Aktualności
Konwersatorium Myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II pt. Jan Paweł II – Benedykt XVI – Franciszek w opinii młodzieży szkół średnich
W dniu 10 czerwca 2025 r. (wtorek) o godz. 10.00 w sali C-220 Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II odbędzie się spotkanie naukowe w ramach cyklu Konwersatorium Myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II pt. Jan Paweł II – Benedykt XVI – Franciszek w opinii młodzieży szkół średnich z udziałem:
- JM ks. prof. dr. hab. Mirosława Kalinowskiego
Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
- prof. dr hab. Iwony Niewiadomskiej
Pełnomocnika ds. nauki KUL
- ks. dr. hab. Stanisława Fela, prof. KUL
Kierownika Katedry Katolickiej Nauki Społecznej i Socjologii Moralności KUL
- ks. dr. Jarosława Kozaka
Katedra Katolickiej Nauki Społecznej i Socjologii Moralności KUL
Spotkanie odbędzie się również w formie hybrydowej.
Link do spotkania na Teams:
https://bit.ly/konwersatorium
Meeting ID: 363 358 280 958
Passcode: J8fCXm
Organizatorem spotkania jest Ośrodek Badań nad Myślą Jana Pawła II KUL „Instytut Jana Pawła II KUL”
Serdecznie zapraszamy!
Religijność młodego pokolenia w Polsce ulega dynamicznym przemianom, co wpływa m.in. na sposób postrzegania papieży jako autorytetów w Kościele katolickim i poza nim. Tematem konwersatorium będzie prezentacja wyników analiz ogólnopolskiego badania uczniów szkół średnich, które zmierzały do ustalenia, na ile postrzegają oni papieży Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka jako autorytety moralne oraz co warunkuje to postrzeganie. Największym autorytetem cieszy się Jan Paweł II, którego pozycja silnie wiąże się z poziomem religijności młodzieży. Franciszek odbierany jako papież o większej otwartości zajmuje miejsce pośrednie. Benedykta XVI wskazywano najrzadziej jako autorytet moralny, a jego postrzeganie łączy się m.in. z jego sprzeciwem wyraźnym wobec antykoncepcji i badań na embrionach. Wyniki wskazują, że dla młodego pokolenia autorytet moralny nie wiąże się wyłącznie ze sferą religijną i poziomem religijności młodzieży, lecz także ze sposobem odpowiadania papieża na jej wrażliwość moralną i społeczną oraz doświadczenia. Sugeruje to potrzebę poszukiwania nowych elementów przy budowania autorytetu moralnego, uwzględniających relacyjny i emocjonalny wymiar odbioru.