Dział Projektów Akademickich informuje o rozpoczęciu realizacji nowego projektu pn. „Kompleksowy KUL - nowoczesny i wszechstronny program wsparcia kierunków KUL na potrzeby gospodarki oraz cyfrowej i zielonej transformacji”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Celem głównym projektu jest dostosowanie kształcenia na kierunkach Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II [KUL] objętych wsparciem do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji, poprzez kompleksowe wzmocnienie i dostosowanie kształcenia, modyfikację programów kształcenia 27 kierunków, podniesienie kompetencji i/lub kwalifikacji 1260 studentów/tek (w tym 819 kobiet i 441 mężczyzn) oraz 120 osób-kadry zaangażowanej w proces kształcenia dla 58 kobiet i 62mężczyzn (w tym 10 os. z niepełnosprawnością, 30 osób obcego pochodzenia/obywateli państw trzecich) zgodnie z definicją grupy docelowej w okresie 1.07.2024-30.06.2027.
Wartość projektu: 9 997 541,07 zł, w tym 8 249 970,89 zł stanowi wkład Funduszy Europejskich.
Zadania realizowane w ramach projektu:
1. Modyfikacje programów kształcenia KUL we współpracy z praktykami/pracodawcami/podmiotami otoczenia społeczno- gospodarczego w celu dostosowania do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.
Celem zadania jest zmodyfikowanie 27 istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, metodykami praktykami lub innymi podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczym kierunków stacjonarnych objętych wsparciem: administracja I i II st, bezpieczeństwo narodowe I i II st, dziennikarstwo I i II st., ekonomia I i II st., pedagogika I i II st., filologia ang. I i II st., zarządzanie I i II st., architektura krajobrazu I i II st., informatyka I i II st., lingwistyka stosowana I i II, pielęgniarstwo I i II st. położnictwo I st. oraz studiów jednolitych magisterskich: prawo, pedagogika specjalna, psychologia, kierunek lekarski.
2. Kompleksowy program wsparcia kierunków KUL: realizacja dodatkowych elementów kształcenia: warsztaty, szkolenia, kursy, staże, zajęcia z pracodawcami.
Celem zadania jest podniesienie kompetencji/kwalifikacji oraz dośw. zawodowego 1260 studentów/tek (819K/441M) z 27 kierunków objętych wsparciem kryt.dost.3,5 poprzez realizację programu rozwoju kompetencji/kwal. na potrzeby gospodarki w tym zielonej/cyfrowej transformacji.
3. Kompleksowy program wsparcia kierunków KUL: działania całościowe zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki - zajęcia wyrównawcze, z kompetencji cyfrowych, mentoring, współpraca ze szkołami.
Celem realizacji zadania są działania ograniczające zjawisko przedwczesnego kończenia nauki (tzw. drop-out.) za pomocą dodatkowych, nowoczesnych działań w formie: zajęć wyrównawczych, z kompetencji cyfrowych, mentoringu w celu podtrzymania/zwiększenia motywacji do ukończenia studiów, określenia własnej ścieżki kariery. Całość zadania skupia się na dostosowaniu kształcenia do potrzeb gospodarki i zielonej/cyfrowej transformacji oraz motywacji studentów/tek do ukończenia pełnego cyklu kształcenia.
4. Kompleksowy program wsparcia kierunków KUL: rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia.
Celem działania jest podniesienie kompetencji/kwalifikacji pracowników kadry zaangażowanej w proces kształcenia na 27 kierunkach-120 os.(62M i 58K) w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i informatycznych, cyfrowych, zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego.
Grupa docelowa:
- 1260 studentów/tek (819K/441M)
- 120 osób-kadry zaangażowanej w proces kształcenia 58K i 62M
- 10 osób z niepełnosprawnością
- 30 osób obcego pochodzenia/obywateli państw trzecich
Informacje o wypracowanych produktach projektu
KADRA ZAANGAŻOWANA W PROCES KSZTAŁCENIA:
W okresie 01.07.2024r. - 31.05.2025r. wsparciem objęto łącznie 43 pracowników badawczych oraz badawczo - dydaktycznych (30 kobiet oraz 13 mężczyzn), osiągając realizację wskaźnika produktu na poziomie 36%. W tym okresie zrealizowano 10 grup szkoleniowych, których uczestnicy podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne, cyfrowe i z zakresu zielonej transformacji poprzez szkolenia/kursy stacjonarne, hybrydowe i prowadzone on-line w celu dostosowania do potrzeb uczestników.
MODYFIKACJE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA:
Ponadto, sukcesywnie prowadzone są prace nad modyfikacjami programów kształcenia na wybranych kierunkach objętych wsparciem projektu: -na kierunku "Prawo w biznesie I i II stopnia" przeprowadzono konsultacje z otoczeniem społeczno - gospodarczym oraz zaaplikowało stosowne zmiany w programach -kierunek "Prawo jednolite magisterskie" jest obecnie w procesie wprowadzania zmian programowych -na kierunku "Administracja I i II stopnia": między innymi, zmodyfikowano brzmienie efektów uczenia się, uwzględniając umiejętności i kompetencje w zakresie stosowania sztucznej inteligencji, -na kierunku "Ekonomia II stopnia", zastąpienie przedmiotu „Ocena efektywności zarządzania nadwyżkami finansowymi” przedmiotem „Sztuczna inteligencja w analityce ekonomicznej” oraz modyfikacja karty przedmiotu „Sztuczna inteligencja w analityce ekonomicznej” -na kierunku "Filologia angielska I stopnia", aktualizacja treści programowych, metod dydaktycznych oraz metod weryfikacji wiedzy i umiejętności, aby skuteczniej wspierać rozwój studentów w zakresie umiejętności cyfrowych i tzw. „kompetencji jutra” -na kierunku "Informatyka I stopnia" rozszerzono w treściach programowych następujących przedmiotów zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji: Sztuczna inteligencja (przedmiot obowiązkowy z IV sem. studiów), Uczenie maszynowe (przedmiot z V sem. w ramach specjalności "Programowanie i przetwarzanie informacji" oraz dodano w ramach nowej specjalności "Przetwarzanie i analiza danych" przedmioty: realizujące treści z zakresu sztucznej inteligencji: "Systemy uczące się", "Sztuczne sieci neuronowe", Zaawansowane algorytmy przetwarzania danych", "Podstawy przetwarzania języka naturalnego" -na kierunku "Informatyka II" stopnia utworzenie dwóch specjalności: specjalności "Systemy Informatyczne i Technologie Programistyczne" i specjalności "Sztuczna Inteligencja"; w grupie przedmiotów specjalizacyjnych w ramach specjalności Sztuczna Inteligencja wprowadzono następujące przedmioty: min., Programowanie aplikacji AI w środowiskach chmurowych -na kierunku Lingwistyka Stosowana I i II stopnia zmiana liczby efektów kierunkowych, aby treści nauczania były bardziej przystosowane do wymagań współczesnego rynku pracy. |
STUDENCI:
W okresie 01.07.2024r. - 31.03.2025r.* wsparciem objęto 384 Studentów/ek (282 kobiety oraz 102 mężczyzn) osiągając realizację wskaźnika produktu na poziomie 30,48%. W Projekcie udział wzięło 5 Uczestników/czek posiadających status osoby z niepełnosprawnością (4 kobiety i 1 mężczyzna), osiągnięto wskaźnik produktu na poziomie 50%. 21 Uczestników/czek Projektu (14 kobiet i 7 mężczyzn) to osoby z krajów trzecich, wskaźnik osiągnięty na poziomie 80,77%. Natomiast 2 osoby (2 kobiety) zadeklarowały obce pochodzenie, co stanowi osiągnięcie wskaźnika produktu dot. grupy docelowej na poziomie 6,67%.
Zrealizowano szkolenia, warsztaty i kursy stacjonarne, z różnych obszarów kompetencji, które Uczestnikom/czkom nabyć/podnieść kompetencje dydaktyczne, cyfrowe i z zakresu zielonej transformacji. Rodzaje zrealizowanych szkoleń:
Uwagi: *Dane aktualizowane raz na kwartał - Wskaźnik produktów rozliczany jest na podstawie kwartalnych wniosków o płatność.
Staże: W okresie 01.07.2024r. - 31.05.2025r. wsparciem objęto łącznie 138 Studentów/ek (102 kobiety oraz 36 mężczyzn) osiągając realizację wskaźnika produktu na poziomie 23%. W Projekcie udział wzięła 1 Uczestniczka posiadających status osoby z niepełnosprawnością. W wyżej wymienionym okresie 71 Studentów/ek (52 kobiety oraz 19 mężczyzn) zakończyło staż i rozliczyło się z dokumentacji stażowej. |
Ponadto, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II informuje o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Ostatnia aktualizacja: 16.06.2025, godz. 11:27 - Oskar Belcik