Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia został utworzony w trosce o zapewnienie najwyższej jakości kształcenia, jako czynnika warunkującego realizację misji i strategii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz umacnianie i rozwój pozycji Uniwersytetu na arenie krajowej i międzynarodowej. Dbałość o wysoką jakość kształcenia jest obowiązkiem wszystkich członków społeczności akademickiej Uniwersytetu. System został utworzony z uwzględnieniem autonomii i specyfiki jednostek Uniwersytetu oraz na podstawie współpracy, wspierania i upowszechniania najlepszych rozwiązań w zakresie jakości kształcenia.

 

Celem funkcjonowania Systemu jest zapewnienie najwyższej jakości kształcenia na całym KUL poprzez realizację zadań takich jak:   

 

1) ocena i zapewnianie najwyższej jakości kształcenia we wszystkich formach kształcenia;   
2) stymulowanie stałego doskonalenia jakości kształcenia z wykorzystaniem najnowszych i najlepszych rozwiązań w tym zakresie;   
3) podnoszenie konkurencyjności Uniwersytetu na arenie krajowej i międzynarodowej;   
4) podnoszenie kwalifikacji absolwentów Uniwersytetu;   
5) podnoszenie kwalifikacji nauczycieli akademickich i pracowników administracji Uniwersytetu;    
6) promowanie kultury najwyższej jakości kształcenia w Uniwersytecie;   
7) doskonalenie instrumentów weryfikacji i oceny procedur w zakresie zapewniania jakości kształcenia.   

 

Zakres działania Systemu obejmuje w szczególności:   

 

1) ocenę i weryfikację programów studiów w zakresie doboru efektów uczenia się i sposobów ich weryfikacji z zachowaniem spójności procesu ich uzyskiwania, racjonalnej organizacji kształcenia umożliwiającej najbardziej skuteczne uzyskanie efektów uczenia się szczególnie istotnych z punktu widzenia przygotowania zawodowego absolwentów;   
2) zasady rekrutacji i kształcenia studentów i słuchaczy;   
3) politykę rozwoju nauczycieli akademickich;    
4) organizację i obsługę procesu kształcenia, w tym warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych;   
5) rozwój infrastruktury dydaktycznej i naukowej;   
6) promowanie mobilności studentów i pracowników;   
7) zapewnienie wysokiej jakości obsługi administracyjnej studentów, pracowników oraz słuchaczy;   
8) upowszechnianie informacji na temat systemu zapewniania jakości kształcenia;   
9) badanie losów zawodowych absolwentów;   
10) opracowywanie wewnętrznych aktów prawnych regulujących proces kształcenia oraz rekrutacji;    
11) przeciwdziałanie i eliminację nieprawidłowości w procesie kształcenia, w szczególności poprzez upowszechnianie dobrych praktyk.   

 

Cele Systemu realizowane są w szczególności poprzez następujące działania:   

 

1) prowadzenie ewaluacji na poziomie ogólnouniwersyteckim, wydziałowym i kierunkowym w celu doskonalenia jakości kształcenia;   
2) współpracę z interesariuszami zewnętrznymi w zakresie monitorowania jakości kształcenia, w tym badanie opinii pracodawców na temat jakości wykształcenia absolwentów Uniwersytetu i przygotowania ich do pracy zawodowej;   
3) współpracę z właściwymi organami władzy publicznej;   
4) współpracę z uczelniami krajowymi i zagranicznymi.   

 

Na strukturę WSJK składa się:  

 

1. Uniwersytecka Komisja ds. Kształcenia
2. Wydziałowe Komisje ds. Jakości Kształcenia
3. Koordynatorzy Kierunków
4. Rady Programowe
5. Rada Ekspertów.

Autor: Marta Ordon
Ostatnia aktualizacja: 02.12.2025, godz. 21:54 - Krzysztof Dobieżyński