realizowanych przez Centrum Analiz i Badań nad Gospodarką i Finansami im. Zyty Gilowskiej


Centrum realizuje zadania i projekty, w zakresie obszarowym objętym profilem działania, który obejmuje:

  • rozwiązania ustrojowe, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji, działalności i finansowania jednostek samorządu terytorialnego;
  • ekonomikę sektora publicznego;
  • systemowe (makro-), sektorowe (mezo-) i szczegółowe (mikro-) analizy w zakresie finansów – zarówno publicznych, jak też przedsiębiorstw, w tym MSP;
  • statystyczno–ekonometryczne modelowanie i analizy zjawisk oraz procesów ekonomicznych.

 

W szczególności, w odpowiedzi na potrzeby Jednostek Samorządu Terytorialnego, Centrum proponuje realizację następujących zadań:

  1. DIAGNOZA POTRZEB I POTENCJAŁU MIESZKAŃCÓW GMINY W ZAKRESIE USŁUG SPOŁECZNYCH na potrzeby tworzenia Centrum Usług Społecznych – takie badanie już przeprowadzaliśmy np. dla Gminy Wieniawa (woj. mazowieckie) – opracowujemy harmonogram działania, przygotowujemy autorskie kwestionariusze ankiet, badania ankietowe - dedykowane poszczególnym grupom respondentów - prowadzone są online, ponadto bazujemy na danych otrzymywanych z JST oraz z Banku Danych Lokalnych GUS, w oparciu o diagnozę opracowujemy raport z Diagnozy, który następnie podlega konsultacjom społecznym, oferujemy także badania w ramach aktualizacji Diagnozy;

  2. PLAN USŁUG SPOŁECZNYCH Centrum Usług Społecznych – oferujemy pomoc przy tworzeniu tego dokumentu w oparciu o wymogi ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, przy uwzględnieniu wyników przeprowadzonej Diagnozy potrzeb i potencjału mieszkańców gminy w zakresie usług społecznych, a także przy jego aktualizacji;

  3. PROGRAM WDRAŻANIA Centrum Usług Społecznych - oferujemy pomoc przy tworzeniu tego dokumentu, z uwzględnieniem wymogów ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych;

  4. DIAGNOZA POTRZEB I POTENCJAŁU MIESZKAŃCÓW GMINY W ZAKRESIE… – w zależności od potrzeb JST oferujemy usługę przeprowadzenia takiej diagnozy (w oparciu o sprawdzoną metodologię i narzędzia, wg ustalonego harmonogramu pracy) oraz sporządzenie w oparciu o nią czytelnego raportu; samo badanie możemy ponowić na potrzeby aktualizacji diagnozy;

  5. BADANIE I OCENA KONDYCJI FINANSOWEJ JST NA POTRZEBY BUDOWY STRATEGII ZARZĄDZANIA FINANSAMI JEDNOSTKI, W TYM KORZYSTANIA Z INSTRUMENTÓW DŁUŻNYCH – oferujemy przeprowadzenie badania w oparciu o standardowe (tradycyjne, ministerialne) i niestandardowe miary, bazujące na danych z przeszłości, ale pozwalające ekstrapolować wyniki dla okresów przyszłych, przy uwzględnieniu różnych (pesymistycznych, optymistycznych) scenariuszy zdarzeń, zapowiadanych zmian przepisów prawnych mogących mieć wpływ na badane wielkości, efektem badania jest raport, którego zawartość pozwala optymalizować podejmowane decyzje w zakresie zarządzania czasowo wolnymi środkami publicznymi, korzystania ze zwrotnych źródeł finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych, starania się o bezzwrotne środki z UE, czy przeprowadzania emisji obligacji komunalnych;

  6. ANALIZA NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH NA POTRZEBY BUDOWY WIELOLETNIEJ PROGNOZY MAJĄTKOWEJ - podobnie jak w każdej JST tworzona jest wieloletnia prognoza finansowa, tak samo z powodzeniem może być, zwłaszcza w większych JST, tworzona wieloletnia prognoza majątkowa. Dokument taki winien oddawać zarówno stan majątku JST (nie chodzi tu jednak o dokument, który przygotowują dziś obligatoryjnie JST w procedurze budżetowej pod nazwą „Informacja o stanie mienia….”), w tym np.: koszty utrzymania, niezbędne nakłady do zakończenia procesu inwestycyjnego, ale przede wszystkim możliwości swobodnego nim dysponowania (przy uwzględnieniu dotychczasowych praw różnego rodzaju użytkowników), alternatywne sposoby wykorzystania, w powiązaniu z istniejącymi potrzebami wspólnoty samorządowej. Przeprowadzona analiza i wypracowany na jej podstawie raport byłyby pomocne w opracowaniu ww. dokumentu, w tym optymalizowaniu samorządowego zasobu nieruchomości, wskazaniu nieruchomości, które powinny w nim pozostać, a które mogą zostać sprywatyzowane bez uszczerbku dla ilości i jakości usług publicznych świadczonych w JST;

  7. ANALIZA SIECI PLACÓWEK OŚWIATOWYCH/PRZEDSZKOLI – oferujemy przeprowadzenie analizy i w oparciu o nią przygotowanie raportu, który będzie pomocny przy tworzeniu optymalnej sieci placówek oświatowych w danej JST, przy uwzględnieniu liczby dzieci i nauczycieli, drogi dziecka do szkoły, konieczności zapewnienie dojazdu, niezbędnych pomieszczeń (niekoniecznie w budynkach samorządowych), placów zabaw itp.
Autor: Zdzisław Błasiak
Ostatnia aktualizacja: 02.04.2022, godz. 11:57 - Joanna Nucińska