Prawo autorskie - tezy

 

Dr hab. Piotr Zakrzewski

Wykaz tez z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych:

 

I. Utwór

 

  1. Pojecie i zakres prawa własności intelektualnej

  2. Pojęcie „utworu” – działalność twórcza o indywidualnym charakterze

  3. Idea, pomysł, koncepcja, temat, a przedmiot ochrony ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

  4. Pojecie wynalazku jako przedmiot patentu

  5. Pojecie znaku towarowego

  6. Pojęcie wzoru przemysłowego

  7. Pojęcie utworu w orzecznictwie SN

  8. Utwór naukowy i „utwór” techniczny

  9. Utwór fotograficzny

  10. Utwór audiowizualny

  11. Moment i przesłanki powstania utworu

  12. Utwór jako dobro niematerialne

  13. Dobra niematerialne nie będące utworem (art. 4 pr.aut)

  14. Pojęcie utworu inspirowanego. Przykłady.

  15. Pojęcie „utworu zależnego” (opracowania). Przykłady.

  16. Prawo autorskie do opracowania (prawo zależne) – art. 2 ust. 2 pr.aut

  17. Zbiory (art. 3 pr.aut)

  18. Pojęcie i przesłanki powstania utworu wspólnego. Pojęcie utworu wspólnego rozłącznego i nierozłącznego

  19. Regulacja prawna dzieł wspólnych (art. 9 pr.aut)

 

II. Podmioty praw autorskich

 

  1. Twórca

  2. Dzieła połączone

  3. Utwór zbiorowy

  4. Twórczość pracownicza (art. 12 pr.aut)

  5. Instytucja naukowa, a utwory naukowe stworzone przez jej pracowników (art. 14 pr.aut)

  6. Uczelnia, a praca dyplomowa studenta (art. 15a pr.aut)

 

III Autorskie prawa osobiste

 

  1. Pojęcie „autorskiego prawa osobistego”

  2. Katalog autorskich praw osobistych

  3. Charakterystyka autorskiego prawa osobistego

  4. Prawo do autorstwa utworu w postaci negatywnej i pozytywnej

  5. Pojęcie „plagiatu”. Plagiat jawny i ukryty

  6. Prawo decydowania o pierwszym publicznym udostępnieniu utworu publiczności

  7. Prawo do nienaruszalności treści i formy utworu

 

IV Autorskie prawa majątkowe

 

  1. Autorskie prawa w świetle koncepcji niemieckiej i francuskiej. Polska koncepcja praw autorskich

  2. Własnościowy model majątkowych praw autorskich i jego znaczenie

  3. Tzw. syntetyczna definicja autorskiego prawa majątkowego według art. 17 pr.aut

  4. Charakterystyka autorskiego prawa majątkowego z punktu widzenia jego zbywalności, dziedziczności itp.

  5. Korzystanie z utworu – utrwalanie i zwielokrotnianie dzieła oraz jego rozpowszechnianie

  6. Pojęcie i przykłady „pól eksploatacji”

  7. Rozpowszechnianie utworu w drodze tzw. reprodukcji trwałej – prawo wprowadzenia utworu do obrotu

  8. Wyczerpanie prawa wprowadzenia egzemplarza utworu do obrotu

  9. Rozpowszechnianie utworu w drodze tzw. reprodukcji trwałej – prawo użyczenia i najmu egzemplarzy utworu

  10. Rozpowszechnianie jednorazowe – wystawienie utworu

  11. Rozpowszechnianie jednorazowe – publiczne wykonanie dzieła

  12. Rozpowszechnianie jednorazowe – publicznego odtworzenia i wyświetlenia

  13. Rozpowszechnianie jednorazowe – nadawanie i remitowanie utworu

  14. Rozpowszechnianie jednorazowe – udostępnienie utworu on line

  15. Czas trwania autorskich praw majątkowych

  16. Domanie public payant

  17. Droit de suite

 

 

V Dozwolony użytek chronionych utworów

 

  1. Pojęcie „dozwolonego użytku”

  2. Tzw. dozwolony użytek osobisty (prywatny) i publiczny utworu – kryterium podziału oraz przykłady

  3. Ogólne reguły korzystania z utworu w ramach dozwolonego użytku

  4. Pojęcie „dozwolonego użytku osobistego” – art. 23 pr.aut

  5. Zakres podmiotowy dozwolonego użytku osobistego

  6. Pojęcie „dozwolonego użytku publicznego”, przykłady

  7. Dozwolony użytek utworu w celach informacyjnych (art. 25 i 26 pr.aut)

  8. Dozwolony użytek w celach naukowych i oświatowych (art. 27, 28, 29 ust. 2 i art. 30, w szczególności dozwolony użytek służący instytucjom naukowym i oświatowym (art. 27 pr.aut)

  9. Prawo cytatu (art. 29 ust. 2 pr.aut)

Autor: Andrzej Rąpała
Ostatnia aktualizacja: 17.05.2014, godz. 20:35 - Andrzej Rąpała