Ukazała sią najnowsza książka Piotr Francuza IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu.

 

Piotr Francuz posiada prawdziwie koneserskie kwalifikacje w przywoływaniu dzieł sztuki jako najtrafniejszych egzemplifikacji badanego zjawiska neuropsychologicznego. [...] Wybór dzieł sztuki jako materiału wizualnego jest decyzją znakomitą ale i odważną, gdyż wymagał od Autora głębokiego wniknięcia w dziedzinę tyleż fascynującą co pełną niedopowiedzeń, zamierzonych niejasności i wieloznaczności. [...] Z historii sztuki wiemy, że niemal wszystkie mechanizmy percepcji wizualnej, nim zostały opisane naukowo, były użyte przez wielkich artystów całe wieki wcześniej. […] Książka Piotra Francuza jest arcyciekawym przewodnikiem po rozmaitych sztuczkach jakie stosuje mózg w procesie widzenia, zaś pokazane dzieła malarstwa są precyzyjnymi modelami naukowymi, które powstały w wyniku genialnych intuicji wielkich artystów.

Z recenzji dr. hab. Dobrosława Bagińskiego

 

Monografia odzwierciedla dwie pasje jej Autora, zainteresowanie procesami widzenia i historią sztuki. Pokazuje Jego swobodne poruszanie się zarówno w świecie galerii malarstwa jak i w laboratorium psychoneurofizjologicznym. [...] Książka napisana jest językiem przekonującym, profesjonalnym, a także przyjaznym czytelnikowi, czyta się ją z przyjemnością. Język jest także barwny i plastyczny, odwołuje się do wyobrażeń i stosuje porównania z różnych dziedzin życia. Wprowadzanie od czasu do czasu zabawnego (wydawałoby się nie pasującego do naukowego charakteru całości) przykładu dodaje tokowi narracji pewnej lekkości. Dobór ilustracji i ich liczba jest doskonałym uzupełnieniem treści zakodowanej językowo.

Z recenzji dr. hab. Anety R. Borkowskiej 

 

12 października 2013


Autor: Agata Błachnio
Ostatnia aktualizacja: 12.10.2013, godz. 23:16 - Agata Błachnio