Publikacje

 

 

Książki

  1. W poszukiwaniu Prawdy, Dobra i Piękna, red. Robert T. Ptaszek i Jan Dębowski, Siedlce 2007, s. 263;
  2. Nowa Era religii? Ruch New Age i jego doktryna – aspekt filozoficzny, Siedlce 2008, s. 321;
  3. Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, Robert T. Ptaszek, Marek Piwowarczyk, Lublin 2012, s. 331;
  4. Ezoteryzm w zachodniej kulturze, Robert T. Ptaszek, Diana Sobieraj, Lublin 2013, s. 251;
  5. Ezoteryczne tropy w kulturze Zachodu, Robert T. Ptaszek, Diana Sobieraj, Lublin 2013, s. 184;
  6. Zbawienie bez Zbawiciela? Idea samozbawienia i jej kulturowe konsekwencje, Robert T. Ptaszek, Diana Kwietniewska, Lublin 2014, s. 215.
  7. „Wieczność, gdzie Śmierci nie ma…”. Dawne oraz współczesne eschatologie i wizje światów duchowych, Robert T. Ptaszek, Agata Nurzyńska, Dominika Ptaszek i Magdalena Zawisza-Skibińska, Lublin 2015, s. 299.
  8. Nowa Era religii? Ruch New Age i jego doktryna – aspekt filozoficzny, wydanie II poprawione, Lublin 2015, s. 330;

  

Artykuły i recenzje

 

w języku angielskim:

  1. Philosophy on Relations Between Religion And Spirituality, Roczniki Kulturoznawcze, nr 3/2015, s. 83-90;

w języku polskim

 

  1. Józef Jankowski – zapomniany wizjoner, w: Intelektualiści rodem z Podlasia, red. J. Sekuła, Siedlce „Seculum”, 1997, s. 277-294;
  2. Poglądy Tomasza Mertona na temat sposobów poznania Boga, Zeszyty Naukowe, Seria Filozofia i Socjologia, WSRP Siedlce, Z. 1 1997, s. 49-59;
  3. „Słowiańska rewolucja” Józefa Tokarzewicza, w: Intelektualiści rodem z Podlasia, red. J. Sekuła, Siedlce „Seculum”, 1997, s. 159-177;
  4. Czy pejotyzm może być uznany za indiańską wersję religii chrześcijańskiej? Zeszyty Naukowe, Seria Filozofia i Socjologia, WSRP Siedlce, Z. 2 1998, s. 27-36;
  5. Bibliografia prac s. prof. dr hab. Zofii Józefy Zdybickiej, Roczniki Filozoficzne, Towarzystwo Naukowe KUL, T. 47 1999, Z. 2, s. 13-31;
  6. Spór o przedmiot religii w polskiej filozofii współczesnej, Studia Philosophiae Christianae, UKSW Warszawa, 36 2000, Nr 1, s. 173-185;
  7. Jak z uczniami rozmawiać o sektach?, Zeszyty Szkolne Edukacja Humanistyczna, Nr 2(4) 2002, s. 101-107 (tekst z poprawkami opublikowany także pod tytułem Jak z młodzieżą rozmawiać o sektach? – poz. 32)
  8. Europejskość Europy, czyli dlaczego tak ważne są idee, Zeszyty Szkolne Edukacja Humanistyczna, Nr 3(5) 2002, s. 11-14;
  9. [Rec.] Stanisław Kowalczyk, U podstaw demokracji. Zagadnienia aksjologiczne, Lublin 2001, Studia Sandomierskie Nr 9 2002, s. 655-657;
  10. Leszka Kołakowskiego poszukiwania istoty religii, w: Filozofia polska w okresie transformacji ustrojowej, red. Wojciech Słomski, Siedlce 2003, s. 87-98;
  11. Słowiańscy spadkobiercy Hegla, w: Veritas una sed doctrina multiplex, red. Wojciech Słomski, Siedlce 2003, s. 161-165;
  12. Czy nowe ruchy religijne są zagrożeniem dla wolności i bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo i wolność jako kategorie kulturowe i społeczne, red. Jan Dębowski, Siedlce 2004, s. 209-217;
  13. Filozofia wobec nowych ruchów religijnych, w: Filozofia w szkole filozofia w życiu, red. Bronisław Burlikowski, Wojciech Rechlewicz, Kielce 2004, s. 361-368;
  14. Sekty jako zagrożenie dla kultury europejskiej, Człowiek w kulturze, Nr 16 (2004), s. 145-163;
  15. Sekta prawdziwą religią?, w: Filozofować w kontekście teologii. Problem religii prawdziwej, red. Piotr Moskal, Lublin 2004, s. 161-176;
  16. Filozofia religii Zofii J. Zdybickiej, w: Polacy o religii. Od myślenia religijnego do filozofii, red. Joanna Barcik, Grzegorz Chrzanowski OP, Kraków 2005, s. 253-268;
  17. Historiozofia Aleksandra Hercena a mesjanizm Augusta Cieszkowskiego, Parerga. Międzynarodowe Studia Filozoficzne, Nr 1 2005, s. 77-82;
  18. Kościół na progu Ery Wodnika, w: Filozofia bliższa życiu, red. Paweł Czarnecki, Warszawa 2005, s. 202-207;
  19. Początki sekt w Europie, Doctrina. Międzynarodowy Przegląd Humanistyczny, Nr 2 2005, s. 345-351;
  20. Sekty destrukcyjne jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa i obywateli, w: Bezpieczeństwo człowieka wobec współczesnych i przyszłych wyzwań, red. Jan Dębowski, Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Siedlce 2005, s. 113-119;
  21. Czy miłość może być formą agresji? Kilka uwag o agresji psychicznej w sektach, w: Agresja i przemoc we współczesnym społeczeństwie, red. Mirosław Jan Dyrda, Andrzej Sędek, Siedlce 2006, s. 107-111;
  22. Filozoficzne źródła współczesnego ateizmu, w: Filozofia w szkole. Współczesne kierunki filozoficzne, red. Wojciech Rechlewicz, Kielce 2006, s. 171-180;
  23. Potrzeba i możliwość dialogu Kościołów z nowymi ruchami religijnymi, w: Pokój dla świata, red. Sławomir Jacek Żurek, Lublin 2006, s. 130-135;
  24. Zniewoleni wolnością. W jaki sposób wolność religijna może stać się zagrożeniem dla bezpieczeństwa?, w: Bezpieczeństwo człowieka a proces transformacji systemowej, red. Jan Dębowski, Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Siedlce 2006, s. 141-150;
  25. Alternatywne ruchy religijne przełomu XX i XXI wieku w Polsce, w: W poszukiwaniu Prawdy, Dobra i Piękna, red. Robert T. Ptaszek i Jan Dębowski, Siedlce 2007, s. 175-187;
  26. Biblia a obraz rzeczywistości w filozofii chrześcijańskiej, w: Biblia w kulturze europejskiej, red. Wojciech Słomski, Warszawa 2007, s. 177-187;
  27. Filozoficzne aspekty dyskusji o relacjach miedzy Kościołem katolickim a państwem demokratycznym, w: Państwa – Kościoły –Policje w integrującej się Europie, red. Edward Wiszowaty, Szczytno 2007, s. 67-79;
  28. Jan Paweł II – „ekolog ducha”, w: Wokół wartości humanistycznych, red. Tadeusz Daszkiewicz, Paweł Czarnecki, Warszawa 2007, s. 329-333;
  29. Religia i Kościół w państwie demokratycznym, w: Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego, red. Jan Dębowski, Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Siedlce 2007, s. 91-99;
  30. O potrzebie i możliwościach filozoficznej analizy zjawiska nowych ruchów religijnych, w: Człowiek w kulturze, red. Krzysztof Łojek, Warszawa 2007, s. 541-551;
  31. Główne nurty polskiej filozofii religii po II wojnie światowej, Międzynarodowe Studia Filozoficzne, Nr 1 2008, s. 213-231;
  32. Jak z młodzieżą rozmawiać o sektach?, Sekty i Fakty, Nr 2 2008, s. 5-8;
  33. Jak porządkować świat wartości młodego człowieka?, Dydaktyczne Puzzle, Nr 3 wrzesień 2008, s. 7-10;
  34. Ku islamskiej Europie, w: Bezpieczeństwo człowieka a wielokulturowość, red. Jan Dębowski, Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Siedlce 2008, s. 185-190;
  35. Obraz religii w poglądach przedstawicieli polskiej filozofii drugiej połowy XX wieku, Parerga. Międzynarodowe Studia Filozoficzne, Nr 2 2008, s. 221-233;
  36. O filozoficznych aspektach teorii zjawisk sakralnych Bronisława Malinowskiego, w: Antropologia integralna. W kręgu myśli filozoficzno-kulturoznawczej Krzysztofa J. Broziego, red. Bogumiła Truchlińska, Andrzej Radomski, Lublin 2008, s. 95-109;
  37. Stanisław Brzozowski a modernizm katolicki, w: Kultura i życie. W 130. rocznicę urodzin Stanisława Brzozowskiego, red. Wojciech Słomski, Warszawa 2008, s. 131-138;
  38. Zapomniani posłańcy (kilka uwag o aniołach), w: W stronę wartości, red. Krzysztof Łojek, Warszawa 2008, s. 403-414;
  39. Bibliografia prac siostry prof. dr hab. Zofii Józefy Zdybickiej, w: Filozofia o religii, red. Włodzimierz Dłubacz, Lublin 2009, s. 27-49;
  40. Jan Paweł II a Benedykt XVI – o potrzebie wielokulturowości w Kościele, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 1/2009, s. 109-114;
  41. Karnawał na „Titanicu”. Postmodernizm a współczesna kultura Zachodu, w: Bezpieczeństwo człowieka a transdyscyplinowość, red. Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Izabela Aldona Trzpil, T.1, Siedlce 2009, s. 175-185;
  42. Metafizyka wobec zjawiska alternatywnych ruchów religijnych i parareligijnych, w: Człowiek i kosmos, red. Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Siedlce 2009, s. 167-180;
  43. Naturalizm współczesnej antropologii filozoficznej jako zagrożenie dla bezpieczeństwa człowieka, w: Bezpieczeństwo i prawa człowieka w teoriach i praktyce społecznej początków XXI wieku, red. Ryszard Rosa, Renata Matysiuk, Siedlce 2009, s. 49-58;
  44. New Age a współczesna myśl religijna Zachodu, Międzynarodowe Studia Filozoficzne, Nr 2/2009, s. 55-65;
  45. Nowa nadzieja czy kolejne zagrożenie? Alternatywne ruchy religijne z punktu widzenia socjologii, Doctrina. Studia społeczno-polityczne nr 6/2009, s. 245-255.
  46. Polacy wobec zjawiska alternatywnej religijności, w: Zagadnienia bezpieczeństwa w problematyce charakteru narodowego Polaków, red. Tadeusz Szczurek, Warszawa 2009, s. 245-249;
  47. Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm kultur i religii – stanowisko Josepha Ratzingera, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 1/2009, s. 189-203;
  48. Alternatywna religijność w perspektywie psychologii, w: Contemplata aliis tradere, red. Edward Jarmoch, Siedlce 2010, s. 125-136;
  49. Areligijność jako źródło kryzysu współczesnej kultury, Przegląd Religioznawczy, Nr 4 (238), 2010, s. 57-70;
  50. Filozofia a kwestia poznawalności istnienia Boga, w: Bezpieczeństwo edukacja kultura i społeczeństwo, red. Janusz Gmitruk, Roman Krawczyk, Tamara Zacharuk, Warszawa-Siedlce 2010, s. 685-696
  51. Kultura, wielokulturowość, prawda, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 2/2010, s. 9-11;
  52. New Age: o zgubnych skutkach „ubóstwienia” człowieka, w: Sekty jako zagrożenie i wyzwanie XXI wieku, red. Danuta Grzesiak-Witek, Paweł Witek, Stalowa Wola-Sandomierz 2010, s. 205-215.
  53. Wartości chrześcijańskie jako fundament bezpiecznej Europy (stanowisko Josepha Ratzingera), w: Bezpieczeństwo człowieka a wartości, red. Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Izabela Aldona Trzpil, T.1, Siedlce 2010, s. 37-45;
  54. [Rec.] Antony Flew, Bóg istnieje. Dlaczego najsłynniejszy ateista zmienił swój światopogląd, Warszawa 2010, Roczniki Kulturoznawcze KUL, Nr 1/2010, s. 232-239;
  55. Badania nad New Age w Polsce, w: Badania religiologiczne w Polsce, red. Zdzisław Kupisiński SVD, Lublin 2011, s. 93-113;
  56. Europa – chrześcijańska czy wielokulturowa?, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 3/2011, s. 7-11;
  57. Filozoficzne podstawy i kulturowe konsekwencje współczesnych koncepcji religii, w: Filozofia życia. W poszukiwaniu mądrości, piękna i dobra, red. Edward Jarmoch i Jerzy Kunikowski, T. 1 Siedlce-Drohiczyn 2011, s. 151-165;
  58. Filozof jako świadek prawdy, w: Bezpieczeństwo człowieka a komunikacja społeczna, red. Edward Jarmoch, Andrzej W. Świderski, Izabela Aldona Trzpil, T.1, Siedlce 2011, s. 31-40;
  59. Ruch New Age jako wyraz duchowych dążeń zachodniej kultury II połowy XX wieku, Zborník religionistických a sociologických štúdií. Prešov: GTF PU w Prešove, 1/2011, s. 89-108;
  60. [Rec.] Philip Jenkins, Chrześcijaństwo przyszłości. Nadejście globalnej Christianitas, Przekład Stanisław Gródź SVD. Warszawa 2009, Roczniki Kulturoznawcze KUL, Nr 2/2011, s. 169-173;
  61. Alternatywne formy religijności i duchowości, w: Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności, Robert T. Ptaszek, Marek Piwowarczyk, Lublin 2012, s. 153-167;
  62. Alternatywne ruchy religijne we współczesnej Europie, Cywilizacja, Nr 43/2012, s. 73-79;
  63. Co działalność alternatywnych ruchów religijnych mówi o współczesnym człowieku i jego religijności, w: Sekty i nowe ruchy religijne – wolność czy zniewolenie? Zagadnienia interdyscyplinarne, red. I. Kamiński, P. Chrzczonowicz, Toruń 2012, s. 103-110.
  64. Filozoficzno-kulturowe uwarunkowania działalności współczesnych grup kultowych, w: Grupy kultowe: uwarunkowania społeczne, red. Mariusz Gajewski, Kraków 2012, s. 409-427;
  65. Religia a alternatywne ruchy religijne, w: Filozofia religii, red. Stanisław Janeczek, Lublin 2012, s. 337-361;
  66. Wartości religijne we współczesnej kulturze (stanowisko Josepha Ratzingera/Benedykta XVI), w: Aksjologia współczesności. Problemy i kontrowersje, red. Bogumiła Truchlińska, Lublin 2012, s. 141-150.
  67. Dlaczego nie da się uniknąć konfliktu między cywilizacjami islamu i chrześcijaństwa?, Cywilizacja, Nr 45/2013, s. 160-167;
  68. Jak filozofia może pomóc współczesnemu człowiekowi nie zagubić się w świecie?, w: Człowiek na rozdrożu. Zrozumieć, aby pomóc, red. Zbigniew B. Gaś, Lublin 2013, s. 15-27.
  69. Religia jako fundament wolności, solidarności i prawdy, w: Idąc na cały świat, red, Edward Jarmoch, Drohiczyn 2013, s. 153-162.
  70. Teologia katolicka wobec zjawiska sekt i nowych ruchów religijnych, w: Wiara, Nadzieja i Miłość, red. Ryszard Rosa, Tamara Zacharuk, T.1, Siedlce 2013, s. 325-333.
  71. Apokalipsa i co dalej? O sposobach interpretacji Nowotestamentowych opisów końca świata na przykładzie Świadków Jehowy i Adwentystów Dnia Siódmego w: Idea końca świata w doktrynach i praktykach tzw. sekt i nowych ruchów religijnych. Tom II: Armagedony Adwentystów Dnia Siódmego i Świadków Jehowy, red. Ireneusz Kamiński, Piotr Chrzczonowicz, Toruń 2014, 11-26.
  72. Czy bezpieczeństwo jest ostatecznym celem ludzkich działań?, w: Bezpieczeństwo w warunkach zmian społecznych, cywilizacyjnych i kulturowych, red. Sylwester Bębas, Paweł Kowalski, Piotrków Trybunalski 2014, s. 255-261.
  73. Jak za pomocą filozofii odróżnić religię chrześcijańską od alternatywnego ruchu religijnego odwołującego się do Biblii? w: Alternatywne światy zagubienia. Religie, ideologie, kulty i New Age. Tom III: Byt przygodny i jego wyobrażenia transcendentalnego, red. Ireneusz Kamiński, Jan Perszon, Joanna Kulwicka-Kamińska, Toruń 2014, s. 9-34.
  74. Manicheizm i jego znaczenie dla rozwoju sekt chrześcijańskich w średniowieczu, w: Sztuka i realizm, red. Tomasz Duma, Andrzej Maryniarczyk, Paulina Sulenta, Lublin 2014, s. 851-866.
  75. O mylących schematach i groźnych nieporozumieniach będących rezultatem odwoływania się przez przedstawicieli zachodniej kultury do tak zwanej „duchowości Wschodu” w: Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja? Tom. I: Wokół filozofii i religii Dalekiego Wschodu, red. Ireneusz Kamiński, Jan Perszon, Joanna Kulwicka-Kamińska, Toruń 2014, s. 13-25
  76. Szczęście obywatela, szczęście dziecka bożego, szczęście konsumenta. O zależnościach między koncepcją człowieka a rozumieniem szczęścia, w: Młodzież w poszukiwaniu szczęścia: dokąd, po co, jak i z kim?, Zbigniew B. Gaś, Lublin 2014, s. 13-23.
  77. Wielokulturowa Europa z perspektywy Drohiczyna, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 6 (2014), s. 9-14;
  78. [Rec.] Ireneusz Kamiński, Sekty i nowe ruchu religijne w 365 pytaniach i odpowiedziach, Warszawa: Oficyna wydawnicza „Vocatio” 2013, Scriptura Lumen Nr 6 (2014), s. 608-610.
  79. Alternatywne ruchy religijne jako element współczesnego multikulturalizmu, Człowiek w kulturze, Nr 24 (2014), s. 117-135.
  80. Dlaczego demokracja w post-chrześcijańskiej Europie coraz bardziej przypomina totalitaryzm? Człowiek w kulturze, Nr 25 (2015), s. 221-238.
  81. Dlaczego nowa duchowość nie może być realną alternatywą dla tradycyjnej religii? Paedagogia Christiana, Vol 35, Nr 1 (2015), s. 113-126.
  82. Dlaczego tak trudno być dorosłym w postchrześcijańskiej Europie? w: Kłopoty z dorosłością, Zbigniew B. Gaś, Lublin 2015, s. 19-27.
  83. Jak język gender mainstreaming wpływa na politykę Unii Europejskiej wobec chrześcijaństwa, w: Polityka jako wyraz lub następstwo religijności, Ryszard Michalak, Zielona Góra 2015. s. 323-346.
  84. Koniec Europy?, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 7 (2015), s. 9-14.
  85. Przedmowa do: Maciej B. Stępień, Studium ezoteryki zachodniej, Lublin 2015, s. 13-20.
  86. Czy można być szczęśliwym bez filozofii? w: Kultura bezpieczeństwa. Potrzeby i uwarunkowania, red. Stanisław Jaczyński, Jerzy Kunikowski, Siedlce 2016, s. 621-625.
  87. Czy o takiej Europie marzyliśmy?, Drohiczyński Przegląd Naukowy, Nr 8 (2016), s. 9-15.

Hasła encyklopedyczne

  1. Ainesidemos, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 90-92;
  2. Aischines ze Sfettos, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 92;
  3. Apollodor z Falerontu, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 299-300;
  4. Arystoksenos z Tarentu, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 343;
  5. Aryston z Chios, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 343-344;
  6. Bachtin Michaił, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 453-455;
  7. Balicki Zygmunt, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 471-472; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 71-72;
  8. Baudouin de Courtenay Jan, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 501-502; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 82-83;
  9. Baza, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 512-513;
  10. Beauvoir Simone de, w: Encyklopedia „Białych Plam”, red. nauk. Henryk Kiereś, T. 2, Radom, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, 2000, s. 288-290;
  11. Besant Anne, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 546-548;
  12. Bierdiajew Nicolai, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 570-572;
  13. Binswanger Ludwig, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 575-576;
  14. Blaustein Leopold, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 592; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 119-120;
  15. Bławatska Helena, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 598-600;
  16. Boas Franz, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 603 –604;
  17. Bultmann Rudolf, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 735-737;
  18. Burckhardt Jacob, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. nauk. Mieczysław A. Krąpiec, T.1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000, s. 740- 741;
  19. Cassirer Ernst, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2001, s. 61- 63;
  20. Chesterton Gilbert Keith, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2001, s. 110-112;
  21. Cieszkowski August, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2001, s. 192-194; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 209-211;
  22. Deizm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2001, s. 454 -456;
  23. Emerson Ralph Waldo, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.3, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2002, s. 135-137;
  24. Engels Fryderyk, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.3, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2002, s. 165-169;
  25. Euhemer z Messyny, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.3, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2002, s. 314-316;
  26. Fatalizm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.3, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2002, s. 375-376;
  27. Gurwicz Grzegorz Dairodowicz, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.4, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2003, s. 151-153;
  28. Halbwachs Maurice, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.4, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2003, s. 188-190;
  29. Hercen Aleksander Iwanowicz, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.4, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2003, s. 376-378;
  30. Homo (człowiek), w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.4, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2003, s. 565-568 i 570-573;
  31. Inkarnacja, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.4, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2003, s. 840-842;
  32. Keller Józef, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.5, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2004, s. 577-578; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 637-638
  33. Konsumpcjonizm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.5, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2004, s. 820-822;
  34. Kult, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.6, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005, s. 129-132;
  35. Leeuw Gerardus van der, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.6, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005, s. 284-286;
  36. Łyszczyński Kazimierz, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.6, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005, s. 651-652; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 956-957;
  37. Manicheizm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.6, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005, s. 777-779;
  38. Marcjon z Pontu, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.6, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005, s. 824-826;
  39. Marks Karol, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.6, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005, s. 851-855;
  40. Merton Thomas, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.7, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2006, s. 74-76;
  41. Millenaryzm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.7, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2006, s. 229-231
  42. Nadbudowa, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.7, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2006, s. 468-469
  43. Politzer Georges, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.8, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2007, 345-347;
  44. Pratt James, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.8, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2007, 455-457;
  45. Reinkarnacja, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.8, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2007, 705-708;
  46. Tyloch Witold Józef, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.9, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2008, 572-574; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 758-759;
  47. Tyrrell George, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.9, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2008, 579-580;
  48. Fritzhand Marek, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.10, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2009, 168-169; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 396-397;
  49. Kołakowski Leszek, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.10, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2009, 255-257; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 678-681;
  50. Tokarzewicz Józef, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. Andrzej Maryniarczyk, T.10, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2009, 419-421; [wersja rozszerzona opublikowana w]: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 722-724;
  51. Hołowiński Ignacy, w: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 507-509;
  52. Kołakowskiego krytyka religii, w: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 1, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 681-684;
  53. Prokopiuk Jerzy, w: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 421-423;
  54. Wiszowaty Andrzej, w: Encyklopedia Filozofii Polskiej, red. Andrzej Maryniarczyk, T. 2, Lublin, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 806-807;

 

Autor: Robert Ptaszek
Ostatnia aktualizacja: 27.09.2016, godz. 16:31 - Robert Ptaszek