Aktualności / Wydarzenia

Prof. Dragan: Nie rozumiemy jak działa sztuczna inteligencja

– Człowiek nauczył się tworzyć sztuczną inteligencję, ale nie jest w stanie zrozumieć, jak ona działa – stwierdził prof. Andrzej Dragan (UW) podczas debaty poświęconej szansom i zagrożeniom związanym ze sztuczną inteligencją. Na KUL 16 lutego 2024 zainaugurowany został III cykl Areopagu Uniwersytetów – debat o wyzwaniach współczesności podejmowanych w przestrzeni uniwersyteckiej.

Spotkanie rozpoczęło się od próby znalezienia odpowiedzi na pytanie czym właściwie jest sztuczna inteligencja (AI). Prof. Krzysztof Jassem (UAM) określił ją jako zaawansowany system informatyczny, który posiada specyficzne cechy. – To umiejętność uczenia się, analizy i przetwarzania informacji oraz tworzenia bytów zrozumiałych dla człowieka – wskazał.

Prof. Dragan podkreślił, że choć człowiek nauczył się tworzyć sztuczną inteligencję, to nie jest w stanie zrozumieć, jak ona działa. – Niepokoi mnie to, że brakuje refleksji nad tym, jak właściwie działa AI – mówił, dodając, że choć projektujemy już algorytmy, które są w stanie wygrać z człowiekiem w szachy, to kompletnie nie rozumiemy, co właściwie robi wytrenowany algorytm. Taki algorytm może stworzyć nawet osoba, która sama nie potrafi grać w szachy. Podkreślił także, że algorytmy już dziś są w stanie manipulować człowiekiem. Świetnym przykładem mogą tu być media społecznościowe. – Algorytmy rozumieją psychologię człowieka i są w stanie podpowiadać nam interesujące nas treści – zauważył.

Jednym z potencjalnych zagrożeń, o których często mówi się w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji, jest zastąpienie przez nią człowieka w wielu obszarach gospodarki, a co za tym idzie, likwidacja licznych miejsc pracy. Zupełnie nie obawia się tego prof. Piotr Kulicki (KUL). – Zapewne znikną pewne zawody wykonywane przez człowieka, ale jestem przekonany, że w ich miejsce pojawią się nowe – mówił. Jego zdaniem sztuczna inteligencja jeszcze długo nie zastąpi człowieka. – Żeby zastosować uczenie maszynowe potrzebni są wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy choćby przygotują dane wejściowe – stwierdził.

Cały czas traktuję sztuczną inteligencję jako narzędzie – zaznaczył dr hab. Igor Podolak (UJ), a ponieważ AI nie posiada własnej świadomości, to w jej przypadku trudno mówić o ocenie moralnej. Tej ocenie oczywiście podlega natomiast sposób wykorzystania sztucznej inteligencji przez człowieka.

Do oceny moralnej działania sztucznej inteligencji odniósł się również prof. Jassem. – Sztuczna inteligencja, podobnie jak człowiek, może czynić zło, i powinny istnieć przepisy regulujące jej działalność – podkreślił. Dodał, że Parlament Europejski chce wprowadzić prawo, które będzie regulować działanie AI, m.in. zabraniając stosowania sztucznej inteligencji, która może oddziaływać na podświadomość człowieka.

Sztuczna inteligencja powinna służyć człowiekowi – przypomniał gospodarz debaty, Rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski, dodając, że trudno dziś znaleźć dyscyplinę nauki, która nie korzysta z jej możliwości. Dlatego KUL od przyszłego roku akademickiego planuje wprowadzić zajęcia ze sztucznej inteligencji dla wszystkich studentów, sprofilowane pod kątem każdego z kierunków studiów. Przywołując natomiast słowa papieża Franciszka zwrócił uwagę, że podejmując refleksję nad zastosowaniami sztucznej inteligencji współczesny człowiek nie może zapominać o inteligencji duchowej.

Główną ideą Areopagu Uniwersytetów, któremu patronuje KRASP – Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, jest prowadzenie debaty publicznej o wyzwaniach współczesności w przestrzeni uniwersyteckiej. To inicjatywa środowiska akademickiego czterech uczelni – Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Podczas I edycji Areopagu Uniwersytetów, eksperci omawiali zagadnienia dotyczące pandemii COVID-19, koncentrując się na problematyce systemu wartości, granic etycznych medycyny, relacji społecznych i problemów gospodarczych. Tematyką II edycji była wojna, głównie w kontekście agresji Rosji na Ukrainę, ze wszystkimi tego konsekwencjami dla Polski i świata m.in. prawnymi, społecznymi i gospodarczymi.

 

Fotorelacja