Zajęcia w module pt. „Readaptacja społeczna i resocjalizacja” służą rozwijaniu kompetencji psychologicznych w obszarze przeciwdziałania marginalizacji społecznej – m.in. nieletnich, przestępców odbywających sankcje izolacyjne, byłych więźniów, bezdomnych, osób długotrwale bezrobotnych. Udział w zajęciach zaproponowanych w module umożliwia zapoznanie się m. in. z takimi elementami strategii służących zapobieganiu marginalizacji, jak: diagnozowanie potencjału readaptacyjnego jednostek zagrożonych wykluczeniem społecznym – m.in. znaczenie w tym procesie podmiotowych zasobów i zasobów rodzinnych oraz religijnych, analizowanie różnic indywidualnych w podatności na oddziaływania resocjalizacyjne. Przedmiotem zajeć jest również specyfika resocjalizacji osób, u których występują zaburzenia osobowości i/lub problemy charakterologiczne, modele resocjalizacji i readaptacji społecznej, diagnozowanie czynników wspierających pozytywną readaptację społeczną, wykorzystywanie systemów wsparcia o charakterze rodzinnym, środowiskowym oraz instytucjonalnym w procesie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu tworzenie zintegrowanych systemów instytucjonalnego wsparcia dla osób i grup zagrożonych marginalizacją, analiza metod wspierania procesu readaptacji społecznej – m.in. metod ukierunkowanych na zamianę stereotypów i uprzedzeń w stosunku do osób wykluczonych.

Autor: Agata Błachnio
Ostatnia aktualizacja: 22.05.2025, godz. 12:23 - Karol Goral