dr hab. Elżbieta Stoch - adiunkt 

 ES.jpg    

       Doktor habilitowany nauk humanistycznych

Przedmiot badań naukowych: literaturoznawstwo  - teatrologia, pedagogika. ORCID: 0000-0001-9252-9574.

https://www.researchgate.net/profile/Elzbieta-Stoch

Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz stacjonarnych studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Humanistycznych UMCS, nauczyciel dyplomowany; redaktor językowy kwartalnika "Roczniki Pedagogiczne" TN KUL, członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, Towarzystwa Naukowego KUL i Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej pod patronatem KNP PAN; członek Zespołu Ekspertów KUL


     Dr hab. Elżbieta Stoch ukończyła także Studia Podyplomowe kwalifikacyjne z Wiedzy o kulturze, ITC i języka obcego; Studia Podyplomowe w zakresie: przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość – Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego&UMCS w Lublinie; była słuchaczką Podyplomowego studium logopedii korekcyjnej (UMCS), ukończyła kurs – kierownicy małych przedsiębiorstw, prowadzenie biznesu z elementami marketingu... (Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie), kurs trenera-eduktora, liczne specjalistyczne szkolenia i warsztaty z zakresu edukacji literackiej i kulturowej dzieci i młodzieży, metodyki i dydaktyki oraz marketingu usług naukowych, a także sztuki prezentacji oferty naukowej i badawczej. Była uczestnikiem wielu projektów, np.: LUBLIN - MIASTO WIEDZY, 2008 - pozyskiwanie funduszy na rozwój edukacji akademickiej w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2007-2013; Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu osiągnięć nauki. Sztuka prezentacji oferty naukowej i badawczej, 2009; Marketing Usług Naukowych, 2009-2010; Projekt "Efektywni", 2009-2010; Przedsiębiorczy Uniwersytet, 2010; Infrastruktura i usługi społeczeństwa informacyjnego w KUL, 2011; Kompetentne wsparcie - kursy doskonalące dla pracowników oświaty, 2012; Nowoczesne kompetencje – Nowe perspektywy. Podniesienie kwalifikacji pracowników oświaty w Gminie Lublin, 2013; Promoting Mentors' Work in Education (PROMENTORS); prowadzenie szkoleń dla kadry akademickiej w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” (projekt Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, nr POWR.03.05.00-00-z.043/18), dofinansowanego z Funduszy Europejskich, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Priorytet III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju. Działanie 3.5. Kompleksowe programy szkół wyższych; projekt Doskonały dydaktyk KUL, 2024;  uczestniczy w projektach naukowo-badawczych, realizowanych przez Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (oddział w Lublinie), których efektem są  cenne opracowania Dziejów Lubelszczyzny (1918-1939, 1944-1956, 1957-1970 - w druku) o istotnym znaczeniu dla dziejów regionu i historii Polski.


Dr hab.  Elżbieta Stoch posiada bogate, wieloletnie doświadczenie pedagogiczne – jako doktorantka prowadziła zajęcia dydaktyczne w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS, pracownik szkół średnich w Lublinie, wykładowca w ramach programu LLP Erasmus Programme oraz Erasmus+; ekspert w projektach edukacyjnych; współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie (egzaminator egzaminu maturalnego z języka polskiego); mediator sądowy i ekspert MEN wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego, opiekun praktyk, mentor.

 

     Dr hab. Elżbieta Stoch  prowadzi/prowadziła następujące zajęcia dydaktyczne:

  • wykłady: Literatura dla dzieci i młodzieży (pedagogika, studia doktoranckie i Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistyczno-Społecznych),  Literatura dla dzieci/Literatura dla dzieci - e-kurs, Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii, Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Kultura języka polskiego, Teoretyczne podstawy animacji kultury, Wprowadzenie do teatrologii (od 2012), Edukacja regionalna, Edukacja wielo- i międzykulturowa (od 2013), Animacja kultury (studia stacjonarne magisterskie i doktoranckie),  Kultura polska i europejska, Pedagogika kultury (studia stacjonarne i e-pedagogika)
  • seminarium magisterskie z Edukacji literackiej i teatralnej
  • seminarium licencjackie z Edukacji literackiej i teatralnej (zastępstwo, rok akademicki 2011/12)
  • ćwiczenia: Teatr dla dzieci i młodzieży/Teatr dla dzieci i młodzieży - e-kurs, Animacja kultury, Animacja grup dziecięcych i młodzieżowych, Pedagogika miejsca – dziedzictwo kulturowe Lubelszczyzny, Komunikacja interpersonalna w pracy pedagogicznej, Komunikacja interpersonalna, Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych (przedmioty humanistyczne), Wybrane zagadnienia pracy z uczniem zdolnym, Metody terapii pedagogicznej, Metodyka rozwijania czytelnictwa i biblioterapii w pracy z niesłyszącymi i słabosłyszącymi, Emisja głosu, Elementy dydaktyki i emisja głosu
  • konwersatoria: Kultura języka polskiego, Wychowanie w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej, Metody wspomagania komunikacji językowej w pracy logopedy szkolnego, Projektowanie systemów współpracy międzyinstytucjonalnej, Ewaluacja działań pedagogicznych
  • warsztaty: Biblioterapia, Emisja głosu z elementami retoryki


    Dr hab. Elżbieta Stoch pełni/pełniła funkcję:

 

  • Opiekuna Roku na kierunku pedagogika oraz e-pedagogika II stopnia: 

rok akademicki 2016/17 - rok III licencjat L

rok akademicki 2015/16 - rok II licencjat L

rok akademicki 2013/14 - rok I oraz II studia magisterskie

rok akademicki 2012/13 - rok I oraz II studia magisterskie

rok akademicki 2011/12 - rok I i II studia magisterskie

rok akademicki 2010/11 - rok I studia magisterskie 

 

  • Opiekuna Praktyk Studenckich - praktyka dyplomowa ciągła na studiach magisterskich (stacjonarnych); mentor
  • Redaktora stron www i sekretarza Katedry  Edukacji Literackiej i Teatralnej

 

 MONOGRAFIE NAUKOWE:

 

1. Elżbieta Stoch, Dzieje klasyki polskiej na scenach lubelskich w latach 1864–1997, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, ss. 392, ISBN 978-83-7702-425-6

 

                    

 

Monografia autorstwa dr Elżbiety Stoch otrzymała  tytuł:           

"Książki Roku 2012" w kategorii Lublin wydawnictwo monograficzne i została laureatem Wawrzynu Pawła Konrada.  

Wyniki konkursu ogłoszono 14 VI 2013 na VII Lubelskich Targach Książki                                                                                      

Vide też: Książka Roku 2012 nauka-nasze sukces

Elżbieta Stoch_Książki nagrodzone_Wawrzyn Pawła_Konrada

 


 ES_Shakespeare

 

2. Elżbieta Stoch, Shakespeare in the Lublin Theatre in the 19th and 20th centuries, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015, ss. 260. ISBN 978-83-7702-998-5

Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX wieku

Theatrical Life of Lublin in the 19th and 20th Centuries

                                                                              

3. Elżbieta Stoch, Dramaty Williama Szekspira w teatrze lubelskim w XIX i XX wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016, ss. 282 [2]. ISBN 978-83-8061-342-2                                                     

Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX wieku, t. II, red. naukowy Elżbieta Stoch

 

 Elżbieta_Stoch_Dramaty_Szekspira_Hamlet_Otello_Romeo i _Włądysław Czachórski_Klemens Szaniawskiublin

 

Na okładce monografii  Elżbiety Stoch znajduje się obraz Hamlet, ok. 1873, autorstwa Władysława Czachórskiego, który został opublikowany wraz z innym płótnem mistrza: Aktorowie (Aktorzy) przed Hamletem, także na kartach książki.                  

Książkę, autorstwa Elżbiety Stoch, skierowaną do polskiego Czytelnika, otwiera list od Jej Wysokości Królowej Elżbiety II (z 2016 r.) do Autorki wcześniejszego tomu (w języku angielskim): Shakespeare in the Lublin Theatre in 19th and 20th centuries. Na kartach książki Elżbiety Stoch Czytelnik znajdzie historie m.in. lubelskich Hamletów,  "szeregowców" i wielkich mistrzów sceny,  także bogaty materiał archiwalny, prasowy, wspomnieniowy oraz ikonograficzny, dokumentujący występy artystów takich jak: Ira Aldridge, Helena Modrzejewska, Bolesław Ładnowski, Józef Kotarbiński, Roman Żelazowski, Bolesław Leszczyński, Władysław Zaremba (Zaręba), Stanisław Knake-Zawadzki, Edmund  Rygier, Jerzy Rygier, Ludwik Solski,  Stanisław Dąbrowski, Maksymilian Chmielarczyk, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Aleksander Aleksy, Andrzej Gazdeczka, Piotr Suchora, Włodzimierz Wiszniewski  oraz całej plejady artystów, którzy byli związani ze sceną lubelską w XIX i XX wieku i występowali w rolach szekspirowskich (tych pierwszoplanowych, jak i epizodycznych, zob. Indeks osób). Książka popularyzuje polską kulturę i dziedzictwo kulturowe Lublina w powiązaniu z tradycją szekspirowską, w kontekście działalności cenzury rosyjskiej, a potem  cenzury w PRL-u (zob. Hamlet 1968 Kazimierza Brauna jako przykład teatru politycznej metafory).     Świat jest teatrem, aktorami ludzie,                                                Którzy kolejno wchodzą i znikają.                                            

                  Każdy tam aktor niejedną gra rolę                                  

             William Shakespeare, Jak Wam się podoba                                                                                                                   

W Aneksie książki Elżbieta Stoch opublikowała również studium repertuarowe: Szekspir w teatrze lubelskim. Tutaj Czytelnik znajdzie szczegółowe dzieje sceniczne takich dramatów jak: Hamlet - królewicz duńskiOtello (Maur wenecki), Makbet, Poskromienie złośnicy, Romeo i Julia, Sen nocy letniej, Kupiec wenecki, Król Lear, Król Ryszard II, Król Ryszard IIIKupiec weneckiWesołe kumoszki z WindsoruJuliusz Cezar, Wieczór Trzech Króli lub Co chcecie itd.                                                            

Książka, jak podano wyżej, dokumentuje dzieje lubelskich Hamletów i twórców inscenizacji: reżyserów, scenografów, artystów, którzy na przestrzeni kolejnych stuleci występowali w rolach szekspirowskich w Lublinie. Materiał egzemplifikacyjny stanowią również bezcenne historyczne egzemplarze teatralne dramatów Szekspira.                 

     Elżbieta Stoch, wydała także zapomniany przez potomnych tekst: Szpada Hamleta (Wspomnienie) Klemensa Junoszy (Szaniawskiego), a poświęcony Władysławowi Zarembie (Zarębie), który marzył o rolach szekspirowskich, grał w Lublinie w teatrze R. Makowskiego, w czasach zaborów, gdy "na kurtynie wypłowiałej i starej był napis >>ridendo castigat mores<<". Zob. Elżbieta Stoch, Dramaty Williama Szekspira w teatrze lubelskim w XIX i XX wieku, Lublin 2016.                           

                                                                                                                  

A najważniejsze, byś zawsze był wierny                                         

                              Samemu sobie...                                                     

                                         William Shakespeare, Hamlet                   

 

4. Elżbieta Stoch, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (1949-1956). Źródła - nieznane fakty - repertuar - recepcja krytyczna, Wydawnictwo KUL, Lublin 2019, ss. 827 [1]. ISBN  978-83-8061-680-6                                                                              

Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX  wieku, t. III, red. naukowy Elżbieta Stoch

Cykl badawczy: Dzieje lubelskiego teatru, t. 1

 

Elżbieta_Stoch_Teatr Osterwy_Lublin_Życie teatralne_artyści

 

 

5. Elżbieta Stoch, Teatr Miejski w Lublinie (1944-1949). Źródła - nieznane fakty - repertuar - recepcja krytyczna, Wydawnictwo KUL, Lublin 2021, ss. 744. ISBN 978-83-8061-985-2                                                                              

Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX wieku, t. IV              

Cykl badawczy: Dzieje teatru lubelskiego, t. 2                               

 

Elżbieta_Stoch_Teatr Miejski w Lublinie_Teatr_Osterwy

 

 

Monografia Teatr Miejski w Lublinie (1944-1949). Źródła - nieznane fakty - repertuar - recepcja krytyczna, dr hab. Elżbiety Stoch, opublikowana  przez Wydawnictwo KUL, była nominowana do NAGRODY FENIKS 2022 i otrzymała wyróżnienie w kategorii EDYTORSTWO (zob. 25. edycja Nagrody Stowarzyszenia Wydawców Katolickich - FENIKS 2022, Zamek Królewski w Warszawie, 29 września 2022 r.).

Zob: FENIKS_2022

Nagrody i wyróżnienia

 

Feniks_2022_Nagroda_Warszawa_Elżbieta Stoch

Elżbieta_Stoch_Teatr_Miejski_w Lublinie_Feniks_2022_nagroda

 

 

Inne: Elżbieta Stoch Teatr Miejski w Lublinie_1944-1949

 

Elżbieta Stoch_Hamlet_Szekspir_Dramaty_klasyka_polska_obca_Teatr_Lublin_scena_życie teatralne_kultura_sztuka_Afisz - magazyn kulturalny Elżbieta Stoch_Teatr_Miejski_Teatr_Osterwy_Lublin_teatr lubelski_życie teatralne_Lublin

 

KSIĄŻKA POD REDAKCJĄ:                     

 

                     Elżbieta Stoch_teatr_pedagogika_M_B_Styk

 

 

Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Marii Barbarze Styk

Redakcja naukowa: ks. Marian Nowak, Elżbieta Stoch, Barbara Borowska

Projekt okładki: Profesor Leszek Mądzik

Wydawca: Wydawnictwo KUL, Lublin 2015, ss. 660, ISBN 978-83-8061-048-4

 

Z_problematyki_teatrologii_i_pedagogiki_spisy_treści
PL EN

Vide: Księga jubileuszowa

                                               

 

Inne publikacje konferencje szkolenia   vide 

dydaktyka

 

    
 

E. Stoch, Stanisława Aleksandra Chmielarczyk - zapomniana artystka teatrów dramatycznych: Nowe fakty biograficzne

zob. też: https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.42

https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2432/2324

 

E. Stoch_Świat wartości w twórczości Klementyny z Tańskich Hoffmanowej adresowanej do dzieci i młodzieży (na wybranych przykładach)

 

E. Stoch_Literatura i teatr pod presją cenzury w pierwszej połowie XIX wieku - na przykładzie życia kulturalnego Lublina

 

E. Stoch_Recepcja dramaturgii litewskiej w Polsce...

 

E. Stoch_Dziedzictwo Talii i Melpomeny Repertuar teatralny a upodobania publiczności Lublina i Lubelszczyzny w okresie romantyzmu (w świetle źródeł z epoki), s.129-156

 

E. Stoch_Dzieje recepcji scenicznej i działalność popularyzatorska
Stanisława Przybyszewskiego w środowisku lubelskim w dwudziestoleciu międzywojennym S. Przybyszewski na scenie lubelskiej
(kompendium repertuarowe), s. 177-199

 

E. Stoch_Dzieje sceniczne Józefa I. Kraszewskiego w teatrze lubelskim do roku 1939, s. 769-810

 

 

 

 

Powrót
Powrót do głównej

 

.

 

Autor: Anna Krzemińska
Ostatnia aktualizacja: 10.09.2024, godz. 09:35 - Elżbieta Stoch