Katedra powstała w 1998 roku początkowo pod nazwą Katedra Dydaktyki Ogólnej, a następnie pod nazwą Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej.

Pracownicy Katedry łączą pracę naukowo - dydaktyczną z działalnością służebną na rzecz środowisk edukacyjnych.

W Katedrze prowadzone są badania naukowe w zakresie zagadnień związanych z przemianami edukacyjnymi w polskiej szkole.

 

Pracownicy Katedry:

 

 

 
chalas_krystyna_400

   

prof. dr hab. Krystyna Chałas

KIEROWNIK KATEDRY

                   

 

 ks. dr hab Adam Maj, prof. KUL

 

 

dr Marta Buk - Cegiełka - adiunkt

 

Byli pracownicy Katedry:

  • Dr Anna Petkowicz
  • S. dr hab. Maria Loyola Opiela,prof. KUL
  • Dr Beata Komorowska

 

Pracownicy Katedry łączą pracę naukowo – badawczą z działalnością służebną o zasięgu krajowym oraz zagranicznym na rzecz środowisk edukacyjnych, poprzez opiekę naukową nad Towarzystwem Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi, powołanie w 2014 r. Ogólnopolskiego Forum Szkół Poszukujących Sposobów Integralnego Rozwoju i Wychowania Ucznia, prowadzenie od 2009 r. cyklicznego Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów pedagogiki, sesji „Uczę się Ciebie nauczycielu” oraz pracę koncentrującą się na upowszechnianiu nowatorskich doświadczeń.

Główne kierunki badań Katedry dotyczą:

  • Prac eksperymentalno – wdrożeniowych o charakterze ogólnopolskim w zakresie poszukiwania pedagogii gimnazjum wiejskiego;
  • Pedagogii szkoły w świetle integralnego rozwoju i wychowania ucznia:
    • teoretycznych podstaw szkoły katolickiej,
    • podstaw aksjologicznych edukacji szkolnej, w tym głównie wychowania ku wartościom oraz edukacji aksjologicznej podmiotów szkoły,
    • edukacji podmiotowej,
    • integralnego rozwoju i wychowania ucznia,
    • rozwijania twórczych postaw studentów i nauczycieli,
    • animacji pedagogicznej,
    • metod i form pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze,
    • aktywności aksjologicznej młodzieży,
    • dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej i metodyki wychowania przedszkolnego;
    • dydaktyki wartości;
  • Dydaktyki szkoły wyższej.

Badania mają głównie charakter sondażowo-diagnostyczny oraz projektowo-wdrożeniowy. Głównym nurtem są badania w działaniu. Dotyczą one społeczno-kulturowych uwarunkowań integralnego rozwoju i wychowania dziecka oraz kreowania tożsamości szkoły.

 

Katedra była współorganizatorem krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych:

  •  „Ewangelizacja a edukacja”, Częstochowa 2003 – konferencja międzynarodowa;
  •  „Polski system edukacji po reformie 1999. Stan, perspektywy, zagrożenia”, Piła 2004 – konferencja międzynarodowa;
  •  „Pedagogika wartości, wartości w pedagogice”, Rzeszów 2005;
  •  „Wychowanie ku wartościom w rodzinie i szkole”, Ružomberok 2005 (Słowacja);
  •  „Miłosierdzie w teorii i praktyce szkolnej”, Poznań 2006;
  •  „Kreowanie tożsamości szkoły. Historia – teraźniejszość – przyszłość”, Lublin 2008 – konferencja międzynarodowa;
  • „Kreowanie tożsamości szkoły katolickiej, historia – teraźniejszość – przyszłość”, Lublin 2012;
  • „Wyzwania i zadania wychowawczo-dydaktyczne w świetle Encykliki Laudato Si” – Levoča 2016.

Działalność dydaktyczna

W zakresie dydaktycznym Katedra pełni opiekę merytoryczną nad specjalnościami:  pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna, pedagogika szkolna z elementami logopedii (we współpracy z Katedrą Pedagogiki Specjalnej), pedagogika szkolna z elementami terapii pedagogicznej oraz zarządzanie szkołą i placówką wychowania przedszkolnego.  

W ramach pełnienia funkcji dydaktycznej Katedra prowadziła pięć edycji studiów podyplomowych dla dyrektorów szkół z zakresu zarządzania szkołą. 

Aktualnie prowadzone są Studia podyplomowe w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i  wychowania przedszkolnego oraz Studia podyplomowe w zakresie dydaktyki wczesnego nauczania języka angielskiego. Obydwa kierunki studiów podyplomowych w marcu 2016 r. otrzymały certyfikat Ogólnopolskiego Programu Akredytacyjnego „Studia z Przyszłością”, a studia podyplomowe w zakresie dydaktyki wczesnego nauczania języka angielskiego otrzymały dodatkowo Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości Kształcenia”.

Autor: Beata Komorowska
Ostatnia aktualizacja: 20.11.2016, godz. 20:49 - Marta Buk-Cegiełka