PROFESJA SPRZEDAWCY

 

Profesja sprzedawcy, handlowca, czy przedstawiciela handlowego jest jednym z najbardziej popularnych zawodów. Zapotrzebowanie na profesjonalnych sprzedawców będzie rosło, co jest związane z rozwojem sektora usług.

 

Wystarczy wziąć do ręki gazetę z ofertami pracy, aby się przekonać, że nawet do 50% z nich to ogłoszenia dotyczące sprzedaży i marketingu. Nie mylmy jednak profesji sprzedawcy, z zajęciem specjalisty ds. marketingu. Odróżniając te dwa zajęcia, wystarczy tutaj wskazać, że to co marketingowcy opracują na papierze, sprzedawcy mają zmienić w realny dochód.

Wbrew pozorom zawód ten jest bardzo wymagający. Od profesjonalnego sprzedawcy oczekuje się między innymi: nienagannej prezencji, doskonałej wiedzy o produkcie, znajomości podstaw psychologii oraz osobowości charakteryzującej się wysoką motywacją osiągnięć.

Poszukując pracownika do działu handlowego powinno zwracać się szczególną uwagę na to, czy kandydat pasuje do zespołu. Jeśli nie, zatrudnienie kogoś, kto będzie miał negatywny wpływ na resztę pracowników, jest posunięciem bardzo ryzykownym. Można popsuć relacje w zespole, wywołać konflikty, zniszczyć motywację do działania. W dalszej kolejności powinno liczyć się doświadczenie w branży, później doświadczenie w sprzedaży w ogóle, a następnie zwracać uwagę na czynniki osobowościowe.
Zdarza się jednak tak, że nawet bez doświadczenia można dostać etat. Jest zawsze wtedy, kiedy dana osoba przedstawia szczególne predyspozycje do pracy i rokuje nadzieje na przyszłość. Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że inwestycja w młodych ludzi zaprocentuje w przyszłości.

Najmniej skuteczna jest tzw. łapanka, która zdarza się w niektórych firmach zajmujących się akwizycją, albo sprzedażą ubezpieczeń. Polega ona na zatrudnianiu wszystkich chętnych do pracy, często posyłając ich do klienta bez przygotowania. To najlepszy sposób, aby zepsuć sobie renomę i spowodować, że motywacja pracownika zmniejsza się do zera.

Sprzedawca w swojej pracy musi wykazać się odpornością na stres, umiejętnością zarządzania czasem, automotywacją do pracy oraz zdolnościami interpersonalnymi. Idealny sprzedawca powinien być osobą kreatywną, tzn. umiejącą zachować się w relacji z klientem w sposób niepowtarzalny, wyczuwając jego potrzeby i oczekiwania, nie zapominając o tym, że jego celem jest zarabianie pieniędzy dla siebie i firmy.

Nie należy zapominać o tym, że praca sprzedawcy polega najczęściej na tym, aby odwiedzać klienta w jego firmie, domu, czy biurze. Przedstawiciel firmy w dużej mierze spędza czasu w drodze do klienta. Musi spotykać się z różnymi osobami, które są mniej lub bardziej miłe, które płacą faktury w terminie lub nie, które dokonują zakupu lub tego nie robią. W jednym dniu można doznać wielu porażek, czasem upokorzeń. Dlatego tak ważna jest tutaj motywacja do pracy i osobowość sprzedawcy, który nie ugina się pod ciężarem trudności. Profesjonalny sprzedawca to osoba, która nie bierze ich do siebie, ale traktuje je jako mniej przyjemny element swojej pracy. Na dłuższą metę traktuje je, jako wskazówki do skuteczniejszego działania w przyszłości.

Powstaje pytanie. Dlaczego jest tak wielu chętnych do pracy w tym zawodzie? Odpowiedź można znaleźć na początku tego artykułu. Po prostu, na dobrego sprzedawcę zawsze będzie zapotrzebowanie.

Są jednak takie osoby, które wybierają zawód sprzedawcy, ponieważ naprawdę lubią wyzwania stawiane w tej pracy. Lubią kontakt z ludźmi, lubią codziennie jeździć w trasę, lubią pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów. Praca sprzedawcy może dać wiele satysfakcji, pod warunkiem, że klienta traktuje się jako cel sam w sobie, a nie środek do celu. Tylko tacy ludzie osiągają sukcesy, dzięki umiejętności budowania długotrwałych relacji z klientami. A Ty? Jakim byś był sprzedawcą?

 

Autor: Maciej Sasin, Akademia Rozwoju Kompetencji
Żródło: http://www.kariera.com.pl

 

Autor: Marta Wziątek
Ostatnia aktualizacja: 28.07.2010, godz. 13:30 - Dorota Maj