- Marek Piwowarczyk
Kierownik Katedry - Dariusz Dąbek
- Robert Ptaszek
- Marek Słomka
Katedra Filozofii Religii na Wydziale Filozofii KUL istnieje od roku 1973. Przedmiotem jej zainteresowania są metafizyczne i epistemologiczne aspekty religii, a także relacje między nauką a wiarą oraz między religią a kulturą. Najważniejsze osiągnięcia badawcze Katedry są następujące:
- Sformułowanie dwóch filozoficznych teorii religii (Z. J. Zdybicka, P. Moskal)
- Sformułowanie filozoficzno-teologicznej teorii religii (P. Moskal)
- Nowe propozycje w zakresie dróg poznania Boga (Z. J. Zdybicka, P. Moskal)
- Monograficzne opracowanie zagadnienia partycypacji bytu (Z. J. Zdybicka)
- Studia nad zagadnieniem Absolutu w filozofii greckiej (W. Dłubacz)
- Dyskusje z analityczną i procesualną filozofią Boga i religii (Z. J. Zdybicka, M. Kiliszek, P. Moskal, M. Piwowarczyk)
- Sformułowanie filozofii dziejów jako dziedziny filozofii bytu (P. Moskal)
- Opracowanie apologii religii katolickiej (P. Moskal)
- Studium problemu nawrócenia (P. Moskal)
- Prace z zakresu relacji między wiarą/religią a naukami przyrodniczymi (M. Słomka, D. Dąbek)
W ramach prac Katedry podejmowano wiele innych szczegółowych zagadnień dotyczących teizmu i ateizmu oraz związków religii z innymi dziedzinami kultury.
Katedra zorganizowała lub współorganizowała wiele sympozjów oraz kongresów krajowych i międzynarodowych, między innymi World Congress of Christian Philosophy "Freedom in Contemporary Culture" (Lublin 20-25 VIII 1996) i cykl sympozjów "Filozofować w kontekście teologii".
Aktualne badania pracowników Katedry dotyczą następujących zagadnień:
Ks. dr hab. Dariusz Dąbek
- Problematyka kosmicznych koincydencji oraz propozycji ich wyjaśnień, zwłaszcza naturalistycznego i teistycznego
- Aksjologiczna problematyka funkcjonujących w praktyce badawczej kryteriów oceny i wyboru teorii naukowych na przykładzie rywalizujących teorii kosmologicznych
- Historyczna analiza postaw i przekonań uczonych w kwestii relacji między nauką i religią w kontekście stanowisk wypracowanych w filozofii nauki i filozofii religii
Ks. dr hab. Marek Słomka
- Analiza wzajemnych związków między teoriami przyrodniczymi i religijnymi
- Filozoficzne interpretacje biologicznej i kosmologicznej teorii ewolucji
- Teistyczny ewolucjonizm
Dr hab. Robert T. Ptaszek, prof. KUL
- Typologia i charakterystyka głównych religii, ruchów religijnych oraz form duchowości funkcjonujących współcześnie w cywilizacji zachodniej
- Rekonstrukcja oraz filozoficzna analiza doktryn wybranych wspólnot religijnych (głównie ruchów religijnych odwołujących się do Biblii)
- Oddziaływanie alternatywnych wobec chrześcijaństwa doktryn religijnych na funkcjonowanie Unii Europejskiej oraz na różne sfery współczesnej kultury Zachodu (przede wszystkim na moralność, naukę i sztukę)
- Teoretyczne i praktyczne konsekwencje pluralizmu religijnego (zwłaszcza kwestia obecności na tym samym obszarze wielu różnych form religii oraz duchowości)
Dr hab. Marek Piwowarczyk, prof. KUL
- Wpływ Kazimierza Twardowskiego teorii przedmiotu na ontologię Romana Ingardena
- Historia odróżnienia zależności bytowej i niesamodzielności bytowej we wczesnej ontologii fenomenologicznej i pre-fenomenologii (Kazimierz Twardowski, Edmund Husserl, Eugenia Ginsberg-Blaustein, Roman Ingarden)
- Formowanie się neoarystotelizmu Romana Ingardena w kwestii formalnej budowy przedmiotu
- Analiza porównawcza hylemorfizmu analitycznego i klasycznego
- Analiza statusu ontycznego integralnych części substancji
- Próba sformułowania argumentu, który wśród swych przesłanek zawiera zdanie: „Byt złożony istnieje”, a we wniosku zdanie: „Bóg istnieje i Bóg jest prosty”.
Ostatnia aktualizacja: 15.09.2022, godz. 17:51 - Andrzej Zykubek