Aktualności / Wydarzenia

Rektor KUL: Jesteśmy na dobrej drodze do uzyskania statusu uczelni badawczej

Rozwój uniwersytetu w kierunku badawczym, szereg działań w obszarze umiędzynarodowienia, dalsza technologizacja, współpraca z największymi uniwersytetami w Polsce i za granicą, racjonalizacja kierunków kształcenia i dostosowywanie oferty studiów do aktualnych potrzeb społecznych i wymagań rynku pracy – to tylko część głównych planów na przyszłość Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, które zostały zaprezentowane podczas debaty rektorskiej przez obecnego rektora KUL ks. prof. Mirosława Kalinowskiego, ponownie kandydującego na to stanowisko w kadencji 2024-2028. – Dzięki wysiłkowi wielu osób w ciągu czterech lat udało się spełnić kryteria związane z uzyskaniem statusu uczelni badawczej. To kolejne podkreślenie elitarności naszego uniwersytetu, której źródło znajdujemy na kartach Ewangelii – mówił podczas debaty ks. prof. Kalinowski.

Jaka przyszłość rysuje się przed KUL-em? Jakie stoją przed nim wyzwania? Odpowiedzi na te pytania padły 10 kwietnia 2024 roku w czasie debaty rektorskiej, w której udział oprócz kolegium rektorskiego wzięła także cała społeczność akademicka – władze wydziałów, nauczyciele akademiccy, doktoranci, studenci oraz pracownicy pionu administracyjnego. Okazja do wspólnej rozmowy nadarzyła się w związku z zaplanowanymi na 9 maja wyborami na Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Debatę podzielono na trzy panele dyskusyjne. W pierwszym z nich („Dziś i jutro KUL – nauka, dydaktyka, zarządzanie”) uczestniczyli przedstawiciele pracowników naukowych i administracyjnych, którzy rozmawiali o tym, jak pogodzić pracę naukowo-badawczą z dydaktyką akademicką, jaki potencjał ma KUL jako uczelnia badawcza, a także w jaki sposób można zachęcić młodych do studiowania na KUL. Poruszyli również temat rozwoju i specjalizacji kadr czy cyfryzacji uczelni.

Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jakim chcemy być uniwersytetem za 10, 15, 50 lat – zaznaczył dr hab. Michał Domagała. O znacznie krótszej perspektywie, bo 3-letniej, w której uniwersytet ma szansę zostać uczelnią badawczą mówiła Bożena Żurek, kierownik Działu Projektów Naukowych KUL. ­­­– Aspirujemy do bycia uczelnią badawczą i to wyzwanie stoi przed całą społecznością akademicką – podkreśliła. Dr hab. Jolanta Klimek-Grądzka, prof. KUL, przypomniała, że nauka i dydaktyka nie mogą istnieć bez siebie, musimy pamiętać, że naukę uprawiamy po to, żeby skorzystało na tym społeczeństwo, właśnie w ten sposób realizujemy misję uniwersytetu. Z kolei dr hab. Mamcarz-Plisiecki postulował, że KUL ze swoim potencjałem powinien nadawać ton debacie publicznej o Kościele, Polsce i społeczeństwie. Dr hab. Maciej Masłyk, prof. KUL, podkreślił, że aby rozwijać na uniwersytecie komercjalizację, konieczny jest system motywacyjny dla pracowników naukowych. Natomiast Paweł Kur (zastępca kierownika Działu Zakupów i Zamówień Publicznych KUL), podobnie jak pozostali uczestnicy dyskusji, podkreślał rolę inwestycji w kapitał ludzki, a także konieczność przygotowania uniwersytetu do wprowadzenia narzędzi sztucznej inteligencji do wspomagania pracy uczelnianej administracji.

Kolejny panel („Dlaczego KUL i jaki KUL? Co możemy zrobić dla studentów?”) pozwolił na zabranie głosu w dyskusji doktorantom i studentom. Poruszyli oni problem kształcenia na uczelni, tj. opracowywania odpowiednich programów studiów i metodyki prowadzenia zajęć, a także możliwych form wsparcia. Wśród ich postulatów znalazły się m.in. zwiększenie poziomu pomocy materialnej (stypendia), inwestycje w sprzęt wykorzystywany w dydaktyce, wsparcie finansowe studenckich publikacji naukowych oraz wzrost liczby stref relaksu i wypoczynku na terenie uniwersytetu. Uczestnicy zaznaczyli, jak ważne jest wspieranie przez uniwersytet aktywności studentów – od przynależności do kół naukowych czy organizacji studenckich po działalność w samorządzie – i jak istotna jest skuteczna komunikacja i współpraca między studentami i pracownikami uczelni.

W trakcie ostatniej części debaty, w której udział wziął sam rektor KUL, udało się poruszyć najważniejsze kwestie związane z badawczym potencjałem uniwersytetu czy kolejnymi działaniami mającymi na celu umiędzynarodowienie uczelni. Przedstawiono plany dotyczące dalszej technologizacji KUL i wykorzystywania sztucznej inteligencji w różnych obszarach działalności uniwersytetu, w tym w kontekście badań prowadzonych na Wydziale Medycznym KUL. Podkreślono, jak ważne jest utrzymanie i jednocześnie rozwijanie opartej na partnerstwie współpracy z największymi uniwersytetami w Polsce (m.in. Uniwersytetem Warszawskim, Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz realizowanie kolejnych wspólnych projektów takich, jak cieszący się dużym sukcesem Areopag Uniwersytetów.

Uniwersytet to nie jest tylko wspólnota wiedzy. My chcemy iść razem do mądrości. Dobrze wiemy, co to znaczy zdobywać wiedzę. Musimy zwracać uwagę – co jest specyfiką katolickiego uniwersytetu – że nam chodzi o mądrość. Bo nie zawsze trzeba mieć wiedzę, żeby być mądrym, ale ta wiedza bardzo często pomaga. Dlatego zadaniem naszego uniwersytetu jest współpraca z otoczeniem – mówił ks. prof. Mirosław Kalinowski.

Mówiono również o racjonalizacji kierunków kształcenia, dostosowywaniu oferty studiów do aktualnych potrzeb społecznych i wymagań rynku pracy przy jednoczesnym zachowaniu misyjnego charakteru uczelni. W trakcie rozmowy zaprezentowano projekt działań dotyczących utworzenia oddziałów klinicznych dla Wydziału Medycznego, poradni psychologicznej i uzależnień, ambulatorium dla bezdomnych oraz wykluczonych, jadłodajni, punktu pomocy prawnej i społecznej. Zapowiedziano rozbudowę infrastruktury uniwersytetu, w tym powstanie nowoczesnego akademika. Dyskutowano także na temat szeroko pojętej przyszłości pracowników zarówno naukowych, jak administracyjnych – m.in. o udoskonalaniu warunków pracy, podwyżkach płac, programach zdrowotnych, kulturalnych i sportowych.