W środę, 29 marca na KUL rozpoczęła się konferencja programowa Narodowego Kongresu Nauki. Głównym gościem spotkania był minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Podczas swojego wystąpienia skupił się na ukazaniu roli procesów projakościowych w zamierzeniach reformatorskich Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. „Żeby nauczyciele akademiccy mogli skoncentrować się na kształceniu studentów, poświęcić się badaniom, konieczne jest odbiurokratyzowanie uczelni” – podkreślił Jarosław Gowin.
Wicepremier zwrócił uwagę na podstawowy dla reformy szkolnictwa wyższego fakt, że pracodawcy nie oczekują już od uczelni przygotowywania pracowników jedynie pod kątem konkretnej dziedziny. O wiele bardziej ceniona na rynku pracy jest elastyczność i wiedza ogólna. Pomagają one w zmianie, ciągłym poszerzaniu oraz doskonaleniu kompetencji. U potencjalnych pracowników nacisk jest położony na umiejętność pracy zespołowej oraz kreatywne myślenie. Według ministra to właśnie te wytyczne powinny być kluczowe w procesie kształcenia, ponieważ dostosowanie się do nich gwarantuje sukces na rynku pracy.
Podkreślił jednak, że skupienie się na aspekcie pragmatycznym nie oznacza odejścia od przyswajania wiedzy w sposób tradycyjny. Nie umniejsza to również roli ogólnej erudycji, którą powinno rozwijać się podczas całego procesu kształcenia.
na podstawie ekai.pl
Ostatnia aktualizacja: 30.03.2017, godz. 07:25 - Andrzej Zykubek