Tezy egzaminacyjne 2017/2018

  1. Główne założenia reformy programowej (2009) i reformy strukturalno-programowej (2017) – podobieństwa i różnice.
  2. Podstawa programowa jako fundamentalny dokument w warsztacie nauczyciela polonisty na wszystkich etapach kształcenia (struktura i zawartość merytoryczna).
  3. Hierarchia dokumentów dydaktycznych w warsztacie nauczyciela polonisty.
  4. Wartości i wartościowanie w edukacji.
  5. Teksty literackie w kanonie lektur w podstawie programowej.
  6. Miejsce pozaliterackich tekstów kultury w podstawie programowej.
  7. Jak rozwiązać problem braku czytelnictwa we współczesnej szkole?
  8. Jakie mogą być strategie rozwoju czytelnictwa w szkole?
  9. Jaka jest rola podręcznika w procesie dydaktycznym?
  10. Aktywizujące i tradycyjne metody nauczania w procesie dydaktycznym.
  11. Jak uczyć pisania dłuższej wypowiedzi (creative writing)?
  12. Pisanie pracy jako proces dydaktyczny.
  13. Jak skonstruować program nauczania?
  14. Miejsce nauki o języku w procesie dydaktycznym.
  15. Operacje na tekście w kształceniu kompetencji komunikacyjnych.
  16. Co to jest świadomość językowa i jak można ją sprawdzać?
  17. Na czym polega sprawdzanie umiejętności komunikacyjnych na egzaminie ustnym?
  18. Modele szkolnej analizy tekstu literackiego.
  19. Analiza i interpretacja literatury w świetle metodologii post-strukturalnych.
  20. Jak „czytać” pozaliterackie teksty kultury z uczniami?
  21. Projekt edukacyjny w procesie dydaktycznym.
  22. Cyfryzacja w procesie edukacyjnym – zalety i wady.
  23. Jakie są kierunki rozwoju systemu egzaminowania?
  24. Ocenianie wewnętrze i zewnętrzne.
  25. Typy zadań zamkniętych i otwartych (krótkiej odpowiedzi) na egzaminie pisemnym.
  26. Typy zadań otwartych (rozszerzonej odpowiedzi) na egzaminie pisemnym.
  27. Kryteria oceny działań na lekcji języka polskiego.
  28. Kryteria oceny pracy pisemnej (analityczne i holistyczne).
  29. Jak diagnozować typy inteligencji i jak dobierać metody pracy dla ich przedstawicieli?
  30. Kim jest uczeń i kim jest nauczyciel w nowocześnie rozumianym procesie edukacyjnym?

 

 

 

 

 

 

Autor: Aleksandra Dziak
Ostatnia aktualizacja: 07.06.2018, godz. 13:46 - Agnieszka Karczewska