Polskie Towarzystwo Filozoficzne Oddział w Lublinie zaprasza na debatę pt. Znaczenie i wartość kategorii zdrowia psychicznego.

 

W debacie udział wezmą:

  • s. prof. dr hab. Barbara Chyrowicz (KUL)
  • dr hab. Anna Witeska-Młynarczyk (UW)
  • dr hab. Marcin Moskalewicz, prof. UMP
  • dr hab. Andrzej Kapusta, prof. UMCS - moderator
  • dr Marcin Rządeczka (UMCS)
  • mgr Maciej Wodziński (UMCS)

 

Spotkanie odbędzie się 27 stycznia 2022 r. o godz. 15.00 w auli Wydziału Filozofii i Socjologii (Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4)

 

Spotkanie odbędzie się w formie hybrydowej.
 
Zebranie sprawozdawcze PTF odbędzie się bezpośrednio po debacie, tj. o 16.45 (pierwszy termin) oraz 17.00 (drugi termin).

 

Polskie Towarzystwo Filozoficzne

Znaczenie i wartość kategorii zdrowia psychicznego

- debata w dniu 27 stycznia 2022 (czwartek), godzina 15.00

 

 

Uczestnicy debaty:

  • siostra profesor dr hab. Barbara Chyrowicz KUL
  • dr hab. Anna Witeska-Młynarczyk, prof. UW
  • dr hab. Marcin Moskalewicz, prof. Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu
  • dr Marcin Rządeczka UMCS
  • mgr Maciej Wodziński UMCS
  • moderator dyskusji – dr hab. Andrzej Kapusta, prof. UMCS

 

Wiedza na temat zdrowia psychicznego stanowi przedmiot zainteresowania wielu dyscyplin naukowych i dotyczy istotnych kwestii praktycznych. Problemy, kryzysy i zaburzenia psychiczne są obiektem zainteresowania psychiatrii i psychopatologii, psychologii i psychoterapii, socjologii i antropologii, szczególny zaś wysiłek badawczy dotyczy neurobiologicznych podstaw zaburzeń i biologicznych form terapii. Złożoność pojęcia zdrowia i choroby psychicznej niesie ze sobą, pomimo naukowych i klinicznych wysiłków, trudność umieszczenia ich w gorsecie języka biomedycznego (redukcjonistycznego), dlatego wciąż współistnieją obok siebie różne ujęcia zdrowia i zaburzeń psychicznych oraz szereg podejść teoretycznych i niezależnych kultur uzdrawiania. Obok ujęcia neurobiologicznego, ewolucyjnego i poznawczo-behawioralnego, istnieje podejście psychodynamiczne, fenomenologiczne i hermeneutyczne, społeczne, kulturowe/etnograficzne, poznawcze, dialogiczne, a nawet antypsychiatryczne lub postpsychiatryczne. Również mapa zaburzeń psychicznych jest bogata i niesie za sobą zróżnicowanie ujęć terapeutycznych: zaburzenia ze spektrum schizofrenicznego, depresyjnego, spektrum autyzmu, zaburzenia lękowe i fobie, zaburzenia osobowości, uzależnienia, zaburzenia psychoorganiczne, i wiele innych. Eksperci mogą się koncentrować na różnych aspektach i wymiarach zaburzeń: poznawczym, afektywnym, osobowościowym, wolitywnym/sprawczym, tożsamościowym, ucieleśnionym, rozwojowym. Można również wskazywać na szereg antynomii praktyki psychiatrycznej (Radden 2004): diagnoza/antydiagnoza, rozumienie/wyjaśnianie, redukcjonizm/antyredukcjonizm, fakty/wartości.

 

Czy w związku z konkretnymi wyzwaniami jakie napotykają współczesne społeczeństwa: „epidemii” zaburzeń psychicznych, kryzysów systemów ochrony zdrowia psychicznego i konieczności prowadzenia różnorodnych badań empirycznych, jest jeszcze miejsce na  wyrafinowaną refleksję filozoficzno-etyczną dotyczącą kategorii zdrowia psychicznego/choroby psychicznej? Czy ekspertom i ich pacjentom potrzebna jest „dobra” definicja zdrowia/choroby psychicznej? Czy filozofowie, (bio)etycy lub badacze kultury mogą, poprzez swój namysł i badania teoretyczne, mieć wpływ na sposób myślenia i postawy samych terapeutów oraz ostatecznie na samopoczucie pacjentów?

 

W trakcie debaty chcielibyśmy skoncentrować się na filozoficznych, (bio)etycznych i naukowo-metodologicznych aspektach zdrowia psychicznego. W związku z tym zamierzamy odnieść się do następujących pytań i problemów:

 

  1. Czym jest zdrowie psychiczne, a czym choroba psychiczna? Czy można o nich mówić w kategoriach niemedycznych: metafizycznych, moralnych, społecznych i prawnych? Jak nasze pojmowanie zaburzeń i zdrowia psychicznego jest związane z uznawaną koncepcją racjonalności, osoby/umysłu/jaźni, cielesności, autonomii, wspólnoty, czy sposobu prowadzenia badań naukowych?
  2. Czy pojęcia zdrowia i choroby psychicznej zawierają w sposób nieunikniony wymiar normatywny? Czy jest możliwe ich zdefiniowanie w języku naukowym i neutralnym? Jakie wyzwania niosą ze sobą współczesne systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych?
  3. Jakiej etyki terapeutycznej, postaw moralnych i etyki badań naukowych potrzebuje współczesna psychiatria i psychopatologia (psychoterapia)? Czy tego rodzaju dociekania mogą mieć charakter empiryczny? Jakie szanse i etyczne zagrożenia niesie ze sobą rozwój nowych technologii i form terapii w odniesieniu do zdrowia psychicznego?
  4. Jak ważna w tworzeniu efektywnych systemów terapeutycznych jest wiedza dotycząca społecznych uwarunkowań i kulturowych aspektów zdrowia/choroby psychicznej? Czy problemy nierówności społecznych, budowania społeczeństwa obywatelskiego oraz refleksja dotycząca płci kulturowej są istotne dla definiowania zdrowia psychicznego, i w jaki sposób mogą wpływać na postawę samych ekspertów? Czy pacjenci i ich rodziny mogą w istotny sposób przyczynić się do postępu wiedzy i sposobu funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej?
  5. Jaki wpływ na rozwój systemów opieki psychiatrycznej oraz myślenia na temat zdrowia/zaburzeń psychicznych może mieć humanistyka (filozofia, etyka, językoznawstwo, etnologia, teologia, historia)? Czy specyficzna dziedzina filozofii psychiatrii może przyczynić się do zmiany w myśleniu ekspertów do spraw zdrowia psychicznego: psychiatrów, lekarzy, psychologów, psychoterapeutów, ekspertów przez doświadczenie, a także pacjentów, ich rodzin oraz decydentów, którzy organizują systemy opieki zdrowotnej?

 

Autor: Andrzej Zykubek
Ostatnia aktualizacja: 24.01.2022, godz. 09:52 - Andrzej Zykubek