Bibliografia prac (układ chronologiczny wg roku wydania)

Skróty używane w zapisie bibliograficznym:

ANTH – Anthropos. Internationale Zeitschrift für Völker- und Sprachenkunde
BIATK – Biuletyn Informacyjny ATK
CT – Collectanea Theologica
DR - doktorat
EF – Edukacja Filozoficzna
EK – Encyklopedia Katolicka
LFK – Leksykon filozofii klasycznej
LTF – Leksykon teologii fundamentalnej
MGR - magisterium
MS – Monumenta Serica
PF – Przegląd Filozoficzny
RF – Roczniki Filozoficzne
RuF – Ruch Filozoficzny
SF – Studia Filozoficzne
SFN – Studia z filozofii niemieckiej
SLE – Studies in Logic and Epistemology
SLTK – Studies in Logic and Theory of Knowledge
SPhCh – Studia Philosophiae Christianae
STV – Studia Theologica Varsaviensia
SKUL – Summarium KUL
VSVD – Verbum SVD
ZagN – Zagadnienia Naukoznawstwa
ZM – Zeszyty Misjologiczne
ZNKUL – Zeszyty Naukowe KUL
ŻiM – Życie i Myśl

 

1968

MGR: Rozstrzygalność założeń fizyki teoretycznej. W związku z koncepcją sprawdzalności u Mehlberga. Lublin 1968. ss. 116. [Promotor: ks. prof. dr hab. S. Kamiński] (msznp.).

1972

DR: Język etnologii na przykładzie teorii religii W. Schmidta. Analiza metodologiczna. Lublin 1972. ss. 248. [Promotor: ks. prof. dr hab. S. Kamiński. Recenzenci: ks. prof. Teofil Chodzidło (KUL). prof. J. Gajek (UWr).]. (msznp.).

Problem genezy religii dzisiaj. CT. 42(1972). fasc. 2. s. 149-154.

Rola języka potocznego w badaniach religioznawczych. Stanowisko W. Schmidta i jego ocena. CT. 42(1972). fasc. 3. s. 199-203.

Strukturalizm: moda, metoda czy ideologia?. RF. 20(1972). z. 1. s. 101-118.

Ujęcie mitu w strukturalizmie. CT. 42(1972). fasc. 4. s. 176-182. CT. 43(1973). fasc. 1. s. 162-168.

(rec.:) B. Casper. K. Hemmerle. P. Hünermann. Theologie als Wissenschaft. Methodische Zugänge. Freiburg in Br.: Herder Verlag 1970. STV. 10(1972). z. 2. s. 383-388.

(rec.:) R. Seiffert. Einführung in die Wissenschaftstheorie. Geisteswissenschaftliche Methoden: Phänomenologie - Hermeneutik und historische Methode - Dialektik. München: C. H. Beck Verlag 1970. RF. 20(1972). z. 1. s. 139-144.

1973

Charakterystyka języka religii w filozofii analitycznej. ZNKUL. 17(1973). z. 3-4. s. 29-45.

(tłum.:) J. Schütte. Pomoc w rozwoju - przeszkodą w działalności misyjnej?. CT. 43(1973). fasc. 1. s. 158-162. CT. fasc. 2. s. 174-179. CT. fasc. 3. s. 162-164.

1974

Język etnologii na przykładzie teorii religii W. Schmidta. Analiza metodologiczna. Lublin: TNKUL 1974. ss. 190.

(rec.:) A. Waligórski. Antropologiczna koncepcja człowieka. Warszawa: PWN 1973. ANTH. 69(1974). s. 637-638.

 

1975

Język religioznawstwa w świetle racjonalnej koncepcji nauki. ZNKUL. 18(1975). z. 3. s. 3-19.

Misjonarz wobec obcych światów mówienia. BIATK. 1975. nr 5. s. 12.

Zur ethnologisch-religionsgeschichtlichen Terminologie P. W. Schmidts. ANTH. 70(1975). s. 602-610.

(rec.:) L. Elders SVD. Faith and Science. Roma: Herder Verlag 1974. RF. 23(1975). z. 1. s. 176-179.

 

1976

 

Bohater kulturowy. [w:] EK. T. 2. Lublin: TNKUL 1976. k. 731-732.

(tłum.:) H.–G. Gadamer. Hermeneutyka. ŻiM. 26(1976). nr 4. s. 137-150.

(tłum.:) B. J. F. Lonergan. Metoda w teologii. Warszawa: PAX 1976.

1977

 

(rec.:) H. W. Enders. Sprachlogische Traktate des Mittelalters und der Semantikbegriff. München: Schöningh 1975. RF. 25(1977). z. 1. s. 148-152.

(rec.:) L. N. Mercado. Elements of Filipino Philosophy. Tacloban 1974. ZNKUL. 20(1977). z. 1. s. 80-83.

(rec.:) Z. Zdybicka. Człowiek i religia. Lublin: TN KUL1977. ANTH. 72(1977). s. 959-961.

1978

Misjonarz wobec obcych sobie światów mówienia. ZM. T. 3. Warszawa 1978. s. 219-238.

 

Die Sprache der Religionswissenschaft. ZNKUL. 21(1978). s. 27-39.

 

Zur Begriffsbestimmung von „Mission" im Dekret „Ad Gentes" des I. Vatikanischen Konzils. VSVD. 19(1978). H. 3-4. s. 322-339.

(tłum.:) Elementy teologii misyjnej. Pieniężno: Verbinum 1978.

 

1979

 

Dedukcja. [w:] EK. T. 3. Lublin: TNKUL 1979. k. 1085.

 

Dema. [w:] EK. T. 3. Lublin: TNKUL 1979. k. 1135.

Desymbolizacja. [w:] EK. T. 3. Lublin: TNKUL 1979. k. 1202.

Dilthey W. [w:] EK. T. 3. Lublin: TNKUL 1979. k. 1326-1327.

1980

Filozoficzna hermeneutyka Hansa-Georga Gadamera. SKUL. 1980. nr 9. s. 97-108.

(Razem z S. Majdańskim) Filozoficzne ujęzykowienie bycia: uwagi o języku filozofii. SKUL. 1980 nr 8. s. 59-80.

Założeniowość religioznawstwa w świetle filozofii. [w.:] Działalność Instytutu Anthropos w dziedzinie lingwistyki, etnologii i religioznawstwa. Pieniężno 1980. s. 85-95.

Ze współczesnej problematyki definicji religii. ZNKUL. 23(1980). z. 2. s. 89-95.

(spraw.:) Refleksja metodologiczna na konferencji IAHR w Turku 1973. [w.:] Działalność Instytutu Anthropos w dziedzinie lingwistyki, etnologii i religioznawstwa. Pieniężno 1980. s. 203-212.

(rec.) D. Allen. Structure and Creativity in Religion. Hermeneutics of Mircea Eliade's Phenomenology and New Directions. Berlin. New York. Amsterdam: Mouton 1978.Pod tytułem: Metodologiczna charakterystyka fenomenologii religii M. Eliadego. ZNKUL. 23(1980). z. 2. s. 95-102.

1982

HAB: Rozumienie - dzieje - język. Filozofia hermeneutyczna H.–G. Gadamera. Lublin: RWKUL 1982. ss 656.

 

Poznanie religijne a hermeneutyka. RF. 30(1982). z. 2. s. 23-39.

(rec.:) A. K. Paluch. Malinowski. Warszawa: Wiedza Powszechna 1981. ANTH. 77(1982). 5-6. s. 930.

1983

 

Euhemer. [w:] EK. T. 4. Lublin: TNKUL 1983. k. 1296-1297.

 

Die semiotische Kulturtheorie als eine „neue" Ethnologie. ANTH. 78(1983). 1-2. s. 236-240.

(rec.:) R. Girtler. Kulturanthropologie. Entwicklungslinien. Paradigmata. Methoden. München: Deutscher Taschenbuch Verlag 1979. RF. 31(1983). z. 2. s. 157-160.

 

1984

 

(opr.:) XVII Światowy Kongres Filozoficzny w Montrealu: 21 VIII – 27 VIII 1983. RuF. 41(1984). nr 2/3. s. 179-185.

(tłum.:) H. Waldenfels. Medytacja na Wschodzie i Zachodzie. Warszawa: Verbinum 1984.

(rec.:) D. A. Crosby. Interpretive Theories of Religion. The Hague: Mouton 1981. SPhCh. 20(1984). nr 2. s. 193-198.

(rec.:) Filozoficzne podstawy religioznawstwa. (rec.:) G. Lanczkowski. Einführung in die Religionswissenschaft. Darmstadt: Wissenschaftlichenbuch Gesellschaft 1980.RF. 32(1984). z. 2. s. 221-229.

1985

Epistemologiczny charakter filozofii Hansa-Georga Gadamera. SF. 1985. nr 1. s. 37-51.

(Razem z S. Majdańskim) Der „Heidegger-Strich" - Bemerkungen zur Sprache der Philosophie. [w:] SLTK. red.: L. Borkowski. A. B. Stępień. S. Kamiński. Lublin: TNKUL 1985. s. 153-174.

(rec.:) K. J. Brozi. Antropologia funkcjonalna B. Malinowskiego. Problemy metodologiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS 1983. ANTH. 80(1985). s. 292-294.

 

1986

 

Instrumentalizacja filozofii. Filozofia a kryzys współczesnej kultury. SPhCh. 22(1986). nr 2. s. 208-216.

Ksiądz Profesor Stanisław Kamiński (1919-1986). SF. 1986. nr 9. s. 197-198.

Ksiądz Profesor Stanisław Kamiński - nie żyje!. RF. 23/24(1985/1986). z. 1. s. 5-9.

[Posłowie]: Możliwości i ograniczenia religioznawstwa. [w:] G. Lanczkowski. Wprowadzenie do religioznawstwa. Warszawa: Verbinum 1986. s. 130-148.

Myśli Ks. Prof. S. Kamińskiego (fragmenty rozmów - luty 1986). RF. 23/24(1985/1986). z. 2. s. 11-24.

Ograniczenia analitycznej filozofii religii. [w:] Z zagadnień etnologii i religioznawstwa. red.: H. Zimoń. Warszawa: Verbinum 1986. s. 96-125.

Paradygmatyczna teoria religii K. Wuchterla. [w:] Z zagadnień etnologii i religioznawstwa. red.: H. Zimoń. Warszawa: Verbinum 1986. s. 302-324.

Die Philosophie und die Kulturkrise. [w:] The Tasks of Contemporary Philosophy. Proceedings of the 10-th International Wittgenstein Symposium. red.: W. Leinfellner. W. Wuketits. Wien: Hoelder-Pichler Tempsky Verlag 1986. s. 348-351.

Wandlungen in der polnischen marxistischen Religionssoziologie. ANTH. 81(1986). 4-6. s. 653-661.

(Razem z S. Majdańskim) Z grona naukoznawców odszedł Stanisław Kamiński (1919-1986). ZagN. 22 (1986). nr 4. s. 731-733.

(opr.:) X. Międzynarodowe Sympozjum Wittgensteinowskie. SF. 1986. nr 8. s. 163-169.

(tłum.:) G. Lanczkowski. Wprowadzenie do religioznawstwa. Warszawa: Verbinum 1986.

(rec.:) F. Wallner. Die Grenzen der Sprache und der Erkenntnis. Analysen an und im Anschluss an Wittgensteins Philosophie. Wien: Hoelder-Pichler-Tempsky Verlag 1983. oraz: F. Wallner. Überlegungen zu und Übungen an einem neuen Konzept von Philosophie. Wien: Hoelder-Pichler-Tempsky Verlag 1983.Pod wspólnym tytułem: W sprawie jedności poglądów Ludwika Wittgensteina. SF. 1986. nr 5. s. 163-172.

 

1987

Demarkacjonizm lubelskiej szkoły filozoficznej. RF. 35(1987). z. 1. s. 345-364.

Kultur/en.[w:] Lexikon der Religionen. Hrsg. H. Waldenfels. Freiburg: Herder 1987. s. 368-371.

Nauki religiologiczne. [w:] Religioznawstwo w katechezie. Materiały katechetyczne z religioznawstwa. red.: M. Majewski. H. Zimoń. Kraków: Wydawnictwo Salezjanie 1987. s. 5-19.

Przemówienie nad trumną. RF. 35(1987). z. 1. s. 370-371.

(tłum.:) Elementy teologii misyjnej. Wyd. 2. Pieniężno: Verbinum 1987.

(rec.:) J. Fabian. Time and the Other. How Anthropology Makes its Object. New York: Columbia University Press 1983. ANTH. 82(1987). 4-6. s. 686-687.

(rec.:) P. Hage. Structural Models in Antropology. Cambridge: Cambridge University Press 1983. ANTH. 82(1987). 4-6. s. 695-696.

(rec.:) M. Singer. Man's Glassy Essence. Explorations in Semiotic Anthropology. Bloomington: Indiana University Press 1983. ANTH. 82(1987). 4-6. s. 735-737.

 

1988

 

Rozumienie – Dzieje – Język. Filozofia hermeneutyczna H.–G. Gadamera. Wyd. 2. Popr. Lublin: RWKUL 1988. ss. 421.

Antyfundamentalizm filozofii hermeneutyczno-pragmatycznej i fundamentalizm filozofii klasycznej. RF. 36(1988). z. 1. s. 159-183.

Człowiek – dzieje – sacrum – religia [Wstęp]. [w:] M. Eliade. Historia wierzeń i idei religijnych. T. 1. Warszawa: PAX 1988. s. V-XXII.

Pobyt o. Profesora Leo Eldersa SVD w KUL-u. Komunikaty KUL. 1988. nr 5. s. 65.

Wielość i jedność badań nad religią. [w:] Z badań nad religią i religijnością ludową. red.: H. Zimoń. Warszawa: Verbinum 1988. s. 11-25.

(rec.:) M. Bloch. Marxism and Anthropology. A History of Relationship. Oxford: Claremdon Press 1985. ANTH. 83(1988). 1-3. s. 236-238.

 

1989

Człowiek wobec faktu wielości i złożoności zjawisk religijnych. [w:] Nauka – Światopogląd – Religia. red.: Z. Zdybicka. Warszawa: Verbinum 1989. s. 121-144.

 Dezintegracja i integracja nauk o religii. [w:] Religijność społeczeństwa polskiego w latach 80-tych. Od pytań filozoficznych do problemów empirycznych. red.: M. Grabowska. T. Szawiel. Warszawa 1989. s. 137-157.

Fatalizm. EK. T. 5. Lublin: TNKUL 1989. k. 66-69.

Filozofia języka. EK. T. 5. Lublin: TNKUL 1989. k. 257-261.

Funkcjonalizm. EK. T. 5. Lublin: TNKUL 1989. k. 779-781.

Geografia religii. EK. T. 5. Lublin: TNKUL 1989. k. 982-984.

Gadamer. EK. T. 5. Lublin: TNKUL 1989. k. 798-799.

Genetyczna metoda. EK. T. 5. Lublin: TNKUL 1989. k. 951-953.

Nauka - wyzwolenie czy zagrożenie człowieka?. [w:] Żeby nie ustała wiara. Katolicki Uniwersytet Lubelski przed wizytą Ojca Świętego Jana Pawła II. red.: zbiorowa. Lublin: TNKUL 1989. s. 439-449.

Nauki religiologiczne. [w:] Nauka - Światopogląd – Religia. red.: Z. Zdybicka. Warszawa: Verbinum 1989. s. 121-144.

(Razem z S. Majdańskim). Słowo od wydawcy. Ksiądz Profesor Stanisław Kamiński (1919-1986). [w:] S. Kamiński. Jak filozofować?. Lublin: TN KUL 1989. s. I-VIII.

(rec.:) W. J. Patzelt. Grundlagen der Ethnometodologie. Theorie. Empirie und politikwissenschaftlicher Nutzen einer Soziologie des Alltags. München: Wilhelm Fink Verlag 1987. ANTH. 84(1989). 4-6. s. 634-636.

(rec.:) Xiping Zhuo. Teorien über Religion im heutigen China und ihre Bezugnahme zu Religionstheorien des Westens. Religionswissenschaft 2. Frankfurt a. M/Bern/New York/Paris: Peter Lang 1988. MS. 38(1988-89). s. 292-295.

 

1990

 

Der hermeneutische Objektivismusbegriff. [w:] Zur philosophischen Aktualität Heideggers. Bd 2. Im Gespräch der Zeit. Hrsg. D. Pappenfuss. O. Pöggeler. Frankfurt a. M: Klostermann 1990. s. 209-219.

Doświadczenie hermeneutyczne i estetyczne w filozoficznej hermeneutyce H.-G. Gadamera. [w:] Estetyka a hermeneutyka. red. F. Chmielowski. Kraków: Wydawnictwo UJ 1990. s. 17-28.

Intelektualizm jako warunek możliwości filozofii fundamentalistycznej. RF. 37/38(1989/1990). z. 1. s. 197-222.

 

1991

 

[Posłowie]: Religie i religia w fenomenologicznej wizji Jacque'a Waardenburga. [w:] J. Waardenburg. Religie i religia. Systematyczne wprowadzenie do religioznawstwa. Warszawa: Verbinum 1991. s. 192-203.

(tłum.:) J. Waardenburg. Religie i religia. Systematyczne wprowadzenie do religioznawstwa. Warszawa: Verbinum 1991.

 

1992

 

[Zestawienie bibliografii z filozofii nauki:] Bibliografia (pozycje książkowe od 1970). [w:] S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. wyd. 4. Lublin: TN KUL 1992. s. 323-340.

 Hermeneutyczna filozofia humanistyki. [w:] W służbie nauce. red.: M. Studnik. Warszawa: WKW 1992. s. 31-44. [Także (z małymi zmianami) jako: Projekt hermeneutycznej filozofii humanistyki. [w:] Studia metafilozoficzne. Tom I: Dyscypliny i metody filozofii. red.: A. B. Stępień. T. Szubka. Lublin: TN KUL 1993. s. 267-294.]

(Razem z S. Majdańskim) Klasyczność filozofii klasycznej. RF. 39/40(1991/1992). z. 1. s. 367-391

(Razem z S. Majdańskim) Logika i wiara: intelektualne prowokacje Ojca Profesora J.M. Bocheńskiego OP. W drodze. 1992. nr 5. s. 46-55.

Summary. [w:] S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. wyd. 4. Lublin: TN KUL 1992. s. 341-344.

Teologia i nauki przyrodnicze (Uwagi na marginesie). RF. 39/40(1991/1992). z. 2. s. 5-38.

Wielość nauk i jedność nauki (Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne). [w:] S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. wyd. 4. Lublin: TN KUL 1992. s. 345-370.

(rec.:) Bernard Lonergan. Collected Works of Bernard Lonergan: Insight : A Study of Human Understanding. Toronto: Toronto University Press 1992. RF. 39/40(1991/1992). z. 2. s. 147-152.

(red.:) S. Kamiński. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. wyd. 4. Lublin: TN KUL 1992.

 

1993

 

Antifoundationalism of Hermeneutic-Pragmatic Philosophy and Foundationalism of Classical Philosophy. Studies in Logic and Epistemology, red.: L. Borkowski. A. B. Stępień. Lublin: TN KUL 1993. s. 139-156.

Filozofia nauki i nauka w ujęciu Stanisława Kamińskiego. SPhCh. 29(1993). nr 1. s. 156-163.

Hipotetyzm. [w:] EK. T.6. Lublin: TNKUL 1999. kol. 927-928.

Hermeneutyka. [w:] EK. T.6. Lublin: TNKUL 1999. kol. 770-774.

Humboldt W.W. [w:] EK. T.6. Lublin: TNKUL 1999. kol. 1321-1322.

Projekt hermeneutycznej filozofii humanistyki. [w:] Studia metafilozoficzne. Tom I: Dyscypliny i metody filozofii. red.: A. B. Stępień. T. Szubka. Lublin: TN KUL 1993. s. 267-294.

Wartości chrześcijańskie (uwagi amatora). RF. 51(1993). z. 2. s. 59-72.

Zur Hermeneutik der Sprache zwischen Theologie und Naturwissenschaft. [w:] Naturwissenschaftliches Weltbild und Evangelisierung. Veröffentlichungen des Missionspriesterseminars St. Augustin bei Siegburg. Hrsg.: K. Müller.. Nettetal: Steyler Verlag . 1993. s. 155-192.

(opr.:) Das SVD-Symposium in Nysa (Neiße) 9.-10. Oktober 1992. VSVD. 34(1993). fasc. 1. s. 69-74.

(tłum.:) (razem z B. Matuszczyk) S. Hauerwas. Uniwersytecki honor. Ethos. 6(1993). nr 23. s. 42-54.

(tłum.:) (razem z B. Matuszczyk) J. Hauerwas. Ch. Pinches. Chrześcijańskie widzenie cnoty. RF. 41(1993). z. 2. s. 23-39.

(rec.:) Ethnomethodology and the Human Sciences. Ed. by Graham Button. Cambridge: Cambridge University Press 1991. ANTH. 88(1993). z. 1/3. s. 224-226.

(rec.:) E. Gellner. Reason and Culture. The Historical Role of Rationality and Rationalism. Oxford: Blackwell Publishers 1992. RF. 41 (1993). z. 2. s. 119-122.

(rec.:) K. L. Pike. Talk. Thought and Thing: The Emic Road Towards Conscious Knowledge. Dallas: Summer Institute of Linguistics 1993. RF. 41 (1993). z. 2. s. 121-124.

 

1994

 

Antyfundamentalizm hermeneutyki Hansa-Georga Gadamera. SFN. 1(1994). s. 155-171.

Filozofować dzisiaj. [w:] Filozofia w dobie przemian. (wyd.:) T. Buksiński. Poznań: Wydawnictwo UAM 1994. s. 17-30.

(Razem z S. Majdańskim) Kategoria dziejowości w hermeneutyce i filozofii klasycznej. RF. 42(1994). z 2. s. 91-105.

Uwagi do pytania: ‘Jakiej filozofii potrzebują Polacy?’. EF. 17(1994). s. 138-141.

(tłum. ) B. Lonergan. Możliwość etyki. RF. 42(1994). z. 2. s. 55-68.

(rec.:) E. Gellner. Reason and Culture. The Historical Role of Rationality and Rationalism. Oxford: Blackwell Publishers 1992. ANTH. 89(1994). nr 1/3. s. 268-270.

(rec.:) K. L. Pike. Talk. Thought and Thing: The Emic Road Towards Conscious Knowledge. Dallas: Summer Institute of Linguistics 1993. ANTH. 89(1994). nr 1/3. s. 299-300.

 

1995

 

Antyfundamentalizm kultury i filozofii ponowożytnej. [w:] Między logiką a etyką. Studia z logiki, ontologii, epistemologii, metodologii, semiotyki i etyki. Prace ofiarowane Profesorowi Leonowi Kojowi. red.: J. Paśniczek i inni. Lublin: Wydawnictwo UMCS 1995. s. 399-420.

Hermeneutyka filozoficzna. [w:] Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. red.: A. Bronk. Lublin: TNKUL 1995. s. 75-92.

Filozofia i nauka: problem demarkacji. RF. 43(1995). z. 1. s. 181-236.

Fundamentalizm i antyfundamentalizm. [w:] Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. red.: A. Bronk. Lublin: TNKUL 1995. s. 39-73.

(Razem z S. Majdańskim) Kategoria opisu: dynamika znaczeń (analiza hermeneutyczna).RF. 43(1995). z. 1. s. 5-39.

Typy fundamentalizmu. ZNKUL. 38(1995). z. 3-4. s. 5-27.

Wprowadzenie. [w:] Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. red.: A. Bronk. Lublin: TNKUL 1995. s. 7-11.

(red.:) Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. red.: A. Bronk. Lublin: TNKUL 1995.

(opr.:) Sprawozdanie za rok akademicki 1994/1995. Komunikaty KUL. 1995. nr 7. s. 179-180.

 

1996

 

Nauka wobec religii. Teoretyczne podstawy nauk o religii. Lublin 1996. ss. 252.

The Axiological and Deontological Dimension of Justification. [w:] Polish-British Conference. Epistemic Justification. red.: R. Wójcicki. Warsaw: IFIS PAN 1996. s. 9-30.

(Razem z S. Majdańskim) Geschichtlichkeit und Klassizität - zwei philosophische Begriffe. [w:] Dilthey und Yorck. Philosophie und Geisteswissenschaften im Zeichen von Geschichtlichkeit und Historismus. (Hrsg.) J. Krakowski. G. Scholtz. Wrocław: Wydawnictwo UWr1996. s. 17-35.

(Razem z S. Majdańskim) Kategoria opisu: dynamika znaczeń (analiza hermeneutyczna). [w:] Symbol i rzeczywistość. red.: B. Andrzejewski. Poznań: Wydawnictwo UAM 1996. s. 45-68.

(Razem z S. Majdańskim) Klasyczność filozofii (w rozumieniu Szkoły Lubelskiej). Ethos. 9(1996). z. 3-4. s. 129-144.

Kłopoty nauk religiologicznych z definicją religii. RF. 43/44(1995/1996). z. 2. s. 101-113.

Krajobraz postmodernistyczny. Ethos. 9(1996). z. 1-2. s. s. 79-100.

Prawdziwość religii w świetle nauk religiologicznych. Znak. 48(1996). z. 495. s. 45-62.

(opr.:) Kongres hermeneutyki w Halle/Salle (21-25 września 1944). RF. 43/44(1995/1996). z. 2. s. 225-229.

(opr.:) Sprawozdanie za rok akademicki 1995/1996. Komunikaty KUL. 1996. nr 8. s. 147-148.

 

1997

 

Filozofia języka. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 219-222.

(Razem z S. Majdańskim) Filozofia klasycz­na. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 223-225.

Filozofia w czasach postmodernizmu. [w:] Co daje współczesnemu człowiekowi studium filozofii klasycznej. red.: P. Mazanka. M. Mylik. Warszawa: Wydawnictwo ATK 1997. s. 66-95.

Filozoficzna hermeneutyka i kategoria obiektywności. [w:] Uniwersalny wymiar hermeneutyki. red.: A. Przyłębski. Poznań: Wydawnictwo UAM 1997. s. 11-35.

Filozofii pytanie o kondycję człowieka. „Dictum – UMCS”. Lublin 1997. s. 15-16.

Funkcjonalizm. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 254-256.

Herme­neutyka. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 263-265.

Intelektualizm. [w:] EK. T. 7. Lublin: TNKUL 1997. kol. 341-343.

Intelektu­alizm. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 297-299.

Interpretacja. [w:] EK. T. 7. Lublin: TNKUL 1997. kol. 387-389.

Interpretacja. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 302-304.

(Razem z Anną Zamorzanką) Intuicjonizm. [w:] EK. T. 7. Lublin: TNKUL 1997. kol. 405-407.

Intuicjonizm. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 309-311.

Jevons W.S. [w:] EK. T. 7. Lublin: TNKUL 1997. kol. 1247-1248.

Kultura. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 332-335.

Kultura. [w:] Leksykon religii. red.: H. Waldenfels. [Autorskie hasło tłum. z niem.]. Warszawa: Verbinum 1997. s. 209-212.

Metoda genetyczna. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 357-359.

Nauki religiologiczne. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 385-391.

Opinia w sprawie nadania profesorowi Hansowi-Georgowi Gadamerowi doktoratu honoris causa. [w:] Gadamer i Wrocław. Gadamer und Breslau. red.: K. Bal. Wrocław: Wydawnictwo UWr 1997. s. 29-32. 191-194.

(Razem z S. Majdańskim) Opis. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 413-417.

Pozytywizm filozoficzny. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 433-435.

Scjentyzm. [w:] LFK. red.: J. Herbut. Lublin: TNKUL 1997. s. 474-476.

 

1998

 

Zrozumieć świat współczesny. Lublin: TNKUL 1998. ss. 335.

Alvina Plantingi koncepcja uzasadniania. Uwagi wprowadzające. [w:] Ratio et revelatio. Z refleksji filozoficzno-teologicznych. Księga pamiątkowa dedykowana ks. prof. Józefowi Herbutowi z okazji 65 rocznicy urodzin. red.: J. Cichoń. Opole: Wydawnictwo UO 1998. s. 71-81.

(Razem z S. Majdańskim) Filozofia w życiu człowieka (W nawiązaniu do idei ks. Prof. Stanisława Kamińskiego). ZNKUL. 40(1997). nr 3-4. s.19-28.

Ist eine voraussetzungslose Religionswissenschaft möglich?.[w:] Freedom in Contemporary Culture. red.: Z. Zdybicka. J. Herbut. A. Maryniarczyk.Lublin: RW KUL 1998. s. 503-514.

Truth and religion reconsidered: an analytical approach (Referat wygłoszony 1998 na XX World Congress of Philosophy w sekcji: Philosophy of Religion. 10 pages document). http://bu.edu/wcp.

(red.:) (Razem z M. Walczak) S. Kamiński. Światopogląd - Religia – Teologia. Pisma wybrane. T. 5. Lublin: TNKUL 1998.

 

1999

 

(Razem z S. Majdańskim) Stanisław Kamiński: filozof, metodolog i historyk nauki. RF. 47(1999). z. 2. s. 37-54.

 

2000

 

Język (Nauki o języku). [w:] EK. T. 8. Lublin: TNKUL 2000.kol. 1-3.

(Razem z S. Majdańskim i A. B. Stępniem) Kamiński Stanisław. [w:] EK. T. 8. Lublin: TNKUL 2000. kol. 508-511.

Nauki o religii. [w:] Religia w świecie współczesnym. red.: H. Zimoń. Lublin: TN KUL 2000. s. 23-52.

Pluralizm religii i prawdziwość religii. [w:] Religia w świecie współczesnym. red.: H. Zimoń. Lublin: TN KUL 2000. s. 605-631.

Rozumienie jako kategoria poznawcza w naukach społecznych. [w:] Rozumienie zmian społecznych. red.: E. Hałas. Lublin: TN KUL 2000. s. 9-21.

Umiarkowany optymizm. [w:] Lepsze w nauce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej 2000. s. 85-90.

Bronk A., S. Majdański, A. Stępień, Kamiński Stanisław, "Encyklopedia Katolicka", t. 8, Lublin: TN KUL 2000 szp. 508-511.

 

2001

 

Czy i dlaczego filozof nie powinien być relatywistą?. PF. 10(2001). nr 4. s. 27-29.

Die Einheit des mittelalterlichen Europa - eine Idealisierung?. [w:] Europas neue Einheit? Ein philosophisches Kolloquium. Hgs.: Andrzej Przyłębski. Luigi Romani. Andreas Speer. Poznań: Verlag der Stiftung Humaniora 2001. s. 25-35.

Idealizujący charakter pojęcia średniowiecznej Europy. [w:] Nowa jedność Europy? Rozważania filozoficzne. wyd.: Andrzej Przyłębski. Luigi Romani. Andreas Speer. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2001. s. 25-34.

Plus ratio quam natura. [w:] Starość i młodość w nauce. Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej 2001. s. 101-104.

 Racjonalność religii. [w:] Religioznawstwo wobec wyzwań współczesności. red.: W. Bator. Nomos 34/35 (2001). s. 42-72.

Sind alle Religionen gleichermaßen rational? [w:] Rationality and Irrationality/Rationalität und Irrationalität. Hgs.: B. Brogaard. B. Smith. Wien: Öbv&hpt Verlag 2001. s. 46-61.

Stanisław Kamiński - A Philosopher and Historian of Science. [w:] Polish Philosophers of Science and Nature in the 20th Century. ed.: W. Krajewski. Amsterdam. New York: Rodopi 2001. s.141-151.

 

2002

 

The Antifoundationalism of H.-G. Gadamer’s Philosophical Hermeneutics. [w:] Between the human and the divine. Philosophical and theological hermeneutics. Vol. 1: Between the Human and the Divine. red.: A. Wierciński Toronto: The Hermeneutic Press 2002. s. 102-112.

Fundamentalizm. [w:] LTF. red.: M. Rusecki i inni. Lublin. Kraków: Wydawnictwo „M” 2002. s. 411-415.

Hermeneutyka. [w:] Religia. Encyklopedia PWN. T. 4 . red.: T. Gadacz. B. Milerski.Warszawa: Wydawnictwo PWN 2002. s. 374-377.

Ist Europa ein philosophischer Begriff?. „Zbliżenia. Annäherungen“. nr 1. s. 51-64.

(Razem z S. Majdańskim) Klasyczna filozofia. [w:] EK. T. IX. Lublin: TNKUL 2002. kol. 58-59.

Kognitywizm. [w:] EK. T. 9. Lublin: TNKUL 2002. kol. 290-291; 293-294.

Koło Wiedeńskie. [w:] EK. T. 9. Lublin: TNKUL 2002. kol. 422-425.

Kontekstualizm. [w:] EK. T. 9. Lublin: TNKUL 2002. kol. 745-747.

O religii i nauce. [w:] Chrześcijaństwo i kultura w XXI wieku. red.: A. Jarmusiewicz. Kraków: Wydawnictwo „M” 2002. s. 48-57.

Postmodernizm. [w:] LTF. red.: M. Rusecki i inni. Lublin. Kraków: Wydawnictwo „M” 2002. s. 929-936.

Prawdziwość religii. [w:] LTF. red.: M. Rusecki i inni. Lublin. Kraków: Wydawnictwo „M” 2002. s. 956-963.

Racjonalność religii. [w:] LTF. red.: M. Rusecki i inni. Lublin. Kraków: Wydawnictwo „M” 2002. s. 992-1001.

Religia. [w:] Religia. Encyklopedia PWN. T. 8 . Warszawa: Wydawnictwo PWN 2003. s. 393 – 403.

Religia a nauka. [w:] Religia. Encyklopedia PWN. T. 8 . Warszawa: Wydawnictwo PWN 2003. s. 410-416.

(Razem z Pawłem Bortkiewiczem i Janem Woleńskim) Rozum i wiara u schyłku tysiąclecia. Zapis dyskusji z udziałem: Pawła Bortkiewicza. Andrzeja Bronka i Jana Woleńskiego. „Biuletyn. Instytut Filozoficzno-Historyczny. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie” 31/9/2002. (2003) s. 7-29.

Tradycja. Encyklopedia PWN t. 9. Warszawa: Wydawnictwo PWN 2003. s. 319-322

(rec.:) Globalisierung und ihre Auswirkungen auf religiösem und kulturellem Gebiet. (Hrsg.:) Bernhard Mensen SVD. St. Augustin: Steyler Verlag 2001. Ethos. 59-60 (2002). nr 3-4. s. 395-399.

 

2003

 

Podstawy nauk o religii. Lublin: TN KUL 2003. ss. 471.

Czy istnieje metoda religioznawcza?. Przegląd Religioznawczy. 2003. nr 3 (209). s. 20-34.

Czy pedagogika jest nauką autonomiczną? [w:] W trosce o integralne wychowanie. red.: M. Nowak. T. Ożóg. A. Rynio. Lublin: Wydawnictwo KUL 2003. s. 46-76.

(Razem z S. Majdańskim) The Category of Description: The Dynamics of Its Meanings (A Hermeneutical Analysis). [w:] SLTK. red.: S. Kiczuk. J. Herbut. A. B. Stępień. Lublin: TN KUL 2003 s. 177-213.

(rec.) Henryk Hoffmann. Dzieje polskich badań religioznawczych 1873-1939. Kraków: Wydawnictwo UJ 2004. RF. 51 (2003). z. 2. s. 146-151.

(rec.) Jerzy Kopania. Boski sen o stworzeniu świata. Szkice filozoficzno-teologiczne. Białystok: Trans Humana 2003. RF 51 (2003). z. 2. s. 151-156.

(rec.) Małgorzata Czarnocka. Podmiot poznania a nauka. Wrocław: Wydawnictwo UWr 2003.RF. 51(2003). z. 2. s. 139-146.

 

2004
 

(razem z S. Majdańskim) Filozofowanie w kontekście języka. Refleksje w związku z dociekaniami Anny Wierzbickiej, „Roczniki Filozoficzne” 52:2004 nr 2 s. 57-73.

Gadamera krytyka rozumu naukowego [w:] Dziedzictwo Gadamera red.: A. Przyłębski. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. 2004 s. 45-60.

Marii i Stanisława Ossowskich koncepcja nauki o nauce. Zag. N. 2004. nr 3 (161). s. 443-454.

Podejście do religii Józefa Marii Bocheńskiego. [w:] Ojciec Józef Bocheński. Drogi życia i myślenia filozoficznego. W stulecie urodzin uczonego. red.: Cz. Głombik. Katowice: Wydawnictwo Gnome 2004. s. 26-33.

Religia w listach Fryderyka Wielkiego (1712-1786). Księga pamiątkowa ku czci Włodzimierza Pawluczuka pod redakcją Ewy Matuszczyk i Macieja Krzwosza, Białystok [brak wydawnictwa] 2004 s. 195-216.

 

2005

 

(rec.) Obrona realizmu w filozofii nowożytnej i współczesnej. red.: B. Tuchańska. T. Sieczkowski. Łódź: Wydawnictwo UŁ 2004. RF 53 (2005). nr 2 s. 351-352.

>Fundamentalizm<: sensy i dziedziny użycia, w: Szulakiewicz Marek, Zbigniew Karpus (red.), Fundamentalizm i kultury, Toruń: Wydawnictwo UMK 2005 s. 19-30.
Nauki humanistyczne i kultura logiczno-metodologiczna, "Edukacja Humanistyczna" WSH 2004 nr 1-2, Szczecin 2005 s. 18-26.
Od rozumienia religii jako >opium ludu< do tezy o niezbywalnej obecności religii w świecie, w: Ziemińska Renata, Ireneusz Ziemiński (red.), Byt i sens. Księga pamiątkowa VII Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Szczecinie 14-18 września 2004 roku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2005 s. 62-70.
Pedagogika i filozofia: uwagi metafilozoficzne, w: Piotr Dehnel, Piotr Gutowski (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP 2005 s. 9-27.
Pluralizm kultur i relatywizm kulturowy, w: Ziemińska Renata, Ireneusz Ziemiński (red.), Byt i sens. Księga pamiątkowa VII Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Szczecinie 14-18 września 2004 roku, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2005 s. 45-49.

Dezintegracja i integracja nauk o religii; w: M. Grabowska, T. Szawiel (red.), Religijność społeczeństwa polskiego lat 80. Od pytań filozoficznych do problemów empirycznych, Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii UW 2005, s. 119-135,wyd. 2.

Czy istnieje metoda religioznawcza?, w: Zbigniew Stachowski (red.), Religioznawstwo polskie w XXI wieku, Tyczyn: Polskie Towarzystwo Religioznawcze 2005 s. 21-35.

 

2006
 

Metoda naukowa, "Nauka" 2006 nr 1 s. 47-64.
Hans-Georg Gadamers Kritik der wissenschaftlichen Vernunft, w: Andrzej Przyłębski (Hrsg.), Das Erbe Gadamers, Frankfurt a.M: Peter Lang 2006 s. 155-172.
Religia i nauka: dwie prawdy? "Filozofia Nauki" 14:2006 nr 1 s. 33-43.
„Natura czy kultura?” Uwagi metodologiczne, w: Beata Przyborowska(red.), natura EDUKACJA kultura. Pedagogia źródeł, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2006 s. 243-256.

art. razem z Stanisławem Majdańskim, Teologia: próba metodologiczno-epistemologicznej charakterystyki, „Nauka” PAN 2006 nr 2 s. 81-110.

 

2007
 

art. Prawda i kultura europejska, w: Myśli o języku, nauce i wartościach. Księga ofiarowana Profesorowi Jackowi Juliuszowi Jadackiemu w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper 2006 s. 396-410.

art. Człowiek – istota określona czasem, tradycją i językiem. Filozoficzna antropologia H.-G. Gadamera, w: Maryniarczyk Andrzej, Katarzyna Stępień (red.), Dusza Umysł Ciało. Spór o jedność bytową człowieka, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2007 s. 373-389.

art. Wprowadzenie. Hermeneutyka - hermeneutyka filozoficzna - filozofia hermeneutyczna, w: Mikołajczyk Hubert T., Mariusz Oziębłowski, Marek Rembierz (red.), Hermeneutyczne dziedzictwo filozofii, Kraków: Wydawnictwo »scriptum« 2006 s. 17-29.

 

2008

 

art. razem z: Paweł Kawalec, Pojęcie nauki oraz nauk podstawowych i stosowanych, w: Nauka i Państwo. Wrocław, Warszawa: FNP 2007 s. 108-112.

rec. razem z: Waldemar Zaręba, rec. Adam Nowaczyk, Poławianie sensu w filozoficznej głębi, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2006, ss. 211, „Roczniki filozoficzne KUL” 55:2007 nr 2 s. 223-226.

art. Nauki pro religiju, w: Religija w suczasnomu switi. Materijali do kursu religieznawstwa. Za redakcju Genrika Zimonja, Lwiw: Widawnictwo "Swiczado" 2007 s. 17-40.

art. Religijnij pljuralizm i prawdiwost religii, w: Religija w suczasnomu switi. Materijali do kursu religieznawstwa. Za redakcju Genrika Zimonja, Lwiw: Widawnictwo "Swiczado" 2007 s. 467-487.

art. Mircei Eliadego fenomenologia religii, „Przegląd Filozoficzny. Nowa seria” 16:2007 nr 4 s. 107-131.

rec. razem z Paweł Kawalec [w języku angielskim], Adam Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006 s. 343, „Forum Philosophicum" 13:2008 nr 1 p. 147-149.

art. Fenomenologija religii, tł. ros. F. G. Owsienko, „Rieligiowiedienije” 2003, nr 1, s. 75-78.

streszczenie, Na czym polega filozoficzna interpretacja tekstu, w: Anna Brożek, Jacek Jadacki (red.), Księga streszczeń VIII Polskiego Zjazdu Filozoficznego, Warszawa: Semper 2008 s. 245.

rec. Larry Wolff, Marco Cipolloni (eds.), The Anthropology of the Enlightenment. Stanford, Calif.: Stanford University Press 2007, pp. 414, „Anthropos" 103:2008 Nr 2 s. 632-634.

hasło: Metareligioznawstwo, „Encyklopedia Katolicka" Lublin: TN KUL 2008 szp. 628-630.
hasło: Metoda, „Encyklopedia Katolicka" Lublin: TN KUL 2008 szp. 635-637.
hasło: Metodologia nauk, „Encyklopedia Katolicka" Lublin: TN KUL 2008 szp. 644-649.
hasło: Metoda naukowa, „Encyklopedia Katolicka" Lublin: TN KUL 2008 szp. 637-644.

rec. Agnieszka Lekka-Kowalik, Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki (Lublin: Wydawnictwo KUL 2008), „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2008 nr 3-4 s. 454-469.

 

2009

 

art. Andrzej Bronk, Stanisław Majdański, Kłopoty z porządkowaniem nauk: perspektywa naukoznawcza, „Nauka PAN” 1/2009 s. 47-66.

art. Method as a Distinguishing Characteristic of Science, w: Łukasiewicz Dariusz, Roger Pouivet (eds.), Scientific Knowledge and Common Knowledge, Bydgoszcz: Kazimierz University Press 2009 p. 35-54.

rec. McLeod Hugh, The Religious Crisis of the 1960s, Oxford, New York: Oxford University Press 2007, 290 p., „Anthropos" 104:2009/2 s. 616-620.

art. Słowo wstępne, w: Ph. Jenkins, Chrześcijaństwo przyszłości. Nadejście globalnej Christianitas, tł. pol. S. Grodź, The Next Christendom. The Coming of Global Christianity. Warszawa: Verbinum. Wydawnictwo Księży Werbistów 2009 s. 5-17.

art. Nowy porządek świata, „Tygodnik Powszechny" 3 maja 2009, nr 18 s. 17.

art. The Rationality of Belief and the Significance of Prejudgments for the Act of Interpretation, w: The Task of Interpretation: Hermenutics, Psychoanalysis, and Literary Studies, ed. by Dariusz Skórczewski, Andrzej Wierciński, Edward Fiała, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009 s. 73-85.

rec. razem z S. Grodź: Historia religii Kazimierza Banka, „Nomos” 2008 nr 63/64 s. 139-143.

art. Religia jako pojęcie i przedmiot badań (uwagi metodologiczne), "Przegląd Religioznawczy", 2008, nr 3 (229) s. 3-22.

książka, Podstawy nauk o religii, Lublin: TN KUL 2009, stron 500, III wydanie poprawione i zmienione.

 

2010

 

art. Humanistyka polska po Maksie Weberze, „Nauka” 2010 nr 3 s. 1-6.
hasło z S. Majdańskim, Opis naukowy – Słownik Naukoznawczy, red. J. Herbut, P. Kawalec, Lublin 2010.
rec. Jenkins Philip, God's Continent. Christianity, Islam, and Europe's Religious Crisis, Oxford University Press 2007 p. 340, „Anthropos” 105.2010.2. S. 653-655.
art. Religia jako pojęcie i przedmiot badań (uwagi metodologiczne), „Przegląd religioznawczy” 2008 nr 3 (229) s. 3-21.
art. razem z Stanisław Majdański, Metodologia nauk: jej zadania i potrzeby wczoraj i dziś, w: Monika Walczak (red.), Metodologia: tradycja i perspektywy, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010 s. 9-20.
art. Poznawcza rola tradycji, w: Monika Walczak (red.), Metodologia: tradycja i perspektywy, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010 s. 2-34.
Bibliografia prac Andrzeja Bronka, w: Monika Walczak (red.), Metodologia: tradycja i perspektywy, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010 s. 265-280.
rec. Thomas Banchoff (ed.), Religious Pluralism, Globalization, and World Politics, Oxford: Oxford University Press 2008, „Anthropos” 2010 nr 105 s- 259-262.
hasło wraz z S. Majdańskim, Opis – Encyklopedia Katolicka, t. 14 s. 662-666
razem z Agnieszka Salamucha, Dialog jako droga do prawdy o człowieku, „Paedagogia Christiana” 1/25 (2010) s. 11-32.
art. recenzyjny, Kryzys chrześcijaństwa lat sześćdziesiątych XX wieku (Hugh McLeod, The Religious Crisis of the 1960s, Oxford, New York: Oxford University Press 2007, stron 290), "Nomos" 69-70:2010 s. 139-145.

2011

 

art. Pojęcie godności człowieka: uwagi metodologa, w: Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Lublin: Gaudium 2010 s. 57-74.
art. recenzyjny, Jenkins Philip, The New Faces of Christianity. Believing the Bible in the Global South, OUP 2008m, 264 pages – „Anthropos” 106.2011.1. s. 261-264.
art. Czym zajmuje się filozofia religii? w: „Analiza i Egzystencja” 2010 nr 12 s. 143-166.
art. Odpowiedzialność uczonych: uwagi metodologa. Publikacje FNP zawierającej materiały pokonferencyjne FNP 2010 s. 85-94.

art. Czym jest religiologia? „Nauka PAN” 2011 nr 2 s. 39-49.

art. Kategoria godności człowieka, w: Annales UMCS, Hostyński Lesław (red.), sec. I (Philosophia-Sociologia), vol. XXXV, 1, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2010 s. 77-96.

art. Бронк A., O причинах невозможности беспредпосылочного и в этом смысле объективного изучения религий, „Вестник ПСТГУ” / Богословие. Философия 2011. Вып. 5 (37). С. 85-98

art. Pojęcie i rodzaje metody naukowej, w: P. Kawalec, P. Lipski, R. Wodzisz, Podstawy naukoznawstwa, t. 1, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2011, s. 37-61.

 

2012

 

rec. razem z St. Grodź, Symbolika włosów w perspektywie religioznawczej:  Kazimierz Banek, Opowieść o włosach. Zwyczaje - rytuały - symbolika, Warszawa: Wydawnictwo TRIO 2010, 260 s., ilustracje, indeks, bibliografia, „Nomos” 2011 nr 73/74 s. 155-157.

art. Dlaczego bezzałożeniowe, i w tym sensie obiektywne, nauki o religii są niemożliwe? „Summarium KUL” 2011 nr 40 s. 5-21.

hasło Pozytywizm, „Encyklopedia Katolicka” t. 16, Lublin: TNKUL 2012 szp. 199-203.
hasło Religiologia, „Encyklopedia Katolicka” t. 16, Lublin: TNKUL 2012 szp. 1418-1420.

art. Metodologiczny status nauk o religii, w: S. Janeczek (red.), Filozofia religii, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012 s. 15-37.
art. Was heißt es einen Text philosophisch zu interpretieren? w: Der Mensch und seine Sprachen. Festschrift für Professor Franciszek Grucza, Hgs. Magdalena Olpińska-Szkiełko, Sambor Grucza, Zofia Berdychowska und Jerzy Żmudzki. Unter Mitarbeit von Ewa Bartoszewicz, Monika Płużyczka und Justyna Zając, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang 2012 s. 149-167.
art. Kategoria godności człowieka w świetle hermeneutyki, „Analiza i Egzystencja” 2012 nr 19 s. 11-29.

art. Secular, Secularization and Secularism. A Review Article, „Anthropos” 107.2012 s. 578-583.
rec. Elżbieta Kotkowska, „Ku metodzie integralnej w teologii fundamentalnej. Sposoby konstruowania interdyscyplinarnych działań w poszukiwaniu locorum theologicorum. Zastosowanie i weryfikacja na przykładzie życia i twórczości Simone Weil”, Poznań: Wydawnictwo UAM 2010 stron 307, „Roczniki Filozoficzne” 60:2012 nr 2 s. 163-170.

Głos w dyskusji: „Termin w poznaniu i komunikacji – dyskusja panelowa” s. 15-46 w: Termin w językoznawstwie, pod redakcją Doroty Brzozowskiej i Władysława Chłopickiego, Kraków: Tertium 2012.

 

2013

 

art. Humanistyka i filozoficzna hermeneutyka, w: Stanisław Gajda (red.), Horyzonty humanistyki, Opole: Uniwersytet Opolski 2012 s. 9-44.

hasło Rozumienie, „Encyklopedia Katolicka” t. 17, Lublin: TNKUL 2012 szp. 443-450.

art. Why Is a Presuppositionless and in This Sense Objective Study of Religion Impossible? „Anthropos” 107.2012 s. 231-239; także zmieniona wersja: „Anthropology & Mission” 2012 nr 46 s. 10-11.

art. ”What then is it to be not just a theistic, but a Catholic philosopher?”: Alasdair MacIntyre's Conception of Philosophy, w: XXIII World Congress of Philosophy, Athens: University of Athens 2013, s. 86.

art. rec., Secular, Secularization, and Secularism. A Review Article, „Anthropos” 107.2012 p. 578-583.

rec. Talmont-Kamiński Konrad: In a Mirror, Darkly. How the Supernatural Reflects Rationality, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2012 p.136, „Anthropos” 108.213 p. 714-715.

 

 2014

 

rec. Zdzisława Kobylińska, Umoralnić życie publiczne. Luigiego Sturza doktryna społeczno-polityczna, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2012, ss. 448, indeks osobowy, „Roczniki Filozoficzne KUL” 61:2013 nr 4 s. 151-155.

 

rec. Kozinski, Thaddeus J.: The Political Problem of Religious Pluralism. And Why Philosophers Can’t Solve It. Lanham: Lexington Books, 2010. 263 pp., "Anthropos" 109.2014 p. 303-305.

 

art. What then is it to be not just a theistic, but a Catholic philosopher? Alasdair MacIntyre's Conception of Philosophy (Cóż więc znaczy być nie tyle teistycznym, co katolickim filozofem? Alasdaira MacIntyre'a koncepcja filozofii), w: W trosce o kulturę logiczną. Prace dedykowane księdzu profesorowi Józefowi Herbutowi z okazji osiemdziesiątej rocznicy urodzin, red. K.W.Wolsza, Opole: Redakcja i drukarnia św. Krzyża 2014 s. 153-159.

 

art. Mariana Przełęckiego rozumienie religii, w: Księga pamiątkowa Marianowi Przełęckiemu w darze na 90-lecie urodzin, red. Anna Brożek, Jacek Jadacki, Lublin: Norbertinum 2014 s. 311-329.

 

  2015

rec. Mancini, Susanna, and Michel Rosenfeld (eds.): Constitutional Secularism in an Age of Religious Revival. Oxford: Oxford University Press, 2014. 349 pp.,"Anthropos" 110.2015.1. p. 247-250


art. Uczony w przestrzeni publicznej: prawo i obowiązek, w: Debaty komitetów problemowych Wydziału I. Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN: Komitetu Etyki w Nauce i Komitetu Naukoznawstwa, "Nauka" 2015 nr 1, 99-106.

 

art. Sekularyzm konstytucyjny: preliminaria pojęciowe, w: Piotr Bylica, Krzysztof J. Kilian, Robert Piotrowski i Dariusz Sagan (red.), Filozofia - nauka - religia. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Jodkowskiemu z okazji 40-lecia pracy naukowej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2015, s. 505-515.


 2016

art. Teologia (fides) – nauka (ratio): jaka teologia i jaka nauka?, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 2014 nr 57 s. 7-32.

 

art. rec. Philip Kitcher’s secular humanism (Kitcher Philip, Life After Faith: The Case for Secular Humanism), Yale University Press, 2014, 175pp., Sources, Index) – im 1. “Anthropos” 111.2016/1 s. 269-271.

 

2017

art. „Świecki humanizm jako alternatywa światopoglądu religijnego (w nawiązaniu do poglądów Philipa Kitchera”, w: Myśli o języku, nauce i wartościach. Seria druga. Warszawa 2017, Wydawnictwo Naukowe Semper, s. 563-576.

 

2018

art. razem z: Monika Walczak, Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne, "Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne" 6:2018, s. 199-230.

 

2019

art. razem z: Monika Walczak, Metoda naukowa, w: Metodologia nauk. Cz. I: Czym jest nauka?, red. S. Janeczek, M. Walczak, A. Starościc, seria: Dydaktyka Filozofii, t. 9, red. S. Janeczek, Lublin: Wydawnictwo KUL 2019 s. 89-153.

 

art. razem z S. Majdański, Metodologia teologii, w: Metodologia nauk, cz. II: Typy nauk, red. S. Janeczek, Lublin: Wydawnictwo KUL 2019 s. 127-159.

 

art. razem z: S. Majdański, Klasyczność filozofii klasycznej, w: Metodologia nauk, cz. II: Typy nauk, red. S. Janeczek, Lublin: Wydawnictwo KUL 2019 s. 199-224.

 

2020


art. razem z: Stanisław Majdański, Epistemologiczno-metodologiczne inspiracje i aspiracje lubelskiej szkoły filozofii klasycznej,  w: Lubelska Szkoła Filozoficzna w porównaniach, red. J. Wojtysiak, Z. Wróblewski, A. Gut, Lublin: Wyd. KUL 2019 s. 173-206.

 

art. razem z: Stanisław Majdański,The Methodological and Epistemological Inspirations and Aspirations of the Lublin School of Classical Philosophy (in printing)

 

Antyfundamentalistyczny zwrot filozofii ponowożytnej, Historia filozofii, część III, Meandry przemian, redakcja ks. Stanisław Janeczek, Anna Starościc, Lublin: Wydawnictwo KUL 2020 s. 737-753.

 

art. Antyfundamentalistyczny zwrot filozofii ponowożytnej, Historia filozofii, część III, Meandry przemian, redakcja ks. Stanisław Janeczek, Anna Starościc, Lublin: Wydawnictwo KUL 2020 s. 737-753.

 

2021

 

książka: Miscellanea Methodologica. Wybór tekstów Andrzeja Bronka i Stanisława Majdańskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2020.

 

 

www.kul.lublin.pl/cms/admin

   

Autor: Andrzej Bronk
Ostatnia aktualizacja: 19.03.2021, godz. 11:26 - Andrzej Bronk