Aktualności

Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje

Katedra Języka Polskiego KUL, Szkoła Języka i Kultury Polskiej KUL oraz Stowarzyszenie „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego zapraszają w dniach 26-27 września 2014 r. na konferencję naukową pt. Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje.

 

Konferencja odbywa się pod patronatem honorowym Rektora KUL, ks. prof. Antoniego Dębińskiego oraz Prezydenta Miasta Lublin pana Krzysztofa Żuka.

 

Program:

 

26 WRZEŚNIA


8.30 - 9.30 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW - Gmach Główny KUL, hol na parterze
9.30 - 10.00 OTWARCIE KONFERENCJI - Kolegium Jana Pawła II, C-1031

 

OBRADY PLENARNE - Kolegium Jana Pawła II, C-1031
Prowadzący: prof. Władysław Makarski


10.00 - 10.30 prof. Urszula Paprocka-Piotrowska (KUL), Każdy może zostać poliglotą…
10.30 - 11.00 prof. Grażyna Zarzycka (UŁ), Językowa edukacja medialna kolejnym wyzwaniem dla glottodydaktyki polonistycznej? Studium problemu w świetle rezultatów projektu międzynarodowego LiME - Languages in Media
11.00 - 11.30 dr hab. Piotr Garncarek (UW), Model antropometryczny w glottodydaktyce kulturowej
11.30 - 12.00 Dyskusja
12.00 - 12.15 PRZERWA

OBRADY PLENARNE - Kolegium Jana Pawła II, C-1031
Prowadząca: prof. Urszula Paprocka-Piotrowska


12.15 - 12.45 prof. Marta Pančikowa (Uniwersytet w Ostrawie), Nauczanie bliskiego języka słowiańskiego i problemy z tym związane
12.45 - 13.15 dr hab. Anna Seretny, dr hab. Wiesław Stefańczyk (UJ), Między gramatyką a słownikiem - słowotwórstwo w perspektywie glottodydaktycznej
13.15 - 13.45 dr Aleksandra Achtelik (UŚ), Przestrzenie kultury w nauczaniu polonistycznym cudzoziemców
13.45 - 14.15 Dyskusja
14.15-15.00 PRZERWA


OBRADY W SEKCJACH

 

Sekcja A - Gmach Główny, s. 249
KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE W GLOTTODYDAKTYCE - prowadząca: dr B. Kułak

 

15.00 - 15.20 dr Izabela Wieczorek (UAM), Kompetencja komunikacyjna w procesie nauczania jpjo wobec standardów wymagań egzaminacyjnych
15.20 - 15.40 mgr Małgorzata Małolepsza (Georg-August-Universität, Getynga), Bilingwizm a kompetencja komunikacyjna, lingwistyczna i socjolingwistyczna
15.40 - 16.00 dr hab. Beata Obsulewicz-Niewińska, dr Anna Czapla (KUL), Kompetencje językowo-kulturowe studentów Fundacji Jana Pawła II
16.00 - 16.20 mgr Joanna Zawadka (UW), Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej na poziomie A1 z wykorzystaniem komiksu
16.20-16.50 Dyskusja

 

Sekcja B - Gmach Główny, s. 247
GRAMATYKA FUNKCJONALNA JĘZYKA POLSKIEGO - prowadzący: prof. W. Stefańczyk


15.00 - 15.20 dr hab. Małgorzata Gębka-Wolak, dr Aleksandra Walkiewicz (UMK), Stopniowanie przymiotnika - wykorzystanie wyników badań ilościowych w nauczaniu
jpjo
15.20 - 15.40 dr Monika Krzempek (Uniwersytet Komeńskiego, Bratysława), Ach, ten język polski! Wykrzykniki w nauczaniu języka polskiego jako obcego
15.40 - 16.00 dr Marta Vojteková (Uniwersytet Preszowski), Homonimia międzyjęzykowa w zakresie słowotwórstwa przymiotników słowackich i polskich
16.00 - 16.20 mgr Karolina Pluskota (UMK), Czasowniki typu „padać”, „boleć” w nauczaniu jpjo
16.20 - 16.50 Dyskusja

 

Sekcja C - Gmach Główny, s. 245
INNOWACJE W NAUCZANIU JPJO - prowadzący: prof. P. Garncarek

 

15.00 - 15.20 dr hab. Ewa Lipińska (UJ), Genderlekt i jego implikacje w glottodydaktyce polonistycznej
15.20 - 15.40 dr Marta Wrześniewska-Pietrzak, dr Karolina Ruta (UAM), Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego a głusi
15.40 - 16.00 dr Agnieszka Karolczuk, O istocie innowacji w glottodydaktyce polonistycznej
16.00 - 16.20 mgr Agata Poręba (KUL), Glottodydaktyka cyfrowa - przegląd możliwości
16.20-16.50 Dyskusja

 

Sekcja D - Gmach Główny, s. 246
SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE. PROBLEMY W NAUCZANIU JPJO - prowadząca: prof. M. Pančikowa

 

15.00 - 15.20 dr Anna Trębska-Kerntopf, mgr Jacek Brzeziński (UMCS), Rola „mowotwórcza” metody przekładu intersemiotycznego w aspekcie nauczania jpjo
15.20 - 15.40 dr Bartłomiej Maliszewski (UMCS), Pokonując interferencje - nauczanie sprawności pisania w początkujących grupach wschodniosłowiańskich
15.40 - 16.00 dr Marcin Maciołek, mgr Karolina Graboń (UŚ), Problemy wymawianiowe osób arabskojęzycznych
16.00 - 16.20 mgr Kinga Groszewska (UŚ), Nie taki czasownik straszny, jak go malują - czyli o błędach gramatycznych studentów rosyjskojęzycznych
16.20-16.50 Dyskusja

 

Sekcja E - Gmach Główny, s. 210
GATUNEK - STYL - KULTURA A GLOTTODYDAKTYKA - prowadzący: prof. L.K. Nagy

 

15.00 - 15.20 dr Anna Dunin-Dudkowska (UMCS), Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej
15.20 - 15.40 dr Wioletta Hajduk-Gawron (UŚ), Praca z tekstem literackim w edukacji polonistycznej cudzoziemców - na przykładzie adaptacji opowiadania K. Grocholi „Zdążyć przed pierwszą gwiazdką”
15.40 - 16.00 dr Maria Czempka-Wiewióra (UŚ), Teksty preparowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego
16.00 - 16.20 mgr Urszula Bielecka (UW, Centrum „Polonicum”), Homonimia w tekstach reklamowych na lekcji języka polskiego jako obcego
16.20-16.50 Dyskusja

 

Sekcja F - Gmach Główny, s. 248
PERSPEKTYWA LEKTORA JPJO - prowadzący: dr P. Kajak


15.00 - 15.20 mgr Joanna Kozieja-Ruta, mgr Marian Górecki (Politechnika Wrocławska), Wychowywanie elit
15.20 - 15.40 mgr Karolina Fastyn-Pleger (Universität Konstanz), Mediator czy dyktator - role i zadania nauczyciela na lekcji języka polskiego jako obcego
15.40 - 16.00 mgr Małgorzata Krzanowska (UŁ), Pomiar satysfakcji słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ jako konieczny element badania jakości pracy dydaktycznej
16.00 - 16.20 dr Iwona Dembowska-Wosik (UŁ), Wśród Polaków czy między Polakami - dlaczego cudzoziemcy zbyt rzadko mówią po polsku?
16.20 - 16.50 Dyskusja
17.00 - 18.00 WALNE ZGROMADZENIE STOWARZYSZENIA "BRISTOL" POLSKICH I ZAGRANICZNYCH NAUCZYCIELI KULTURY POLSKIEJ I JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO - Gmach Główny, s. 110



27 WRZEŚNIA


OBRADY PLENARNE - Gmach Główny, s. 110 - prowadząca: dr Aleksandra Achtelik


9.00 - 9.30 prof. Władysław Miodunka, dr hab. Przemysław E. Gębal (UJ), Czy i w jakim stopniu konferencje Stowarzyszenia „Bristol” odbijają najważniejsze tendencje w glottodydaktyce europejskiej?
9.30 - 10.00 dr hab. Henryk Duda (KUL), Niejednoznaczność w lingwistyce a glottodydaktyka
10.00 - 10.30 prof. Piotr Horbatowski (UJ), Uczyć polskiego wśród rówieśników - zintegrowana metoda nauczania
10.30 - 11.00 mgr Marzena Porębska (KUL), „Polski jest cool” - prezentacja podręcznika
11.00 - 11.30 Dyskusja
11.30 - 12.00 PRZERWA


OBRADY W SEKCJACH

 

Sekcja A, Gmach Główny, s. 243
PROJEKTY - prowadząca: dr A. Roter-Bourkane


12.00 - 12.20 dr hab. Marzena Watorek (Université de Paris 8 & CNRS, UMR 7023), dr Agnieszka Latos (CNRS, UMR 7023), dr Rebekah Rast (American University of Paris & CNRS, UMR 7023), Badanie procesu akwizycji języka polskiego jako obcego od podstaw: projekt VILLA i jego praktyczne implikacje w nauczaniu języka polskiego jako
obcego w systemie klasowo-lekcyjnym
12.20 - 12.40 dr Adriana Prizel-Kania (UJ), W poszukiwaniu wspólnego mianownika, czyli co łączy studentów języków rzadziej nauczanych? Na przykładzie wyników badań ankietowych przeprowadzonych w grupie uczących się języków: polskiego, holenderskiego, irlandzkiego i katalońskiego jako obcych
12.40 - 13.00 dr Anna Żurek, dr Katarzyna Stankiewicz (UWr., UG), Ukryty program nauczania polskiego i niemieckiego jako języków obcych. Konteksty kulturowe
13.00 - 13.20 dr Beata Katarzyna Jędryka (Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”), Język polski jako język drugi w edukacji przedszkolnej - wsparcie językowe dzieci cudzoziemskich niezbędnym komponentem w osiągnięciu sukcesu edukacyjnego na przykładzie realizacji projektu „Mama, tata i ja…”
13.20-13.50 Dyskusja

 

Sekcja B, Gmach Główny, s. 210
NAUCZANIE JĘZYKA POLSKIEGO ZA GRANICĄ - prowadząca: dr Jerzy Kowalewski


12.00 - 12.20 prof. B. Walczak, dr Agnieszka Mielczarek (UAM), 10 lat języka polskiego na Uniwersytecie Stanowym Arizony w Phoenix
12.20 - 12.40 dr Beata Kułak (Uniwersytet Fryburski), Nauczanie języka polskiego we francuskojęzycznej części Szwajcarii
12.40 - 13.00 dr Bożena Kotula (Uniwersytet Preszowski), Czasowniki ruchu w nauczaniu języka polskiego na Słowacji
13.00 - 13.20 dr Anna Širowá-Majkrzak (Uniwersytet Konstantina Filozofa, Nitra), Śmieszny język = śmieszna kultura?
13.20-13.50 Dyskusja

 

Sekcja C, Gmach Główny, s. 245
CERTYFIKACJA I PODRĘCZNIKI - prowadzący: dr hab. P.E. Gębal


12.00 - 12.20 mgr Ewa Węgrzak (UAM), Młodzież polonijna z Nowego Jorku i Chicago w egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego
12.20 - 12.40 mgr Jacek Kuchta (UG), Polskie i niemieckie egzaminy certyfikatowe na poziomie B1
12.40 - 13.00 mgr Anna Mijas (Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”), Mniej obcy w pracy, czyli o pożytkach płynących dla cudzoziemca z serii podręczników do nauki języka polskiego specjalistycznego „Edukacja-Praca-Integracja”
13.00 - 13.20 dr Marta Ułańska (UŁ), Miejsce wiedzy o Polsce i Polakach w podręcznikach do nauczania cudzoziemców na poziomie A1
13.20-13.50 Dyskusja

 

Sekcja D, Gmach Główny, s. 247
KONTEKSTY KULTUROWE W NAUCZANIU JPJO - prowadząca: prof. G. Zarzycka


12.00 - 12.20 dr Monika Válková-Maciejewska (UAM), Czy literatura XXI wieku kultywuje narodowe tradycje? Obcokrajowiec czyta polską prozę
12.20 - 12.40 dr Bożena Szałasta-Rogowska (UŚ), „Miłość, topaz i drozd”, czyli starożytne tajemnice na zajęciach lektoratowych
12.40 - 13.00 dr Maria Rółkowska (UWM), Między tradycją a innowacją - o nauczaniu obcokrajowców kultury polskiej w dobie nowych mediów
13.00 - 13.20 doc. dr László Kálmán Nagy (Uniwersytet Debreczyński), Teksty oryginalne i adaptacje literackie w nauczaniu języka polskiego na Uniwersytecie Debreczyńskim na Węgrzech
13.20-13.50 Dyskusja

 

Sekcja E, Gmach Główny, s. 248
METODYKA NAUCZANIA JPJO - prowadząca: dr hab. A. Seretny


12.00 - 12.20 dr Małgorzata Rzeszutko-Iwan (UMCS), Nauczanie językowo-przedmiotowe na lektoracie jpjo
12.20 - 12.40 mgr Samanta Busiło (Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”), „Nam idzie do szkoły” - podejście zadaniowe na kursie języka polskiego jako obcego dla rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym
12.40 - 13.00 dr hab. Aneta Lewińska, dr hab. Lucyna Warda-Radys, dr hab. Ewa Badyda (UG), Struktury gramatyczne na lekcjach języka polskiego jako obcego -
metody wprowadzania i utrwalania
13.00 - 13.20 mgr Agnieszka Jastrzębska (UW, Centrum „Polonicum”), Środki i materiały do pracy z dziećmi na zajęciach jpjo z dorosłymi obcokrajowcami
13.20 - 13.50 Dyskusja
13.50 - 14.40 PRZERWA

 
Sekcja A, Gmach Główny, s. 243 - prowadząca: dr A. Prizel-Kania


14.40 - 15.00 mgr Kamila Kwiatkowska (UMCS, Państwowy Uniwersytet Mołdawski w Kiszyniowie), Problemy percepcyjne studentów arabskojęzycznych
15.00 - 15.20 mgr Maria Elżbieta Sajenczuk (UŁ), Relokacja, profilowanie i indywidualizacja jako zjawiska typowe w nauczaniu języka polskiego na kursach dla
początkujących dorosłych w różnych grupach wiekowych
15.20 - 15.40 dr Anna Krasowska (UKSW), Dialekty kresowe a nauczanie języka polskiego jako obcego
15.40 - 16.00 mgr Iwona Michael (ZNP, Niemcy), Język polski w Niemczech - perspektywy i wyzwania z punktu widzenia Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego
16.00 - 16.30 Dyskusja

 

Sekcja B, Gmach Główny, s. 245 - prowadząca: dr hab. A. Lewińska

 

14.40 - 15.00 dr Hanna Burkhardt (Uniwersytet Humboldta, Berlin), Polonistyka berlińska
15.00 - 15.20 dr Jerzy Kowalewski (Uniwersytet im. I. Franki, Lwów), Język polski na Ukrainie w aspekcie glottodydaktycznym - perspektywy badawcze
15.20 - 15.40 dr Gabriela Olchowa (Uniwersytet Mateja Bela, Bańska Bystrzyca), Język specjalistyczny w nauczaniu Słowaków języka polskiego
15.40 - 16.00 mgr Zoriana Buń (UŚ), Nauczanie języka polskiego w polskich szkołach sobotnich na Ukrainie - stan obecny
16.00 - 16.30 Dyskusja

 

Sekcja C, Gmach Główny, s. 246 - prowadząca: dr A. Dunin-Dudkowska


14.40 - 15.00 mgr Grzegorz Zarzeczny (UWr.), Struktura jednostki podstawowej podręcznika - ujęcie diachroniczne (na materiale podręczników wydanych w USA i Wielkiej Brytanii)
15.00 - 15.20 mgr Renāte Miseviča-Trilliča (Uniwersytet Łotewski), Motywacja studentów Uniwersytetu Łotewskiego do nauki języka polskiego jako obcego
15.20 - 15.40 mgr Magdalena Śmiarowska (Fundacja Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi”), Techniki pracy z grupą na poziomie początkującym nieznającą języka pośrednika
15.40 - 16.00 mgr Weronika Rodzińska (UJ), Ćwiczenie (u)życia techniki dramy w kontekście sprawności językowych
16.00 - 16.30 Dyskusja

 

Sekcja D, Gmach Główny, s. 247 - prowadząca: dr I. Rzeszutko-Iwan


14.40 - 15.00 dr Anna Roter-Bourkane (UAM), Elementy treningu interkulturowego na zajęciach z języka polskiego jako obcego
15.00 - 15.20 dr Piotr Kajak (UW, Centrum „Polonicum”), Podejście akafanowskie w polonistycznym kulturoznawstwie glottodydaktycznym
15.20 - 15.40 dr Wioletta Próchniak (KUL), „Pan Cogito a ruch myśli", czyli jak uczyć literatury i języka w polskich szkołach sobotnich (zderzenie tradycji i innowacji)
15.40 - 16.00 mgr Agnieszka Rożek (Politechnika Wrocławska), Twórczość Karola Wojtyły i Jana Pawła II w nauczaniu języka polskiego jako obcego - refleksja i propozycja
16.00 - 16.30 Dyskusja

 

Sekcja E, Gmach Główny, s. 248 - prowadzący: dr M. Maciołek


14.40 - 15.00 mgr Aleksandra Kalisz, mgr Anna Gałęziowska-Krzystolik (UŚ), „Vinci” Juliusza Machulskiego jako sposób na lekcję języka polskiego jako obcego
15.00 - 15.20 mgr Sylwia Kisielica (INALCO, Paryż), Formy aktywności teatralnych i parateatralnych w dydaktyce języka obcego a podejście zadaniowe w nauczaniu/uczeniu się języków obcych
15.20 - 15.40 mgr Urszula Swoboda-Rydz (UW), Jak nauczyć języka polskiego w 100 godzin?
15.40 - 16.00 mgr Dorota Zackiewicz (UW, Centrum „Polonicum”), Gry planszowe na lekcji języka polskiego jako obcego
16.00 - 16.30 Dyskusja
16.40 ZAMKNIĘCIE KONFERENCJI - Gmach Główny, s. 110, dr A. Achtelik, dr hab. H. Duda, mgr C. Ruta