WARUNKI I FORMA PRZEPROWADZANIA EGZAMINU CERTYFIKATOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO DLA OSÓB O SPECJALNYCH POTRZEBACH

 

  1. Informacje o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego przeznaczone są dla zdających:
  1. niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie lekarskie o dysfunkcji
  2. chorych lub niesprawnych czasowo, posiadających zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wydane przez lekarza
  3. ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej

 

  1. Rodzaj dostosowania warunków i formy egzaminu zależy od rodzaju dysfunkcji zdających. Mogą to być zdający:
  • słabo widzący
  • słabo słyszący
  • z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych
  • z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie)
  • z chorobami przewlekłymi
  • z dysgrafią i dysortografią

 

 

3. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego może polegać na:

 

a. wydłużeniu czasu egzaminu pisemnego i/lub ustnego

b. korzystaniu w czasie egzaminu ze specjalistycznego sprzętu oraz urządzeń technicznych

c. dostosowaniu miejsca egzaminu do potrzeb i rodzaju niepełnosprawności

 

  1. Zdający, który zamierza skorzystać z prawa zdawania egzaminu w warunkach i formie dostosowanej do jego potrzeb, powinien złożyć stosowny wniosek do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej w wybranym ośrodku, w terminie nie krótszym niż miesiąc przed datą egzaminu. Do wniosku należy dołączyć aktualne orzeczenie komisji lekarskiej o dysfunkcji.

 

  1. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, po stwierdzeniu kompletności przedstawionych przez zdającego dokumentów, informuje sekretariat Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego o konieczności dostosowania arkuszy egzaminacyjnych.

 

  1. Sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych zdających:  

 

RODZAJ DYSFUNKCJI

SPOSOBY DOSTOSOWANIA WARUNKÓW I FORMY EGZAMINU

EGZAMIN PISEMNY

EGZAMIN USTNY

Zdający słabo słyszący

▪ korzystanie z urządzeń technicznych odpowiednich do wady słuchu

▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut

 

▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut

 

Zdający słabo widzący

▪ dostosowanie testów egzaminacyjnych (czcionka Arial 16 pkt.)

▪ wydłużenie czasu trwania każdej części egzaminu nie więcej niż o 10 minut

▪ korzystanie z przyborów optycznych

▪ odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy

▪ w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów

▪ dostosowanie zestawów egzaminacyjnych (odpowiednio powiększone ilustracje, czcionka Arial 16 pkt.)

▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 5 minut

▪ w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów

Zdający z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych

▪ dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego

 

▪ dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego

 

Zdający z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie)

 

▪ uzupełnienie wypowiedzi ustnej zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi

▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut

Zdający z chorobami przewlekłymi

▪ dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby

▪ możliwość korzystania z leków

 

▪ dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby

▪ możliwość korzystania z leków

Zdający z dysgrafią i dysortografią

▪ zastosowanie szczególnych kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnej