Zagadnienia do egzaminu pisemnego z dydaktyki literatury i języka polskiego
(poziom ponadgimnazjalny, II rok studiów II stopnia)
Elementy procesu dydaktycznego:
- cele ogólne i szczegółowe
- metody (tradycyjne i aktywizujące)
- środki dydaktyczne
- formy organizacji pracy na lekcji
- temat lekcji
- warunki nauczania
- praca domowa
- materiał rezerwowy.
Operacjonalizacja celów. Budowa celu szczegółowego. Zasady operacjonalizacji celów.
Metody analizy tekstu literackiego/ tekstu kultury, np. wg M. Nagajowej, K. Lausza, S. Bortnowskiego, M. Łojka).
Główne zasady dydaktyczne (wg M. Nagajowej).
Konspekt lekcji i scenariusz lekcji.
Czasopisma metodyczne – znajomość wybranych (zawartość, miejsce wydawania, redaktorzy).
Metodycy krajowi (nazwiska, ośrodki, zainteresowania badawcze).
Podstawa programowa nauczania języka polskiego na poziomie ponadgimnazjalnym – rola nauczyciela polonisty, cele, lektury obowiązkowe.
Ocenianie: funkcje i rodzaje oceny, błędy w ocenianiu, komentarz do oceny.
Sposoby kontroli osiągnięć uczniowskich.
Rozkład materiału – budowa, zawartość, funkcja.
Planowanie pracy dydaktycznej. Rodzaje przygotowania do zajęć.
Ostatnia aktualizacja: 19.12.2016, godz. 09:37 - Agnieszka Karczewska