Katedra powstała w 1998 roku początkowo pod nazwą Katedra Dydaktyki Ogólnej, a następnie pod nazwą Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej.
Pracownicy Katedry łączą pracę naukowo - dydaktyczną z działalnością służebną na rzecz środowisk edukacyjnych.
W Katedrze prowadzone są badania naukowe w zakresie zagadnień związanych z przemianami edukacyjnymi w polskiej szkole.
Pracownicy Katedry:
![]() |
![]() |
prof. dr hab. Krystyna Chałas KIEROWNIK KATEDRY |
ks. dr hab Adam Maj, prof. KUL |
![]() |
|
dr Marta Buk - Cegiełka adiunkt
|
Byli pracownicy Katedry:
- Dr Anna Petkowicz
- S. dr hab. Maria Loyola Opiela,prof. KUL
- Dr Beata Komorowska
Pracownicy Katedry łączą pracę naukowo – badawczą z działalnością służebną o zasięgu krajowym oraz zagranicznym na rzecz środowisk edukacyjnych, poprzez opiekę naukową nad Towarzystwem Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi, powołanie w 2014 r. Ogólnopolskiego Forum Szkół Poszukujących Sposobów Integralnego Rozwoju i Wychowania Ucznia, prowadzenie od 2009 r. cyklicznego Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów pedagogiki, sesji „Uczę się Ciebie nauczycielu” oraz pracę koncentrującą się na upowszechnianiu nowatorskich doświadczeń.
Główne kierunki badań Katedry dotyczą:
- Prac eksperymentalno – wdrożeniowych o charakterze ogólnopolskim w zakresie poszukiwania pedagogii gimnazjum wiejskiego;
- Pedagogii szkoły w świetle integralnego rozwoju i wychowania ucznia:
- teoretycznych podstaw szkoły katolickiej,
- podstaw aksjologicznych edukacji szkolnej, w tym głównie wychowania ku wartościom oraz edukacji aksjologicznej podmiotów szkoły,
- edukacji podmiotowej,
- integralnego rozwoju i wychowania ucznia,
- rozwijania twórczych postaw studentów i nauczycieli,
- animacji pedagogicznej,
- metod i form pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze,
- aktywności aksjologicznej młodzieży,
- dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej i metodyki wychowania przedszkolnego;
- dydaktyki wartości;
- Dydaktyki szkoły wyższej.
Badania mają głównie charakter sondażowo-diagnostyczny oraz projektowo-wdrożeniowy. Głównym nurtem są badania w działaniu. Dotyczą one społeczno-kulturowych uwarunkowań integralnego rozwoju i wychowania dziecka oraz kreowania tożsamości szkoły.
Katedra była współorganizatorem krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych:
- „Ewangelizacja a edukacja”, Częstochowa 2003 – konferencja międzynarodowa;
- „Polski system edukacji po reformie 1999. Stan, perspektywy, zagrożenia”, Piła 2004 – konferencja międzynarodowa;
- „Pedagogika wartości, wartości w pedagogice”, Rzeszów 2005;
- „Wychowanie ku wartościom w rodzinie i szkole”, Ružomberok 2005 (Słowacja);
- „Miłosierdzie w teorii i praktyce szkolnej”, Poznań 2006;
- „Kreowanie tożsamości szkoły. Historia – teraźniejszość – przyszłość”, Lublin 2008 – konferencja międzynarodowa;
- „Kreowanie tożsamości szkoły katolickiej, historia – teraźniejszość – przyszłość”, Lublin 2012;
- „Wyzwania i zadania wychowawczo-dydaktyczne w świetle Encykliki Laudato Si” – Levoča 2016.
Działalność dydaktyczna
W zakresie dydaktycznym Katedra pełni opiekę merytoryczną nad specjalnościami: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna, pedagogika szkolna z elementami logopedii (we współpracy z Katedrą Pedagogiki Specjalnej), pedagogika szkolna z elementami terapii pedagogicznej oraz zarządzanie szkołą i placówką wychowania przedszkolnego.
W ramach pełnienia funkcji dydaktycznej Katedra prowadziła pięć edycji studiów podyplomowych dla dyrektorów szkół z zakresu zarządzania szkołą.
Aktualnie prowadzone są Studia podyplomowe w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz Studia podyplomowe w zakresie dydaktyki wczesnego nauczania języka angielskiego. Obydwa kierunki studiów podyplomowych w marcu 2016 r. otrzymały certyfikat Ogólnopolskiego Programu Akredytacyjnego „Studia z Przyszłością”, a studia podyplomowe w zakresie dydaktyki wczesnego nauczania języka angielskiego otrzymały dodatkowo Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości Kształcenia”.
Ostatnia aktualizacja: 08.03.2017, godz. 18:31 - Marta Buk-Cegiełka