Aleja lubelskiej nauki to wystawa multimedialna prezentująca sylwetki dwudziestu pięciu najznakomitszych lubelskich uczonych w historii naszego miasta i współcześnie. Przygotowana w ramach XVII Lubskiego Festiwalu Nauki wystawa multimedialna zostanie zaprezentowana na Placu Marii Skłodowskiej-Curie w dniach 22–24 września 2021 r.

 

Lubelskie uczelnie mogą poszczycić się wieloma naukowcami, którzy w swojej pracy naukowej osiągali i nadal osiągają sukcesy, zmieniając oblicze nauki i na zawsze zapisując się w historii nie tylko Lublina, ale kraju i świata. Zdjęcia naukowców i opisy ich najważniejszych osiągnięć naukowych zostały przygotowane w formie grafik i linorytów, a następnie zdigitalizowane.

Uroczyste otwarcie wystawy multimedialnej odbędzie się na Placu Marii Skłodowskiej-Curie 22 września 2021 r. o godz. 20.00. Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających w dniach 23-24.09.2021 r. w godz. 09:00-21:00.

 

Wystawa jest kontynuacją projektu, jaki powstał w 2017 r. na UMCS. Wówczas studenci drugiego roku grafiki pod kierunkiem asystenta Karola Pomykały wykonali na podstawie zdjęcia największy drzeworyt w Polsce, który przedstawia dwudziestu dziewięciu największych naukowców XX w. Fotografia powstała w 1927 r. podczas kongresu Solvaya w Brukseli.

Projekt został stworzony przez dziewięcioro studentów 2 roku Grafiki z Wydziału Artystycznego UMCS pod kierunkiem dr Karola Pomykały. Karol Pomykała jest doktorem sztuk pięknych, artystą grafikiem, dyrektorem artystycznym. Związany z Wydziałem Artystycznym UMCS jako adiunkt w pracowni Wypukłodruku, rozpowszechnia swoją wiedzę i doświadczenie o grafice. Osoby odpowiedzialne za projekty rysunkowe: Nikola Lupa, Magdalena Korona, Viktoria Piankovska, Valeria Malashewska i Bartosz Kuropiejski. Studentki odpowiedzialne za digitalizację projektu: Paulina Oleksiej, Karolina Kołudzka, Julia Kulczuga i Izabela Kiernicka. W przygotowanie matryc i wycinanie linorytów zaangażowana była cała grupa.

Proces twórczy obejmował 3 etapy pracy. Pierwszy etap polegał na stworzeniu projektów w odpowiedniej stylistyce uwzględniając charakter każdej portretowanej osoby w taki sposób aby uzyskać spójność wizualną. Kolejny etap, zdecydowanie najbardziej czasochłonny, polegał na wycięciu za pomocą specjalnych dłutek gotowych projektów w matrycach linoleum o wielkości 100 x 70 cm. Proces tworzenia matryc graficznych wymagał od studentów ogromnej cierpliwości i rozwagi. Po kilku tygodniach intensywnej pracy na gotowe matryce została nałożona farba, która za pomocą prasy graficznej została odbita na papierze. Ostatni etap pracy polegał na sfotografowaniu gotowych odbitek i ich obróbka cyfrowa. Na tym etapie studenci bazując na czarno białych odbitkach projektowali finalny wygląd projektów. Proces ten zakładał dodawanie kolorowych akcentów i przetwarzanie projektów tak aby razem tworzyły spójny zestaw. 

 

 

Autor: Andrzej Zykubek
Ostatnia aktualizacja: 22.09.2021, godz. 15:07 - Andrzej Zykubek