Repository logo

The Repository collects scientific achievements of employees and doctoral students of the John Paul II Catholic University of Lublin. The purpose of the repository is dissemination of the scientific achievements of the John Paul II Catholic University of Lublin, promoting conducted scientific research and supporting didactic activities. The repository collects, stores and shares digital documents in the form of books, scientific articles, scientific journals, conference materials, didactic materials etc.

 

Recent Submissions

Item
Prywatność jako okoliczność ograniczająca swobodę wypowiedzi na temat osoby fizycznej. Aspekt prawny
(Wydawnictwo KUL, 2016) Tylec, Grzegorz
W artykule wskazane i omówione zostały regulacje prawne dotyczące ochrony prawa do prywatność, które stanowić mogą barierę dla swobodnego rozpowszechniania w prasie informacji na temat osób fizycznych. Omówiona została ogólna zasada wolności wypowiedzi oraz jej ograniczenia w postaci prawa do prywatności. Analizie poddany został dozwolony zakres ingerencji mediów w sferę prywatności osób fizycznych, że względu na funkcje społeczne, które osoba pełni w społeczeństwie oraz ze względu na zainteresowanie, które w społeczeństwie wywołuje działalność danej osoby. W artykule wskazano na sposób definiowana przez orzecznictwo sądowe i doktrynę prawa takich pojęć jak „ działalność publiczna”, „osoba publiczna”, „funkcjonariusz publiczny”. W szeroki sposób omówiony został art. 14 ust 6 prawa prasowego zezwalający na ingerencję prasy w sferę prywatności osoby fizycznej, gdy wiąże się to z działalnością publiczną danej osoby. The article discussed legal regulations concerning protection of the right to privacy, which may constitute a barrier to the free dissemination information about persons in the press. It was discussed the general principle - freedom of expression and its limitations which is right to privacy. The analysis concerns the extent of the interference in the privacy due to social functions that a person performs in society and due to interest person causes in public life. In the article it was pointed how the terms: “public activity”, “public person”, “public officer” were defined in judicature and doctrine of the law. In a broad way it was discussed art. 14 paragraph 6 of the polish press law which concerns interference with the right to privacy.
Item
Matki w popkulturze – zwykłe czy niezwykłe? O ekspertyzacji macierzyństwa w dyskursie medialnym
(Wydawnictwo KUL, 2016) Szulich-Kałuża, Justyna
Tematem artykułu jest ekspertyzacja macierzyństwa w mediach. Omówiono zagadnienie wzrostu znaczenia ekspertów w społeczeństwach ponowoczesnych zastępujących tradycyjnych liderów opinii, intelektualistów, naukowców. Wymienione zostały wymiary ekspertyzacji macierzństwa, m.in. asymetria w relacji matki i dziecka, asymetria w relacji matki i eksperta, asymetria w relacji wiedzy osobistej i wiedzy eksperckiej, instrukcje eksperckie, brak kwalifikacji i umiejętności matek w pełnieniu roli matki. Poszczególne wymiary omówiono w oparciu o dyskurs ekspercki o macierzyństwie w programie „I Ty możesz mieć superdziecko”. The theme of the article are expertisation of the motherhood in the media. It is a study about the issue of the growing importance of experts in the postmodern societies, which replaces the traditional opinion leaders, intellectuals and scientists. The author refers to the dimensions of expertisation of the motherhood including the asymmetry in the relationship of a mother and a child, the asymmetry in relations between a mother and an expert, the asymmetry in the relationship between personal knowledge and expertise knowledge, instructions of experts, the lack of qualifications and skills of mothers in their role of a mother. The dimensions are discussed on the basis of the discourse of experts about motherhood in TV-programm ”I Ty możesz mieć superdziecko”.
Item
Obraz „zwykłego” człowieka w magazynach true story
(Wydawnictwo KUL, 2016) Dąbrowska-Cendrowska, Olga
Dynamiczny rozwój prasy kobiecej zaowocował z jednej strony umacnianiem pozycji rynkowej magazynów treści ogólnej, tj. „Twój Styl”, „Claudia” czy „Przyjaciółka”. Z drugiej pojawieniem się licznych grup tematycznych, które z czasem stworzyły mniejsze subsegmenty prasowe, tj. kulinarne, true story, o dekoracji domu, dla rodziców czy typu people. True story – rozwijający się sektor prasy adresowanej do kobiet – został w Polsce zdominowany przez firmę Phoenix Press, do której w latach 1990–2014 należało 21 tytułów. W tym samym czasie w portfolio Edipresse Polska znalazło się 8 periodyków. Tę ofertę uzupełniały dwa pisma koncernu Bauer Media Polska. Tym sposobem czytelniczki otrzymały 31 tytułów traktujących o codziennym życiu zwykłych ludzi. Mimo wewnętrznej różnorodności, wszystkie tytuły poświęcały najwięcej miejsca na publikowanie historii, których bohaterami byli „normalni ludzie”, tacy jak „ty i ja”. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania: jak przedstawiano „zwykłego” człowiek na łamach tych periodyków, co sprawiło, że „ludzkie historie dobrze się sprzedają” oraz do kogo adresowano te czasopisma. The dynamic development of women press has resulted, on the one hand, in the strengthening of the market position of the general issues magazines, such as “Twój Styl”, “Claudia” or “Przyjaciółka” but on the other hand in the emergence of other numerous thematic groups, which in time created smaller press sub- segments such as cooking magazines, true story magazines, house decorating magazines, magazines for parents or magazines of the type people. True story – growing sector of the press addressed to women in Poland, has been dominated by Phoenix Press, which in the years 1990 –2014 released 21 titles. At the same time Edipresse portfolio contained 8 periodicals. This offer was complemented by two magazines from Bauer Media Group Poland. In this way, readers received 31 titles dealing with daily lives of ordinary people. Despite the internal diversity, all the magazines allotted most space to the publication of stories in which the heroes were “ordinary people” like “you and me”. This article attempts to answer the question: how “an ordinar” man was presented on the pages of these periodicals; what made the “human stories sell well” and to whom these magazines were addressed.
Item
Aktor czy zwykły człowiek? Bohater telewizyjnych reality shows
(Wydawnictwo KUL, 2016) Sosnowska, Joanna
Artykuł jest analizą obrazu zwykłego człowieka w rozrywce telewizyjnej. Telewizyjny obraz zwykłego człowiek jest współcześnie szczególnie interesujący w reality show. Programy reality show pokazują szeroki obraz różnych grup społecznych. Nie są to jednak zwykli ludzie. Reality show bazują bowiem na wyjątkowości swoich uczestników: muszą mieć talent, skazę, brak umiejętności lub wykazywać się czymś szczególnym. Dzięki temu każdy zwykły człowiek może stać się gwiazdą telewizji. Artykuł pokazuje mechanizmy tworzenia niezwykłych historii zwykłego człowieka w reality show. The article is an image analysis of ordinary people in television entertainment. Television image ordinary the man is in our times particularly interesting in reality show. Programs reality show are showing the wide image of all sorts social groups: of the wife, the mother or teenagers. It turns out that however it isn't image of the ordinary man. Everyone must be exceptional: mother - lonely, wife - obese, and teenager - talented. In our times everyone can become a television star through reality show.
Item
Uczyć (się) o niepełnosprawności i wspieraniu. Księga Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL w czterdziestolecie powstania Katedry
(Wydawnictwo Naukowe Episteme, 2024-05-29) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra
W niniejszej monografii zebrane zostały teksty tworzące obraz Katedry Pedagogiki Specjalnej w roku czterdziestolecia jej istnienia. Prezentujemy w niej teksty badawcze, teksty dotyczące dydaktyki akademickiej oraz teksty różne, tworzące zapis historii i codziennych działań Katedry. Monografię otwiera tekst Ewy Domagały-Zyśk, która obecnie kieruje pracami Katedry – pod znamiennym tytułem "Katedrze – w czterdziestolecie jej istnienia". Już sam tytuł jest w pewnym sensie wyrazem uznania i hołdu złożonego tym, na których ramionach obecnie stoimy – osobom, które tworzyły zręby badań nad niepełnosprawnością i chorobą w KUL oraz budowały administracyjny, naukowy i dydaktyczny potencjał Katedry. Całość podzielona jest na sześć części. W pierwszej z nich zawarte zostały teksty Mistrzów – osób, których praca naukowa, ale także talenty, osobowość i zaangażowanie, dały Katedrze podstawy jej funkcjonowania. Jest to zatem po pierwsze krótki, ale niezwykle znaczący tekst profesor Teresy Kukołowicz o opiece nad osobą chorą, którego każde ze zdań stanowi niejako kolejną zasadę wartościowej, osobowej relacji z osobą chorą czy osobą z niepełnosprawnością, w pełni aktualną także dzisiaj. Praca Profesor Zofii Ostrihanskiej dotycząca kryteriów nieprzystosowania społecznego została napisana ponad 50 lat temu i pomimo że dzisiaj nieco inaczej nazywamy pewne zjawiska – przebija z niej wciąż autentyczne zainteresowanie wychowankiem, szacunek do jego doświadczeń i troska o skuteczne wsparcie. Trzeci z tekstów wybranych jako mistrzowskie to praca Kazimiery Krakowiak dotycząca metody fonogestów. Opracowana przez Panią Profesor na podstawie wersji amerykańskiej i francuskiej w roku 1984, nadal odgrywa znaczącą rolę w komunikowaniu się z osobami z uszkodzeniem słuchu. Zespół transliteratorów pracujący w Katedrze jest także rozpoznawalny w międzynarodowej społeczności osób posługujących się tą metodą i badaczy metody Cued Speech. Czwarty tekst mistrzowski to tekst Doroty Kornas-Bieli – omawiający edukację i pedagogikę prenatalną w kontekście paradygmatu jedności. Autorka podkreśla w nim szczególnie znaczenie jakości prenatalnych relacji między dzieckiem a jego rodzicami, które modelują każdą kolejną relację. Drugą część publikacji stanowią teksty badawcze. Profesor Kazimiera Krakowiak przygotowała specjalnie do tej Księgi tekst o humanistycznej wartości badań nad trudnościami w komunikowaniu się osób z uszkodzeniami słuchu. Dorota Kornas-Biela w tekście z zakresu pedagogiki prenatalnej i prokreacyjnej omawia (po raz pierwszy w polskiej literaturze przedmiotu) zjawisko pregoreksji. Ewa Domagała-Zyśk przedstawia kolejne badania z zakresu surdoglottodydaktyki, a Agnieszka Amilkiewicz-Marek prezentuje wyniki badań prowadzonych wśród rodziców w kontekście ich udziału w ocenie funkcjonalnej. Część trzecia Księgi zawiera teksty dotyczące dydaktyki akademickiej. Monika Nowak dzieli się doświadczeniem wykorzystania arteterapii w pracy z dzieckiem chorym, a Urszula Antończuk-Grab przekonuje o zasadności wykorzystania własnych doświadczeń rodzicielskich w dydaktyce akademickiej. Teksty dotyczą znaczenia wykorzystania w dydaktyce akademickiej doświadczenia wynikającego z bezpośredniego kontaktu osób prowadzących zajęcia oraz studentów z różnymi grupami dzieci, młodzieży i dorosłych. Autorki podkreślają także znaczenie osobistych doświadczeń i umiejętnego włączania ich do procesu dydaktycznego. W czwartej części Księgi zebrano prace współautorskie, w których nauczyciele pracowali wspólnie z uczniami – doktorantami i studentami. Ewa Nizio i Dorota Kornas-Biela proponują tekst oparty na projekcie badań wśród młodzieży uczestniczącej w festiwalu młodych w Medjugorie, Anna Lendzion i Marcin Lendzion omawiają zagadnienie inteligencji emocjonalnej dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Aleksandra Borowicz wraz ze swoją magistrantką przedstawiają tekst dotyczący procesu oceniania w grupach zróżnicowanych, a Renata Kołodziejczyk z grupą studentek przygotowały tekst dotyczący promowania roli komunikacji w rozwoju i wychowaniu dzieci. Część tę kończy tekst Krzysztofa Tarnowskiego przedstawiający badania własne wykonane w oparciu o narzędzie badawcze, którego współtwórcą jest promotorka jego pracy doktorskiej. W piątej części Księgi – zatytułowanej „Z historii katedry” zamieszczono dwa teksty wspomnieniowe – o życiu i pracy naukowej profesor Teresy Kukołowicz, przygotowany przez jej uczennice – Ewę Domagałę-Zyśk, Ewę Smołkę, Annę Lendzion i Romanę Wysoczańską oraz tekst doktorantki profesor Zofii Ostrihanskiej, Anety Paszkiewicz, pod wymownym tytułem „Jej obraz na trwale wyrył się w mej pamięci”. Ostatnią, szóstą część Księgi katedry zatytułowałyśmy „Z życia katedry”. Zamieszczamy w niej tekst Marii jakubowskiej prezentujący sylwetki osób tworzących zespół katedry w czterdziestym roku jej działalności. Część szóstą, ale także całość publikacji zamykają dwa teksty dotyczące doświadczeń współpracy międzynarodowej: doktorantka Paulina Lewandowska opisuje założenia i doświadczania projektu Langskill – Language preferences and learning styles of deaf and hard of hearing learenrs, realizowanego w Katedrze w latach 2021-2024, natomiast Ewa Domagała-Zyśk referuje model wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami poznany w czasie stażu naukowego w Szwecji.
Item
Realizacja zasady sprawiedliwości w karaniu przestępców
(Wydawnictwo KUL, 2016) Niewiadomska, Iwona; Fel, Stanisław
Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej z nich opisano istotę zasady sprawiedliwości, głównie w kontekście funkcji, jakie pełni ona w regulowaniu życia społecznego. W drugiej części artykułu zaprezentowano sposób realizacji zasady sprawiedliwości na gruncie polskiego prawa karnego. W tym kontekście ukazano sprawiedliwość jako jeden z czterech głównych celów karania przestępców (obok celu ogólnoprewencyjnego, szczególnoprewencyjnego oraz kompensacyjnego). W trzeciej części artykułu zaprezentowano wielowymiarowe konsekwencje poczucia niesprawiedliwości u karanych przestępców. Analiza tego zagadnienia została zaprezentowana w dwóch aspektach karania sankcjami izolacyjnymi: psychicznych następstw izolacji penitencjarnej oraz społecznych konsekwencji odbywania kary pozbawienia wolności. The article consists of three parts. The first describes the essence of the principle of justice, especially in the context of the function that it plays in regulating social life. The second part of the article shows how to implement principles of justice under Polish penal law. In this context, justice is shown to be one of the four main objectives for punishing criminals (besides general preventive, particular preventive and compensational objectives). The third part of the article presents the multidimensional consequences of a sense of injustice in the convicted criminals. The analysis of this issue is presented in two respects: punishing by imposing isolation sanctions and the psychological consequences of penitentiary isolation and the social consequences of enduring a penalty of imprisonment.
Item
Odpowiedzialność i okoliczności. Uwagi w kontekście myśli Johna Henry’ego Newmana i twórczości Grahama Greene’a
(Wydawnictwo KUL, 2016) Kłos, Jan
Celem artykułu jest ukazanie dynamiki odpowiedzialności człowieka działającego. Przedstawiona analiza bierze za punkt odniesienia uwagi zarówno filozoficzno-teologiczne Johna Henry’ego Newmana, jak i świat literacki pisarza Grahama Greene’a. Zarówno Newman, jak i Greene stają w obronie odpowiedzialności i wolności człowieka. Te dwa obszary są zagrożone, bo działanie zawsze dokonuje się w jakichś okolicznościach, stąd pojawia się próba ucieczki od odpowiedzialności i wolności poprzez wskazanie na okoliczności. Tak postępują jednostki poddające się nieautentycznej egzystencji. Różne doświadczenia i stany emocjonalne mogą zwieść człowieka w jego ocenie własnego postępowania: litość, pycha, lenistwo. Ostateczną tezą tekstu jest twierdzenie, iż odpowiedzialność w swym najgłębszym znaczeniu nie jest odpowiedzią na zastaną sytuację, ale próbą przywrócenia ładu rzeczywistości. This paper seeks to depict the dynamic nature of the acting person. The point of reference for my analysis is John Henry Newman’s philosophical and theological remarks and Graham Greene’s literary world. Both Newman and Greene defend man’s responsibility and freedom. These areas are threatened because actions are always committed under certain circumstances, therefore there is a temptation to flee from responsibility and freedom by blaming the circumstances. This kind of conduct is typical of inauthentic individuals. There are different experiences and emotional moods that may lead man astray in his evaluation of conduct: pity, pride, and laziness. Eventually, this text argues that responsibility in its most profound meaning does not respond to a given situation, but is an attempt to restore order in reality.
Item
Źródła ekspansji cywilizacji europejskiej
(Wydawnictwo KUL, 2016) Daszkiewicz, Wojciech
Artykuł podejmuje problematykę źródeł ekspansji cywilizacji europejskiej. Jest to istotne dla zrozumienia, dlaczego to właśnie Europejczykom udało się narzucić swoją cywilizację całemu światu, choć przecież w równym stopniu mogły to uczynić inne kręgi kulturowe, jak choćby Imperium Wielkiego Stepu, Chiny czy świat islamu. W odpowiedzi uwzględniono zestaw czynników specyficznych dla Europy i nigdzie indziej niewystępujących w tej konfiguracji, takich jak: zróżnicowanie geograficzne, pluralizm polityczny i wolny handel, rewolucja militarna, transoceaniczna żegluga i akumulacja kapitału, nauka technika i druk, okręt i racjonalny odkrywca. The article addresses the problems of the sources of the expansion of European civilization. They are essential to understand why it were the Europeans who managed to impose their civilization on the whole world, although other cultural circles, such as the Empire of the Steppes, China or the Islamic world, were equally able to do so. The answer involves a set of factors specific to Europe and non-existent in the same configuration elsewhere; the factors include geographic diversity, political pluralism and free trade, military revolution, transoceanic shipping and accumulation of capital, science, technology and printing, ship and rational explorer.