Kossak ze zbiorów muzealnych KUL na wystawie w Paderborn!

 

Miło jest nam zakomunikować, że litografia Piekło karpackie – Dolor et Caritas Wojciecha Kossaka ze zbiorów muzealnych KUL jako jedyny obiekt z Polski weźmie udział w wystawie „CARITAS – dobroczynność od wczesnego chrześcijaństwa do czasów współczesnych”. Jest to tym większe wyróżnienie, że nasz zabytek prezentowany będzie pośród obrazów tak znakomitych artystów jak Rafael, Peter Paul Rubens, Eugène Delacroix, Ernst Ludwig Kirchner, Pablo Picasso, czy Käthe Kollwitz.

 

 

Wystawę przygotowało Muzeum Diecezjalne w Paderborn. Uroczyste otwarcie nastąpi już 23 lipca br. Kuratorzy postawili sobie za cel ukazanie w sztukach pięknych idei chrześcijańskiej miłości – Caritas, postawy, którą od czasów wczesnego chrześcijaństwa postrzegać należy jako rewolucyjny zwrot w duchowym rozwoju ludzkości, polegające na bezgranicznym oddaniu się bliźniemu i okazywaniu mu szacunku, dalece wykraczające poza filantropijne myślenie i działania starożytnych. Zgromadzone na wystawie bezcenne dzieła sztuki z najsłynniejszych kolekcji świata, m.in. z Pinakoteki Watykańskiej, z Chester Beatty Library w Dublinie czy też z nowojorskiego Metropolitan Museum mają opowiadać o różnych sposobach obrazowania dobroczynności na przestrzeni wieków. W nasze czasy wprowadzą widza sugestywne instalacje Billa Violi, słynnego artysty specjalizującego się w sztuce wideo.

 

/zob./

 

Przechowywana w zbiorach muzealnych KUL grafika stanowi barwną, nieco zmodyfikowaną reprodukcję obrazu Wojciecha Kossaka, znanego nam dziś jedynie z fotografii (olej na płótnie – por. K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990, il. 213). Artysta ukazał w nim sanitariuszkę Czerwonego Krzyża opatrującą ciężko rannego żołnierza. Na pionowej osi kompozycji wnętrze lazaretu przekształca się w malowane szybkimi pociągnięciami pędzla korony świerków, zza których otwiera się widok na otwartą przestrzeń. Pośród zasieków z drutu kolczastego, w zimowej scenerii rozgrywa się bitewna scena. Na zbroczonym krwią śniegu leżą ciała poległych, po których depczą żołnierze z bagnetami.

W centrum naszej grafiki - w odróżnieniu od obrazu – znajduje się biała, prostokątna płaszczyzna, opatrzona wymownym napisem: RANY OBMYWAĆ, NĘDZĘ ŁAGODZIĆ / DUSZE UKRZEPIAĆ I PODNOSIĆ, / WŁASNEGO SERCA KRWIĄ BLIŹNIEMU / SŁUŻYĆ, / NIECH BĘDZIE NASZEM HASŁEM, / NA CHWAŁĘ BOGU, LUDZIOM NA ULGĘ / I POŻYTEK. Przetłumaczony na język niemieckim ma być w zamierzeniu kuratorów wystawy mottem części wystawy, poświęconej instytucjonalnym aktom miłosierdzia (m.in. działalności Czerwonego Krzyż) w okrutnych czasach I wojny światowej.

Litografia nosi odręczną sygnaturę artysty piórem: WOJCIECH KOSSAK / 1915.

Szczegółowe informacje na temat wystawy można znaleźć na:

 

niem. http://caritas-ausstellung.de/

ang. http://english.caritas-ausstellung.de/

 

 

Autor: Ireneusz Marciszuk
Ostatnia aktualizacja: 22.07.2015, godz. 14:18 - Ireneusz Marciszuk