PRACA W INTERNECIE


Internet stwarza nowe możliwości. Obecnie jest podstawowym narzędziem poszukującego pracy. Zapewnia szybki przepływ informacji pomiędzy potencjalnym pracodawcą a przyszłym pracownikiem. Dodatkowa zaleta Internetu, to fakt, że informacje są na bieżąco aktualizowane.


Szukasz pracy przez Internet:

 

>>Uczestnicz w listach dyskusyjnych i forach klubów i stowarzyszeń branżowych, lokalnych organizacji społecznych itp. Poszerzasz w ten sposób krąg znajomych z branży, ale również możesz pogłębiać wiedzę związaną z wykonywaniem określonego zawodu. Bardzo często na listach dyskusyjnych ukazują się oferty dla specjalistów z określonej branży. Spis podstawowych grup dyskusyjnych możesz znaleźć m.in. pod adresem www.google.pl w sekcji „Grupy dyskusyjne”.

 

>>Znajdź strony WWW firm z branży, która Cię interesuje. Pamiętaj, że nie zawsze firma, która informuje na swoich stronach o ofertach pracy, przyjmie Cię od razu (wiele firm w ten sposób tworzy swoją bazę kandydatów, którą może wykorzystać w przyszłości). Również fakt, że na stronach WWW nie ma informacji o poszukiwaniu pracowników nie oznacza, że firma w ogóle nie prowadzi rekrutacji. Do szukania firm możesz posłużyć się adresami: www.teleadreson.com.pl, www.panoramafirm.com.pl, www.pkt.pl, www.bazafirm.pl.


>>Korzystaj z pomocy specjalistycznych serwisów i agencji doradztwa personalnego oraz firm specjalizujących się w rekrutacji przez Internet. Zostaw swoje dane w ich bazie. Pracodawcy coraz częściej korzystają z Internetu, ponieważ koszty poszukiwania pracowników w ten sposób są dużo niższe, a serwisy internetowe prowadzące rekrutację porządkują zgłoszenia i zdecydowanie przyśpieszają etap selekcji kandydatów.

 

Serwisy będące częścią ogólnotematycznych portali; są wydzielone z portali horyzontalnych. Na ogół nie posiadają ogłoszeń zamieszczanych przez firmy poszukujące pracowników, tylko oferty innych serwisów rekrutacyjnych, agencji doradztwa personalnego oraz ogłoszenia drobne. Zawierają informacje i porady dla osób poszukujących pracy, spis agencji doradztwa personalnego oraz bazy CV, gdzie możesz zostawić swój życiorys. Przykładowe adresy: www.gazeta.pl/praca, www.onet.pl/praca, www.wp.pl/praca. 

 

Portale rekrutacyjne mają własne ogłoszenia zamieszczane przez firmy poszukujące pracowników oraz ogłoszenia agencji doradztwa personalnego. Oprócz porad dla osób poszukujących pracy zawierają bazy, w których można zostawić swój życiorys, prezentacje firm, analizy dotyczące rynku pracy, porady prawne, informacje o praktykach, listy dyskusyjne, testy on-line. Użytkownicy mają możliwość porozmawiania na żywo z ekspertem, mogą zaprenumerować biuletyn informacyjny (newsletter) oraz przy użyciu kreatora stworzyć swój życiorys i list motywacyjny w języku polskim oraz angielskim.

 

Portale specjalistyczne skierowane są do określonych, wąskich grup odbiorców np. branży IT lub pracowników czasowych. Oprócz ofert pracy zawierają również artykuły tematyczne i porady.

 

Tablice ogłoszeniowe specjalizują się w umieszczaniu na swoich stronach różnorodnych ogłoszeń drobnych. Przykładem są: www.trader.pl; www.reporter.pl/ogloszenia, www.praca.gratka.pl.

 


>>
Korzystaj z serwisów tematycznych przeznaczonych dla określonych grup, które, poza informacjami i materiałami, oferują możliwość zamieszczenia ogłoszeń. Są to m.in.:

  • serwisy dla studentów,
  • serwisy medyczne z ofertami dla lekarzy np. www.mp.pl (serwis „Medycyna Praktyczna”), www.pfm.pl (Portal Farmaceutyczno-Medyczny),
  • serwisy dla nauczycieli (np. www.nauczyciele.lublin.eu),
  • serwisy rządowe poświęcone rynkowi pracy w Polsce. Jest to serwis urzędów pracy mieszczący się pod adresem: www.psz.praca.gov.pl. Można tu znaleźć adresy Wojewódzkich i Powiatowych Urzędów Pracy, adresy organizacji pozarządowych, zapoznać się z wyborem przepisów dotyczących osób bezrobotnych, z publikacjami, a także z informacjami o programach i inicjatywach dla osób bezrobotnych. Serwisy te zawierają również porady dla osób, które chcą się zarejestrować w Urzędzie Pracy lub założyć własną firmę,
  • serwisy organizacji pozarządowych np. Ochotniczych Hufców Pracy, organizacji współpracującej z urzędami pracy w programie "Pierwsza Praca" www.ohp.pl. Oprócz ofert pracy można tam znaleźć adresy Hufców w całej Polsce i oferty szkoleń.

 

>>Czytaj ogłoszenia – większość dzienników ogólnopolskich i regionalnych zamieszcza ogłoszenia drobne również w Internecie. Jeśli nie chcesz wydawać zbyt dużo pieniędzy na prasę, możesz w ten sposób zapoznać się z najnowszymi ogłoszeniami.


>>Zamieszczaj własne ogłoszenia – w Internecie jest bardzo dużo darmowych serwisów ogłoszeniowych, gdzie można nie tylko zapoznać się z ogłoszeniami o pracę, ale również zamieścić własne ogłoszenie. Trzeba tylko pamiętać, że ogłoszenie powinno być krótkie i zwięzłe oraz, że najczęściej na takie ogłoszenia odpowiadają pracodawcy szukający akwizytorów.

  
***
 
Szukając pracy przez Internet przestrzegaj kilku zasad:
 
  • wystrzegaj się korzystania z wyszukiwarki, w ten sposób najłatwiej natknąć się na ogłoszenia o programach partnerskich, akwizycji lub nielegalnych metodach zarobkowania,

  • sprawdź do czego mogą być wykorzystane Twoje dane – dotyczy to serwisów, które wymagają zarejestrowania się, przed skorzystaniem z ich zasobów. Podając adres poczty elektronicznej upewnij się, czy będziesz mógł zrezygnować z otrzymywania informacji drogą pocztową – niektóre serwisy udostępniają dane osobowe użytkowników innym firmom w celach marketingowych; przed zostawieniem swojego CV w bazie warto sprawdzić informacje o tym, jak firma będzie chroniła Twoje dane, nie korzystaj z usług serwisów żądających opłat np. za zostawienie CV w bazie – polskie prawo zabrania pobierania opłat od osób poszukujących pracy. 
     

  

Wysyłając swoją ofertę pocztą elektroniczną pamiętaj o przestrzeganiu zasad etykiety (zbioru zasad savoir-vivre obowiązujących w Internecie):

  

♦ Twoja sygnaturka, czyli podpis, powinna mieć najwyżej cztery linie tekstu. Może zawierać na przykład Twoje imię i nazwisko lub pseudonim, adres e-mail. Nie zamieszczaj w niej niepotrzebnych grafik czy ilustracji!

♦ Pamiętaj o odpowiednich tytułach pisanych wiadomości – powinny być jasne i czytelne.

♦ Staraj się nie wysyłać listów formatowanych w języku HTML, jeśli nie jest to konieczne. Listy takie zajmują więcej miejsca i ściągają się o wiele dłużej.

♦ Ustaw w swoim programie pocztowym opcję zawijania linii tekstu, najlepiej na długość 70 znaków.

♦ Staraj się nie pisać wielkimi literami - w Internecie oznacza to, że krzyczysz. Jeśli chcesz wyróżnić jakieś słowo lub zdanie w Twoim liście, użyj *gwiazdek* lub _podkreśleń_

♦ CV, list motywacyjny wyślij w załączniku
. Nie wolno wysyłać samych załączników (adresat może pomyśleć, że to wirus e-mailowy), a także załączników z rozszerzeniem .exe – większość serwerów pocztowych automatycznie traktuje takie rozszerzenie jako wirusa i nie wiadomo czy dotrą one do adresata.

♦ Załączniki wysyłaj w formacie edytora tekstowego MsWord.

♦ W tytule listu umieść nazwę stanowiska i numer referencyjny (jeśli został podany w ogłoszeniu).

♦ Czytelnie zatytułuj dokumenty np. JKowalski_CV.doc. i JKowalski_LM.doc., ułatwi to selekcję dokumentów osobie prowadzącej rekrutację.

♦ Jeśli wysyłasz dokumenty wraz ze zdjęciem, pamiętaj, że powinno być czytelne oraz mieć format taki sam, jak zdjęcia dołączane do innych dokumentów (czyli jak zdjęcie legitymacyjne lub paszportowe). Jeśli mamy możliwość samodzielnego skanowania zdjęcia to najlepszy jest format .jpg i rozmiar do 50kB (w opcjach skanowania należy wybrać 72 dpi).

♦ Dołącz do listu krótki tekst, do firmy może napływać różnego rodzaju poczta, nie tylko podania o pracę. W treści umieść informację, skąd wiesz o ogłoszeniu i dodaj parę słów o sobie.

♦ W żadnym wypadku nie wysyłaj tej samej wiadomości do wielu adresatów.

♦ Warto mieć założoną oddzielną skrzynkę pocztową, przeznaczoną tylko na wysyłanie i odbieranie ofert. Nazwij ją swoim imieniem i nazwiskiem, ułatwi to rozpoznanie osobie prowadzącej selekcję, poza tym robi dużo lepsze wrażenie, niż oferta na stanowisko kierownicze wysłana z konta buziaczek@nazwadomeny.pl lub na stanowisko ochroniarza wysyłana z killer@nazwadomeny.pl

Jeśli chcesz mieć pewność, że oferta dotarła do adresata zaznacz w programie pocztowym opcję "Potwierdzenie przeczytania wiadomości".

Bardzo często na stronach WWW znajdują się formularze zgłoszeniowe do danej firmy. Dlatego warto swoje CV zapisać również w formacie tekstowym, łatwym do kopiowania do formularza

 


 
 
Poradnik dofinansowany przez
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z programu "Pierwsza Praca"

 

 
Autor: Marta Wziątek
Ostatnia aktualizacja: 12.07.2012, godz. 14:04 - Marta Wziątek