Repository logo

The Repository collects scientific achievements of employees and doctoral students of the John Paul II Catholic University of Lublin. The purpose of the repository is dissemination of the scientific achievements of the John Paul II Catholic University of Lublin, promoting conducted scientific research and supporting didactic activities. The repository collects, stores and shares digital documents in the form of books, scientific articles, scientific journals, conference materials, didactic materials etc.

 

Recent Submissions

Item
Klasyczny portfel Markowitza vs. portfel techniczny. Porównanie stóp zwrotu na rynku Forex
(Wydawnictwo KUL, 2023) Bednarz, Krzysztof
Inwestowanie na rynkach finansowych charakteryzuje się ryzykiem oraz zyskiem lub stratą. Za najbardziej ryzykowny uważany jest rynek Forex, na którym zdecydowana większość inwestorów traci posiadane środki. W artykule przedstawiono dwa podejścia do inwestowania. Pierwsze z nich przy użyciu klasycznej analizy portfelowej H. Markowitza umożliwia ograniczenie ryzyka oraz przeprowadzenie zyskownych transakcji poprzez utworzenie portfela o minimalnej wariancji. Osiągnięta stopa zwrotu wynosi 132,7%. Drugim podejściem jest dobór instrumentu przy pomocy analizy technicznej. Okazało się ono korzystniejsze od klasycznego portfela H. Markowitza o 155,42 p.p., osiągając stopę zwrotu w wysokości 288,12% w ciągu 10 dni transakcyjnych (w oparciu o rzeczywiste dane z rynku). Investing in financial markets is characterized by risk as well as profit or loss. The Forex market is considered the riskiest – the vast majority of investors lose their funds. The article presents two approaches to investing. The first one, using H. Markowitz’s classic portfolio analysis, allows to reduce risk and conduct profitable transactions by creating a minimum variance portfolio. The achieved rate of return is approximately 132.7%. The second approach is to select the right instrument using technical analysis. It turns out to be 155.42 p.p. more favorable than the classic H. Markowitz portfolio, achieving a 288.12% rate of return within 10 trading days (based on actual market data).
Item
Raportowanie niefinansowe w aspekcie społecznym jako narzędzie budowania wizerunku banku przyjaznego dla klientów
(Wydawnictwo KUL, 2023) Dąbkowska, Anna
W opracowaniu zaprezentowano zagadnienia raportowania niefinansowego przez banki notowane na giełdzie w ramach WIG-ESG w aspekcie spraw społecznych oraz jego znaczenia w budowaniu przyjaznego wizerunku banku. Postawiono tezę, że raportowanie ESG w aspekcie społecznym jest ważnym narzędziem w budowaniu reputacji banku, którą zweryfikowano pozytywnie. W celu weryfikacji przyjętej tezy dokonano analizy oświadczeń niefinansowych banków notowanych w ramach WIG-ESG, a następnie zbadano, czy obowiązek raportowania ESG w aspekcie społecznym wpłynął na zwiększenie liczby klientów banków zaangażowanych w działalność sponsoringową i charytatywną, a tym samym na aktywa banków zaangażowanych społecznie. The study presents the issues of non-financial reporting in the aspect of social issues by banks listed under WIG-ESG and its importance in building a positive image of the bank. The thesis that ESG reporting in the social aspect is an important tool in building the bank’s reputation was verified positively. In order to verify the adopted thesis, the non-financial statements of banks listed under WIG-ESG were analyzed and then it was examined whether the obligation to report ESG in the social aspect resulted in an increase in the number of customers of those banks involved in sponsoring and charity activities, and thus the assets of socially engaged banks.
Item
Zadania gmin z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi w Polsce i źródła ich finansowania
(Wydawnictwo KUL, 2023) Kotlińska, Janina; Żukowska, Helena
Opracowanie przedstawia problematykę gospodarki odpadami komunalnymi, w tym jej aspekt finansowy. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce w aspekcie organizacyjnym i finansowym oraz wskazanie jego silnych i słabych stron. Analizą objęto: 1) liczbę składowisk odpadów, na które wywożone były odpady komunalne, i powierzchni składowania odpadów; 2) masę wytworzonych odpadów komunalnych per capita w przekroju województw w Polsce; 3) masę zebranych odpadów komunalnych, w tym od gospodarstw domowych w łącznej masie odpadów; 4) udział odpadów zebranych selektywnie w łącznej masie zebranych odpadów; 5) masę i strukturę zebranych odpadów w sposób selektywny; 6) dochody, w tym dochody z opłat, i wydatki systemu gospodarki odpadami komunalnymi; 7) poziom sfinansowania kosztów systemu gospodarki odpadami komunalnymi dochodami z opłat, w przekroju typów gmin i związków komunalnych zajmujących się gospodarką odpadami komunalnymi. Wiodąca hipoteza badawcza niniejszego artykułu zawiera wskazanie, że system gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce, funkcjonujący w ramach obowiązków jednostek samorządu terytorialnego, cechuje się dobrą wydolnością organizacyjną i finansową, aczkolwiek nadal wymaga doskonalenia w dążeniu do priorytetowego celu polityki gospodarczej Unii Europejskiej (UE), jakim jest transformacja w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym. Zastosowane metody badawcze to: krytyczna analiza literatury przedmiotu, metoda opisowa, metody syntezy i analizy danych statystycznych, których źródłem były zasoby statystyki publicznej UE (Eurostat) i Polski (Bank Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego i Ministerstwo Finansów). Analizowany okres badawczy to zasadniczo lata 2013–2022, jednakże w odniesieniu do niektórych zagadnień, z uwagi na brak danych, okres badawczy jest krótszy i obejmuje lata 2015–2021. Finansowe aspekty funkcjonowania gospodarki odpadami komunalnymi badano dla okresu 2013–2021. Wniosek generalny z przeprowadzonych badań: jednostki samorządu terytorialnego w Polsce właściwie wywiązują się z realizacji zadania, jakim jest gospodarka odpadami komunalnymi, choć nie jest to łatwe, zwłaszcza że skala problemów z tym związanych jest liczna i przestrzennie zróżnicowana. Wnioski szczegółowe: w latach 2013–2022 w Polsce: 1) spadła liczba czynnych składowisk odpadów, a wzrosła masa wytwarzanych odpadów komunalnych, w tym przez gospodarstwa domowe; 2) najmniej odpadów komunalnych per capita wytwarzanych jest w województwach południowo-wschodniej Polski, gdzie poziom zamożności mieszkańców jest najniższy, a wskaźnik zagrożenia ubóstwem najwyższy w kraju; 3) poprawił się wskaźnik odpadów komunalnych segregowanych (w 2013 r. wynosił 13,5%, a w 2022 r. – 39,9%); 4) znaczną część odpadów zbieranych selektywnie stanowią odpady przeznaczone do składowania, czyli zagospodarowania najprostszą metodą; 5) najefektywniej w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi funkcjonują wyspecjalizowane w tym obszarze międzygminne związki komunalne, w dalszej kolejności – miasta i miasta na prawach powiatu, najmniej efektywnie – gminy wiejskie; 6) ponad 10-krotnie w skali globalnej wzrosły dochody z gospodarki odpadami komunalnymi, w tym głównie z opłat uiszczanych przez właścicieli nieruchomości, podczas gdy globalne koszty systemu gospodarowania odpadami wzrosły 5-krotnie. The study presents the issue of municipal waste management, including its financial aspects. The aim of this article is to describe the municipal waste management system in Poland in organizational and financial terms and to indicate its strengths and weaknesses. The analysis covered: 1) the number of landfills to which municipal waste was transported and the waste storage area, 2) the mass of municipal waste generated per capita by voivodships in Poland, 3) the mass of municipal waste collected, including from households, in the total mass of waste, 4) the share of selectively collected waste in the total weight of collected waste, 5) the mass and structure of selectively collected waste, 6) income, including income from fees and expenses of the municipal waste management system, 7) the level of financing the costs of the municipal waste management system with income from fees, by types of communes and municipal associations dealing with municipal waste management. The leading research hypothesis of this article is an indication that the municipal waste management system in Poland, functioning as part of the duties of local government units, is characterized by good organizational and financial efficiency, although it still needs to improve in order to achieve the European Union’s economic policy priority of transforming itself into a circular economy. The research methods were: a critical analysis of the literature of the subject, descriptive method, methods of synthesis and analysis of statistical data based on the resources of official statistics of the EU (Eurostat) and Poland (Local Data Bank of the Central Statistical Office and the Ministry of Finance). The research period analyzed is generally the years 2013–2022, however, in relation to some issues, due to the lack of data, the research period is shorter and covers the years 2015–2021. The financial aspects of municipal waste management functioning were examined for the period 2013–2021. General conclusion from the conducted research: local government units in Poland fulfil the task of municipal waste management properly, although it is not easy, especially since the scale of the related problems is large and spatially diversified. Detailed conclusions: in the years 2013–2022 in Poland: 1) the number of active landfills decreased, and the mass of municipal waste generated, including by households, increased, 2) the least municipal waste per capita is generated in the provinces of south-eastern Poland, where the level of wealth of the population is the lowest and the poverty risk index is the highest in the country, 3) the ratio of segregated municipal waste has improved (in 2013 it was 13.5%, and in 2022 – 39.9%), 4) waste collected separately constitutes a significant part intended for storage, i.e. using the simplest method, 5) inter-communal municipal associations specialized in this area function most effectively in the municipal waste management system, followed by cities and towns with poviat rights, the least effective being rural communes, 6) income from municipal waste management, including mainly fees paid by property owners, have increased more than 10 times globally, while the global costs of the waste management system have increased 5 times.
Item
Dochody podatkowe w Polsce i krajach strefy euro 2019 i 2022
(Wydawnictwo KUL, 2023) Krawczyk-Sawicka, Anna
Polska i cała Europa zmaga się w dalszym ciągu z licznymi kryzysami ekonomicznymi, finansowymi, pandemicznymi czy też nasilonymi ruchami migracyjnymi oraz rosnącymi cenami energii. Sytuacja ta powoduje, że państwa zmuszone są do zwiększania wydatków publicznych, które z kolei przekładają się na wzrost długu publicznego. Celem niniejszego artykułu jest próba analizy i oceny kierunku zmian sytuacji finansowej w latach 2019 i 2022 zarówno w Polsce, jak i w wybranych krajach strefy euro. Do oceny zmian zastosowano metodę analizy porównawczej opartą na danych ministerialnych, dostępnych na stronie Ministerstwa Finansów oraz danych z Eurostatu. Dokonano porównania wielkości dochodów podatkowych. Poland and Europe are still struggling with numerous economic, financial, pandemic, crises as well as intensified migration movements and rising energy prices. This situation forces countries to increase public spending, which in turn translates into an increase in public debt. This article is an attempt to analyze and assess the direction of changes in the financial situation in 2019 and 2022 both in Poland and in selected eurozone countries. To assess the changes, a comparative analysis method was used based on ministerial data available on the website of the Ministry of Finance and data from Eurostat. A comparison of the amount of tax revenues was made.
Item
Potencjał gmin województwa lubelskiego w świetle wybranych kategorii rozwoju społeczno-gospodarczego w latach 1995–2021
(Wydawnictwo KUL, 2023) Krawczyk, Grzegorz
Celem artykułu jest analiza poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego gmin województwa lubelskiego w latach 1995–2021. Przedmiotem badań uczyniono 213 gmin województwa. Źródłem danych do przeprowadzonej analizy był Bank Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego. Do badania użyto analizy taksonomicznej, metody bez wzorca. Przeanalizowano 19 zmiennych w badanym okresie. Podzielono je na zmienne dotyczące rozwoju: ekonomicznego (7 zmiennych), społecznego (8 zmiennych) i technicznego (4 zmienne). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono wzrost poziomu rozwoju w badanym okresie. Zaobserwowano, że zróżnicowanie poziomu rozwoju gmin w układzie przestrzennym zmniejsza się. Stwierdzono również, że z uwagi na przyjęte cechy akcesja Polski do Unii Europejskiej miała wpływ na spadek indeksów dynamiki przemian w badanych gminach. The aim of the article is to analyze the level of socio-economic development of the communes of the Lubelskie Voivodeship in the years 1995–2021. The subject of the study involved 213 communes of the Lubelskie Voivodeship. The source of data for the conducted analysis was the Local Data Bank of the Central Statistical Office. Taxonomic analysis, method without pattern was used for the research. 19 different variables were examined in the analyzed period. They were divided into variables concerning development: economic (7 variables), social (8 variables) and technical (4 variables). It has been proven in the article that the level of development of the Lubelskie Voivodeship communes in the analyzed period of 1995–2021 increased. Decrease in this development could only be observed in the case of 12 communes. The development processes of communes lead to equalization of their development levels due to the adopted features in the spatial arrangement at a higher level. Poland’s accession to the European Union changed tendencies in terms of the size of dynamics of communes due to the adopted features. After joining the European Union, the average annual growth rate decreased. The COVID-19 pandemic has not changed the trends in the size of the dynamics of cities and towns due to the adopted features. Communes with a similar index of dynamics of the level of development are located in the same territorial systems due to the adopted features. Communes displaying a similar level of development, due to the adopted features, are located in the same territorial systems. The size of the cities and towns shows a relationship with the index of the dynamics of the level of development due to the adopted features. There is a negative correlation between the dynamics index in 1995–2003, 2019–2021 and 1995–2021 and the size of the commune, which means that the smaller the commune, the higher the change dynamics index. The size of cities and towns shows a relationship with the level of urban development due to the adopted features. The analysis of the size of the commune measured by the number of population and the level of socio-economic development in the presented years: 1995, 2003, 2019 and 2021 are significantly correlated showing positive values according to statistics.
Item
Regionalne zróżnicowanie obiektywnej jakości życia mieszkańców województwa lubelskiego
(Wydawnictwo KUL, 2023) Mizak, Anna
Niniejsze opracowanie dotyczy zagadnienia jakości życia. W pracy zaprezentowano aspekty definicyjno-badawcze odróżniające poziom życia od jakości życia. Zasadniczym celem artykułu było ustalenie obiektywnej jakości życia w poszczególnych powiatach województwa lubelskiego. Podjęte badania obejmowały analizę opisową wybranych miar obiektywnej jakości życia oraz obliczenie na podstawie przyjętych wskaźników cząstkowych (zgrupowanych w cztery obszary tematyczne) syntetycznych mierników. Zastosowana metoda pozwoliła na wyznaczenie grup powiatów o zbliżonym poziomie jakości życia. Przeprowadzone dla 2021 roku badania pokazały, że obiektywna jakość życia mieszkańców województwa lubelskiego jest zróżnicowana zarówno w ujęciu przestrzennym, jak i w odniesieniu do określonych aspektów jakości życia. Widoczna jest zdecydowana przewaga miast na prawach powiatu nad powiatami ziemskimi. This study deals with the issue of quality of life. The paper presents the definitional and research aspects that differentiate the standard of living from the quality of life. The main objective of the paper was to determine the objective quality of life in indivi-dual districts of lubelskie voivodship. The research undertaken included a descriptive analysis of selected measures of objective quality of life and the calculation of synthetic measures on the basis of the adopted partial indicators (grouped into four thematic areas). The method used made it possible to delineate groups of counties with similar levels of quality of life. The research carried out for 2021 showed that the objective quality of life of the inhabitants of Lubelskie Voivodeship varies both spatially and in relation to specific aspects of quality of life. There is a clear advantage of cities with county rights over rural districts.
Item
Problemy dotyczące stosowania regulacji w zakresie nakładania i wyliczania korekt finansowych
(Wydawnictwo KUL, 2023) Piątek, Edyta
Celem opracowania jest zidentyfikowanie regulacji określających zasady ustalania i nakładania korekt finansowych w perspektywie finansowej 2014–2020 oraz weryfikacja ich zastosowania dla rzeczywistej sytuacji rozstrzyganej przez sąd okręgowy. Analiza badanego przypadku wskazuje na możliwość powstania nieprawidłowości skutkujących korektą dofinansowania. Badania zostały oparte na analizie dostępnej literatury przedmiotu, obowiązujących aktów prawnych oraz rzeczywistego przypadku projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej zrealizowanego z naruszeniem postępowania przetargowego, dla którego zidentyfikowano nieprawidłowość skutkującą korektą finansową. Analiza badanego przypadku wskazuje, że dla zidentyfikowania naruszenia jako nieprawidłowość konieczne jest wystąpienie wszystkich przesłanek nieprawidłowości, w szczególności przesłanki szkodliwego wpływu na budżet UE poprzez obciążenie go nieuzasadnionym wydatkiem. Problematyka ustalenia, czy dane naruszenie jest nieprawidłowością skutkującą korektą finansową na etapie postępowania sądowego, nie była dotychczas przedmiotem analiz i w tym zakresie niniejszy artykuł wypełnia lukę badawczą. Zaprezentowane wyniki poszerzają zatem dotychczasową wiedzę o stosowaniu korekt w praktyce gospodarczej i sądowniczej. The purpose of the study is to identify the regulations defining the rules for determining and imposing financial corrections in the 2014–2020 financial perspective and to verify their application to the actual situation decided by the District Court. The analysis of the examined case indicates the possibility of irregularities resulting in the correction of the co-financing. The research was based on an analysis of the available literature on the subject, the applicable legal acts and a real case of a project financed by the European Union implemented in violation of the tender procedure, for which an irregularity resulting in a financial correction was identified. The analysis of the examined case shows that in order to identify an infringement as an irregularity, all the indications of irregularity must be present, in particular, the indication of a detrimental effect on the Union budget by imposing unjustified expenditure on the Union budget. The problem of determining whether a given infringement is an irregularity resulting in a financial correction at the stage of court proceedings has not been analyzed so far, and in this respect this article fills the research gap. The results of the analyzes extend the existing knowledge on the application of corrections in economic and judicial practice.
Item
Turbulentna sytuacja gospodarcza Rosji po wybuchu wojny w 2022 roku
(Wydawnictwo KUL, 2023) Sokołek, Mariusz; Żukowski, Marian
W latach 2022–2023 sytuacja gospodarcza Rosji była dynamiczna i pełna wyzwań. Jej agresja na Ukrainę i wprowadzenie sankcji gospodarczych przez kraje zachodnie miały istotny wpływ na rosyjską gospodarkę. W wyniku ataku na Ukrainę i priorytetowego traktowania finansowania działań wojennych, rosyjski budżet na 2022 r. został znacząco zwiększony, prowadząc do dużego deficytu budżetowego. Dług publiczny Rosji wzrósł znacząco w ciągu roku, osiągając poziom 17,2% PKB. To oznacza znaczny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Rosja, mimo wprowadzonych sankcji, miała korzystny bilans płatniczy, głównie dzięki eksportowi surowców, zwłaszcza ropy naftowej i gazu ziemnego. Jej międzynarodowa pozycja walutowa była na poziomie 770 mld USD, a zadłużenie zagraniczne zmniejszyło się w 2022 r., głównie z powodu spłaty kredytów. Jednak struktura tego zadłużenia jest zróżnicowana. Pomimo sankcji Rosja utrzymała znaczący handel zagraniczny, zyskując nowych partnerów handlowych (np. Chiny i Turcję). Zmieniła także kierunki eksportu surowców energetycznych, ograniczając eksport do Unii Europejskiej i zwiększając go do krajów takich jak Chiny i Indie. Pomimo stabilizacji sytuacji gospodarczej w 2023 r., Rosja nadal staje przed wyzwaniami związanymi z sankcjami i ograniczeniami w handlu międzynarodowym. Jej przyszłość gospodarcza pozostaje niepewna. Ten opis sytuacji gospodarczej Rosji w latach 2022–2023 pokazuje skomplikowaną sytuację tego kraju na tle prowadzonych działań wojennymi i nałożonych sankcji międzynarodowych. In 2022−2023, Russia’s economic situation was dynamic and challenging. Russia’s aggresion against Ukraine and the introduction of economic sanctions by Western countries have had a significant impact on the Russian economy. As a result of the aggression against Ukraine and the prioritization of the financing of the war effort, the Russian budget for 2022 was significantly increased, leading to a large budget deficit. Russia’s public debt increased significantly during the year, reaching 17.2% of GDP. This represents a significant increase compared to the previous year. Despite the sanctions imposed, Russia had a favourable balance of payments, mainly due to exports of raw materials, especially oil and natural gas. Russia’s international currency position was at the level of USD 770 billion. Russia’s foreign debt decreased in 2022, mainly due to loan repayments. However, the structure of this debt varies. Despite the sanctions, Russia has maintained significant foreign trade, gaining new trading partners such as China and Turkey. Russia has changed the direction of its energy exports, limiting exports to the EU and increasing them to countries such as China and India. Despite the stabilization of the economic situation in 2023, Russia still faces challenges related to sanctions and restrictions on international trade. Russia’s economic future remains uncertain. This description of Russia’s economic situation in 2022−2023 shows the complicated situation of the country, which has to deal with the challenges of hostilities and international sanctions.