Katedra Pedagogiki Katolickiej

(akademik nr 1, pokój nr 14)

 

Kierownik Katedry:

ks. prof. zw. dr hab. Jan Zimny

 

Pracownicy Katedry:

ks. dr Jerzy Dąbek, adiunkt

dr Anna Różyło, asystent

mgr Rafał Podleśny, asystent

 

 

Obszar badań:

Pracownicy Katedry swoje zainteresowania badawcze skupiają głównie na zadaniach (blokach tematycznych), które decydują o swoistości pedagogiki katolickiej.

  1. Gromadzenie i krytyczne opracowanie wiedzy dotyczącej praktyki i teorii pedagogicznej osób i instytucji (szkół, zakonów i in.) zasłużonych dla katolickiej tradycji pedagogicznej (w tym: analiza zalecanych metod postępowania, szczegółowych celów wychowawczych itd.).
  2. Przyswojenie treści pedagogicznych zawartych w dokumentach Kościoła (zwłaszcza od Soboru Watykańskiego II), poddanie ich refleksji w kontekście współczesnych systemów pedagogicznych. Prace nad modelem wychowania katolickiego (kluczowe zagadnienia to zwłaszcza: cele i treści kształcenia i wychowania oraz model autorytetu nauczyciela. Współpraca szkoły, instytucji wychowawczych w środowisku i rodziców).
  3. Badania (także diagnostyczne) nad współczesnym szkolnictwem katolickim, w tym: dotyczące autorytetu nauczyciela, recepcji wartości moralnych wśród absolwentów szkół katolickich, rola ojcostwa w życiu społecznym, rolą edukacji szkolnej w przygotowaniu do życia w społeczeństwie informacyjnym i miejscem jednostki i rodziny w takim społeczeństwie (systemy zarządzania treścią jako wyzwanie współczesnej pedagogiki). Badania z zakresu socjologii wychowania.
  4. Badania nad obecnością treści religijnych w języku i innych sferach szeroko rozumianej kultury i ich oddziaływaniem na różne grupy społeczne.
  5. Rozwijanie badań nad zakresem i sposobami recepcji pojęć religijnych (zwłaszcza wśród młodzieży i dzieci) oraz wpływem treści religijnych na ich postawy i światopogląd.
  6. Rozwijanie metodologii badań pedagogicznych (zwłaszcza badań nad rozwojem kompetencji poznawczych i moralnych) poprzez szersze otwarcie nie tylko na metody psycholingwistyczne i etnolingwistyczne, ale też aplikację do badań pedagogicznych metodologii wypracowanej do opisu językowego obrazu świata (jos), tj. zawartego w strukturach języka - a więc wspólnego dla wszystkich użytkowników języka, choć zwykle nie w pełni uświadamianego przez mówiących - systemu przekonań i wartościowań dotyczących rzeczywistości. Wykorzystanie narzędzi informatycznych w badaniach i praktyce pedagogicznej.
  7. Wpływem patologii na wychowanie współczesnego młodego pokolenia oraz poszukiwanie rozwiązań w zakresie resocjalizacji opartej na wartościach katolickich.

 

Szczegółowe plany badawcze obejmują:

  1. badania dotyczące 1. i 2. spośród wskazanych wyżej kręgów tematycznych, zwłaszcza skoncentrowane na znaczeniu dla pedagogiki myśli Jana Pawła II. Należy zaznaczyć, że w ramach swojej działalności dydaktycznej pracownicy Katedry wdrażają studentów do pracy naukowej i wspomagają w samodzielnych badaniach właśnie w zakresie tych dwóch nurtów zainteresowań;
  2. badania nad rozumieniem przez młodzież pojęć religijnych i prace nad tworzeniem metod skuteczniejszego kształtowania tego rozumienia i związanych z nim postaw w procesie edukacji szkolnej (przewidywana jest systematyczna współpraca ze szkołami, w tym konferencje metodyczne);
  3. rozwijanie narzędzi badawczych i refleksji teoretycznej dotyczącej specyficznych zadań i metod pedagogiki katolickiej.

 

Współpraca katedry z innymi jednostkami:

Bieżące informacje o działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej pracowników Katedry są zamieszczane w „Kalendarium” na końcu każdego tomu „Pedagogiki Katolickiej”. Katedra Pedagogiki Katolickiej współpracuje m.in. z:

  • Katolickim Uniwersytetem w Ružomberoku
  • katolickimi instytucjami węgierskimi;
  • pedagogami ukraińskimi (wspólne konferencje)
  • szkołami średnimi w Jarosławiu (m.in. wspólne konferencje), Łańcucie (warsztaty dla nauczycieli)
  • szkołami diecezji sandomierskiej różnych szczebli (badania, konferencje metodyczne dla nauczycieli).
  • autorami artykułów w wydawnictwach Katedry, książkowych lub ukazujących się w 3 czasopismach (półroczniakach):
    • „Pedagogice Katolickiej”€-“ dotychczas ukazało się 8 numerów
    • „Pedagogii Ojcostwa”€
    • „Katolikus Pedagógia”
Autor: Rafał Podleśny
Ostatnia aktualizacja: 25.11.2014, godz. 16:00 - Rafał Podleśny