IV Ogólnopolski Naukowy Zjazd Studentów Muzygkologii

 

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

zaprasza na

 

IV Ogólnopolski Naukowy Zjazd Studentów Muzykologii

(6-9 maja 2012)

 

Gościem Zjazdu będzie prof. Christoph Wolff (Harvard University/ Bach-Archiv Leipzig)

 

 

Szczegóły wkrótce...

2011-12-11

II Ogólnopolskie Warsztaty interpretacji muzyki organowej, fortepianowej i klawesynowej Mariana Sawy - Częstochowa, 2-7 lipca 2012

 

II Ogólnopolskie Warsztaty interpretacji muzyki organowej, fortepianowej i klawesynowej Mariana Sawy (1937-2005)
 Częstochowa, 2-7 lipca 2012
Zespół Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego 42-200 Częstochowa, ul. Jasnogórska 17
 

Wykładowcy:

 

 

MARIETTA KRUZEL-SOSNOWSKA (organy)

Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego

w Warszawie

 

ALEKSANDRA GAJECKA-ANTOSIEWICZ (klawesyn)

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina
w Bytomiu
 

MARCIN TADEUSZ ŁUKASZEWSKI (fortepian)
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Termin i miejsce kursu
Warsztaty odbędą się w dniach 2-7 lipca 2012 w Zespole Szkół Muzycznych

im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie. Przyjazd 1 lipca 2012 (niedziela)

po południu, wyjazd 8 lipca 2012 (niedziela) po śniadaniu.

Zakwaterowanie i wyżywienie w Internacie ZSM (ul. Sułkowskiego, róg Jasnogórskiej). Wykłady, warsztaty i koncerty odbędą się w salach i aulach ZSM.


Szczegółowych informacji udziela CentrumEdukacji Artystycznej (wizytator Zofia Wawrzyńska) oraz ZSM im. M. J. Żebrowskiego (dyrektor Ewa Warzecha), a także Towarzystwo im. Mariana Sawy (prezes Marietta Kruzel-Sosnowska). 


Zgłoszenia:
Termin zgłoszeń upływa 4 czerwca 2012. CEA może także przyjąć je

w późniejszym terminie (również do ostatniej chwili, o ile będą jeszcze wolne miejsca). Zgłoszenia przyjmuje CEA, można je także składać w ZSM

w Częstochowie.

Kurs obejmuje:
Lekcje otwarte, wykłady i koncerty poświęcone muzyce fortepianowej, klawesynowej i organowej Mariana Sawy (1937-2005)

Cele i adresaci kursu:
Są to już drugie warsztaty poświęcone w całości interpretacji muzyki na instrumenty klawiszowe Mariana Sawy. Pierwsze odbyły się w 2010 r., również w Częstochowie. Kurs odbywa się co dwa lata, podobnie jak (przemiennie) Konkurs wykonawstwa muzyki organowej M. Sawy. Marian Sawa (1937-2005) był wybitnym kompozytorem, organistą, improwizatorem i pedagogiem. Pozostawił ogromny dorobek kompozytorski, w którym przewagę stanowią dzieła organowe, chóralne i wokalno-instrumentalne o tematyce religijnej. Podstawowym celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z twórczością Mariana Sawy. Jego muzyka, mimo że wykonywana w kraju i za granicą, nadal nie jest powszechnie znana, a z pewnością zasługuje na szersze upowszechnienie. Dlatego Centrum Edukacji Artystycznej, wraz z Towarzystwem im. Mariana Sawy i Zespołem Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie, postanowiło zorganizować już drugie warsztaty, adresowane w pierwszym rzędzie do uczniów i pedagogów szkół muzycznych II stopnia, a także do wszystkich zainteresowanych twórczością Mariana Sawy: studentów akademii muzycznych i kierunków muzykologicznych oraz słuchaczy instytutów organistowskich.
Warsztaty obejmują przede wszystkim otwarte lekcje muzyki organowej, fortepianowej i klawesynowej. Z myślą o możliwości poznania przez uczniów zarówno muzyki fortepianowej, jak i organowej proponujemy możliwość udziału pianistom w warsztatach organowych i klawesynowych, organistom w warsztatach fortepianowych i klawesynowych, a klawesynistom – w warsztatach fortepianowych i organowych.

Program warsztatów:

ORGANY 
Etiudy organowe (pedałowe, wyd. Warsaw Music Edition), Etiudy organowe (na manuał i pedał, wyd. Warsaw Music Edition), Mini-fugi (wyd. Warsaw Music Edition), Tria-kanony (wyd. Warsaw Music Edition), Preludia na temat polskich pieśni kościelnych (wyd. Wydawnictwo Indyk – Kraków), Partity wielkopostne i wielkanocne (wyd. Fundacja Pro Organo – Łomianki), 10 małych preludiów, Taneczne obrazki, Fuga-Bolero, Fresk gregoriański, Toccata z fugą, Hymnus in honorem Sancti Petri et Pauli (wyd. Polski Instytut Muzyczny – Łódź), Fantazja ludowa, Fantazja jasnogórska lub inne utwory zawarte w dwóch tomach dzieł organowych wydanych przez Towarzystwo im. Mariana Sawy, Wydawnictwo Polihymnia (Lublin), Warsaw Music Edition, Polski Instytut Muzyczny w Łodzi, Fundację Pro Organo, a także inne, nie wymienione w powyższym zestawieniu, także w postaci kserokopii rękopisów (do wyboru przez kandydatów). 

FORTEPIAN
(wszystkie utwory wydane przez TiMS, Warszawa 2007): Preludium i fuga, Cztery etiudy, Wariacje, Miniatury, Toccata, Prelud stylizowany, Scherzino, Cztery mazurki (I-III wyd. TiMS, IV wyd. BN Antologia mazurków polskich), Sonata Ha-Fis, Sonatina, Trzy elegie na organy lub fortepian, Rapsod, Trzy obertaski, Kolędowe granie (wyd. Warsaw Music Edition 2004), Cztery kolędy na fortepian na 4 ręce (nie wyd.), Fuga-Bolero na 2 fortepiany (nie wyd.), Pian-Org na organy i fortepian (nie wyd.).

KLAWESYN
(wszystkie utwory wydane przez TiMS, Warszawa 2007): Topofonium, Sonatina, Msza Orbis Factor, Burleska, Raf, Toka Tiki Tak, Sonata Hafis.
 


Kontakt:

Centrum Edukacji Artystycznej
ul. Brzozowa 35, 00-258 Warszawa
Organizator warsztatów: Wizytator CEA mgr Zofia Wawrzyńska
tel. (22) 42 10 609, e-mail: zofia.wawrzynska@wp.pl 

Zespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego
ul. Jasnogórska 17, 42-200 Częstochowa
tel. (34) 324 56 49, 324 37 08, fax. (34) 365 66 25
e-mail: zsmcz@poczta.onet.pl 

Towarzystwo im. Mariana Sawy
www.mariansawa.org.pl 
ul. Skowronkowa 17, 05-101 Skierdy
tel. (22) 794 14 70
Prezes Marietta Kruzel-Sosnowska
tel. kom. 606 143 679, e-mail: marietta.kruzel@gmail.com  
Wiceprezes dr Marcin Łukaszewski
tel. kom. 501 367 468, e-mail: marcin_lukaszewski@o2.pl  

2011-12-11

Ruszył portal edukacyjny Muzykotekaszkolna.pl

 

W czwartek, 8 grudnia 2011 roku uruchomiony został portal muzykotekaszkolna, przygotowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Z założenia ma być to innowacyjna platforma edukacyjna do nauki muzyki, opracowana przez zespół ekspertów: pedagogów i muzykologów. To jednocześnie pierwsze w Europie tak wszechstronne narzędzie, które pomoże odkryć świat dźwięków w niestandardowy sposób – za pomocą zabawy i samodzielnych eksperymentów.

 

 

Zapraszamy na stronę: www.muzykotekaszkolna.pl

2011-12-11

+ Zmarł Ksiądz Profesor Karol Mrowiec +

 

9 grudnia 2011 r. zmarł Ksiądz Profesor Karol Mrowiec. Msza pogrzebowa zostanie odprawiona 14 grudnia o godz. 11.00 w Kościele pw. Św. Krzyża w Warszawie.

Requiescat in pace

[*] [*] [*]

Ks. Karol Mrowiec - ur. 24 października 1919 roku w Rudzie Śląskiej. W latach 1930-34 uczęszczał do gimnazjum Księży Misjonarzy w Krakowie, a w latach 1934-38 do Seminarium Internum Misjonarzy w Wilnie, gdzie w maju 1938 roku zdał maturę. Jednocześnie uczył się gry na fortepianie u ks. Leona Świerczka w Krakowie oraz zasad muzyki i harmonii u ks. Wendelina Świerczka w Wilnie. W 1934 roku został przyjęty do Zgromadzenia Księży Misjonarzy. W latach 1938-43 odbył studia teologiczne i filozoficzne w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie. W 1943 roku przyjął święcenia kapłańskie, a w 1945 roku uzyskał stopień magistra teologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie na podstawie pracy Nauka Laktancjusza o Trójcy Świętej. Na przełomie 1943/44 rozpoczął prywatne studia muzykologiczne pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego.

W latach 1947-48 odbył naukę w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Krakowie, uzyskując w 1950 roku świadectwo jej ukończenia. W latach 1948-56 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie: grę na organach pod kierunkiem Józefa Chwedczuka (1948-52), teorię muzyki pod kierunkiem Stefanii Łobaczewskiej (1949-54) oraz kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza (1952-56). W 1959 roku obronił pracę doktorską Polska pieśń kościelna w opracowaniu kompozytorów polskich XIX wieku, w 1968 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego na podstawie pracy Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII wieku, w 1979 roku tytuł naukowy profesora nadzwyczajnego, a w 1987 roku – tytuł profesora zwyczajnego. W 1986 roku został mu nadany tytuł doktora honoris causa Papieskiego Instytutu Muzyki Kościelnej.

W latach 1956-1992 pracował w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od 1956 roku jako adiunkt ks. prof. Hieronima Feichta współorganizował nowopowstałą Katedrę Muzykologii Kościelnej, która w 1958 roku została przekształcona w Instytut Muzykologii Kościelnej. W latach 1968-82 pełnił funkcję kierownika Instytutu Muzykologii Kościelnej, w latach 1982-92 pracował jako profesor w tymże Instytucie (od 1990 roku Instytucie Muzykologii) Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Jako kierownik IM KUL doprowadził do znacznego rozszerzenia programu studiów w Instytucie i zainicjował badania terenowe nad muzycznym folklorem religijnym w Polsce.

Karol Mrowiec zasiadał w Zarządzie Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Radzie Naukowej Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (w latach 1979-81 oraz 1996-2001), Zarządzie Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie (1975-77), Zarządzie Consociatio Internationalis Musiae Sacrae, Radzie Naukowej periodyku Nasza Przeszłość (od 1984), Konsultacji Naukowej kwartalnika Liturgia Serca (od 1995), Komisji Muzyki Kościelnej Archidiecezji Krakowskiej (1965-75) oraz Podkomisji Muzyki Sakralnej przy Komisji Liturgicznej Episkopatu Polski (1967-94). Jest członkiem ZKP od 1964 roku, Towarzystwa Naukowego KUL od 1969 roku, Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie od 1970, Consociatio Internationalis Musiae Sacrae oraz Członkiem Korespondentem Papieskiej Międzynarodowej Akademii Maryjnej w Rzymie (od 1993), należał do International Musicological Society.

Za swe osiągnięcia muzykologiczne oraz kompozytorskie został wyróżniony wieloma nagrodami i wyróżnieniami: I Nagrodą w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Poznaniu za utwór Wóz (1961), odznaką Zasłużony Działacz Kultury (1972), Złotym Krzyżem Zasługi za działalność dydaktyczną (1974), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1993), Nagrodą im. Brata Alberta Chmielowskiego (1999), a także doroczną Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich „za fundamentalne badania polskiej muzyki religijnej” (2007).

2011-12-10

Msza Św. z okazji 93 rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

 

‎Koło Naukowe Studentów Muzykologii 

 

zaprasza na

 

Mszę Św. z okazji 93 rocznicy powstania

Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

w Kościele Akademickim KUL

 

08 grudnia 2011 r. g.12:15

 

 

 

Oprawa muzyczna:

 

Chór Instytutu Muzykologii KUL pod dyrekcją

Magdaleny Pasierbowicz

 i

Anny Pliś 

z klasy dyrygentury p. dr hab Grzegorza Pecki, 

 

 

Kamil Turczyn - organy.

 

 

 

Wykonają:

 

W.A. Mozart-Msza Brevis d-moll KV65

A. Vivaldi- Magnificat g-moll.

 

 

 

Zapraszamy !!! 

2011-12-07

Zdjęcia z Uroczystości Św. Cecylii

 

W Galerii pojawiły się zdjęcia z obchodów Uroczystości św. Cecylii :) 

Zapraszamy do oglądania!

2011-12-06

Uroczystości św. Cecylii

Instytut Muzykologii KUL
Koło Naukowe Studentów Muzykologii KUL

Zaprasza na:

UROCZYSTOŚCI ŚW. CECYLII


22-23 listopad 2011 r.





22 listopad 2011 r.
17:00 Koncert w wykonaniu studentów Instytutu Muzykologii KUL (Aula Stefana Kardynała Stefana Wyszyńskiego)





23 listopad 2011 r.
9:30 Msza Święta pod przewodnictwem o. Dawida Kusza OP (Kościół Akademicki KUL)

Sympozjum "Współczesna muzyka liturgiczna i sakralna" (C-1031)

11:30-13:10 Sesja I
dr Piotr Karwowski (Biała Podlaska): "Praktyczna zastosowanie w liturgii kompozycji Stefana Stuligrosza"

o.Dawid Kusz OP (Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO.Dominikanów-Kraków): "Muzyka Liturgiczna słyszalna po drugiej stronie ołtarza. Rozważania kapłana i kompozytora."

ks. mgr Vincent Adi Gunawan Meka SVD (KUL): "Muzyka liturgiczna w Indonezji"

15:00-17:00 Sesja II

mgr Kinga Krzymowska (KUL): "Tematyka maryjna w twórczości współczesnych kompozytorów polskich"

mgr Bogdan Tabisz (KUL): "Restytucja organów chórowych Caspariniego Kościoła Garnizonowego PW. św.Elżbiety we Wrocławiu"

mgr Łukasz Kaczmarek (KUL): "Życie i twórczość Apolinarego Szeluto"

mgr Marta Rzepczyńska-Okonsky (Sacramento(CA)/AM Poznań): "Twórczość sakralna na chór a capella Andrzeja Koszewskiego: między tradycją a nowoczesnością"

17:30 Projekcja Spektaklu Paula Barza pt. "KOLACJA NA CZTERY RĘCE"




SPONSORZY:

Laboratoire de la Musique www.laboratoire.pl

Fundacja Rozwoju KUL fundacja-rozwoju-kul,13203.html




KONCERT W WYKONANIU STUDENTÓW MUZYKOLOGII KUL
22 LISTOPADA 2011 R. GODZ. 17:00
AULA STEFANA KARDYNAŁA WYSZYŃSKIEGO

 


PROGRAM:

 


01. J.S. Bach – Małe Preludium C-dur
ks. Andrzej Zarzycki – fortepian
student I roku studiów I stopnia w klasie fortepianu dr hab. Agnieszki Schulz-Brzyskiej

 


02. N. Bruhns - Preludium i Fuga e-moll
Justyna Pastor – organy
studentka I roku studiów II stopnia w klasa organów specjalnych dr szt. Jarosława Wróblewskiego

 


03. S. Rachmaninow – Moment muzyczny h-moll op.16 nr 3
Rafał Konieczny – fortepian
student III roku studiów I stopnia w klasie fortepianu dr hab. szt. Jolanty Skorek - Münch

 


04. M. Karłowicz – Mów do mnie jeszcze
S. Moniuszko - Złota rybka
Anna Zagdańska – alt
studentka II roku studiów II stopnia
Anna Kabulska – fortepian
absolwentka Muzykologii KUL

 


05. I. Gotkovsky – Brillance na saksofon altowy i fortepian (1974)
I Declame
II Desinvolte
III Dolcissimo
IV Final
Grzegorz Bil – saksofon
uczeń VI kl. OSM I i II st. im. K. Lipińskiego w Lublinie w klasie saksofonu mgr Andrzeja Kapłona
Kamil Turczyn – fortepian
student II roku studiów II stopnia w klasie fortepianu dr hab. Agnieszki Schulz-Brzyskiej oraz
I roku studiów II stopnia AM w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Andrzeja Tatarskiego

 


06. Wybrane Arii z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku
Dymitr Harelau – organy
student III roku studiów I stopnia w klasie organów dr szt. Jarosława Wróblewskiego

 


07. F. Chopin – Nokturn c-moll op.72 nr 3
Ewa Borowska – fortepian
studentka III roku studiów I stopnia w klasie fortepianu mgr szt. Doroty Korbut

 


08. Dwie pieśni:
Spełnienie – Apocalipsis
Zdumienie
słowa: Jan Paweł II, muzyka: siostry Olszówki
Urszula Olszówka – vocal
Ewelina Olszówka – vocal / fortepian
studentki II roku studiów I stopnia w klasie fortepianu dr hab. Jolanty Skorek- Münch oraz
I i II roku studiów II stopnia Informatyki KUL

 


09. F. Liszt – Etiuda koncertowa Des-dur Poszumy Leśne
Aleksandra Piech – fortepian
studentka III roku studiów I stopnia w klasie mgr szt. Doroty Korbut

 


10. K. Herdzin – Bajkowe Opowieści na saksofon altowy i fortepian (1995)
cz. I, IV, VI, VIII
Grzegorz Bil – saksofon
uczeń VI kl. OSM I i II st. im. K. Lipińskiego w Lublinie w klasie saksofonu mgr Andrzeja Kapłona
Kamil Turczyn – fortepian
student II roku studiów II stopnia w klasie fortepianu dr hab. Agnieszki Schulz-Brzyskiej oraz
I roku studiów II stopnia AM w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Andrzeja Tatarskiego

 


11. S. Rachmaninow - Preludium cis-moll op.3 nr 2

Dymitr Harelau – fortepian

student III roku I stopnia w klasie fortepianu dr hab. szt. Jolanty Skorek-Münch

 


12. J. Alain - Wariacje na temat Jannequina
Michał Jung – organy
student II roku studiów II stopnia w klasie organów specjalnych dr szt. Jarosława Wróblewskiego oraz
I roku studiów II stopnia UMFC w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina




2011-11-16

IV Międzynarodowe Spotkania Organowe

Kuria Diecezjalna w Siedlcach
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Katedra Organów i Klawesynu
Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie
oraz
Stowarzyszenie PRO MUSICA ORGANA
i
Joachim-Wagner Gesellschaft


zapraszają na

 

IV Międzynarodowe Spotkania Organowe
Mazowsze 2011



 Koncerty        Warsztaty      Wycieczki      Konferencja

 Siedlce i okolice: 21 października – 4 grudnia 2011 r.



Więcej informacji na: http://spmo.pl/

2011-11-01

V Międzynarodowe Sympozjum i Warsztaty dla Organistów

 

  

Zapraszamy do udziału w V Międzynarodowym Sympozjum i Warsztatach dla Organistów, które odbędą się we Wrocławiu w dniach 18-19 listopada 2011 roku.

 

 

Nadchodzące spotkanie będzie poświęcone obecności chorału luterańskiego w liturgii rzymskokatolickiej. Gościem specjalnym będzie Thomas Lennartz, organista katedry w Dreźnie.


 

 


Sympozjum i warsztaty są skierowane do wszystkich osób zainteresowanych problematyką naukową i praktyczną z dziedziny muzyki kościelnej, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów diecezjalnych szkół organistowskich, uczniów klas organów muzycznych szkół II st. oraz studentów akademii muzycznych.



Koszt uczestnictwa wynosi 100 zł. Organizatorzy oferują rezerwację noclegów.
Wizyta Thomasa Lennartza realizowana jest w ramach projektu "Mistrzowie na Akademii". Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 
 


Szczegóły:
2011-10-27

Koncert Diany Rowan

Katedra Filologii Celtyckiej KUL
oraz
Ambasada Irlandii


serdecznie zapraszają na koncert muzyki irlandzkiej

 

Diana Rowan
Music for the harp

 

 

 

24.10.2011 godz. 17:00
sala c-1031

 

 

 

Wstęp wolny

2011-10-23