dr hab. Aneta Kramiszewska, adiunkt - kierownik Katedry

Obszar zainteresowań: ikonografia chrześcijańska

Aktualnie prowadzone badania: rola sztuki w doświadczeniu religijnym, rola sztuki w doświadczeniu mistycznym

 

 

dr Elżbieta Błotnicka-Mazur, adiunkt

Obszar zainteresowań: sztuka lat 60. i 70. XX wieku; malarstwo, rzeźba i architektura 20-lecia międzywojennego; architektura modernistyczna

Aktualnie prowadzone badania: twórczość Adama Marczyńskiego z Grupy Krakowskiej; rzeźba w przestrzeni publicznej i zjawiska na pograniczu dyscyplin

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

  • 2022 - udział w 15th Congress of Semiotics. Semiotics in the Lifeworld, zorganizowanym przez International Association for Semiotic Studies, Hellenic Semiotic Society, SemioLab, University of Macedonia, Culture Borders Gender Lab., 30.08-03.09.2022 Saloniki (Grecja), tytuł referatu: Between an emotion and a rational sign. Selected ideas of geometric art i prowadzenie sesji "21st Century Multimedia, semiotics and sentiments" w ramach panelu „Translating sentiments: music, literature, and visual arts en face the signs in human culture from Antiquity to the 21st century”
  • 2019 – projekt Mistrzowie Dydaktyki – wizyta studyjna w Uniwersytecie w Gandawie (Belgia) 23-29.06.2019, Cohort 4
  • 2019.06.05 - udział w seminarium naukowym prowadzonym przez prof. dr Magdalenę Marszałek w Institut für Slavistik – Universität Potsdam (Niemcy) – wystąpienie pt.: Soc-modernist architecture in Poland. Desired or undesired heritage?
  • 2019 – grant PROM – projekt pozakonkursowy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej pn. „Międzynarodowa wymiana stypendialna doktorantów i kadry akademickiej”, nr projektu POWR.03.03.00-00-PN13/18, realizowany w ramach Działania: 3.3 Umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego, POWER; Instytucja goszcząca: Instituto de História da Arte (ARTIS), Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Portugalia), Alameda da Universidade, 1600-214 Lisboa, 8-14 kwietnia 2019
  • 2017 - Preserving transcultural heritage: your way or my way?, międzynarodowy kongres zorganizowany przez ARTIS – Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa i ICOMOS Portugal, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 5-8 VII 2017 Lizbona (Portugalia), tytuł referatu: Contextualizing the heritage of communist regime in Poland: new narratives.
  • 2016 - AAH2016 Annual Conference, międzynarodowa doroczna konferencja, zorganizowana przez Association of Art Historians, University of Edinburgh, 7-9 IV 2016, Edynburg (Wielka Brytania), tytuł referatu: Festivals introducing art into the city space. Political and economic conditions of art-based revitalisation / gentrification in Poland in Communist and Neo-liberal Reality.
  • 2015 - Provocation as Art. Scandal, Shock and Sexuality in Contemporary Visual Culture, 2nd Ekphrasis Conference in Cinema and Visual Culture, zorganizowana przez Katedrę Kina i Mediów na Wydziale Teatru i Telewizji, Uniwersytet Babeş-Bolyai, 28-29 V 2015 Kluż-Napoka (Rumunia), tytuł referatu: Ritual – Provocation – Dialogue. Aspects of Nudity in the Art of Jerzy Bereś.

 

Wybrane publikacje w języku angielskim:

  1. Dispersion of a Work of Art - Adam Marczyński, Tadeusz Kantor, Karol Broniatowski, "Art Inquiry. Recherches sur les arts" 24 (2022), s. 119-138. 
  2. Edward Krasiński’s “Overhead Sculptures”: A Manifestation of Modernity, „Modernism/Modernity” 29 (2022), nr 3, s. 653-671.
  3. Colour as a “ready-made”. Notes on the margins of the works of Adam Marczyński, „Saeculum Christianum” 28 (2021). Wydanie specjalne, s. 176-186.
  4. Art and Artists in City Space. Political and Economic Conditions of Art-based Revitalisation / Gentrification in Poland in the both the Communist and Neo-liberal Reality: Elbląg Biennale of Spatial Forms and Gdańsk Shipyard case studies, „Roczniki Humanistyczne" 69 (2021), z. 4, s. 425-445.
  5. The image of art between ideology and modernity. Elbląg Biennales of Spatial Forms in 1960's Poland, „ARTis ON” 9 (2019), s. 97-106.
  6. The taming of space in recovered territories. The participatory aspects of Biennale of Spatial Forms in Elbląg and Visual Arts Symposium Wrocław '70, „Art Inquiry” 20 (2018), s. 133-157.
  7. Rethinking Polish assemblages of the 1960s: the re(turn) to things, „Roczniki Humanistyczne” 66 (2018), z. 4, s. 131-150.

 

dr Anna Dzierżyc-Horniak, asystent

Obszar zainteresowań: sztuka współczesna po 1945 roku; Galeria Foksal; nowe media; krytyka artystyczna

Aktualnie prowadzone badania: polska sztuka lat 60-80. XX wieku; współczesne praktyki artystyczne w ramach takich kategorii, jak „white cube”, „archiwum”, „architektura pamięci”, „obecność”, „zwrot performatywny”

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

 

  • 2019 – międzynarodowa polsko-japońska konferencja „Jikihitsu”. Sygnatura Artysty. Obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej / The Signature of the ArtistThe Presence of Japanese Tradition in Contemporary Polish Art, Kolegium Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Stowarzyszenie Architektów Polskich (Warszawa), referat: Potrzebne jest skupienie, wewnętrzna cisza, chęć słuchania. Koji Kamoji w artystycznym dialogu z polskimi artystami.
  • 2019 – międzynarodowa konferencja Artistic contacts between political blocs after World War II in Central Europe: visual arts, power, cultural propaganda, Wydział Pedagogiki i Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk (Kalisz), referat: “These were interesting adventures and sort of bestowed on us...”. Foksal Gallery in the wide world of British exhibitions [„To były ciekawe przygody i takie jakby darowane…”. Galeria Foksal na brytyjskich „salonach”].
  • 2015 – interdyscyplinarna konferencja międzynarodowa Tekst a dzieło sztuki, Katedra Historii Sztuki UŁ i Katedra Filologii Słowiańskiej UŁ, Katedra Historii Sztuki Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuk, Ceraneum Centrum Badań nad Historią i Kulturą Basenu Morza Śródziemnego i Europy Południowo-Wschodniej im. prof. Waldemara Cerana (Łódź), referat: Słowo jako obraz i rzeczy w przestrzeni galerii. Konceptualne gry z tekstem na przykładzie wybranych realizacji w Galerii Foksal.
  • 2015 – VI konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu: Paryż i artyści polscy /Paris et les artistes polonais / Paris and the Polish Artists 1945-1989, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Zakład Historii Sztuki Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, (Toruń) [międzynarodowa] referat: "Interesem jest sztuka polska, ale inaczej jej nie zobaczymy, jak w zestawieniu z tym, co robi się na świecie...”. Galeria Foksal a polsko-francuskie relacje artystyczne.

 

Publikacje w języku angielskim:

  1. What one needs is concentration, inner silence, a willingness to listen: Koji Kamoji in Artistic Dialogue with Polish Artists, [w:] Poland-Japan. Contemporary art and artistic relations, red. M. Durda-Dmitruk, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2019, s. 43-52.
  2. “Polish art is an interest, otherwise it won’t be seen, as in comparison with what is being done in the world…”. Foksal Gallery and Polish-French artistic relations, [w:] Paris et les artistes polonaise / Paris and the Polish Artists 1945-1989, red. Geron, J. Malinowski, J. W. Sienkiewicz, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018, s. 259-267.

dr Anna Głowa, adiunkt

Obszar zainteresowań: sztuka antyczna i późnoantyczna, tradycja antyczna w późniejszych epokach, kolekcje starożytności

Aktualnie prowadzone badania: XIX-wieczne kolekcje późnoantycznych tkanin z Egiptu

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

  • członek międzynarodowego zespołu badawczego „Akhmim Textiles Study Group”
  • członek międzynarodowego zespołu badawczego „Textiles of the Nile Valley Research Group”
  • udział w międzynarodowym projekcie „RECONTEXT. Reconstructing the history of Egyptian textiles from the 1st Millennium AD at the National Museum of Denmark (kierownik projektu: Maria Mossakowska-Gaubert, Marie Skłodowska-Curie Post.doc Research Fellow, University of Copenhagen, Saxo Institute – CTR) – marzec 2021-marzec 2022
  • International fellowship programme for sabbatical leave and research residencies at the Staatliche Museen zu Berlin – "Common Threads – Parallel Late Antique Textiles from Egypt Deriving from Robert Forrer's Collection in Poland and Berlin" – 1.01.2021-15.02.2021 (przełożony z powodu pandemii).

 

Wybrane publikacje w języku angielskim:

  1. Remarks on the relationship between architectural and metalwork decoration in Late Antiquity, „Series Byzantina. Studies on Byzantine and Postbyzantine Art” 13 (2015), s. 17-30;
  2. “Eingetauscht gegen Dubletten vom Kgl. Kunstgewerbemuseum in Berlin” – textiles from the Carl Schmidt’s collection now in the Jagiellonian University Museum in Krakow, “Jahrbuch der Berliner Museen” 2018/19 (2020), s. 23-32.
  3. French connection”. The contacts of Władysław Czartoryski in Egypt and his acquisition of late antique textiles – the background for the history of the collection, [w:] A. de Moor, C. Fluck, P. Linschied (eds.), Egypt as a textile hub. Textile interrelationships in the 1st millennium AD, Tielt 2019, s. 193-201.
  4. Late Antique textiles from Robert Forrer in Polish museums in the context of Forrer’s activities as a textile-dealer (preliminary research), [w:] A. de Moor, C. Fluck, P. Linschied (eds.), Explorers, first collectors and traders of textiles from Egypt of the 1st millennium AD [w druku].

 

dr Agnieszka Kuczyńska, asystent

Obszar zainteresowań: sztuka XIX i XX wieku; relacje między słowem a obrazem; intermedia  

Aktualnie prowadzone badania: polska sztuka lat 60. i 70.; twórczość Zbigniewa Makowskiego; malarstwo akademickie; malowane kurtyny teatralne; twórczość Henryka Siemiradzkiego

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

  • udział w programie Le Surréalisme et l'argent (Centre allemand d'histoire de l'art, Paryż)
  • udział w międzynarodowym grancie Korpus malarstwa Henryka Siemiradzkiego (MNiSW Narodowy Program Rozwoju Humanistyki: Tradycja 2015-20).

 

Wybrane publikacje w języku angielskim:

  1. The Limits of Painting: Theatrical Curtains by Henryk Siemiradzki, [w:] Henryk Siemiradzki and the International Artistic Milieu in Rome, materiały z konferencji w Stacji Naukowej PAN w Rzymie, red. Maria Nitka, Agnieszka Kluczewska-Wójcik, seria Conferenze, nr 145, Rzym 2021, s. 181-190.
  2. Christ and Sinner by Henryk Siemiradzki – Selected Problems of the Iconography of Christ in 19th Century Russian Painting, [w:] The Henryk Siemiradzki That We Do Not Know, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Dominika Sarkowicz, Warszawa 2018, s. 49-54.
Autor: Elżbieta Błotnicka-Mazur
Ostatnia aktualizacja: 02.10.2023, godz. 11:43 - Elżbieta Błotnicka-Mazur