnień szczegółowych, sumiennością zgromadzonego materiału empirycznego oraz wykorzystaniem szerokiej  literatury z kilku dziedzin nauki: dydaktyki polonistycznej, dydaktyki ogólnej, pedagogiki, psychologii rozwojowej, literaturoznawstwa (teorii i historii literatury)".

Serdecznie zapraszamy do lektury! Książka wygląda tak:

 

marzec-jozwicka_-_okladka_poprawiona

 

 

*

 

Kolejne spotkanie dydaktyczne dla studentów naszej specjalizacji:

warsztaty z Małgorzatą Małyską, prezes Fundacji „Polis”!

 

27 lutego 2019 roku o godz. 9.10 w sali C-623 odbędą się warsztaty na temat roli lektury szkolnej w rozwoju ucznia. W zajęciach wezmą udział przede wszystkim studenci filologii polskiej.

Szczegółowa problematyka warsztatów:

  1. Wywoływanie zaciekawienia będącego podstawą motywacji wewnętrznej do uczenia się.
  2. Stymulacja rozwoju językowego w pracy z literaturą.
  3. Sposoby motywowania do czytania.
  4. Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu do pobudzenia rozwoju poznawczego uczniów.
  5. Organizacja przykładowych sytuacji edukacyjnych, w których uczniowie podejmują różnorodną działalność i zbierają doświadczenia w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej i poznawczej.

Zajęcia poprowadzi p. Małgorzata Małyska, prezes Fundacji dla Edukacji „Polis”, współautorka podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej; trenerka pedagogiki twórczości, emisji głosu, aktywnych metod uczenia się i szybkiego czytania oraz systemu „Edukacja przez ruch”; autorka książek do nauki języka polskiego oraz ponad 200 programów kursów doskonalących i kwalifikacyjnych z zakresu kształcenia polonistycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wielu scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych rozpowszechnionych w środowisku oświatowym w Polsce i poza Polską, specjalistka ds. nauczania na odległość.

 

Serdecznie zapraszam wszystkich Państwa zainteresowanych - studiujących na I i II stopniu studiów, realizujących program specjalizacji nauczycielskiej oraz glottodydaktycznej - do udziału w zajęciach, zaplanowanych zgodnie z ponadczasową ideą „uczyć – bawiąc”. 

 

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

*

 

Pracownicy naszej Katedry odznaczeni Medalem Komisji Edukacji Narodowej!

 

18 grudnia 2018 roku dr Agnieszka Karczewska oraz dr Magdalena Marzec-Jóźwicka zostały odznaczone Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi na rzecz oświaty i wychowania.

 

7002_104395

 

7002_104396

 

Zdjęcia pochodzą ze strony głównej KUL. Wykonał je p. Tomasz Koryszko. 

 

*

 

SEMINARIUM INTERDYSCYPLINARNE "MŁODZIEŻ I UZALEŻNIENIA 2. UZALEŻNIENIE OD WSPÓŁCZESNYCH MEDIÓW"

Serdecznie zapraszam na kolejne interdyscyplinarne seminarium naukowe "Młodzież i uzależnienia 2. Uzależnienie od współczesnych mediów", które odbędzie się 5 grudnia 2018 roku w godz. 9.00-13.00 w sali C-623. Tym razem do współpracy zaprosiłam psychologów, literaturoznawców oraz dydaktyków, pracowników naukowych, doktorantów, trenerów i doradców rodzinnych.

 

Program seminarium:

09:00 – 09:40 Pokolenie always on: uzależnieni czy adaptujący się do przemian społeczno-kulturowych? – mgr Weronika Gigilewicz (Katedra Psychologii Rozwojowej IP KUL)

09:40 – 10:20 Uzależnienie od gier internetowych wśród dzieci i młodzieży – dr Iwona Ulfik-Jaworska

10:20 – 11:00 „Książka z plecaka” jako odpowiedź na potrzeby aksjologiczne młodzieży – dr hab. Lech Giemza (Katedra Literatury Współczesnej IFP KUL)

11:00 – 11:40 Prezentacja multimedialna w warsztacie współczesnego nauczyciela polonisty – mgr Iwona Kmiecik (Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFP KUL)

11:40 – 12:20 Formy promocji czytelnictwa w Internecie inspiracją dla współczesnego nauczyciela polonisty – dr Magdalena Marzec-Jóźwicka (Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFP KUL)

12:20 – 13:00 Dyskusja. Podsumowanie obrad (dr Magdalena Marzec-Jóźwicka)

 

kul_plakat_2018_MLODZIEZ_i_uzaleznienia_1

 

Proszę o przekazanie mojego zaproszenia osobom zainteresowanym.

 

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka

organizatorka seminarium

 

*

 

MAGICZNE, ANDRZEJKOWE POPOŁUDNIE FILMOWO-DYSKUSYJNE!

W programie:  dyskusja wokół filmu Mały Książę, wykład doktorantki KUL, mgr Joanny Majewskiej-Zarychty o dorosłych, ich cechach i języku oraz rozmowa na temat roli nauczyciela (polonisty) w przygotowaniu uczniów do dorosłości.

Spotykamy się 28 listopada 2018 roku o godz. 16.00 w sali CN-205 :)

 

popoludnie_filmowe

 

Serdecznie zapraszam

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka, organizatorka spotkania

 

 

*

 

Wizyta studentów filologii polskiej w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Opolu Lubelskim i udział w debacie z osadzonymi

 

W środę, 21 listopada 2018 roku, studenci II roku studiów magisterskich specjalizacji nauczycielskiej odwiedzili Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim. Aktywnie uczestniczyli w debacie z osadzonymi. Tematyka spotkania dotyczyła dwu wizji Polski: Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego. Podczas debaty, toczącej się w przyjaznej atmosferze, studenci mieli okazję wysłuchać pieśni patriotycznych, wykonywanych przez zespół muzyczny złożony z osadzonych.

Po zakończeniu debaty studenci, których miło przyjęła Pani Dyrektor CKU Beata Falińska oraz nauczyciel historii, mieli okazję zapoznać się z warunkami pracy w tej specyficznej szkole. Następnie zostali oprowadzeni po Zakładzie Karnym przez pracownika placówki – współpracującego z Katedrą Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego – psychologa, kpt. Tomasza Korczyńskiego.

 

Udział w debacie zapoczątkował współpracę naszej Katedry z CKU w Opolu Lubelskim. Już myślimy o kolejnych inicjatywach.

 

O naszym pobycie w Zakładzie Karnym można przeczytać na stronie: https://www.sw.gov.pl/aktualnosci_promowane/zaklad-karny-w-opolu-lubelskim

 

Organizatorka wyjazdu

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka

 

IMG_20181121_131055174

 

IMG_20181121_131037452

 

 

*

 

SEMINARIUM INTERDYSCYPLINARNE "MŁODZIEŻ I UZALEŻNIENIA"!

Serdecznie zapraszam na pierwsze interdyscyplinarne seminarium naukowe z cyklu "Młodzież i uzależnienia", które odbędzie się 24 maja 2018 roku w godz. 10.00-13.00 w Gmachu Głównym KUL (GG-110).

Szczegółowe informacje (w tym program seminarium) na plakacie:

 

kul_plakat_2018_uzaleznienia_1

 

Proszę o przekazanie mojego zaproszenia osobom zainteresowanym.

 

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka

organizatorka seminarium

 

*

 

RUSZAJĄ ZAPISY NA SPECJALIZACJĘ NAUCZYCIELSKĄ!

Szanowni Państwo studenci I roku filologii polskiej,

w dniach 7-10 maja 2018 roku prowadzimy zapisy na specjalizację nauczycielską, rozpoczynającą się w roku akademickim 2018/19. Wszystkich zainteresowanych wyborem tej specjalizacji prosimy o kontakt z p. dr Magdaleną Marzec-Jóźwicką. Adres mailowy: magmar@kul.lublin.pl

 

 

*

 

DYDAKTYCZNA WIOSNA W PEŁNI!

 

Szanowni Państwo Studenci specjalizacji nauczycielskiej WNH,

Serdecznie zapraszam na kolejne wiosenne spotkanie dydaktyczne – tym razem poświęcone tematyce manipulacji, na którym gościem będzie

 PAN TOMASZ KORCZYŃSKI
KAPITAN SŁUŻBY WIĘZIENNEJ, ABSOLWENT PSYCHOLOGII KUL,
STARSZY PSYCHOLOG DZIAŁU PENITENCJARNEGO ZAKŁADU KARNEGO
W OPOLU LUBELSKIM

 

Pan Korczyński opowie o tym, dlaczego ulegamy manipulacji oraz jak skutecznie bronić się przed manipulacją. Przedstawi też metody wpływu społecznego, dzięki którym nasze życie – prywatne i zawodowe – będzie zdecydowanie łatwiejsze…

 

PRZYJDŹ I POSŁUCHAJ! TO MOŻE BYĆ TWOJA PRZYSZŁOŚĆ!

 

Spotykamy się 26 kwietnia 2018 roku o godz. 10.00 w sali CN-205!

 

Serdecznie zapraszam,

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka 
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

organizatorka spotkania

 

*

DYDAKTYCZNĄ WIOSNĘ CZAS ZACZĄĆ!

 

Szanowni Państwo Studenci specjalizacji nauczycielskiej,

Serdecznie zapraszam na pierwsze wiosenne spotkanie dydaktyczne, poświęcone tematyce  pracy z uczniem zdolnym i uzdolnionym literacko,
na którym gościem będzie PANI JUSTYNA MALICKA
NAUCZYCIELKA W III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. UNII LUBELSKIEJ, ABSOLWENTKA FILOLOGII POLSKIEJ KUL.

 

Pani Malicka opowie o swoich zdolnych uczniach, metodach pracy z nimi, rodzajach przeznaczonych dla nich zajęć, kompetencjach, jakie są jej potrzebne w pracy z uczniami uzdolnionymi, podzieli się spostrzeżeniami i doświadczeniem zawodowym.

 

Spotykamy się 27 marca 2018 roku o godz. 12.00 w sali CN-205!

 

Serdecznie zapraszam
i zachęcam do przekazania mojego zaproszenia osobom zainteresowanym,

dr Magdalena Marzec-Jóźwicka, Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

 

 

*

III Kongres Dydaktyki Polonistycznej - wywiady z gośćmi

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia wywiadów z uczestnikami III Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, który odbył się w Lublinie w dniach 22-25 listopada 2017 roku. Są one dostępne na stronie Kongresu: 

http://kongresdydaktyki2017.pl/index.php/wywiady-z-uczestnikami-iii-kdp/

 

 

Relacje z III KDP

Z radością informujemy, że dostępne są już relacje z III Kongresu Dydaktyki Polonistycznej:

relacje filmowe

galeria zdjęć

relacje medialne 

 Zapraszamy do oglądania! 


  

Serdecznie zapraszamy do udziału

w III Kongresie Dydaktyki Polonistycznej

 

kul_plakat_2017_kdp

 

 Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 22-25 listopada 2017 r. 

 

 

 

 

 

 

 


 

Zapisy na specjalizację pedagogiczną odbywać się będą w czasie wykładów i ćwiczeń oraz drogą elektroniczną (e-mail: poldyd@kul.pl).

Informacje o specjalizacji... czytaj

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Aleksandra Dziak
Ostatnia aktualizacja: 16.04.2024, godz. 17:32 - Magdalena Marzec-Jóźwicka