Additamenta Musicologica Lublinensia
Rocznik Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Instytut Muzykologii KUL w latach 2005 - 2010 wydawał periodyk naukowy Additamenta Musicologica Lublinensia. Pierwszym redaktorem rocznika był prof. Stanisław Dąbek, a kolejnym ks. dr hab. Robert Bernagiewicz. Ideą naczelną zespołu redakcyjnego było stworzenie płaszczyzny wymiany myśli naukowej dla muzykologów ze środowiska lubelskiego. Do współpracy zapraszani byli także naukowcy z innych ośrodków polskich i zagranicznych. W 2010 roku Additamenta zostały wydane w wersji dwujęzycznej, by umożliwić wymianę poglądów naukowych na forum międzynarodowym.
Pierwszy zeszyt (2005) zawiera materiały z sympozjum Ecclesia psalmis cantans zorganizowanego przez Instytut Muzykologii w maju 2005. Kolejny (2006), wydany w 50 rocznicę powstania Instytutu Muzykologii, prezentuje działające w nim katedry i pracowników naukowych; zawiera także rejestr prac naukowych (magisteria, doktoraty i habilitacje) powstałych od momentu założenia instytutu. Zeszyty od 2007 roku wypełniają artykuły naukowe. Poszczególne zeszyty można zamawiać na stronie internetowej Wydawnictwa Polihymnia lub w Redakcji.
Additamenta Musicologica Lublinensia 2005
Referaty sympozjum Ecclesia psalmis cantans
- Miłosz Aleksandrowicz. Uwagi o śpiewie psalmów zawarte w Dissertation sur le chant gregorien (1683) Guillaume-Gabriela Niversa
- Robert Bernagiewicz. Śpiew psalmów w liturgii do IV wieku
- Jerzy Bisztyga. Psałterz Andrzeja Piotrkowczyka z 1599 roku jako księga liturgiczno-muzyczna
- Stanisław Czajkowski. Tekst i muzyka w wielogłosowych psalmach kompozytorów wawelskich doby baroku
- Stanisław Dąbek. Offertorium Deus meus, ne in furore tuo (ps 38) z Mszy Des-dur Stanisława Moniuszki w kontekście pobożności okresu romantyzmu
- Anna Maria Kowalska. Inspiracje psalmowe w twórczości Andrzeja Nikodemowicza na przykładzie kantaty Słysz, Boże, wołanie moje
- Marek Murawa. Psalmy Liszta w kontekście jego poglądów na muzykę religijną
- Krzysztof Niegowski. Orlando di Lasso jako orator na przykładzie motetu Domine exaudi orationem meam (Ps 142/143) z cyklu Psalmi poenitentiales
- Piotr Paćkowski. Psalmy w procesjach niedzielnych i świątecznych na podstawie Processionale Andrzeja Piotrkowczyka z 1621 r.
- Mariusz Pucia. Ludowa recepcja psalmów nieszpornych na Śląsku
- Wiesława Tomaszewska. Artystyczne i estetyczne walory psalmodii Franciszka Karpińskiego
- Ireneusz Wyrwa. Polskie tabulatury organowe z XVI i XVII wieku jako źródło informacji o roli organów w Officium Divinum
Additamenta Musicologica Lublinensia 2006
Additamenta Musicologica Lublinensia 2007
Artykuły
- Barbara Gogol-Drożniakiewicz. Księdza Profesora Hieronima Feichta bydgoski portret
- Ks. Piotr Wiśniewski. Terminacje psalmowe w rękopiśmiennym Antyfonarzu płockim
- Ks. Dariusz Smolarek SAC. Missa Solennis In Honorem Sancti Cajetani Ferdynanda Szymona Lechleitnera
- Ks. Jarosław Kisieliński. Życie i działalność organmistrzowska Christiana Vatera (1679-1756)
- Miłosz Aleksandrowicz. Geometria a teoria konsonansów. Compendium musicae (1618) René Descartesa
- Jarosław Wróblewski. Źródła inspiracji kompozytorskich w utworach organowych Antona Heillera
- Jolanta Skorek-Münch. O zjawisku inkulturacji we współczesnej muzyce religijnej
- Iryna Hurnevich. Adaptacja kantylacji łacińskiej w Imšale Rymskim dla dyjacèzij na Belarusi
- Ks. Lucjan Dyka, Karina Łazar, Magdalena Marczak. Datowanie i określanie proweniencji polskich rękopisów liturgicznych w oparciu o repertuar muzyczny.
Additamenta Musicologica Lublinensia 2008
Artykuły
- Antoni Zoła. Koncepcja badań nad żywą tradycją polskich śpiewów religijnych w ujęciu Bolesława Bartkowskiego
- Ks. Robert Bernagiewicz. Wokół wydania krytycznego Graduale romanum
- Ks. Lucjan Dyka. Z historii organum. Nauczanie anonimowego traktatu Ars organi, Ottoboni lat.3025
- Miłosz Aleksandrowicz. System muzyczny Josepha Sauveura. Principes d’Acoustique et Musique (1701)
- Remigiusz Pośpiech. Łatwa Msza Józefa Szulcana tle tradycji polskich pieśni mszalnych
- Maria Szymanowicz. Organy w kościołach dekanatu kazimierskiego w XVIII wieku (na podstawie akt wizytacyjnych)
- Jolanta Skorek-Münch. Miłość i życie kobiety Roberta Schumanna – romantyczny monodram
- Iwona Sawulska. Ekspresja głosu jako wynik pokonywania barier technicznych i fizjologicznych
Additamenta Musicologica Lublinensia 2009
Artykuły
- Ks. Mariusz Białkowski. Zróżnicowanie melodyczne oraz agogika środkami gregoriańskiej techniki kompozytorskiej
- Ks. Robert Bernagiewicz. Śpiewy w Missale Gnesnense Jana Hallera z 1506 roku
- Ks. Tadeusz Bratkowski. Jan Ignacy Woytanowicz – skryptor w opactwie Sióstr Benedyktynek Jarosławskich
- Miłosz Aleksandrowicz. Sztuka śpiewu w XVII-wiecznej Francji. Traité de la méthode ou l’Art de bien chanter (1671) Bénigne’a de Bacilly
- Maria Szymanowicz. Organy w kościołach dekanatu parczewskiego w XVIII wieku
(na podstawie akt wizytacyjnych) - Ks. Jarosław Kisieliński. Rys życia i działalności organmistrzowskiej synów
Arpa Schnitgera - Grzegorz Żak. Organy w kościołach dekanatu hajnowskiego diecezji drohiczyńskiej.
(Historia i stan obecny) - Ks. Grzegorz Poźniak. „Pomoce dla organistów” na Śląsku na przełomie XIX i XX
wieku. Przyczynek do rozważań o muzyce instrumentalnej w liturgii - Ks. Andrzej Klocek. Sacrum i muzyka: przestrzeń znaczeniowa sacrum i jej aplikacja
na obszar refleksji o muzyce - Teresa Dorożała-Brodniewicz. Gogol – Szostakowicz – Meyer. Gracze
Hanna Kostrzewska. Freski Mariana Sawy w perspektywie semiologicznej - Jarosław Mianowski (†). Don Giovanni w perspektywie intersemiotycznej. Bertati –
Da Ponte. Gazzaniga – Martín y Soler – Mozart
Jolanta Skorek-Münch. Zagadka Hexamerona
Additamenta Musicologica Lublinensia 2010
Artykuły
- Miłosz Aleksandrowicz. Reguły improwizowanej, religijnej polifonii wokalnej. Traité du countrepoint simple (1739) Louis-Joseph Marchanda
- Milosz Aleksandrowicz. The Rules of the Improvised Vocal Religious Polyphony. Louis-Joseph Marchand's Traité du Countrepoint Simple (1739)
- Robert Bernagiewicz. Musica speculativa w sygnaturach antyfon repertuaru rzymsko-frankońskiego
- Robert Bernagiewicz. Musica speculativa in Signatures of the Roman-Frank Repertory Antiphons
- Bartosz Izbicki. Przejawy dekadencji, curiosa, czy świadectwa zapomnianej praktyki wykonawczej? O niezwyczajnych polskich źródłach chorałowych z pierwszej połowy XIX wieku
- Bartosz Izbicki. Symptoms of Decadence, Curiosa, or Witnesses of a Forgotten Performance Practice? An Unusal Transmission of Plainchant in Polish Sources from the First Half of the 19th Century
- Jakub Kubieniec. Krakowska tradycja czy tradycje? O krakowskim oficjum w średniowieczu
- Jakub Kubieniec. Cracow Tradition or Traditions? On the Medieval Office in Cracow
- Nausica Morandi. Średniowieczny dramat liturgiczny Officium Stellae. Przyczynek do poznania cech charakterystycznych w ujęciu interdyscyplinarnym
- Nausica Morandi. Il dramma liturgico medievale dell' Officium Stellae: contributo alla conoscenza dei suoi caratteri in un approccio multidisciplinare
- Stefan Műnch. Armida Dispietata. Przemiany archetypu porzuconej czarodziejki w operze europejskiej
- Stefan Műnch. Armida Dispietata. Transformations of the Abandoned Sorceress Archetype in Eurpean Opera
Ostatnia aktualizacja: 01.11.2019, godz. 17:09 - Miłosz Aleksandrowicz