Zbiory sztuki KUL, nieudostępniane na co dzień szerokiej publiczności, dzięki kolejnym wystawom i pokazom zaczynają wchodzić do naukowego obiegu. Jakość posiadanych przez Uniwersytet muzealiów wzbudza uznanie licznych specjalistów w kraju i zagranicą. Najdobitniej świadczy o tym fakt, że dwa niderlandzkie obrazy tablicowe - "Ecce Homo - Oto Człowiek" naśladowcy Juana de Flandes z około 1574 r. oraz "Wysokogórski pejzaż z Lotem i jego córkami pędzla znakomitego manierysty flamandzkiego Martena van Valckenborch z pocz. XVII w. znalazły się w internetowej bazie Niderlandzkiego Instytutu Historii Sztuki w Hadze (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag). Oba obrazy uwzględnione też będą w międzynarodowym projekcie Gerson Digital, którego celem jest rozpoznanie najcenniejszych dzieł mistrzów niderlandzkich w poszczególnych krajach.

 

 

1. Południowoniderlandzki naśladowca Juan de Flandes (1460-1519), Ecce Homo, około 1574 r., tempera na desce dębowej, nr inw.: MU KUL I-121:

http://explore.rkd.nl/en/explore/images/246215

 

 

2. Marten van Valckenborch (1535-1612), Wysokogórski pejzaż z Lotem i jego córkami, po 1600 (1609 ?), olej na desce dębowej, nr inw.: MU KUL I-131:

http://explore.rkd.nl/en/explore/images/record?filters[kunstenaar]=Valckenborch%2C+Marten+van+%28I%29&query=&start=33

 

Konserwacja obrazu "Ecce Homo" możliwa była dzięki współpracy KUL z Wydziałem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuki Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Obecnie to znakomite dzieło podziwiać można na wystawie zbiorów sztuki KUL: "Ex Thesauro Universitatis - Ze Skarbca Uniwersytetu" w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie (wystawa czynna do 31 sieprnia 2014).

 

Więcej informacji o zbiorach i wystawie można znaleźć na: www.facebook.com/PZM.KUL

 

Opiekę nad zbiorami sprawuje mgr Krzysztof Przylicki, asystent w Katederze Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej

Autor: Ireneusz Marciszuk
Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014, godz. 09:38 - Ireneusz Marciszuk