Ks. Mirosław S. Wróbel, ur. 18.07.1966 r. w Kędzierzynie-Koźlu, dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych, kierownik Katedry filologii biblijnej i literatury międzytestamentalnej w Instytucie Nauk Biblijnych, Wydział Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, kierownik Kursu Formacji Biblijnej, dyrektor i redaktor naukowy projektu „Biblia Aramejska”, zatrudniony na stanowisku profesora zwyczajnego.

Hobby: Muzyka klasyczna, poezja, judaistyka, podróże szlakami biblijnymi, tenis i pływanie.

Dewiza życiowa: W mocy Ducha Świętego nie ma rzeczy niemożliwych.

 

I. Wykształcenie:

 

1981-1985: I Liceum Ogólnokształcące (profil biologiczno-chemiczny) w Kędzierzynie-Koźlu

1985-1991: Studia filozoficzno-teologiczne w Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Lublinie

1991: Magisterium z teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Praca pt. Noogeneza w twórczości Juliusza Słowackiego (promotor: ks. prof. Czesław S. Bartnik)

1991: Święcenia kapłańskie w Archikatedrze Lubelskiej

1992-1994: Specjalistyczne studia licencjackie z teologii biblijnej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II

1995-1998: Specjalistyczne studia licencjackie z nauk biblijnych na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie

1996/1997: Studia archeologiczno-językowe na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie

1998: Licencjat z nauk biblijnych na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie. Praca pt. Birkat ha-Minim and the Separation Between Judaism and Christianity (o. prof. Reiner Neudecker SJ)

1998-2003: Specjalistyczne studia doktoranckie z nauk biblijnych w École Biblique et Archéologique Française w Jerozolimie

1999: Doktorat z teologii biblijnej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Praca pt. Aposynagogos – ekskomunika judeochrześcijan z Synagogi – J 9,22; 12,42; 16,2 (promotor: o. prof. Hugolin Langkammer OFM)

2003: Doktorat z nauk biblijnych w École Biblique et Archéologique Française w Jerozolimie. Praca pt. Who are the father and his children in Jn 8:44? The literary, historical and theological analysis of Jn 8:44 and its context (promotorzy: prof. Marie Émile Boismard OP – Luc Devillers OP

2005: Habilitacja na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Praca pt.: Antyjudaizm a Ewangelia według św. Jana. Nowe spojrzenie na relację czwartej Ewangelii do judaizmu, Lublin: Wydawnictwo KUL 2005.

2006: Zatrudnienie na stanowisku profesora nadzwyczajnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

2015: Profesura na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Praca pt.: Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie. Analiza tekstologiczna, historyczna i socjologiczna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015.

2017: Zatrudnienie w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II na stanowisku profesora zwyczajnego

 

II. Zainteresowania naukowe:

 

Pisma Janowe

Języki starożytne (hebrajski, aramejski, syryjski, grecki, łacina)

Relacje pomiędzy judaizmem i chrześcijaństwem

Literatura rabiniczna

Targumy – projekt: Biblia Aramejska

Manuskrypty z Qumran

Apokaliptyka żydowska

Apokryfy Starego i Nowego Testamentu

Pisma gnostyckie

 

 

III. Funkcje akademickie i zawodowe:

 

Dyrektor Instytutu Nauk Biblijnych KUL

Kierownik Katedry Filologii Biblijnej i Literatury Międzytestamentalnej

Dyrektor i Redaktor Naukowy projektu „Biblia Aramejska”

Kierownik Kursu Formacji Biblijnej KUL

Kolegium Konsultorów Archidiecezji Lubelskiej

Rada Kapłańska Archidiecezji Lubelskiej

Moderator Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w Archidiecezji Lubelskiej

Asystent kościelny Szkoły Formacji Duchowej

Redakcja Memoranda – Pisma Archidiecezji Lubelskiej

Przewodnik po ziemiach biblijnych (Izrael, Egipt, Jordania, Turcja, Grecja)

 

IV. Przynależność do Organizacji:

 

Członek zwyczajny Stowarzyszenia Biblistów Polskich

Członek zwyczajny Society of Biblical Literature

Członek zwyczajny Catholic Biblical Association

Członek zwyczajny Polskiego Towarzystwa Studiów Żydowskich

Członek Lubelskiego Towarzystwa Naukowego

 

V. Nagrody:

 

2014: Nagroda rektorska za książkę:  Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie. Analiza tekstologiczna, historyczna i socjologiczna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.

2015: Nagroda Fenika w dziedzinie literackiej za książkę: Targum Neofiti 1: Księga Rodzaju. Tekst aramejski – przekład – aparat krytyczny – przypisy (Biblia Aramejska), Lublin: Gaudium 2014.

2017: Nagroda Prezydenta Miasta Lublina za książkę: Targum Neofiti 1: Księga Wyjścia. Tekst aramejski – przekład – aparat krytyczny – przypisy (Biblia Aramejska), Lublin: Gaudium 2017.

 

VI. Książki naukowe

 

2002:

  1. Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne Czwartej Ewangelii(J 9,22; 12,42; 16,2), Kielce: Verbum. Instytut Teologii Biblijnej 2002.

2005:

  1. Antyjudaizm, a Ewangelia według św. Jana. Nowe spojrzenie na relację czwartej Ewangelii do judaizmu, Lublin: Wydawnictwo KUL 2005.
  2. Who are the father and his children in Jn 8:44? The literary, historical and theological analysis of Jn 8:44 and its context, Paris: Gabalda et Cie 2005.

2009:

  1. Studia z Ewangelii Janowej, Tarnów: Biblos 2009.

2010:

  1. Księga Ezdrasza. Księga Nehemiasza. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Nowy Komentarz Biblijny, Częstochowa: Wydawnictwo św. Pawła 2010.

2013:

  1. Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie. Analiza tekstologiczna, historyczna i socjologiczna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.

2014:

  1. Targum Neofiti 1: Księga Rodzaju. Tekst aramejski – przekład – aparat krytyczny – przypisy (Biblia Aramejska), Lublin: Gaudium 2014.
  2. Biblia Aramejska. Targum Neofiti 1: Księga Rodzaju (wydanie podręczne), Lublin: Gaudium 2014.
  3. Ewangelia według św. Marka. Wprowadzenie – przekład – lektura duchowa, Lublin: Gaudium 2014.

 

2017:

  1. Targum Neofiti 1: Księga Wyjścia. Tekst aramejski – przekład – aparat krytyczny – przypisy (Biblia Aramejska), Lublin: Gaudium 2017.
  2. Biblia Aramejska. Targum Neofiti 1: Księga Wyjścia (wydanie podręczne), Lublin: Gaudium 2017.
  3. Wprowadzenie do Biblii Aramejskiej, Lublin: Gaudium – KUL 2017.

 

VII. Książki z duchowości biblijnej:

 

2004:

  1. Chwalebna Pasja. Z Jezusem na jerozolimskim szlaku męki ku zmartwychwstaniu, Kraków: Królowa Pokoju 2004.

2013:

  1. Biblijna droga krzyżowa, Lublin: Gaudium 2013.
  2. Biblijne tajemnice różańca, Lublin: Gaudium 2013.

 

2015:

  1. Biblijna droga światła, Lublin: Gaudium 2015.
  2. ‘Moje słowa są Duchem i życiem’ (J 6,63): Rekolekcje biblijne, Kraków: Zgromadzenie Sióstr św. Józefa 2015.

2016:

  1. Miłosierni jak Ojciec. Rozważania biblijne, Lublin: Gaudium 2016.

 

VIII. Komentarze:

 

2005:

  1. List do Efezjan. Wstęp i komentarz. Pismo Święte Nowego Testamentu i Psalmy. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2005.
  2. Listy Janowe. Wstęp i komentarz. Pismo Święte Nowego Testamentu i Psalmy. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2005.

2008:

  1. Księga proroka Jeremiasza. Wstęp i komentarz. Pismo Święte Nowego Testamentu i Psalmy. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa: Edycja św. Pawła 2008.

2014:

  1. „List do Efezjan”, Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia, Poznań: Pallotinum 2014, t. III, s. 5-58.

2015:

  1. „Listy św. Jana Apostoła”, Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia, Poznań: Pallotinum 2015, t. V, s. 81-128.

2016:

6.„Komentarze do Ewangelii św. Jana”, w: Biblia w liturgii Mszy Świętej. Adwent – Narodzenie Pańskie, red. A. Paciorek – F. Mickiewicz, Częstochowa: Edycja św. Pawła 2016-.

 

IX. Książki pod redakcją:

 

2005:

  1. Redakcja książki: Deus meus et omnia. Księga Pamiątkowa ku czci O. Prof. Hugolina Langkammera, Lublin: Wydawnictwo KUL 2005.

2010:

  1. Redakcja książki: Apokaliptyka wczesnego judaizmu i chrześcijaństwa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010.

2011:

  1. Redakcja książki: Biblia a moralność. Dar życia – dar przymierza – odpowiedź człowieka, Lublin: Gaudium 2011.

2012:

  1. Redakcja książki: Ks. Grzegorz Pawłowski (Jakub Hersz Griner), Ocalały z zagłady w służbie Mesjaszowi, Lublin: Gaudium 2012.
  2. Redakcja książki: Ks. Grzegorz Pawłowski (Jakub Hersz Griner), W blasku kapłaństwa i w służbie Mesjaszowi, Lublin: Gaudium 2012.
  3. Redakcja książki: Ks. Grzegorz Pawłowski (Jakub Hersz Griner), W blasku wiary, Lublin: Gaudium 2012.

2014:

  1. Redakcja książki: Laura Rusk, Jak Ci się Auschwitz podoba? Ironia czy cud?, Lublin: Gaudium 2014.
  2. Redakcja książki: Ks. Grzegorz Pawłowski (Jakub Hersz Griner), Rodzina w blasku służby i świętości, Lublin: Gaudium 2014.

2016:

  1. Redakcja książki: Ks. Grzegorz Pawłowski (Jakub Hersz Griner), Droga do świętości, Lublin: Gaudium 2016.

2017:

  1. Redakcja książki: Ks. Grzegorz Pawłowski (Jakub Hersz Griner), Kapłański testament sługi Mesjasza, Lublin: Gaudium 2017.
  2. Redakcja książki: Natchnienie Pisma Świętego. W świetle świadectwa tekstów o nich samych, Lublin: Wydawnictwo KUL 2017.

X. Artykuły naukowe:

 

1999:

  1. “Archeological and Textual Evidence in the Process of Israelite Settlement in Canaan”, w: Czyn człowieka odda mu zapłatę. Księga pamiątkowa ku czci Prof. J. HOMERSKIEGO, red. G.P. Pindurowie, Tarnów: Biblos 1999, s. 98-111.

 

2002:

  1. „Kim jest antropoktonos w J 8,44?”, RT 49 (2002) s. 77-92.
  2. „Bóg w narracji o Józefie (Rdz 37-50)”, w: Kieleckie Studia Teologiczne 1 (2002). Księga pamiątkowa ku czci Prof. J. KUDASIEWICZA, red. W. Sowa, Kielce: Wydawnictwo Jedność 2002, s. 386-394.

2003:

  1. „‘Żydzi’ w Ewangelii Janowej”, Collectanea Theologica 73 (2003) nr. 1, s. 19-36.
  2. „Jakub, syn Józefa, brat Jezusa”, w: Ossuarium Jakuba, brata Jezusa. Odkrycie, które podzieliło uczonych, red. Z. Kapera, Kraków: The Enigma Press 2003, s. 135-140.

2004:

  1. „’Żydzi’, którzy uwierzyli Jezusowi”, Verbum Vitae 5 (2004) s. 117-126.
  2. „Palestyńska pielgrzymka Piotra naszych czasów śladami pierwszego z Apostołów”, w: Opoka Kościoła Chrystusowego. Bibliści KUL w 25 rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II, red. S. Szymik – H.Ordon, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004, s. 271-280.
  3. „‘Ojcze… Uwielbij swego Syna, aby Syn uwielbił Ciebie…’ (J 17,1). Początek modlitwy Jezusa jako otwieranie ziemi Niebu (J 17,1-5)”, w: Modlitwa uwielbienia. Homo Orans, red. J. Misiurek - J.M. Popławski – K. Burski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004, s. 101-117.
  4. „Profesor Marie-Émile BOISMARD - biblista z wielką pasją”, RBL 2 (2004) s. 137-139.

2005:

  1. „‘Tekst zachodni’ Ewangelii św. Jana i jego świadectwa”, w: Dobrze , sługo dobry…” (Mt 25,21), red. K. Mielcarek, Kielce: Verbum. Instytut Teologii Biblijnej 2005, s. 227-236.
  2. „Błogosławieństwo ‘prześladowanych (Mt 5,10)”, RT 52 (2005) s. 55-66.
  3. „Aramejski koloryt J 8,44 i jego kontekstu”, w: Oto idę. Księga Pamiątkowa dla Biskupa Profesora Jana Bernarda Szlagi w 65. rocznicę urodzin, red. W. Chrostowski, Warszawa: Vocatio 2005, s. 475-479.
  4. „Janowi Ioudaioi w ujęciu narratywnym”, w: Język Biblii. Od słuchania do rozumienia, red. W. Pikor, Kielce: Verbum. Instytut Teologii Biblijnej 2005, s. 90-99.
  5. „Dziękuję Bogu mojemu, z powodu każdego waszego wspomnienia - zawsze w każdej mojej modlitwie… (Flp 1,3n)”, w: Modlitwa dziękczynienia. Homo Orans, red. J. Misiurek – J.M. Popławski – K. Burski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2005, s. 19-29.
  6. “Who is the liar in Jn 8:44?”, w: Żyjemy dla Pana. Księga Pamiątkowa dedykowana           S. Profesor Ewie Józefie Jezierskiej OSU w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Rosik, Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny 2005, s. 751-758.
  7. „The Father in Jn 8:44 – Demiurge, Devil or Cain?”, w: Deus meus et omnia. Księga Pamiątkowa ku czci O. Prof. Hugolina Langkammera, red. M.S. Wróbel, Lublin: Wydawnictwo KUL 2005, s. 451-461.
  8. „Polemika Jezusa z ‘Żydami’ w Ewangelii Janowej”, w: Studia Diecezji Radomskiej, red. K. Badeński – J. Kucharski – Z. Niemirski, Radom: Radomskie Wydawnictwo Diecezjalne AVE, t. 7., 2005, s. 221-228.
  9. „Pisma qumrańskie a Ewangelia Janowa”, Collectanea Theologica 75 (2005) nr 3, s. 55-61.

2006:

  1. „Lektura Ewangelii św. Mateusza w kontekście prześladowanej wspólnoty”, w: ‘Bóg jest Miłością’ (1 J 4,16). Studia dla Księdza Profesora Józefa Kudasiewicza w 80. rocznicę urodzin, red. W. Chrostowski, Warszawa: Vocatio 2006, s. 429-440.
  2. „Pielgrzymka do Ziemi Świętej – zrealizowane marzenie Jana Pawła II”, w: Joannes Paulus II – In Memoriam. Księga Pamiątkowa Stowarzyszenia Biblistów Polskich ku czci Ojca Świętego Jana Pawła II, red. W. Rostowski, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2006, s. 457-465.
  3. „Przebacz nam nasze winy, tak jak i my przebaczamy naszym winowajcom” (Mt 6,12),   w: Modlitwa przebłagania. Homo Orans, red. J. Misiurek – J.M. Popławski – K. Burski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006, s. 29-37.
  4. „Sylwetka naukowa prof. dra hab. Hugolina Langkammera OFM”, Roczniki Teologiczne 53, zeszyt 1 (2006) s. 113-118.
  5. „Birkat ha-Minim and the Process of Separation between Judaism and Christianity”, The Polish Journal of Biblical Research vol. 5, no. 2 (2006) p. 99-120.

2007:

  1. „Uczniowie z Emaus w drodze z Jerozolimy śmierci do Jerozolimy życia” Pastores 35 (2007) s. 7-14.
  2. „Rola Biblii w mariologii Jana Pawła II”, w: Mariologia Jana Pawła II. Problem interpretacji – sposób recepcji, red. S.C. Napiórkowski - K. Pek. Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s. 15-28.
  3. „Bóg objawiający sie  synom Abrahama w świetle konstytucji Dei verbum”, w: Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, red. I.S. Ledwoń - K. Kaucha - Z. Krzyszowski - J. Mastej - A. Pietrzak. Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s. 1063-1071.
  4. „Anti-Judaism and Jn 8:44”, Ethos and Exegesis, red. A. Malina, Katowice: Księgarnia św. Jacka 2007.
  5. „‘Ja i Ojciec jedno jesteśmy’ (J 10,30). Chrystologia Ewangelii św. Jana wobec żydowskiego monoteizmu”, w: Jezus jako Syn Boży w Nowym Testamencie i we wczesnej literaturze chrześcijańskiej, Analecta Biblica Lublinensia 1, red. H. Drawnel, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s. 53-62.
  6. „Janowa wizja kapłaństwa Chrystusa i Jego uczniów (J 17)”, Verbum Vitae 12 (2007) s. 73-90.

2008:

  1. „Jn 8:44 – locus classicus of John’s anti-Judaism?”, w: Bible et Terre Sainte. Mélanges Marcel Beaudry, red. J.E. Aguilar et al., New York: Peter Lang 2008, s. 257-270.
  2. „Modlitwa prośby w ujęciu biblijnym”, w: Modlitwa przebłagania. Homo Orans, red. J. Misiurek – J.M. Popławski – K. Burski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008,
  3. „Znaczenie formuły Birkat ha-Minim w procesie rozdziału Synagogi od Kościoła”, Collectanea Theologica, 78 (2008) nr 2, s. 65-80.
  4. „Obraz Boga Ojca”, Teologia Nowego Testamentu. Dzieło Janowe, t. II, red. M. Rosik, Wrocław: TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej 2008, s. 11-38.
  5. „Poezja i teologia Hymnu o miłości (1 Kor 13,1-13)”, Przybliżyło się Królestwo Boże. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Romana Bartnickiego w 65 rocznicę urodzin, red. W. Chrostowski, Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich 2008.
  6. „Władza w Ewangelii św. Jana”, Verbum Vitae 14 (2008) s. 135-152.
  7. „Zasady katolickiej interpretacji tekstów biblijnych”, Obecność Biblii w katechezie, red. H. Słotwińska, Lublin: Gaudium 2008, s. 57-73.
  8. „Dwa dary Ukrzyżowanego: Maryja i Duch (J 19,25-37)”, Salvatoris Mater, 38 zeszyt 2 (2008) s. 31-44.

2009:

  1. „Zwój Miedziany (3Q15) jako enigma i wyzwanie”, Qumran pomiędzy Starym i Nowym Testamentem, red. H. Drawnel – A. Piwowar, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 95-104.
  2. „Charakterystyka i znaczenie qumrańskiego Zwoju Psalmów (11Q5)”, In Persona Christi. Księga na 80-lecie Księdza Profesora Cz.S. Bartnika, t. I, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009               s. 101-110.
  3. „Faryzeusze i saduceusze wobec zmartwychwstania”, Verbum Vitae 15 (2009) s. 143-154.
  4. „Idea królestwa Bożego w Psalmach Salomona (Ps 17-18)”, Królestwo Boże. Dar i nadzieja, red. K. Mielcarek, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 41-48.
  5. “The ‘Western Text’ and its chief witnesses in the Gospel of John”, Roczniki Biblijne, 1(56) (2009) s. 35-45.
  6. „Ludzka „miara” i „diaboliczny” rys grzechu początku (MD 9)”, Mulieris Dignitas. Promieniowanie kobiecości, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 249-255.
  7. „Chrześcijańska lektura Biblii Hebrajskiej”, Słowo Boże w życiu i misji Kościoła, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 297-307.
  8. „Uniwersalizm zbawczej ekonomii: Słowo, Mądrość, Duch”, Stary Testament a religie, red. I.S. Ledwoń, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 125-136.

2010:

  1. „Lectio Divina Mt 25,31-46 jako przykład modlitwy liturgicznej”, Modlitwa liturgiczna, Homo Orans t. IX, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 159-168.
  2. „The Polemic in Jn 8:31-59 in the Context of Jewish and Christian Literature”, Roczniki Biblijne 2, 57 (2010), s. 15-26.
  3. „Święty Paweł w kontekście świata żydowskiego, greckiego i rzymskiego”, Roczniki Biblijne 2, 57 (2010), s. 153-163.
  4. „Znaki końca czasów w Apokalipsie Ezdrasza (4 Ezd)”, Apokaliptyka wczesnego judaizmu i chrześcijaństwa, red. M.S. Wróbel Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 133-141.
  5. „ ‘Żydzi’ Janowi jako klucz interpretacyjny w głębszym rozumieniu historii i teologii czwartej Ewangelii”, Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach polskich, red. K. Pilarczyk, Kraków: Antykwa 2010, s. 47-61.
  6. „Krzyż – narzędzie hańby czy chwały?”, Krzyż – Kryzys – Cierpienie, Zeszyty Odnowy w Duchu Świętym nr 2 (107) 2010, s. 29-36.

2011:

  1. „Pragnienie Boga i pragnienie człowieka (J 4,5-42)”, Veritatem in Caritate. Księga Jubileuszowa z okazji 70. urodzin ks. bp prof. Jana Śrutwy, red. W. Depo et. al, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, s. 363-370.
  2. „Wierzyć, czyli przyjmować”, Pastores 50 (2011), s. 7-14.
  3. „Ukrzyżowany Mesjasz – od tekstu biblijnego do odpowiedzi człowieka XXI w.”, Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, nr 8 (2011), s. 325-336.
  4. „Modlitwa Anny (1 Sm 2,1-10) jako prototyp ‘Magnificat’ Maryi (Łk 1,46-55)”, Modlitwa wspólnotowa i indywidualna. Homo Orans, t. 10, Lublin: Wydanictwo KUL 2011, s. 9-16.
  5. „Zapowiedź wspólnoty z Bogiem w Starym Przymierzu”, Powołani do komunii z Bogiem i człowiekiem, red. A. E. Klich, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII 2011, s. 11-25.
  6. „Duch Boży w Starym Przymierzu”, Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu. Księga Pamiątkowa dla ks. prof. W. Chrostowskiego w 60 rocznicę urodzin, t. 3, red. B. Strzałkowska, Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich 2011, s. 1577-1586.
  7. „Duszpasterstwo biblijne w Archidiecezji Lubelskiej : perspektywy i wyzwania”, Nie wstydzę się Ewangelii. Księga Pamiątkowa ku czci ks. prof. bp Z. Kiernikowskiego, red. W. Chrostowski, Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich 2011, s. 468-474.
  8. „Moralność wspólnoty qumrańskiej”, Moralność objawiona w Biblii, red. W. Pikor, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, s. 111-121.
  9. „Znaczenie i obchody Święta Namiotów w starożytnym Izraelu”, Scripta Biblica et Orientalia 3 (2011), s. 99-107.
  10. „Zagadnienie starości w literaturze międzytestamentalnej”, Vox Patrum 31 (2011), t. 56, s. 241-247.
  11. „Jezus Janowy jako Objawiciel oblicza Ojca”, Verbum Vitae 20 (2011), s. 191-203.
  12. „Objawienie, zbawienie i wiara w Nowym Testamencie. Perspektywa semantyczna”, Nowy Testament a religie, red. I.S. Ledwoń, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, s. 149-164.

2012:

  1. „Krytyka tekstologiczna i historyczna passusów Talmudu o Jezusie i chrześcijaństwie”, Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych. Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, Estetyka i Krytyka nr 27 (3/2012), red. K. Pilarczyk – A. Mrozek, Kraków: Uniwersytet Jagieloński 2012, s. 15-50.
  2. „Duch Święty a wiara Jezusa i apostołów”, Omnia transeunt – Caritas manet, FS Prof. W. Głowa, red. H. Słotwińska et.al, Lublin 2012, s. 703-712.
  3. „‘A Twoja duszę przeniknie miecz’ (Łk 2,35). Wspólnota losu Maryi i Jezusa”, Salvatoris Mater 14 (2012), s. 11-19.
  4. „Bóg przemawiający w misterium swego milczenia (Mt 27,46)”, Moc Słowa Pańskiego. Adhortacja Apostolska Verbum Domini w refleksji biblijno-teologicznej, red. B. Migut –A. Piwowar, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s. 43-54.
  5. „Modlitwa Dnia pokuty (Ne 9)”, Verbum Vitae 22 (2012), 47-58.

2013:

  1. „Motywy i formy żydowskich prześladowań pierwotnego Kościoła (I-II w. po Chr.)”, The Biblical Annals 3, z. 2 (2013), s. 421-438.
  2. „Czy w źródłach rabinicznych znajduje się antyewangelia?”, Zbornik religionistickych a sociologickych studii 1 (2013) Rocnik III, s. 7-18.
  3. „Biblijne inspiracje w twórczości J. Słowackiego”, w: Biblia kodem kulturowym Europy, Analecta Biblica Lublinensia 9, red. S. Szymik, Lublin 2013, s. 137-146.
  4. „John 8:44 as crux interpretum”, Rediscovering John. Essays on the Fourth Gospel in Honour of Frédéric Manns, red. L. D. Chrucpała, Milano: Edizioni Terra Santa 2013, s. 403-421.

2014

  1. „Rabiniczna antyewangelia w kontekście polemiki pomiędzy Synagogą i Kościołem”, Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, r. 11, Warszawa: SBP 2014, s. 429-440.
  2. „The ‘Rabbinic Anti-Gospel in the Context of the Polemic between the Synagogue and Church”, The Person and the Challenges 4 (2014) nr 2, p. 45-59.
  3. „Targum Neofiti (Rdz 1-3)”, Scripturae Lumen. Biblia i jej oddziaływanie. Bog Stwórca, red. A. Paciorek, Tarnów: Wydawnictwo Biblos 2014, s. 571-585.
  4. „Antyewangelia w źródłach rabinicznych”, Veritati et Caritati, t. 2, Kościół i religie niechrześcijańskie, Częstochowa: Regina Poloniae 2014, s. 219-227.
  5. „Św. Paweł w kontekście świata żydowskiego, greckiego i rzymskiego”, Spiritualitas 1 (2014), s. 11-21.
  6. „Eucharystia św. Jana Pawła II w jerozolimskim Wieczerniku”, ‘Pan mój i Bóg mój! Uwierzyłeś dlatego, ponieważ mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli’ (J 20,28-29). Teologia Eucharystii w dobie I Kongresu Eucharystycznego Diecezji Legnickiej, red. P. Kot, Legnica – Bolesławiec: Edytor 2014, s. 115-126.
  7. „Kult Ojca”, Pastores 65 (4) 2014, s. 28-35.
  8. „Terminologia pism rabinicznych w odniesieniu do Jezusa i Jego wyznawców”, Roczniki Humanistyczne 52 (2014), s. 79-92.

2015:

  1. „Synagoga a Kościół. Przeszkody, wyzwania i perspektywy dialogu”, Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia, Poznań: Pallotinum 2015, t. V, s. 309-324.
  2. „Koncepcja grzechu i jego odpuszczenia we wspólnocie z Qumran”, Głoszenie odpuszczenia grzechów w imię Jezusa, red. K. Mielcarek, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, s. 31-40.
  3. „‘I skłoniwszy głowę, przekazał ducha’ (J 19,30). Duch Święty jako dar umierającego Pana”, Gloriam praecedit humilitas (Prz 15,33). Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Antoniego Troniny w 70. Rocznicę Urodzin, red. M. Szmajdziński, Częstochowa: Wydawnictwo Archidiecezjalne „Regina Poloniae” 2015, s. 859-870.
  4. „Ewangelia według św. Jana w świetle targumu Neofiti 1 do Księgi Rodzaju”, Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich, r. 12, Warszawa: SBP 2015, s. 439-452.
  5. „‘To wam przykazuję, abyście się wzajemnie miłowali’ (J 15,17). Wzajemna miłość uczniów Jezusa jako budowanie wspólnoty Kościoła w świetle czwartej Ewangelii”, Biblia et Patristica Thoruniensia 8 (2015), s. 21-30.
  6. „The identity of the Father in Jn 8:44”, Zbornik religionistickych a sociologickych studii 1/2015 Rocnik V, s. 7-19.
  7. „The Crucified Messiah”, Wrocławski Przegląd Teologiczny 23 (2015) nr 2, s. 117-125.
  8. „Świadectwo Jana Chrzciciela w czwartej Ewangelii”, Verbum Vitae 28 (2015), s. 213-233.

2016:

  1. „‘Szczęśliwi, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni’ (Mt 5,4): Smutek i radość wyznawców Chrystusa w wymiarze doczesnym i eschatologicznym”, Radość Ewangelii: Biblijne źródła chrześcijańskiej radości (Analecta Biblica Lubliniensia, t. 12), red. A. Zawadzki, Lublin: Wydanictwo KUL 2016, s. 39-49.
  2. „Proroctwo Mojżesza (por. Pwt 18,15 i Dz 7,37) w kontekście Jezusa z Nazaretu Josepha Ratzingera – Benedykta XVI”, Jezus z Nazaretu: Poszukiwania chrystologiczne drogą wyznaczoną przez Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, red. J. Królikowski, P. Łabuda, A. Michalik, Tarnów: Wydawnictwo Biblos 2016, s. 19-29.
  3. „Ukrzyżowany Mesjasz w tradycji żydowskiej, pogańskiej i chrześcijańskiej”, Veritas in caritate. Księga Pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Andrzeja Szostka MIC, red. M. Tkaczyk – M. Krupa – K. Jaworski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, s. 571-580.
  4. „Relacje między Kościołem Janowym a judaizmem rabinicznym w świetle najnowszych badań”, Studia Nauk Teologicznych PAN 11 (2016), s. 13-31.
  5. „Biblijny wymiar Roku Jubileuszu Miłosierdzia w świetle bulli papieża Franciszka Misericordiae vultus”, Miłosierny i sprawiedliwy. W kręgu miłosierdzia Bożego, red. P. Łabuda – L. Rojowski, Tarnów: Biblos 2016, s. 45-55.
  6. „Wartosć badań nad Biblią dla formacji duchowej człowieka”, Pokładamy nadzieję w Kościele, red. D. Mielnik, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, s. 69-81.
  7. „Znaczenie i funkcja kobiety w małżeństwie w świetle źródeł rabinicznych”, ‘Niewiastę dzielną kto znajdzie’ (Prz 31,10). Rola kobiet w biblijnej historii zbawienia, red. A. Kubiś – K. Napora, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, s. 447-456.
  8. „Jezus i Samarytanka – droga do wiary w Jezusa jako Proroka, Mesjasza i Zbawiciela (J 4,5-42)”, w: Scrutamini Scripturas (J 5,39). Księga Jubileuszowa dla Księdza Biskupa Andrzeja W. Suskiego w 75. Rocznicę urodzin, red. W. Chrostowski – D. Kotecki, Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich 2016, s. 493-502.
  9. „The History and Theology of John’s Community excluded from the Synagogue”, w: ‘Miłujcie waszych Nieprzyjaciół’ (Mt 5,44). Chrześcijanie wobec prześladowań, red. C. Korzec, Szczecin: Zapol 2016, s. 153-171.
  10. „The Gospel According to St. John in the Light of Targum Neofiti 1 to the Book of Genesis”, Biblia et Patristica Thoruniensia 9 (2016), p. 115-130.

2017:

  1. „Theological Concept of the Fourth Gospel in the Context of Jesus’ Glorification Prayer (Jn 17,1-5)”, The Person and the Challenges 7 (2017) nr 1, p. 223-242.
  2. “The Aramaic Bible as a Translation of the Word of God in the Synagogal Liturgy”, in: Ways to Religion, ed. A.R. Knapik, K. Buczek et al., Wrocław – Washington, D.C.: Wyższa Szkoła Filologiczna, Polska Akademia Nauk & International Communicology Institute 2017, p. 211-226. 

Pełne CV

Autor: Krzysztof Mielcarek
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2017, godz. 16:43 - Marcin Zieliński