Seminarium: Pedagogika specjalna

Promotor: Prof. KUL, dr hab. Ewa Domagała-Zyśk

 

Dr Magdalena Bednarska


Absolwentka studiów na kierunku praca socjalna, pedagogika oraz studiów podyplomowych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i surdopedagogiki.
Tłumacz i wykładowca języka migowego. Członek Saletyńskiej Szkoły Nowej Ewangelizacji. Na co dzień nauczyciel wspomagający– surdopedagog w Szkole Podstawowej nr. 28 w Rzeszowie oraz pracownik dydaktyczny rzeszowskiego Podkarpackiego Centrum Usług Dydaktycznych. Autorka kilkunastu artykułów i uczestnik konferencji polskich i zagranicznych. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół chrześcijańskiego wymiaru pedagogiki specjalnej. Zaangażowana w różne działania na rzecz osób niesłyszących i słabosłyszących: udział w Eucharystiach tłumaczonych na język migowy, prowadzenie katechez, rekolekcji, realizację badań naukowych oraz tłumaczenia. Poza działalnością naukową pasjonatka slalomu na rolkach, którego wciąż się uczy.

Temat rozprawy doktorskiej: Podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania
religijności młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej.

Publiczna obrona rozprawy doktorskiej odbyła się w dn. 18 marca 2022r. 

 

 


 

Dr Ewa Cieplińska


Pedagog, logopeda. Ukończyła studia na kierunku pedagogika – spec. resocjalizacja, społeczno-opiekuńcza oraz logopedia. Absolwentka studiów podyplomowych z edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, neurologopedii klinicznej z wczesną interwencją logopedyczną oraz surdologopedii. Ukończyła Diecezjalne Studium Rodziny.
Uzyskała certyfikat zawodowy wydany przez Polski Związek Logopedów (Nr 01152/06/0140/2016). Obecnie pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Zajmuje się diagnozowaniem oraz terapią logopedyczną i pedagogiczną dzieci od 1 roku życia. Ma doświadczenie w prowadzeniu wykładów i ćwiczeń ze słuchaczami szkół policealnych oraz studiów podyplomowych.

Temat rozprawy doktorskiej:  Osobowe i społeczne uwarunkowania jakości
życia osób po 60. roku życia z trudnościami w słyszeniu

Publiczna obrona rozprawy doktorskiej odbyła się w dn. 26 listopada 2021r. 

 

 


 

Dr Emilia Kwaśna

Absolwentka studiów magisterskich kierunku pedagogika Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie, specjalność: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Ukończyła studia podyplomowe z diagnozy i terapii trudności szkolnych i wad wymowy w KUL oraz studia podyplomowe z zarządzania oświatą w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i instruktor nauki jazdy kategorii B. Zainteresowania naukowe koncentrują się na okresie wczesnego dzieciństwa oraz funkcjonowania dziecka w szkole, grupie rówieśniczej.


Temat rozprawy doktorskiej: Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania relacji rówieśniczych w edukacji wczesnoszkolnej.

 

Rada Wydziału Nauk Społecznych KUL w dn. 18.09.2019 nadała Pani Emilii
Kwaśniej stopień doktora nauk społecznych w zakresie pedagogiki.


Prelegentka i autorka tekstów:

  • Kwaśna E., Współczesne wartości i ich wpływ na losy rodziny. [w:] Zimny J. (red.), Rodzina – powołanie – zadania – zagrożenia. Wydawnictwo Eikon Plus, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Stalowa Wola 2014;
  • Kwaśna E., Samotność, codzienny towarzysz każdego człowieka. [w:] Zimny J. (red.), Samotność: wybór czy konieczność? Wydawnictwo Eikon Plus, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Stalowa Wola 2014;
  • Kwaśna E., Ojciec – filar wychowania nowego pokolenia. [w:] Zimny J. (red.), Ojcostwo. Rodzaje i formy. Wydawnictwo Eikon Plus, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Stalowa Wola 2014;
  • Kwaśna E., Nauczyciel – misja czy obowiązek? [w:] Zimny J. (red.), Autorytet wartość czy fikcja? Wydawnictwo Eikon Plus, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Stalowa Wola 2015;
    Kwaśna E., Implikacje praktyczne – jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę. ROCZNIKI TEOLOGICZNE Tom LXII, zeszyt 10 – 2015, s. 137-148.
  • Kwaśna E., Specyficzne trudności w czytaniu uczniów klas pierwszych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej (praca ze studiów podyplomowych diagnoza i terapia trudności szkolnych i wad wymowy, referat wygłoszony na Seminarium Wymiany Doświadczeń na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II).

 

 


Dr Agnieszka Kłos-Dacka

Absolwentka filologii angielskiej UMSC w Lublinie, starszy wykładowca w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, egzaminator TELC i tłumacz przysięgły języka angielskiego. Od  dwóch lat prowadzi zajęcia ze studentami z dysfunkcją słuchu.
w ramach lektoratu w KUL. Jej główny obszar zainteresowań badawczych dotyczy autonomii ucznia w warunkach szkolnych. Tematem jej rozprawy doktorskiej są: „Społeczne i dydaktyczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka angielskiego. Badania uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Lublinie”. Przewód doktorski został otwarły 10 grudnia 2015.

 

Temat rozprawy doktorskiej: Społeczne i dydaktyczne uwarunkowania autonomicznego uczenia się języka angielskiego

 


Seminarium: Lingwistyka edukacyjna

Promotor: Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak

 

Dr Monika Romaniec

Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, magister pedagogiki specjalnej, surdologopeda, neurologopeda, certyfikowany terapeuta integracji sensorycznej. Swoje zainteresowania badawcze skupia wokół komunikacji językowej, tu szczególne miejsce zajmuje problematyka dostępu osób z uszkodzeniami słuchu do systemu fonologicznego języka polskiego.
Rozprawa doktorska na temat:

Struktura fonemowa słów w percepcji osób z uszkodzeniami słuchu a ich sprawność artykulacyjna.
Zawodowo związana z Miejskim Zespołem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Kielcach, gdzie jest zatrudniona na stanowisku nauczyciela-logopedy; obszar pracy zawodowej obejmuje profilaktykę, diagnozę, terapię zaburzeń mowy i komunikacji oraz przetwarzania procesów sensorycznych. Od 10 lat pracuje jako nauczyciel akademicki w Staropolskiej Szkole Wyższej w Kielcach, prowadzi zajęcia dydaktyczne dla studentów logopedii (studia I, II stopnia, studia podyplomowe) i słuchaczy neurologopedii. Od wielu lat przynależy do Polskiego Towarzystwa Logopedycznego i Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Jest laureatką prestiżowej indywidualnej nagrody Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego Virtuti Medicinali 2017.

Jest autorką i współautorką publikacji naukowych z zakresu logopedii i pedagogiki, m.in.: Diener K.E., Romaniec M., Dziecko z mową bezdźwięczną. Sposoby wspomagania w terapii, Kielce 2014, Romaniec M., Rozwój sensoryczny dziecka a mowa, [w:] red. D. Baczała, J. Błeszyński, UMK, Toruń 2014, s.156-170, Romaniec M., Stan mowy dzieci rozpoczynających obowiązkową edukację przedszkolną. Teoria i praktyka, [w:] red. E. Męcina-Bednarek, Pragmatyzm edukacyjny w kontekście zmian, Kielce 2014, s. 115-129, Uhlig-Garlewicz B., Romaniec M., Zjawisko problemowego korzystania z komputera przez młode pokolenie, „Pedagogika. Badania, Dyskusje, Otwarcie. Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna”, Zeszyt 6/2016, s. 157-165, Romaniec M., Uhlig-Garlewicz B., Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskiej rzeczywistości szkolnej, [w:] „Pedagogika. Badania, Dyskusje, Otwarcia. Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna”, Zeszyt 7/2016 r., Uhlig-Garlewicz B., Romaniec M., Przystosowanie rodziny dziecka do faktu jego niepełnosprawności, [w:] red. E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk Język i wychowanie. Księga jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak, Lublin 2016, s.613-624, Góral-Półrola J., Romaniec M., Zaburzenia mowy u osób z uszkodzonym narządem słuchu, [w:] red. Z. Tarkowski, Patologia mowy, Gdańsk 2017, s. 315-339; Romaniec M., Komunikacja dziecka z wadą słuchu [w:] Mowa i komunikacja od teorii do praktyki, red. J. Góral-Półrola, G. Jastrzębowska, Kielce 2017, s. 41-56.

Promotor pomocniczy - dr Renata Kołodziejczyk

 


Dr Aneta Mróz

Ukończyła Akademię Medyczną w Lublinie uzyskując tytuł magistra w zakresie pielęgniarstwa środowiskowego/rodzinnego. Specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa psychiatrycznego. Absolwentka Studiów Podyplomowych z Organizacji Pomocy Społecznej w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Zainteresowania badawcze to komunikacja językowa i niejęzykowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Temat rozprawy doktorskiej: Komunikowanie się osób z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnocie Domu Pomocy Społecznej (obrona 29 września 2020r.)


Publikacje:
Mróz A., Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających w Domu Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie, [w] Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, A. Żywanowska, Impuls, Kraków 2013, s. 141-145.
Mróz A., Formy kontaktu z muzyką w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Domu Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie, [w] Teoria
i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, t. 3.1, pod red. G. Guni i D. Baraniewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014, s. 253-261.

 

 


Seminarium: Psychopedagogika prokreacji

Promotor: Prof. KUL, dr hab. Dorota Kornas-Biela

 

Dr Beata Wolska

Dr Karolina Komsta

Dr Karolina Wilkołaska

Dr Joanna Słowak

Dr Dagmara Jabłońska

Dr Ewa Świtek

Dr Marek Szymański OFMConv

Dr Ewa Nizio

Dr Bożena Miernik

Dr Katarzyna Hawryło

 

Autor: Aleksandra Borowicz
Ostatnia aktualizacja: 05.06.2024, godz. 00:36 - Bożena Miernik