28-30 maja 2008

eLearning Africa 2008, Accra (Ghana)

elearning_africa_227

Piotr Francuz i Wojciech Moniuszko (kierownik Działu Teleinformatycznego KUL) wzięli udział w konferencji eLearning Africa 2008, która odbyła się w Accrze (Ghana). Celem wyjazdu było rozpoznanie potrzeb, możliwości i ograniczeń, środowisk akademickich w Afryce, w zakresie e-learningu. Podczas wyjazdu delegaci spotkali się Rektorami Data Link Institute (University College) w Temie oraz Methodist University College Ghana w Accrze. Przewodnikami po Akrze i okolicach byli polscy misjonarze: salezjanin ojciec Krzysztof Niżniak i werbista, ojciec Dan Berek.


12-14 maja 2008

Homo sapiens - Homo communicans

Anna Szalkowska wzięła udział w III Międzynarodowej Konferencji Naukowej Homo sapiens - Homo communicans w Roskoszy k. Białej Podlaskiej i wygłosiła referat na temat: Spójność i forma przekazu medialnego jako czynniki warunkujące rozumienie komunikatu. Konferencja została zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Neurolingwistyczne, Zakład Psychologii Rozwoju i Neurolingwistyki oraz Instytut Psychologii UMCS w Lublinie.


28 kwietnia 2008

Psychologiczne Oskary 2008

oscar_kopia_170

"Za nietuzinkową osobowość wykładowcy, krzewienie psychologicznej pasji wśród studentów i otwieranie umysłów na nowe horyzonty nauki", studenci I, II i III roku psychologii KUL nadali Piotrowi Francuzowi tytuł WYKŁADOWCA ROKU 2008.

Uniwersytet jest dlatego, że są studenci. Bez Was nie byłoby Uniwersytetu. Dlatego odbierając to wyróżnienie, czuję się jak żołnierz, który znalazł uznanie w oczach swojego generała. Tego Oskara stawiam na najwyższej półce - powiedział laureat podczas uroczystości wręczenia nagrody.


18-19 kwietnia 2008

VI Zjazd Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego

Podczas VI Zjazdu PTKS w Poznaniu Piotr Francuz wygłosił wykład plenarny zatytułowany: Umysłowa rotacja obiektów semantycznych i asemantycznych umieszczonych w naturalnym kontekście (współautorzy: Maria Oleś, Mikołaj Chumak) a Bibianna Bałaj mówiła na temat: Zastosowanie pomiaru ruchów oczu w badaniach nad wyobraźnią.


9-10 kwietnia 2008

Szkolenia ERP i eytracking

Z inicjatywy Katedry Psychologii Eksperymentalnej, pracownicy, doktoranci i studenci Instytutu Psychologii KUL rozpoczęli szkolenia w zakresie badania potencjałów mózgowych powiązanych ze zdarzeniem (ERP) za pomocą technik elektroencefalograficznych oraz w zakresie badań uwagi wzrokowej z zastosowaniem ruchów eyetrackera. Za organizację szkoleń odpowiedzialni są doktoranci: Paweł Stróżak (ERP) oraz Bianka Bałaj i Mikołaj Chumak (eyetracker). I tura szkoleń przewidziana jest do końca czerwca 2008.


12-14 marca 2008

Brain Awareness Week 2008

braindays3_kopia
Sekcja Neurokognitywistyczna Koła Naukowego Studentów Psychologii i Katedra Psychologii Eksperymentalnej KUL mają zaszczyt zaprosić na Dni Mózgu 3, trzecią edycję popularno-naukowej konferencji, która odbędzie się w dniach 12,13 i 14 marca 2008 w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II oraz Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w ramach Brain Awareness Week 2008.

kongitywistyka.net

Galeria zdjęć

Kronika Akademicka


25 lutego 2008

Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej

2008oklpsychasp_av_1

Książka Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej podejmuje wciąż mało rozpoznaną badawczo problematykę związków między umysłem człowieka a mediami audiowizualnymi. Jest kontynuacją pracy Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, której dwa tomy ukazały się wcześniej (1999; 2004) nakładem Towarzystwa Naukowego KUL pod redakcją Piotra Francuza. W związku z rozszerzeniem zakresu poszukiwań badawczych konieczna była modyfikacja tytułu.
Publikacja składa się z dwunastu artykułów, ułożonych w trzech częściach. Pierwsza dotyczy rozumienia przekazu audiowizualnego, druga - zagadnień z pogranicza psychologii, teorii filmu i aksjologii, trzecia - perswazji w mediach audiowizualnych.
Autorami są pracownicy naukowi w dziedzinie psychologii i dziennikarstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Łączy ich praktyka w zakresie budowania komunikatów audiowizualnych, a także doświadczenia związane z prowadzeniem empirycznych psychologicznych badań nad mediami. Mogą się poszczycić znaczącym dorobkiem zarówno w zakresie badań teoretycznych, jak i empirycznych złożonej wielowątkowej problematyki medialnej.

 

Czytaj dalej...

15 lutego 2008

Magdalena Szubielska, Rozumienie programów telewizyjnych przez dzieci

4a_copy

Dyskusje na temat odbioru telewizji przez dzieci koncentrują się głównie na zagadnieniu wpływu tego medium na młodych widzów. Eksperci podają argumenty, wskazujące niemal tyle samo korzyści wynikających z kontaktów z telewizją, co zagrożeń, jakie niosą one ze sobą. Rzadko kiedy zauważa się, że między oglądaniem programu a jego wpływem na zachowanie młodego odbiorcy musi nastąpić etap przetworzenia treści telewizyjnych w umyśle dziecka. Sposób „ułożenia w głowie" oglądanego komunikatu może być mniej lub bardziej trafny, co przekłada się na poziom jego rozumienia. Jedynie rozumiany przekaz telewizyjny przynosi pożytek.
Próba odpowiedzi na pytanie, kiedy można uznać, że dziecko rozumie telewizję, znajduje się w niniejszej książce. Jest ona skierowana przede wszystkim do studentów i absolwentów psychologii i pedagogiki. Odbiorców znajdzie zapewne także wśród medioznawców, dziennikarzy, twórców programów telewizyjnych. Rodzicom i opiekunom dzieci publikacja ta pomoże uświadomić trudności w rozumieniu, jakie mogą mieć młodzi widzowie podczas oglądania audycji telewizyjnych, oraz ich konsekwencje.


10 lutego 2008

Paweł Fortuna, Obrona przed wpływem telewizji

pfortuna_okadka_tv_do_korekty_tn_copy

Tytuł książki może sugerować, iż autor chciał dowieść, że telewizja negatywnie wpływa na odbiorcę; że trzeba się przed jej wpływem bronić. W istocie kierował się on motywacją ściśle poznawczą i dokonał obiektywnej naukowej analizy badanego problemu. Dał przy tym liczne przykłady pozytywnego oddziaływania telewizji.
Psychologowie znajdą w pracy systematyzację zagadnień związanych z wpływem telewizji na widza i wskazówki, jak można unikać jego niepożądanych skutków. Sformułowane wnioski mają postać hipotez wymagających weryfikacji w badaniach eksperymentalnych. Pedagogów i medioznawców publikacja może zainspirować do opracowywania nowych metod kształtowania w telewidzach umiejętności krytycznego korzystania z najsilniej oddziałującego obecnie medium. Dziennikarze i twórcy programów telewizyjnych mają okazję, by poznać formy oddziaływania telewizji, z których istnienia być może dotychczas nie zdawali sobie sprawy. W końcu każdy telewidz może zweryfikować własne przekonanie o rzeczywistym wpływie telewizji i dowiedzieć się, jakie są sposoby obrony przed medialną manipulacją.


31 stycznia 2008

34 konkurs MNiSW

dsc00483_copia
Bianka Bałaj otrzymała grant badawczy promotorski z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie wniosku zatytułowanego: Ruchy gałek ocznych jako wskaźnik operacji wyobrażeniowych.