Studenci III roku studiów licencjackich, specjalizacji pedagogicznej sprawdzali swoje kompetencje nauczycielskie i jednocześnie weryfikowali wiedzę teoretyczną z rzeczywistością edukacyjną, prowadząc lekcje w klasie II a w Szkole Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Świdniku. Temat lekcji: Poznajemy naszych wschodnich sąsiadów, obejmował zagadnienia dotyczące historii, geografii oraz kultury Ukrainy.

Młodzi nauczyciele bardzo starannie przygotowali się do pracy z ośmioletnimi uczniami, preparując własne materiały glottodydaktyczne, dostosowane do poziomu rozwoju intelektualnego oraz możliwości grafomotorycznych drugoklasistów.

Dzieci wczesnoszkolne charakteryzuje przede wszystkim myślenie konkretne i pamięć mechaniczna, dlatego aby przybliżyć uczniom elementy kultury ukraińskiej wykorzystano konkretne przedmioty oraz opisy konkretnych sytuacji. Przymierzanie przez chłopców koszulek reprezentacji Ukrainy w piłce nożnej, a przez dziewczynki tradycyjnych wianków okazało się metodą nie tylko skuteczną, ale i bardzo atrakcyjną. Dzieci bardzo entuzjastycznie zareagowały również na propozycję nauki języka ukraińskiego i już po kilku minutach witały się, przedstawiały oraz żegnały w nowym dla nich języku.

Krótkie odcinki koncentracji uwagi u dzieci wczesnoszkolnych determinowały przygotowanie zróżnicowanego scenariusza pod względem wykorzystania poszczególnych aktywności, podtrzymujących uwagę: obraz, dźwięk, ruch, gry i zabawy ruchowe, kolorowanie obrazków.

Treści na temat Ukrainy wprowadzane były w postaci zróżnicowanych aktywności, co wpływało na atrakcyjność i na efektywizację procesu nauczania. Wykorzystano prezentację multimedialną, podczas której uczniowie obejrzeli slajdy przedstawiające najciekawsze miejsca na Ukrainie, miasta Kijów oraz Lwów i rzekę Dniepr. Kolorowanie flag Polski i Ukrainy oraz ozdabianie matrioszki to wykorzystane aktywności manualne. Zabawa ruchowa na dywanie w rytm muzyki ukraińskiej przysporzyła wiele radości nie tylko dzieciom, ale i prowadzącym. Głośny śmiech uczniów zadowolonych z wykonywania zadania to wielka satysfakcja dla nauczyciela.

Adrian.
To było bardzo ciekawe doświadczenie. Dzieci były chętne do współpracy z nami, a szczególnie do uczestniczenia w różnych zabawach związanych z kulturą ukraińską. Pomagał też fakt, że prowadziliśmy lekcję w trzy osoby. Koniec końców dzieci były bardzo zadowolone i wierzę, że zachęciliśmy je do zainteresowania się Ukrainą.

Ewa.
Dnia 09.03.2017 r. mieliśmy okazję przeprowadzić lekcję w klasie drugiej szkoły podstawowej w Świdniku. Uczniowie wykazywali zainteresowanie treściami, które im przekazywaliśmy. Chętnie odpowiadali na pytania dotyczące położenia Ukrainy, sportu i kultury. Serdecznie witali się i żegnali w języku ukraińskim. Chłopcy mogli przymierzyć koszulki reprezentacji piłkarskiej Dynamo Kijów, a dziewczynki wianek- ukraiński element stroju ludowego. Dzieci były bardzo szczęśliwe, i chętnie pracowały: kolorowały matrioszkę, układały puzzle, uzupełniały mapki. To było bardzo miłe i ubogacające spotkanie dla nas- prowadzących jak i dla uczniów.

Tetiana.
Uważam, że prowadzenie lekcji dla II klasy szkoły podstawowej było wzbogacającym doświadczeniem zarówno dla nas, jak i dla uczniów. Zainteresowanie i aktywność dzieci w trakcie zajęć były dla mnie przyjemnym zaskoczeniem. Te zajęcia okazały się świetną możliwością sprawdzenia się w nowej sytuacji dydaktycznej oraz szansą przybliżenia dzieciom ciekawej i, jak sądzę, pożytecznej praktycznej wiedzy.

 

Opiekun specjalizacji pedagogicznej

Dr Dagmara Nowacka

Autor: Monika Grygiel
Ostatnia aktualizacja: 22.03.2017, godz. 07:48 - Monika Grygiel