kulCN-P06 (Collegium Norwidianum)

 

 


Kierownik Katedry

 

prof. dr hab. Anna Rutka

 

Pracownicy:

 

dr hab. Małgorzata Dubrowska, prof. KUL

prof. dr hab. Marzena Górecka
dr hab. Ewa Grzesiuk

dr hab. Marek Jakubów, prof. KUL

mgr Sylwia Mitko

dr Justyna Ofierska

dr Marta Pudło
dr Amelia Szuba
dr hab. Dorota Tomczuk

 

 

 

Główne obszary badawcze:

 

W katedrze prowadzone są wielopłaszczyznowe badania nad sposobami całościowego ujęcia człowieka w literaturze niemieckojęzycznej od jej początków po wiek XIX. W ramach badań nad starszą literaturą uwzględniane są zagadnienia dotyczące m.in. sekularyzacji i wtórnego nacechowania dyskursów religijnych, statusu literatury katolickiej, refleksji metodologicznej.  Zjawiska te porównywane są z analogicznymi procesami w polskiej literaturze, co pozwala uchwycić zarówno specyfikę poszczególnych obszarów językowych, jak i dokonujący się  między nimi transfer kulturowy.

 

Drugim obszarem prac naukowych prowadzonych w Katedrze są problemy związane z literaturą niemieckojęzyczną XX. i XXI. wieku. Zakres namysłu naukowego obejmuje m. in.: literaturoznawcze badania nad zagadnieniami kulturowo-społecznej konstrukcji płci w kontekście niemieckiego, niemiecko-żydowskiego, austriackiego i austriacko-żydowskiego dyskursu postpamięciowego, komparatystyczne badania nad tabu pamięci w kulturze i literaturze polskiej, niemieckiej i austriackiej, twórczość współczesnych niemieckojęzycznych pisarzy pochodzenia żydowskiego (literatura niemiecko-żydowska) oraz Shoah i literatura, problematyka Zagłady od lat osiemdziesiątych XX wieku do współczesności.

 

Trzecim polem zainteresowania Katedry jest kulturoznawcza problematyka mediów i sztuk audiowizualnych. Tutaj analiza naukowa dotyczy historii i teorii dramatu i teatru niemieckiego, austriackiego i szwajcarskiego, publicystyki literackiej i krytyki teatralnej w XIX i XX wieku, form działalności parateatralnej. Ważnym kierunkiem badań jest historia i teoria filmu, kultura audiowizualna na przełomie XIX i XX wieku oraz początki kina, jak również zagadnienia związane z dydaktyką filmu i metodyką jego stosowania jako środka przekazu i pomocy naukowej, sztuki audiowizualne i massmedia w dydaktyce nauczania języka niemieckiego

 

 

 

 

 

Autor: Sylwia Mitko
Ostatnia aktualizacja: 22.05.2025, godz. 23:03 - Sylwia Mitko