Udział dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur i dr Agnieszki Kuczyńskiej w 16th World Congress of the IASS/AIS "Signs and Realities" w Warszawie – 2-6 września 2024
W dniach 2-6 września br. dr Elżbieta Błotnicka-Mazur i dr Agnieszka Kuczyńska wzięły czynny udział w 16th World Congress of the IASS/AIS "Signs and Realities", w Warszawie, zorganizowany przez Wydział Lingwistyki Stosowanej UW, prezentując referaty w panelu „Semiotics and Artistic Realities” prof. Małgorzaty Gamrat z naszego Instytutu: "The codes of Adam Marczyński's "Variables" in artistic reality" (E. Błotnicka-Mazur) oraz „The reality of ideas: Henryk Siemiradzki’s allegorical paintings” (A. Kuczyńska).
Dr Elżbieta Błotnicka-Mazur poprowadziła również jedną z sesji „Semiotic and Artistic Realities”, z kolei dr Agnieszka Kuczyńska poprowadziła ostatni panel kongresu „Pedagogy, Education, and Semiotics”.
Istotnym wydarzeniem dla miłośników sztuki była indywidualna wizyta w Muzeum Fryderyka Chopina, zorganizowana przez dr E. Błotnicką-Mazur dzięki życzliwości Dyrektora Muzeum dr. Seweryna Kutera. Na specjalne oprowadzenie zostali zaproszeni uczestnicy kongresu z Finlandii: znakomita pianistka i muzykolog Eila Tarasti, światowej sławy semiotyk i muzykolog prof. Eero Tarasti, oraz jego asystent mgr Mikko Metsälampi, których mieliśmy zaszczyt gościć w tym roku w marcu w KUL.
Wydarzeniem, które cieszyło się wielkim zainteresowaniem podczas kongresu było spotkanie z wydawcami najważniejszych czasopism światowych, poruszających tematykę semiotyki i wielu innych dyscyplin. Prof. Gamrat oraz dr Błotnicka-Mazur miały okazję zaprezentować nie tylko najnowszy numer specjalny 12. zeszytu "Roczników Humanistycznych" (muzykologia) i zeszyty nr 4 (historia sztuki), ale także wybrane zeszyty innych dyscyplin redagowane przez pracowników naukowych Wydziału Nauk Humanistycznych KUL.
Zajęcia terenowe dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur – 14 czerwca 2024
W ramach zajęć poświęconych architekturze nowoczesnej, dr Elżbieta Błotnicka-Mazur przeprowadziła spacer styloznawczy dla grupy studentów z I roku studiów magisterskich po śródmieściu Lublina. Na trasie znalazła się architektura XIX-wiecznego historyzmu, secesja, styl dworkowy, modernizm, socrealizm, a chronologiczną klamrą zajęć stał się gmach Centrum Spotkania Kultur i wieloletnia historia zagospodarowania przestrzennego otaczającego go kwartału.
Dr Elżbieta Błotnicka-Mazur i studenci I roku studiów magisterskich historii sztuki
Fot. Ewa Małek
Zajęcia terenowe dr Anny Głowy – 12 czerwca 2024
W ramach zajęć z inwentaryzacji studenci II roku studiów licencjackich pod opieką merytoryczną dr Anny Głowy gościli w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, gdzie mieli okazję zapoznać się z tajnikami inwentaryzowania wyrobów z porcelany, przekazanymi przez panie z Działu Zbiorów Dawnych - Karolinę Wilkowicz i Monikę Bordzoł. Studenci odbyli też szkolenie w Dziale Konserwacji, poprowadzone przez Jolantę Grzechnik i Karolinę Kuchno, zwiedzili pałac z oprowadzaniem Magdaleny Pilsak, a także Galerię Sztuki Socrealizmu, zaprezentowaną przez Konrada Majchrzyka.
Wykład dr Agnieszki Kuczyńskiej w Dzielnicowym Domu Kultury Węglin – 6 czerwca 2024
6 czerwca br. w Dzielnicowym Domu Kultury „Węglin” odbył się wernisaż ikon powstałych na warsztatowych zajęciach „Spotkania z Temperą”. Dr Agnieszka Kuczyńska z naszej Katedry z tej okazji wygłosiła wykład o twórczości Jerzego Nowosielskiego, współczesnego mistrza ikon.
Nowa publikacja dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur – maj 2024
W najnowszym numerze „Roczników Humanistycznych”, vol. 72 (2024), zeszyt 4: „Sztuka i rzeczywistość. Rzeczywistość sztuki”, ukazał się artykuł dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur pt. „Architektura socmodernistyczna w Lublinie. Projekt nowego śródmieścia Lublina – studium przypadku” (s. 305-331). Autorka przedstawia w nim przemiany koncepcji zabudowy tzw. nowego centrum Lublina w okresie 1967–1975, której ramy czasowe wyznaczają dwa wydarzenia: konkurs architektoniczny z 1967 r. oraz projekt Centrum Handlowo-Usługowego z 1975 r., dotąd nie prezentowane w literaturze przedmiotu.
Tekst w całości jest dostępny online: https://hdl.handle.net/20.500.12153/7490.
Projekt fragmentu nowego centrum Lublina, 1968, widok od strony Krakowskiego Przedmieścia, projekt zespołu Zakładu Planowania Miast i Osiedli Politechniki Krakowskiej, repr. za: Stanisław Juchnowicz, „Ze studiów nad centrum Lublina”, "Architekt", t. 23 (1969), nr 7, s. 253
Pracownicy Katedry Historii Sztuki na objazdach zabytkoznawczych – maj 2024
Trzeci tydzień maja upłynął na historii sztuki pod znakiem zajęć terenowych, które przygotowały merytorycznie dr Elżbieta Błotnicka-Mazur, dr Anna Dzierżyc-Horniak, dr Anna Głowa i dr Agnieszka Kuczyńska z naszej Katedry. Studenci mieli okazję obejrzeć liczne zabytki Lubelszczyzny, Orońsko, Łódź, Łowicz, Nieborów i Arkadię.
Nowa publikacja dr Anny Głowy – maj 2024
W najnowszym tomie czasopisma „Studies in Ancient Art and Civilization” ukazał się artykuł dr Anny Głowy pt. "A MOTIF OF PARROTS IN DIONYSIAN CONTEXTS ON SELECTED EXAMPLES OF HELLENISTIC AND ROMAN MOSAICS" ("Motyw papugi w kontekście dionizyjskim na wybranych przykładach mozaik hellenistycznych i rzymskich"). Opierając się na źródłach pisanych i ikonograficznych, autorka argumentuje, że papuga była nieodłącznym elementem języka wizualnego przekazującego idee ziemskiej i wiecznej szczęśliwości, a także hellenistyczną koncepcję tryphé.
Artykuł dostępny pod linkiem: https://journals.akademicka.pl/saac/article/view/5741/5402, a cały tom SAAC tutaj: https://journals.akademicka.pl/saac/issue/view/348Udział dr Agnieszki Kuczyńskiej w jury konkursu plastycznego „Pociąg do zieleni”
w Dzielnicowym Domu Kultury „Czuby Południowe”
W ostatnim tygodniu dr Agnieszka Kuczyńska była jurorem w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Dzielnicowy Dom Kultury „Czuby Południowe" w Lublinie. Była to kolejna okazja do współpracy DDK-u z naszą Katedrą. Wystawę prac pokonkursowych można oglądać do końca maja br.
Udział dr Anny Głowy w warsztatach "How to study an Egyptian textile collection?"
w Norwegii – 19-20 kwietnia 2024
W dniach 19-20 kwietnia br. dr Anna Głowa bierze udział w odbywających się w Norweskim Muzeum Narodowym w Oslo międzynarodowych warsztatach zatytułowanych "How to study an Egyptian textile collection?" ("Jak badać kolekcję tkanin z Egiptu?"). Specjaliści z różnych dziedzin: archeolodzy, konserwatorzy tekstyliów, historycy, historycy sztuki i kuratorzy muzealni obradowali nad zagadnieniami związanymi z historią kolekcji tkanin późnoantycznych z Egiptu, analizą surowców i technik włókienniczych, a także rozszyfrowywaniem znaczeń motywów stosowanych w dekoracji ubiorów i tekstyliów użytkowych - omawiając je na przykładach z kolekcji skandynawskich. Dr Anna Głowa zaprezentowała referat na temat niuansów w znaczeniu motywu orła w zależności od funkcji dekorowanej przez ten motyw tkaniny.
Wykład prof. Anety Kramiszewskiej dla Słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu
Trzeciego Wieku
W ramach cyklu wykładów dla Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku prof. Aneta Kramiszewska przedstawiła prelekcję pt. „Dzieło sztuki jako przedmiot kultu”. Wykład pozwolił prześledzić ewolucję w rozumieniu roli wizerunku w praktyce duszpasterskiej Kościoła, od odrzucenia po pełną akceptację. Opowieść dotyczyła między innymi tego, jakie obawy i jakie nadzieje łączono z obecnością obrazu w przestrzeni liturgicznej i jakie praktyki dewocyjne wykonywano w związku z nim.
Prof. Aneta Kramiszewska, fot. Słuchacze LUTW
Wykład dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur w ramach XV edycji wykładów z historii sztuki
w filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie
– 20 marca 2024
20 marca br. (środa) w filii nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie dr Elżbieta Błotnicka-Mazur przedstawiła wykład pt. „Artysta jako „robotnik sztuki” – Biennale Form Przestrzennych w Elblągu”.
Prezentacja dotyczyła jednej z najciekawszych artystycznych imprez plenerowych, jakie odbywały się w latach 60. XX wieku, której ideowy kontekst stanowił m.in. powrót do konstruktywistycznego postrzegania artysty jako „budowniczego” dzieła sztuki. Słuchacze przypomnieli sobie polityczno-społeczno-kulturowy kontekst funkcjonowania Ziem Zachodnich i Północnych (tzw. Ziem Odzyskanych) po 1945 roku, poznali historię Galerii El oraz jej założyciela Gerarda Kwiatkowskiego, i mieli także okazję zobaczyć rzeźbiarskie efekty dwóch pierwszych edycji Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965, 1967).
Historia sztuki KUL od wielu lat współpracuje z Miejską Biblioteką Publiczną im. H. Łopacińskiego w Lublinie, a nasi wykładowcy i absolwenci prezentują różnorodne tematy w ramach wykładów otwartych z historii sztuki. Tegoroczna jubileuszowa XV edycja odbywa się pod hasłem: „Artysta jako geniusz, wynalazca, pedagog, wizjoner”.Udział dr Anny Dzierżyc-Horniak w konferencji naukowej „Oblicza wody” w Warszawie
– 14-15 marca 2024
W dniach14-15 marca dr Anna Dzierżyc-Horniak wzięła udział w interdyscyplinarnej konferencji naukowej „Oblicza wody” (organizatorzy: Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce Uniwersytetu Warszawskiego), prezentując referat pt. „Pomiędzy falami. Ekologia i duchowość wody na wybranych przykładach sztuki Azji”. Podczas swojego wystąpienia zestawiła ze sobą dwa podejścia w wykorzystaniu medium wody, które w swojej praktyce artystycznej prezentują Jane Jin Kaisen, urodzona w Korei artystka wizualna działająca w Kopenhadze oraz Su Yu Hsin, mieszkająca w Berlinie artystka z Tajwanu. Przywołany przez nią został świat haenyeo (kobiet morza) i związane z oceanem szamańskie praktyki z koreańskiej wyspy Jeju oraz badania związane z problematycznością dostępu do wody na przykładzie tajwańskiej fabryki półprzewodników. Dr Dzierżyc-Horniak podjęła namysł na praktyką obu artystek, wydobywając na pierwszy plan temat wody jako źródła życia, pamięci, ale i też konfliktu i oporu.
Wykład prof. Anety Kramiszewskiej
w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. św. Stanisława Kostki w Lublinie – 8 marca 2024
W dniu się 8 marca 2024 roku w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. św. Stanisława Kostki w Lublinie odbył się wykład prof. Anety Kramiszewskiej „Kunstkamera. O pewnym typie nowożytnych obrazów i kolekcjonerach osobliwości wszelakich". Była to opowieść o zaspokajaniu ciekawości świata, pragnieniu stworzenia jego miniaturowego obrazu i zamknięciu jego fragmentów w ścianach gabinetu sztuki i osobliwości. W wykładzie uczestniczyli uczniowie z czterech klas humanistycznych i jednej biologiczno-chemicznej. Wykład ten był już kolejnym przygotowanym przez pracowników Kolegium Historii Sztuki KUL i przeprowadzonym w XXI Liceum, z którym stale współpracuje Wydział Nauk Humanistycznych KUL.
Spotkania z muzyką, sztuką i kulturą francuską – 13 i 15 marca 2024
Dzięki współpracy Wykładowców i Studentów aż trzech kierunków Wydziału Nauk Humanistycznych KUL: historii sztuki, muzykologii i romanistyki trwają „Spotkania z muzyką, sztuką i kulturą francuską". W programie:
13 marca 2024 (środa) – wykład Prof. Stanisława Dąbka (g. 17.00) i koncert poważnej muzyki francuskiej (g. 18.00)
15 marca 2024 (piątek) – g. 10.00-14.00 Dzień Frankofonii KUL 2024 skierowany do uczniów i nauczycieli szkół lubelskich, z piosenką francuską, a także prezentacjami oraz quizami o sztuce i kulturze francuskiej.
W działania ze strony historii sztuki są zaangażowani wykładowcy z naszej Katedry: dr Elżbieta Błotnicka-Mazur, dr Anna Dzierżyc-Horniak, dr Anna Głowa i dr Agnieszka Kuczyńska.
Wykłady visiting professor Eero Tarastiego z Hesinek – 11-15 marca 2024
W dniach 11-15 marca 2024 studenci Instytutu Nauk o Sztuce uczestniczą w wykładach światowej sławy semiotyka i muzykologa, profesora wizytującego w naszej uczelni, Eero Tarastiego (Uniwersytet Helsiński, Academy of Cultural Heritages). Cykl zatytułowany „Semiotics and music. Theory and practice”, skierowany przede wszystkim do studentów I roku studiów magisterskich, ma charakter interdyscyplinarny i korzystają z niego nie tylko studenci muzykologii i historii sztuki KUL, ale także inni zainteresowani.
Teoretyczne analizy uzupełniają fragmenty muzyki odgrywane na żywo w trakcie wykładów przez Profesora Tarastiego, jak również jego Małżonkę, Eilę Tarasti, znakomitą pianistkę. Stałym wsparciem służy również asystent Profesora, mgr Mikko Metsälampi. Goście z Finlandii wzięli także udział w koncercie, który odbył się w ramach "Spotkań z muzyką, sztuką i kulturą francuską", organizowanych przez romanistykę, historię sztuki i muzykologię KUL.
Przyjazd Profesora zorganizowała prof. Małgorzata Gamrat (muzykologia KUL), a gościom towarzyszyła także dr Elżbieta Błotnicka-Mazur z naszej Katedry oraz ks. dr Michał Jędrzejski (muzykologia KUL).Projekt Service Learning dr Agnieszki Kuczyńskiej
Studenci I roku historii sztuki (licencjat) pod kierunkiem dr Agnieszki Kuczyńskiej przeprowadzili warsztaty dla dzieci szkół podstawowych pt. „Złudzenia znane z widzenia”. Była to realizacja projektu Service Learning, czyli metody dydaktycznej polegającej na łączeniu zdobywania wiedzy i doświadczenia z praktycznym zaangażowaniem w rozwiązywanie realnych potrzeb i problemów lokalnej społeczności. Trzy spotkania z dziećmi klas 1c i 1d ze Szkoły Podstawowej nr 28 w Lublinie oraz klasy 3b Szkoły Podstawowej nr 51 w Lublinie odbyły się w Biotece oraz DDK Czuby Południowe, dzięki życzliwości pań Emilii Czerwińskiej (Bioteka) i Anny Hawryluk (DDK Czuby Południowe).
Celem warsztatów było budowanie kompetencji związanych z funkcjonowaniem w środowisku w wysokim stopniu nasyconym obrazami – problematyzowanie procesu widzenia, uczenie dystansu wobec obrazów i korzystania z nich w sposób świadomy. W czasie zajęć dzieci poznały pojęcie złudzenia optycznego i dowiedziały się w jaki sposób wykorzystują je sztuki plastyczne, a następnie - poprzez samodzielne tworzenie prostych zabawek wykorzystujących to zjawisko - w praktyczny sposób zapoznały się z mechanizmami jego powstawania.Na półki księgarskie trafił właśnie tom studiów pt. „Dzieje Lubelszczyzny 1918–1939. Aspekty społeczne, gospodarcze, oświatowe i kulturalne” [red. nauk. Marcin Kruszyński, Tomasz Osiński, Robert Litwiński, Waldemar Kozyra, Dariusz Magier, Lublin–Warszawa 2023, 800 ss.], wydany przez Instytut Pamięci Narodowej. Stanowi on kontynuację rozważań nad historią polityczną Lubelszczyzny w latach 1918–1939, bogatą materiałowo propozycję badawczą pokazującą problematykę społeczną, gospodarczą, oświatową i kulturalną regionu.
A w nim znalazły się dwa rozdziały poświęcone życiu artystycznemu Lublina i Lubelszczyzny w okresie międzywojennym, których autorką jest dr Elżbieta Błotnicka-Mazur:
- „Sztuki plastyczne. Instytucje – twórcy – dzieła”, s. 622-634, oraz
- „Sztuki plastyczne. Wystawy i krytyka”, s. 635-644.
Autorka, której od lat jednym z obszarów zainteresowań badawczych jest architektura i sztuka Lubelszczyzny w XX wieku, w obu artykułach w układzie chronologicznym analizuje działalność artystyczną, pedagogiczną, wystawienniczą i krytyczną środowiska artystycznego Lublina i najważniejszych ośrodków w regionie. To syntetyczne zestawienie pokazuje, że pomimo tego, iż w przededniu odzyskania przez Polskę niepodległości Lublin był zaledwie średniej wielkości prowincjonalnym ośrodkiem, miasto miało wyjątkowe szczęście do ludzi, których intensywna aktywność na polu sztuki wpłynęła znacząco na jego rozwój kulturalny.
Spis treści publikacji dostępny tutaj: https://ipn.gov.pl/.../195546,Dzieje-Lubelszczyzny...
Wykład dr Anny Dzierżyc-Horniak dla Słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu III Wieku
- 24 stycznia 2024
24 stycznia 2024 r. w ramach stałej współpracy naszego kierunku z LUTW dr Anna Dzierżyc-Horniak wygłosiła wykład pt. „Rysujące maszyny i nowy Rembrandt. Wybrane przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w sztuce”. Pani Doktor starała się przybliżyć – w kontekście długiej historii związków między sztukami plastycznymi a najbardziej zaawansowaną technologią – co łączyć może tak pozornie odległe dziedziny, jak programowanie i uczenie maszynowe oraz wytwarzanie (generowanie) dzieła sztuki. Przedstawiony wykład przywołujący różne przykłady sztuki zafascynowanej maszynami kończył się pytaniami o naturę procesu twórczego i ludzkiej kreatywności.
Dr Anna Dzierżyc-Horniak, fot. Słuchacze LUTW
W najnowszym numerze łódzkiego rocznika „Art Inquiry” (vol. 25 (2023): How do artists think?, s. 115-125) ukazał się artykuł dr Agnieszki Kuczyńskiej pt.: "'Paranoja krytyczna' jako surrealistyczny wariant myślenia artystycznego". Tekst dotyczy pojęcia „paranoi krytycznej”, które w latach trzydziestych stało się ważnym impulsem dla eksperymentów surrealistycznych. Wprowadzone przez Salvadora Dali było narzędziem, które służyło do podważenia normatywnego rozumienia percepcji, nieadekwatnego wobec doświadczenia. W "Anthologie de l’humour noir" Breton definiował ją jako „détournement funkcji logicznej w jej zwykłych sposobach działania”.
Artykuł Pani Doktor można przeczytać w otwartym dostępie na stronie czasopisma: https://czasopisma.ltn.lodz.pl/Art-Inquiry/issue/view/422?fbclid=IwAR2cFzYoVToOH_uGVw2MmBN9YBq8XGk83bMrpe12F8Hw_uV0Sp1r_HGIAIEWykład dr Anny Głowy dla uczniów Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. C.K. Norwida w Lublinie - 15.12.2023
W ramach współpracy naszego kierunku z Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. C.K. Norwida w Lublinie 15. grudnia 2023 r. dr Anna Głowa spotkała się z uczniami klas o specjalizacji "Tkanina artystyczna", którym opowiedziała o znanych już w starożytności technikach tkackich i różnych kontekstach ich zastosowania. Dzięki uprzejmości Pań Marty Wasilczyk i Anny Łoś dr Głowa miała też okazję podziwiać powstające pod ich kierunkiem dzieła młodych adeptek sztuki tkackiej.
Wykład dr Anny Głowy dla Słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku - 13.12.2023
13 grudnia dr Anna Głowa wygłosiła wykład dla Słuchaczy Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Pani Doktor opowiedziała o tym jak ubierano się w starożytnej Grecji i jak artyści radzili sobie z oddawaniem różnego rodzaju ubiorów. Słuchacze mogli również prześledzić powroty greckich strojów w modzie późniejszych epok – od sukien „à la grecque” z przełomu XVIII/XIX wieku aż po kolekcję Diora z 2022 r.
Sukcesy naszych Pracowników!
W grudniu 2023 r. został rozstrzygnięty konkurs Rektora KUL na najlepiej punktowaną publikację w roku 2023 (monografie wydane w wydawnictwie z II poziomu wykazu wydawnictw MEiN lub artykuły opublikowane w czasopiśmie indeksowanym w bazie SCOPUS, w I lub II kwartylu tej bazy, w okresie od 1.12.2022 do 30.11.2023).
Z przyjemnością chwalimy się, iż tegoroczne dwie nagrody w dyscyplinie nauki o sztuce zostały przyznane dr Elżbiecie Błotnickiej-Mazur oraz dr Annie Głowie z naszej Katedry.
Dr Elżbieta Błotnicka-Mazur otrzymała nagrodę za autorski artykuł pt. "Edward Krasiński’s ‘Overhead Sculptures’. A Manifestation of Modernity", który ukazał się na łamach amerykańskiego czasopisma „Modernism/Modernity” (t. 29 (2022), nr 3 September, s. 653-671, DOI: 10.1353/mod.2022.0025), wydawanego przez prestiżowy Johns Hopkins University Press. Autorka analizuje w nim prace przestrzenne z lat 60. XX wieku z cyklu "Rzeźba napowietrzna" polskiego malarza i rzeźbiarza Edwarda Krasińskiego (1925-2004), jednego z najciekawszych protagonistów polskiej neoawangardy lat 70. Ideowy kontekst dla prowadzonych analiz stanowił dla Autorki krytyczno-poetycki esej Juliana Przybosia Rzeźba napowietrzna („Poezja” 1966, nr 1, s. 75-81).
Dr Anna Głowa została nagrodzona za artykuł „Historie w skrawkach tkanin. O proweniencji kilkunastu fragmentów późnoantycznych tkanin w muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego”, opublikowany na łamach czasopisma „Muzealnictwo” (t. 64 (2023), s. 59-66, DOI: 10.5604/01.3001.0053.5980, dostępny pod linkiem https://muzealnictworocznik.com/.../html/article/details...), wydawanego przez Narodowy Instytut Muzeów. Artykuł porusza kwestię znaczenia badań proweniencyjnych dla usytuowania obiektów o pierwotnie nieznanym pochodzeniu w szerszym kontekście historycznym, na przykładzie mało znanej grupy tkanin ze zbiorów Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wernisaż wystawy Andrzeja Nowackiego - 2023.12.02
2 grudnia 2023 r. w warszawskiej Galerii Beta 16 została otwarta wystawa „Na krawędzi symetrii. Reliefy Andrzeja Nowackiego”, prezentująca najnowsze prace polskiego artysty tworzącego w nurcie abstrakcji geometrycznej, który na stałe rezyduje w Berlinie.
Kuratorką wystawy i autorką tekstu w katalogu jest dr Darya Pyshynskaya – absolwentka historii sztuki KUL, która w KUL obroniła rozprawę doktorską poświęconą twórczości Nowackiego, napisaną pod kierunkiem emerytowanego profesora naszej Katedry, prof. dr hab. Lechosława Lameńskiego i dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur.
Twórczość Nowackiego, jak pisze dr Pyshynskaya, „wywodzi się z kluczowych poszukiwań XX-wiecznej awangardy, stawiających wciąż aktualne pytania o istotę malarstwa i formułę nowoczesnego obrazu. Artysta jest konsekwentnym kontynuatorem tradycji reliefu, rozumianego jako obraz poszerzający swe pole i sposób oddziaływania w przestrzeni”.
Wystawa jest czynna w Galerii Beta 16 (ul. Wilcza 18) do 16 lutego 2024.
W najnowszym roczniku „Studia i Materiały Lubelskie”, t. 25 (2023), wydawanym przez Muzeum Narodowe w Lublinie ukazał się artykuł dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur.
Autorka w tekście „Zabawy w przestrzeni. „Rzeźba napowietrzna” Edwarda Krasińskiego” (w dziale głównym: "Tematy i problemy", s. 59-68) proponuje odczytanie kompozycji przestrzennych artysty z lat 60. XX wieku w oparciu o komentarze prasowe Juliana Przybosia – autora określenia „rzeźba napowietrzna”. Najważniejszymi aspektami, które zostały wzięte pod uwagę, są: dynamika kompozycji, kształt, kolor, interakcja z otaczającą przestrzenią, a także powiązanie z Teorią Miejsca, która określa relacje między dziełem sztuki, zajmowaną przez nie przestrzenią a odbiorcą, i charakterystyczne dla tego okresu zainteresowanie artystów zdobyczami nauki i techniki.
Jest to nieco zmieniona wersja artykułu, który ukazał się na łamach amerykańskiego "Modernism/Modernity" w grudniu 2022 roku [Edward Krasiński’s ‘Overhead Sculptures’. A Manifestation of Modernity, „Modernism/Modernity”, vol. 29 (2022), nr. 3 September, pp. 653-671 [USA, Johns Hopkins University Press], DOI: 10.1353/mod.2022.0025].
Tekst w całości dostępny jest tutaj :
W dniach 25-28 września br. p. dr Elżbieta Błotnicka-Mazur z naszej Katedry uczestniczyła w trzeciej, ostatniej szkole programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Masters of Didactics. Advanced Module”, której realizatorem jest Uniwersytet w Groningen (Holandia). Szkolenie odbyło się w ścieżce Advanced Qualifications in Teaching.
Była to kontynuacja ministerialnego programu Masters of Didactics, w ramach którego Pani Doktor odbyła tygodniowe szkolenie na Uniwersytecie Gandawskim (Belgia) w 2019 roku.
Efekty kształcenia programu Advanced już są wdrażane na KUL podczas zajęć ze studentami historii sztuki.
W czwartek 30.03.2023 o godz. 17:00 w Galerii 1 odbył się wernisaż wystawy fotografii naszej absolwentki Yaryny Posuniak pt. „Na żółto i na niebiesko”. Jej motywem przewodnim jest żuraw - posiadający wiele symbolicznych znaczeń w kulturze ludowej Ukrainy. Pojawia się on na filmie Yaryny Posuniak „Milczenie Mojry” wyświetlanym w trakcie wystawy, a także jako origami stanowiące dekorację galerii.
Opiekę merytoryczną nad studentami historii sztuki - kuratorami ekspozycji - sprawowały dr Anna Dzierżyc-Horniak z naszej Katedry (kuratorka Galerii 1) oraz dr Małgorzata Żak-Kulesza z naszego Kolegium. Praca nad wystawą była elementem praktycznych zajęć dydaktycznych studentów I roku studiów magisterskich historii sztuki zgodnie ze znowelizowanym programem studiów. Dzięki współpracy z KUL CAN zespół kuratorski stworzył tyflografiki, dzięki którym wystawa stała się przyjazna osóbom niewidomym i słabowidzącym.
Wystawa czynna do 19 maja 2023 r.
Origami i pocztówki z wybranymi fotografiami Yaryny Posuniak, fot. Leta Khviatskovich
Wystawa „Domownicy” w Galerii 1 im. B. Słomki oraz akcja "surreaLEGO"
10 stycznia – 3 lutego 2023
10 stycznia 2023 o godz. 17.00 w studenckiej Galerii 1 im. B. Słomki odbędzie się wernisaż wystawy fotografii absolwenta historii sztuki KUL, p. Marka Czeżyka pt. „Domownicy”.
Domownicy to mieszkańcy domu w Kamionce, jednej z filii Fundacji Joanny Radziwiłł Opiekuńcze Skrzydła. Autor zdjęć, historyk sztuki i fotografik p. Marek Czeżyk jest także na co dzień wychowawcą towarzyszącym dzieciom i młodzieży w fundacyjnym domu. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane wielkoformatowe fotografie portretowe, zdjęcia reportażowe z Domu Kamionki oraz rekwizyty kostiumów wykonanych wspólnie przez dzieci i wychowawców.
Podczas wernisażu promowana będzie działalność Fundacji Joanny Radziwiłł Opiekuńcze Skrzydła zajmującej się dziećmi, zagrożonymi wykluczeniem z powodów społecznych i finansowych. Wszyscy zainteresowani wsparciem dzieci objętych opieką Fundacji będą mogli zakupić u jej przedstawicieli pocztówkę-“cegiełkę”.
Wystawie towarzyszy także akcja charytatywna "surreaLEGO", podczas której zbierane będą klocki LEGO dla dzieci. Każdy będzie mógł przynieść nowe lub używane klocki i zdeponować je w specjalnie oznaczonych pudełkach (lista punktów na stronie wydarzenia na fb).
Akcja "surreaLEGO" trwa do 28 lutego 2023 r.
Wystawa i projekt "surreaLEGO" są owocem pracy studentów historii sztuki KUL, działających w Galerii 1 im. B. Słomki w składzie: Aleksandra Granatowska, Monika Guzek, Dorota Rodzik, Izabela Sulczyńska, Wiktoria Serafin, Mateusz Wszelaki, pod opieką merytoryczną dr Anny Dzierżyc-Horniak z naszej Katedry i oczywiście ścisłej współpracy tego grona z p. Markiem Czeżykiem, bez którego wystawa i akcja nie mogłyby się odbyć.
Wystawa będzie czynna od 10 stycznia do 3 lutego 2023.
Więcej o autorze zdjęć, wystawie, Fundacji i projekcie studentów na stronach wydarzeń:
https://www.facebook.com/events/881869209724774/?ref=newsfeed
https://www.facebook.com/events/902760227405824
oraz na stronie Galerii 1 im. B. Słomki
https://www.facebook.com/Galeria1imBSlomki.
Serdecznie zapraszamy w imieniu organizatorów!
Wystawa "Sztuka Lublina. Poznaj. Dotknij. Doświadcz" 13 września 2022 - 18 października 2022
W Galerii 1 im. Bogusława Słomki, której kuratorem jest dr Anna Dzierżyc-Horniak z naszej Katedry, trwa wystawa przygotowana przez studentów i absolwentów Kolegium Historii Sztuki przy współpracy KUL CAN.
Wystawa jest częścią projektu "Sztuka Lublina. Poznaj. Dotknij. Doświadcz", finansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, w ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.
Na ekspozycji udostępniono tyflografiki dzieł sztuki znajdujących się w Lublinie. Zwiedzający mogą dotknąć wszystkich eksponatów i wysłuchać ich audiodeskrypcji.
Kuratorkami wystawy są Klaudia Brzuch i Wiktoria Serafin.
Zapraszamy!
Pani Profesor Bożena Kuklińska z początkiem roku akademickiego 2022/2023 odeszła na emeryturę. Przez czterdzieści jeden lat współtworzyła historię sztuki KUL jako pracownik, a następnie Kierownik Katedry Historii Sztuki Kościelnej. Była wychowawcą i opiekunem wielu pokoleń studentów, wypromowała kilkudziesięciu magistrów i sześciu doktorów. Przez kilkanaście lat opiekowała się studenckimi praktykami.
Zainteresowania badawcze Pani Profesor koncentrowały się wokół sztuki rodzinnego Gdańska i Pomorza Gdańskiego, sztuki sakralnej, ikonografii chrześcijańskiej, pozostała im wierna do dzisiaj.
Pracownicy, studenci i absolwenci dawnego Instytutu Historii Sztuki (obecnego Kolegium Historii Sztuki) wyrażają wdzięczność za trud i zaangażowanie Pani Profesor. Dziękujemy za uśmiech, wsparcie, dobroć i okazywane nam zrozumienie. Życzymy wszystkiego dobrego i liczymy na dalszą współpracę!
W dniach 26-30 września p. dr Elżbieta Błotnicka-Mazur z naszej Katedry uczestniczyła w drugiej już edycji programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Masters of Didactics. Advanced Module”, której realizatorem jest Uniwersytet w Groningen (Holandia).
Szkolenia odbywają się w ścieżkach:
- Educational leadership,
- Train the Trainer,
- Advanced Qualifications in Teaching.
Jest to kontynuacja ministerialnego programu Masters of Didactics, w ramach którego Pani Doktor odbyła tygodniowe szkolenie na Uniwersytecie Gandawskim (Belgia) w 2019 roku.
A już od nowego roku akademickiego efekty kształcenia programu Advanced będą wdrażane na KUL.
Udział Pracowników Katedry w 15 Światowym Kongresie Semiotycznym „Semiotics in the Lifeworld”
Uniwersytet Macedoński, Saloniki, 30 sierpnia – 3 września 2022
Silna reprezentacja Pracowników naukowych, Doktorantów i Studentów z Instytutu Nauk o Sztuce wzięła czynny udział w 15 Światowym Kongresie Semiotycznym Semiotics in the Lifeworld”, Saloniki, 30 sierpnia – 3 września 2022, Uniwersytet Macedoński pod auspicjami International Association for Semiotic Studies, zorganizowanym przez: Hellenic Semiotic Society, University of Macedonia, Culture Borders Gender Lab.
Jeden z 60 paneli tematycznych pt. „Translating sentiments: music, literature, and visual arts en face the signs in human culture from Antiquity to the 21st century” zorganizowała dr hab. Małgorzata Gamrat z Katedry Badań nad Monodią i Polifonią Religijną (Kolegium Muzykologii), a referaty w nim przedstawili m.in. Pracownicy naszej Katedry:
Dr Elżbieta Błotnicka-Mazur, „Between an emotion and a rational sign. Selected ideas of geometric art”
Dr Agnieszka Kuczyńska, „Ruins, signs, and colours: the intensity of life and memory in the art of Zbigniew Makowski”.
Gratulujemy!
W wielką przyjemnością informujemy, że nasza tegoroczna absolwentka, Pani mgr Martyna Kopczak - także magister sinologii KUL - otrzymała nagrodę im. dr Marianny Sadlak przyznawaną w naszym Uniwersytecie autorom najlepszym prac magisterskich, za obronione w czerwcu magisterium pt. „Wizerunek kobiety w chińskim plakacie propagandowym ery maoizmu 1949-1976 – wybrane aspekty”, przygotowane pod kierunkiem dr Elżbiety Błotnickiej-Mazur z naszej Katedry.
Promotorka rozprawy podkreśliła w swojej rekomendacji „nowatorstwo podjętej przez Panią Magister problematyki, szczególnie na gruncie polskiego piśmiennictwa. Temat chińskich plakatów nie występuje w polskiej literaturze przedmiotu, także przez zagranicznych badaczy nie jest poruszany zbyt często, a zwłaszcza podjęty przez Autorkę wątek wizerunku kobiety i pełnionych przez nią ról społecznych w plakacie propagandowym.”
Pani Magister – nasze gratulacje i życzymy dalszych sukcesów!
Gratulujemy także Pani Promotor!
Dzięki uprzejmości Laureatki przypominamy dzień jej obrony magisterskiej (24.06.2021)
Pani mgr Martyna Kopczak
Od lewej: prof. Lechosław Lameński (recenzent), mgr Martyna Kopczak,
dr Elżbieta Błotnicka-Mazur (promotor), dr hab. Aneta Kramiszewska (przewodnicząca komisji)
Profesor Lechosław Lameński laureatem nagrody Miasta Lublin
w dziedzinie kultury za Całokształt Działalności - 2.09.2021
Fot. Andrzej Rożek
Z ogromną radością informujemy, że Pan Profesor Lameński został laureatem nagrody Miasta Lublin w dziedzinie kultury za Całokształt Działalności.
Nasz wieloletni Profesor, nie tylko wykładowca akademicki, krytyk i znawca polskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej, ale także redaktor działu plastyki i historii sztuki kwartalnika „Akcent”, został doceniony za wybitne dokonania w dziedzinie kultury, wieloletnią pracę twórczą, naukowo-badawczą, dydaktyczną i publicystyczną, konsekwentne i niestrudzone działania na rzecz popularyzacji dokonań lubelskiego środowiska artystycznego oraz bogaty i różnorodny dorobek naukowy i literacki, w tym stworzenie setek artykułów, recenzji, a także publikacji o kluczowym znaczeniu dla kultury i sztuki, takich jak: „Moi artyści, moje galerie. Teksty o sztuce XIX i XX wieku”, „Stach z Warty. Szukalski i Szczep Rogate Serce”, „Zatrzymani w kadrze. Eseje o współczesnych artystach lubelskich” i albumu „Szukalski”.
Nagrody w czterech kategoriach oraz Nagrodę Specjalną otrzymały osoby i instytucje, które stale przyczyniają się do tworzenia bogatej i różnorodnej oferty kulturalnej naszego miasta i sprawiają, że Lublin jest dziś miejscem wyjątkowym na kulturalnej mapie Europy i świata.
Nagrody zostaną wręczone laureatom 9 września podczas Sesji Rady Miasta Lublin.
Zachęcamy do obejrzenia filmu rekomendującego osobę prof. Lechosława Lameńskiego do nagrody: https://www.youtube.com/watch?v=F3c2lefE3-Y, a także filmu z ogłoszenia wszystkich laureatów https://www.youtube.com/watch?v=829E9wjBslo. Więcej na stronie Miasta Lublin: https://lublin.eu/kultura/informacje/wiadomosci/laureaci-nagrod-miasta-lublin-w-dziedzinie-kultury,3115,41,1.html.
Zmarł Profesor Wiesław Juszczak (1932-2021)
18 lutego 2021 r. zmarł Profesor Wiesław Juszczak, jeden z najwybitniejszych polskich historyków sztuki. Związany był z Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Był także wykładowcą Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Z książek, które napisał uczyły się i nadal uczą pokolenia polskich humanistów.
Autor wybitnych prac dotyczących malarstwa polskiego modernizmu, europejskiej sztuki XVIII i XIX wieku (od Blake'a do postimpresjonistów), teorii i filozofii sztuki, historii filmu, zajmował się również tłumaczeniem angielskojęzycznych tekstów naukowych (H. Honour, L. Nochlin) i literatury pięknej (W. Blake, T.S. Eliot, V. Woolf). Ponad "okresy prozy" przedkładał "epoki sztuki". Upominał się o prawa poezji. Był tyleż historykiem sztuki, co historykiem duchowości, która w sztuce się zawiera. "Niepodobny do nikogo i niezgodny z codziennością. Wytworny i oryginalny we wszystkim co robił, co myślał i jak myślał. Mądry i dobry" – można przeczytać na Fb Instytutu Sztuki PAN, gdzie pracował przez sześćdziesiąt lat.
Projekt "Zwycięzcy 1920 roku – plener plastyczny"
W środę 23 września 2020 r. na dziedzińcu głównego gmachu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zrealizowana została inicjatywa grantowa w ramach projektu Fundacji Działań Edukacyjnych KReAdukacja „Wiktoria 1920 - konkurs inicjatyw mieszkańców Lublina”, pt. „Zwycięzcy 1920 roku - plener plastyczny”, z udziałem rekonstruktorów ze Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej „Wrzesień 39” oraz Grupy Rekonstrukcji Historycznej K.u.K. Sturmtruppen, prezentujących sylwetki żołnierzy walczących w Bitwie Warszawskiej stron. Kierownik projektu: dr Elżbieta Błotnicka-Mazur.
Uczestnicy pleneru – uczniowie z klasy II B z Zespołu Szkół Plastycznych im. Cypriana Kamila Norwida w Lublinie, wysłuchali prelekcji historycznej, omawiającej okoliczności i rangę Bitwy Warszawskiej, przygotowanej przez dra Andrzeja Gładysza z naszego Instytutu, a następnie pod opieką merytoryczną nauczycieli przedmiotów artystycznych z ZSP, p. Anny Chmielnik i p. Andrzeja Mazusia – wykonali prace rysunkowe w wybranej w technice, przedstawiające studia postaci rekonstruktorów.
Nagrodzono trzy wyróżnione przez jury prace:
I miejsce – Malwina Głowacka
II miejsce – Małgorzata Jaskólska
III miejsce – Amelia Kotynia
Dyrekcji, Nauczycielom i Uczniom z ZSP dziękujemy za udział w projekcie, a wszystkim wyróżnionym uczennicom gratulujemy!
Ostatnia aktualizacja: 29.10.2024, godz. 22:22 - Elżbieta Błotnicka-Mazur