Repository logo

The Repository collects scientific achievements of employees and doctoral students of the John Paul II Catholic University of Lublin. The purpose of the repository is dissemination of the scientific achievements of the John Paul II Catholic University of Lublin, promoting conducted scientific research and supporting didactic activities. The repository collects, stores and shares digital documents in the form of books, scientific articles, scientific journals, conference materials, didactic materials etc.

 

Recent Submissions

Item
Stan wiedzy oraz model dotychczasowej praktyki kształcenia ustawicznego i aktywności zawodowej dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie
(Wydawnictwo KUL, 2023) Otrębski, Wojciech
Jednym z zadań realizowanych w ramach projektu „KUL – uczelnia bez barier” było utworzenie w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II uniwersyteckiego Centrum Doskonałości – transdyscyplinarnego zespołu, badaczy i specjalistów praktyków, prowadzących badania aplikacyjne w dwóch szczególnie ważnych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI) obszarach. Pierwszym z obszarów jest, praktycznie nieobecne aktualnie w polskim systemie edukacji, sformalizowane kształcenie ustawiczne (kształcenie przez całe życie) tej grupy osób, realizowane przez placówki szkolnictwa wyższego (znane w przestrzeni międzynarodowej jako idea Think College). Drugim obszarem jest strategia zwiększająca wykorzystanie potencjału zawodowego, jaki posiadają dorosłe osoby z NI, w celu skutecznej ich tranzycji do rynku pracy (znane w przestrzeni międzynarodowej jako Think Work). Dostępne od wielu dekad wyniki analiz prowadzonych w zakresie rynku pracy wskazują jednoznacznie, że głównymi uwarunkowaniami sukcesu w realizacji kariery zawodowej przez osoby młode, wchodzące w dorosłość i poszukujące miejsca pracy, są: kwalifikacje zawodowe i kompetencje miękkie – umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji pracowniczych oraz pełnienia roli pracownika. Wśród młodych dorosłych część to „populacja specjalna”, najczęściej są to młodzi dorośli z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Zdecydowana większość z tych osób młodych nie ma dużych przeszkód w nabyciu kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji miękkich umożliwiających im realizację własnych celów w zakresie kariery zawodowej. Natomiast osoby z niektórymi niepełnosprawnościami (np. choroby i zaburzenia psychiczne, autystyczne spektrum zaburzeń, niepełnosprawności rozwojowe, niepełnosprawność intelektualna) nie są w stanie realizować celów swoich karier zawodowych bez uzyskania specjalistycznego wsparcia. Specjalistyczne wsparcie konieczne jest już na etapie edukacji szkolnej i dalej w podejmowaniu ról zawodowych oraz prób samodzielnego dorosłego życia. Potrzeby wyznaczające zakres i poziom tego wsparcia są bardzo zindywidualizowane i mają dynamiczny charakter, co oznacza, że nie może ono być zaplanowane raz na resztę życia osoby. Potrzeba dużej indywidualizacji wsparcia i jego stała dynamika to są podstawowe wyzwania dla zespołów opracowujących strategie jego realizacji. Niniejsza monografia prezentuje efekty prac dwóch zespołów specjalistów skupionych wokół powołanego Centrum Doskonałości, jeden z nich skupił się głównie na możliwości organizacji w Polsce sformalizowanego kształcenia ustawicznego dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Chodzi o implementacji idei Think College w kształcie inkluzywnych programów kształcenia osób z NI, realizowanych przez placówki szkolnictwa wyższego. Drugi zespół specjalistów, skupił się na przeglądzie istniejących strategii wsparcia realizacji kariery zawodowej przez dorosłe osoby z NI poszukujące pracy w myśl idei Think Work i podjął próbę opisu modelu takiej strategii z uwzględnieniem polskich realiów. Zdając sobie sprawę, że jest to pierwszy głos w debacie o kształceniu ustawicznym osób niepełnosprawnych intelektualnie w placówkach szkolnictwa wyższego w naszym kraju i kolejny w debacie o efektywności strategii wsparcia tranzycji osób NI do rynku pracy, zapraszam do dyskusji i wspólnego namysłu nad doskonaleniem już istniejących rozwiązań.
Item
Internet a religia
(Wydawnictwo KUL, 2020) Mariański, Janusz
W niniejszym artykule rozważania dotyczą jedynie kilku ważnych kwestii dotyczących relacji Internetu i religii. Jak wynika z badań, Wynika z nich, że co czwarty ankietowany spośród młodzieży szkół średnich (25,6%), szczególnie spośród osób głęboko wierzących oraz regularnie praktykujących, poszukiwał w ciągu ostatnich sześciu miesięcy przed terminem badań socjologicznych jakichś form aktywności religijnej. Zdecydowana większość ankietowanych nie interesowała się tą nową aktywnością. Młodzież szkół średnich w ograniczonym zakresie korzystała z Internetu dla poszukiwania przekazów religijnych. Badani nieco częściej informowali o korzystaniu z treści religijnych w YouTube, w serwisach parafii, diecezji i zgromadzeń zakonnych oraz forów czy czatów, najrzadziej zaś witryn biur pielgrzymkowych oraz portali religijnych wspólnot i organizacji. Około co piąty badany uczęszczający do szkół średnich przypisywał (według wskaźnika zbiorczego) to samo znaczenie aktywnościom religijnym w świecie wirtualnym i w świecie realnym (od 31,0 do 7,0%). Wskaźnik najwyższy odnosił się do internetowych rekolekcji i kazań, modlitwy online, wirtualnej wspólnoty parafialnej oraz mszy św. i nabożeństw w sieci. In this article, we consider only a few important issues concerning the relationship between the Internet and religion. They As the data show that every fourth respondent among high school students (25.6%) searched for some form of religious activity in the last six months before the date of sociological research, especially among people who are deeply religious and regularly practicing. The vast majority of respondents were not interested in this new activity. Secondary school students made limited use of the Internet to search for religious messages. The surveyed youth from secondary schools slightly more often informed about using admitted accessing religious content on YouTube, in the websites of parishes, dioceses and religious congregations, as well as forums or chats, and the least frequently – websites of pilgrimage offices and websites of religious communities and organizations. About every fifth respondent attending secondary schools ascribed (according to the collective index) the same importance to religious activities in the virtual and real world (from 31.0 to 7.0%). The highest index was for online retreats and sermons, online prayer, virtual parish community, and online Masses and devotions. Mass, and network services.
Item
Religia chrześcijańska, prawo, państwo
(Wydawnictwo KUL, 2020) Wójcik, Stanisław
W artykule starano się wykazać, że dobrego, sprawiedliwego państwa nie da się zbudować, wyłącznie opierając się na prawie stanowionym. Państwo i prawo winny wyrastać z powszechnie akceptowanej tradycji i moralności ogólnoludzkiej. Dla personalistów moralność w polityce wyrasta z religii chrześcijańskiej i jest istotnym argumentem wielkiej przyszłości państwa i narodu. The paper attempts to demonstrate that an upstanding and just state cannot be built exclusively upon the codified law. State and law ought to emerge from a universally accepted tradition and human morality. Personalists believe that morality in politics stems from Chritianity, and that it constitutes a significant argument for a bright future of state and nation.
Item
Opinie studentów Rzeszowa o problematyce kryzysu migracyjnego
(Wydawnictwo KUL, 2020) Moczuk, Eugeniusz
W wyniku znacznego napływu setek tysięcy osób do Europy, zarówno uciekających przed następstwami wojny, jak też przybywających z powodów ekonomicznych, nastąpił kryzys migracyjny, którego skutki społeczne są trudne do oszacowania. Dlatego też uchodźcy mają prawo do przemieszczania się do krajów uznanych za bezpieczne, ale region, do którego oni docierają, ma prawo do utrzymywania swej wielowiekowej tożsamości społecznej, kulturowej, religijnej, ekonomicznej i innej. Celem opracowania jest prezentacja wyników badań prowadzonych wśród studentów uczelni wyższych Rzeszowa na temat postaw wobec kryzysy migracyjnego. Badania wskazują, że respondenci są świadomi istnienia różnic między uchodźcami a migrantami, ale i dostrzegają istnienie zagrożeń płynących z niekontrolowanej migracji do kraju. Europe is witnessing a migration crisis as a result of a significant influx of hundreds of thousands of people coming to Europe, both fleeing the effects of the war and coming for economic reasons. The social consequences of the situation are difficult to assess. Undoubtedly, refugees have the right to move to countries deemed safe, however, the region where the refugees arrive has the right to maintain its centuries-old social, cultural, religious and economic identity. The aim of the study is to present the results of the research conducted among the students of Rzeszow universities concerning their attitudes towards the migration crisis. The research shows that the respondents are aware of the differences between refugees and migrants, but also notice the existence of threats resulting from uncontrolled migration to the country.
Item
Elementy aksjologii w pismach Ryszarda Legutki i Zdzisława Krasnodębskiego
(Wydawnictwo KUL, 2020) Pabich, Marek
W niniejszym artykule podjęto próbę nakreślenia sposobu rozumienia wybranych wartości przez Ryszarda Legutkę i Zdzisława Krasnodębskiego. Omówiono poglądy wspomnianych autorów na temat wolności, tolerancji i solidarności. Wolność uważana jest za najbardziej charakterystyczne pojęcie naszych czasów, stanowiące klucz do zrozumienia współczesnej polityki, kultury czy obyczajowości. Tolerancja staje się ostatecznym kryterium moralności we współczesnych liberalnych społeczeństwach. Z kolei idea solidarności w rozumieniu polskiego ruchu społecznego z lat 1980–1981 wydaje się jedyną koncepcją, powstałą w Polsce w ostatnich dziesięcioleciach, która swego czasu znalazła miejsce w międzynarodowym obiegu idei. In this paper the author has made an attempt to outline the way Ryszard Legutko and Zdzisław Kras-nodębski understand selected values. The views of the aforementioned authors on freedom, tolerance and solidarity were discussed. Freedom is seen as the most characteristic notion of our times, being the key to the understanding of contemporary politics or customs. Tolerance is becoming the ultimate criterion of morality in today’s liberal societies. In turn, the idea of solidarity, as understood by Polish social movement of 1980–1981, seems to be the only concept created in Poland in the last decades which found its place in international circulation of ideas.
Item
Pédagogie du développement intégral et de l’éducation d’Edmund Bojanowski dans la communauté multiculturelle de l’Afrique – bases théoriques et possibilités d’application
(Wydawnictwo KUL, 2020) Szewczak, Iwona
Dans cet article, il est question de la conception de pédagogie intégrale du développement et de l’éducation de l’homme proposée par le bienheureux Edmund Bojanowski. Cette pédagogie chrétienne, construite sur la base du réalisme et du personnalisme chrétien, est présentée à travers ses principes fondamentaux (fondements anthropologiques, rôle de l’éducation, importance de l’éducateur) qui, en même temps, soulignent son universalité. Centrée sur la personne humaine, la pédagogie intégrale s’exprime par le dialogue éducatif et la contextualisation historique et culturelle des relations interpersonnelles. Grâce à son caractère universel, le concept de Bojanowski peut être réalisé dans toute situation particulière du lieu et du temps, y compris dans le contexte de la communauté multiculturelle africaine. Or, l’éducation, au sens de Bojanowski, peut contribuer à façonner les attitudes des élèves qui donnent lieu à des tentatives de dialogue et de négociation dans le contexte de la valeur de leur propre culture. De ce fait, elle s’inscrit parfaitement dans le concept de pédagogie interculturelle moderne. Artykuł traktuje o nabudowanej na realizmie i personalizmie chrześcijańskim pedagogii integralnego rozwoju i wychowania człowieka bł. Edmunda Bojanowskiego. Autorka, podejmując się charakterystyki podstawowych założeń koncepcji w postaci podstaw antropologicznych, rozumienia wychowania oraz roli wychowawcy, wskazuje na jej uniwersalność, która przejawia się swoistą centralnością osoby wyrażoną m.in. w dialogu wychowawczym i w usytuowanych historycznie relacjach interpersonalnych. Koncepcja dzięki swojemu powszechnemu charakterowi może być realizowana w każdej konkretnej sytuacji miejsca i czasu, również w warunkach wielokulturowej społeczności Afryki. Wychowanie w koncepcji założyciela ochron może przyczyniać się do kształtowania w wychowankach postaw owocujących próbą dialogu i negocjacji w kontekście wartości własnej kultury. W ten sposób wpisuje się w koncepcję współczesnej pedagogiki międzykulturowej. The article deals with Blessed Edmund Bojanowski’s pedagogy of integral development and upbringing of man, built on Christian realism and personalism. Adopting the basic assumptions of Bojanowski’s conception and its anthropological foundations, his understanding of upbringing and of the role of an educator, the author points to the universality of Bojanowski’s proposal. The universal nature of his model manifests itself through its person-centred focus, a dialogical approach to upbringing that is capable of respecting the historical situatedness of actual interpersonal relations. The conception, thanks to its universal character, can be implemented in all places and times, including the multicul-tural community of Africa. As clearly outlined by the founder of care centres called ochronka (safe place), upbringing can contribute to shaping attitudes in pupils that enable them to participate in dialogue and in constructing their identity in the axiological contexts of their own cultures. In this way, Bojanowski’s programme perfectly matches the definition of contemporary intercultural pedagogy.