plakat_2025_konwersatorium_mysli_page-0001

 

 

4 listopada 2025 roku (wtorek) o godz. 17:30 w sali C-220 Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II odbędzie się Konwersatorium Myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, organizowane przez Instytut Jana Pawła II KUL. Spotkanie to rozpoczyna nowy cykl Konwersatoriów Myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II pt. „Świat wartości Papieża-Polaka”.

 

W ramach konwersatorium wykład zatytułowany: Demokracja – „system operacyjny” państwa prawa wygłosi ks. dr hab. Maciej Hułas, prof. KUL (Dyrektor Instytutu Nauk Socjologicznych KUL).

 

Po wykładzie będzie okazja do dyskusji. 

 

Spotkanie odbędzie się w formie hybrydowej.

Link do spotkania na Teams: https://bit.ly/konwersatorium

Meeting ID: 363 358 280 958

Passcode: J8fCXm

 

Serdecznie zapraszamy!

 

 

---

Streszczenie wystąpienia

Demokracja należy do systemowego pakietu państwa prawa. Nie jest z nim tożsama, jest jednak jego logiczną implikacją. Trudno wyobrazić sobie współczesne państwo prawa w innej formule aniżeli demokratyczna. Państwo prawa, w którym piastujący władzę i obywatele jednakowo podlegają tej samej konstytucji powstało jako ustrojowa przeciwwaga arbitralności absolutystycznej. W tym ujednoliconym standardzie podległości władzy i społeczeństwa, od początku daje o sobie znać egalitaryzująca, ekspansywna natura nowoczesnej konstytucji. Nawet jeżeli w stadium zalążkowym państwa prawa status obywatelski zarezerwowany był dla wąskiej grupy mieszczan zdolnych dowieść swej autonomiczności intelektualnej i ekonomicznej, inherentna egalitarność nowoczesnej konstytucji, która ustawia wektory rozwojowe państwa prawa, wymusi rozszerzenie statusu obywatelskiego na warstwy spoza mieszczaństwa. Nastąpi to przy zmianie paradygmatu podmiotowości obywatelskiej wraz z proliferacją kultury stowarzyszeniowej.

Normatywną podstawą państwa prawa jest ochrona wolności jednostki przed nieuprawnioną ingerencją zawłaszczających czynników zewnętrznych. Wolność ta zgodnie z duchem epoki, rozumiana była jako oczywista, nienaruszalna i przysługująca każdemu z tytułu człowieczeństwa. Jako taka implikuje symetryczne prawo o charakterze negatywnym, a wraz z nim, obowiązek nienaruszalności po stronie czynników zewnętrznych oraz obowiązek odpowiedzialnego korzystania z wolności po stronie podmiotu uprawnienia. Jako systemowy element państwa prawa, demokracja czerpie z całości jego zasobów normatywnych, zwłaszcza z praw podstawowych.

Normatywnym zakotwiczeniem demokracji jest uznanie równej podmiotowości sprawczej wszystkich uczestników życia zbiorowego. Równość wszystkich odzwierciedla równość natury ludzkiej oraz jednorodność niedającej się stopniować godności człowieka. Przyjmując równość godności jako podstawę podmiotowości politycznej i partycypacji, demokracja czyni wyłom w systemach opartych na dominacji z tytułu czy to przypisania stanowego, czy posiadanej własności. Logika demokracji bazuje na przeświadczeniu, że podmiotowa godność przewyższa pod względem cywilizacyjnego wysublimowania i rozwojowości ustroje, w których sprawczość zależy od niereglamentowanego dostępu do dóbr ekonomicznych. W odniesieniu do praw człowieka, demokracja odpowiada na postulat kolektywnego samostanowienia, znany w antyku jako prawa polityczne.

Autor: Maksymilian Rej
Ostatnia aktualizacja: 30.10.2025, godz. 12:41 - Maksymilian Rej