Dr Wiktor Razmus  e-mail: wrazmus@gmail.com

 

Zainteresowania naukowe

Zagadnienia związane z oddziaływaniem marki produktu na zachowania konsumenckie, pomiar wizerunku marki produktu, relacje konsument-marka, konsumpcja ostentacyjna, spostrzeganie społeczne, pomiar sukcesu przedsiębiorczego, uwarunkowania sukcesu przedsiębiorczego. 

 

Kariera naukowa

2013 doktor psychologii

2009 magister psychologii

 

Publikacje

 

 

  • Gorbaniuk. O., Razmus, W., Slobodianyk, A., Mykhailych, O., Troyanowskyj, O., Kashchuk, M., Drako, M., Dioba, A., Кolisnyk, L. (2017). Searching for a common methodological ground for the study of politicians' perceived personality traits: A multilevel psycholexical approach. Journal of Research in Personality, 70, 27-45. DOI: 10.1016/j.jrp.2017.05.004
  • Razmus, W., Łaguna, M. (2017). Brand Engagement in Self-Concept: Scale properties and the global nature of the construct. Current Psychology, in press. DOI: 10.1007/s12144-017-9584-x
  • Gorbaniuk, O., Razmus, W., Firlej, K., Lebiedowicz, A., Leszczyński., M. (2017). Measuring corporate personality: A critical review and new insights. Journal of Brand Management, in press. DOI: 10.1057/s41262-017-0042-8

  • Laguna, M., Razmus, W., Żaliński, A. (2017). Dynamic relationships between personal resources and work engagement in entrepreneurs. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 90(2), 248-269. DOI: 10.1111/joop.12170
  • Laguna, M., Mielniczuk, E., Razmus, W., Moriano, J.A., Gorgievski, M.J. (2017). Cross-cultural and gender invariance of the Warr (1990) job-related well-being measure. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 90(1), 117-125. DOI: 10.1111/joop.12166
  • Razmus, W., Jaroszyńska, M., & Palęga, M. (2017). Personal aspirations and brand engagement in self-concept. Personality and Individual Differences, 105, 294–299. DOI: 10.1016/j.paid.2016.10.018

  • Gorbaniuk, O., Razmus, W., Kawa, K., Mykhailych, O. (2015). Методичне забезпечення оцінки іміджу особистості політиків. Маркетинг і менеджмент інновацій, 2, 36-47. 
  • Laguna, M., Żaliński, A., Razmus, W. (2015). Reciprocal relationships between self-efficacy, positive affect, and work engagement in entrepreneurs. W: Y. Griep, T. Vantilborgh, J. Hofmans, S. De Gieter, R. Pepermans (red.) Small Group Meeting European Association of Work and Organizational Psychology, s. 37. Bruksela: Vrije Universiteit Brussel.

  • Łaguna, M., Purc, E., Razmus, W., Błaszczyk, M., Gawrońska, K. (2015). Podejmowanie szkoleń a kultura i klimat organizacyjny. Organizacja i Kierowanie, 2 (167), 141 - 154.
  • Razmus, W. (2014). Recenzja książki „Psychologia konsumenta” Katarzyny Stasiuk i Dominiki Maison. Psychologia Ekonomiczna, 6, 80-82.
  • Razmus, W., Łaguna, M. (2014). Heineken czy Żubr? Znaczenie popazproduktowych właściwości marek produktów spożywczych. Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 11(60), 195-203.
  • Razmus, W. (2012). Sprawozdanie z VI konferencji ASPE „Psychologia Ekonomiczna”, Lublin, 11-12 maja 2012 roku. Psychologia Ekonomiczna, 2, 73-79.
  • Razmus, W. (2012). Skala Konstruowania Siebie przez Marki (KSM): polska adaptacja skali Brand Engagement in Self-Concept (BESC). Marketing i Rynek, 8, 15-19.
  • Razmus, W. (2011). Wizerunek marki na niskowysiłkowym torze przetwarzania danych. Marketing i Rynek, 8, 16-20.
  • Razmus, W., Gorbaniuk, O. (2011). Skojarzenia z kategorią produktu jako podstawa personifikacji marki. Marketing i Rynek, 7, 23-33.
  • Razmus, W., Slobodianyk, O., Nuckowski, B. (2011). „Особистість брендів” найбільших мобільних операторів в Україні [„Osobowość marek” największych operatorów telefonii komórkowej na Ukrainie.] Маркетинг в Україні [Marketing na Ukrainie], 1, 62-67 (w języku ukraińskim).
  • Razmus, W. (2010). Metody pomiaru wizerunku marki. Marketing i Rynek, 6, 10-15.
  • Razmus, W. (2010). Struktura wiedzy o marce. Marketing i Rynek, 5, 9-14.
  • Drako, M., Razmus, W., Martyniuk, N. (2010). Skutki "pomarańczowej rewolucji" na Ukrainie i ich znaczenie w wyborach prezydenckich 2010 roku. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 3, 161-181.
  • Gorbaniuk, O., Razmus, W., Lewicka, D. (2010). Wizerunek Białorusi, Rosji i Ukrainy wśród Polaków: analiza wolnych skojarzeń. Roczniki Nauk Społecznych, 2 (38), 181-206.
  • Gorbaniuk, O., Razmus, W., Bogusz, M. (2010). Імідж України на тлі інших держав у свiтлі концепції „особистості країни” [Wizerunek Ukrainy na tle innych krajów świata z perspektywy koncepcji „osobowości kraju”]. Соціальна психологія [Psychologia Społeczna], 41(3), 75-90 (w języku ukraińskim).
  • Gorbaniuk, O., Kowal, H., Razmus, W. (2009). Лексикальна таксономія і факторна структура рис особистості, асоційованих з брендами. [Taksonomia i struktura cech osobowości kojarzonych z markami: badanie ukraińskich konsumentów.] Соціальна психологія [Psychologia Społeczna], 3, 24-39 oraz Соціальна психологія [Psychologia Społeczna], 4, 41-54 (w języku ukraińskim).
  • Gorbaniuk, O., Razmus, W., Mazierski, K., Michaluk, E. (2009). Influence of negation and kind of suggestion on effectiveness of imperative advertising slogans. (W:) A. Błachnio i A. Przepiórka (red.) Closer to Emotions III, s. 183 - 207, Lublin: Wydawnictwo KUL
  • Gorbaniuk, O., Razmus, W. (2009). Структура ассоциаций с брендами среди украинских потребителей [Struktura skojarzeń z markami wśród ukraińskich konsumentów]. Маркетинговые исследования в Украине [Badania marketingowe na Ukrainie], 32(1), 76-87 (w języku rosyjskim).

 

Konferencje

 

  • Razmus, W., Łaguna, M., Malec, J., Kostrzewa, P., Banaś, A., Drozdowska, A., Kociuba, J. (2016, wrzesień). Ludzka twarz sukcesu, czyli jak partnerzy biznesowi postrzegają sukces przedsiębiorczy. Referat wygłoszony na XIII Zjeździe Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Wrocław. 
  • Mielniczuk, E., Razmus, W., Łaguna, M. (2016, maj). Afekt w pracy: Porównanie alternatywnych modeli struktury czynnikowej. Referat wygłoszony na II Zjeździe Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji, Sopot.
  • Mielniczuk, E. Razmus, W., Łaguna M. (2016, kwiecień). Równoważność kulturowa  czteroczynnikowego modelu afektu w pracy. Referat wygłoszony na IV Zjeździe Sekcji Międzykulturowej PSPS, Lublin.
  • Żaliński, A., Laguna, R., Razmus, W. (2015, grudzień). Entrepreneurship as a form of labor market inclusion: The role of personal resources in entrepreneurial activities. Referat wygłoszony na konferencji naukowej "Building Inclusive Communities: Neighborhoods to Nations Global Conference", Boston, USA.
  • Laguna, M., Źaliński, A., Razmus, W., (2015, wrzesień). Reciprocal relationships between Self-efficacy, positive affect, and work engagement in Entrepreneurs. Referat wygłoszony na Small Group Meeting European Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP), Bruksela.
  • Razmus, W., Mielniczuk, E., (2015, wrzesień). Kontrolowanie błędu wspólnej metody (common metod bias) w badaniach kwestionariuszowych. Warsztat poprowadzony na XII Zjeździe Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Łódź.
  • Mielniczuk, E., Razmus, W., Łaguna, M. (2015, wrzesień). Afekt w pracy przedsiębiorców – Analiza struktury czynnikowej. Plakat zaprezentowany na XII Zjaździe Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, Łódź.
  • Żaliński, A., Razmus, W., Łaguna, M. (2015, lipiec). Self-efficacy, positive affect, and entrepreneurial success: Longitudinal relations. Referat wygłoszony na 14 Europejskim Kongresie Psychologii. Mediolan.
  • Razmus, W. (2015, lipiec). Conceptualization and measuring brand image in motivational perspective. Plakat zaprezentowany na 14 Europejskim Kongresie Psychologii. Mediolan. 
  • Razmus, W., Gorbaniuk. O., Mykhailych, O., Troyanowskyj, O., Kashchuk, M., Bordun, M., Dioba, A., Кolisnyk, L. (2015, lipiec). Does politician’s image matter? Perceived personality traits of politicians and political preferences. Plakat zaprezentowany na 14 Europejskim Kongresie Psychologii. Mediolan. 
  • Wałachowska, K., Zych, K., Wajda, A., Razmus, W. (2015, lipiec). Polish adaptation of the authentic leadership questionnaire. Plakat zaprezentowany na 14 Europejskim Kongresie Psychologii. Mediolan.
  • Razmus, W., Czajka, K., Kłosowska, U., Skrzypczak, T., Śliwka, K., Tomalska, A., Wójcik, M., Zaniewska, M. (2015, czerwiec). Rozbieżności Ja a konstruowanie siebie przez marki. Plakat zaprezentowany na VI Ogólnopolskiej Konferencji Bliżej Emocji, Lublin.
  • Razmus, W. (2015, maj). Konstruowanie siebie przez marki: Kompensacja braków w obrazie siebie czy ekspresja Ja realnego? Referat wygłoszony na IX Zjeździe ASPE. Gdańsk.
  • Purc, E., Mielniczuk, E., Razmus, W., Łaguna, M. (2014, grudzień). Czy odniosłeś sukces? Wskaźniki sukcesu przedsiębiorczego. Plakat zaprezentowany na I Ogólnopolskiej Konferencji Innowacje w Praktyce, Lublin.
  • Ujas, J., Purc, E., Mielniczuk, E., Żaliński, A., Razmus, W., Łaguna, M. (2014, listopad). Innovation in organisation: The role of self-efficacy and work-related affect in employees. Plakat zaprezentowany na międzynarodowej konferencji What’s Next For Democratic Capitalism? Social and Systemic Problems of Central European Democracies, Warszawa.

  • Razmus, W., Łaguna, M. (2014, październik). Konstruowanie siebie przez marki: Ogólny charakter konstruktu i jego wartość wyjaśniająca. Referat wygłoszony na IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Psychologia - Konsumpcja - Jakość życia. Katowice.
  • Razmus, W., Gorbaniuk. O., Bordun, M., Dioba, A., Кolisnyk, L., Troyanowskyj, O., Kashchuk, M., Mykhailych, O. (2014, wrzesień). Postrzegane cechy osobowości polityków a preferencje polityczne: Wybory prezydenckie na Ukrainie 2014. Referat wygłoszony na XI Zjeździe PSPS. Warszawa.
  • Żaliński, A., Razmus, W., Łaguna, M. (2014, lipiec). Positive beliefs, affects, and engagement: Gain spirals in entrepreneurs. Referat wygłoszony na 28th International Congress of Applied Psychology - ICAP 2014. Paris.
  • Razmus, W. (2014, maj). Konceptualizacja i pomiar wizerunku marki w ujęciu motywacyjnym. Referat wygłoszony na VIII Zjeździe ASPE. Wrocław.
  • Razmus, W. (2013, wrzesień). Dlaczego ludzie kupują markowe produkty? Korzyści jako czynniki motywacyjne. Plakat przedstawiony na X Zjeździe PSPS. Kraków.
  • Razmus, W. (2013, kwiecień). Student choice: The meaning of university image. Referat wygłoszony na międzynarodowej wideo-konferencji "Młodzież studencka w warunkach globalizacji". Dniepropietrowsk - Moskwa - Charków - Symferopol.
  • Razmus, W., Łaguna, M. (2012, wrzesień). Psychologiczne uwarunkowania konstruowania siebie przez marki. Plakat przedstawiony na IX Zjeździe PSPS. Sopot.
  • Razmus, W.(2012, maj). Konstruowanie siebie przez marki. Psychologiczne aspekty posiadania marek. Plakat przedstawiony na VI Zjeździe ASPE. Lublin.
  • Drako, M., Razmus, W. (2011, listopad). Wiedza o kulturze organizacyjnej a wizerunek organizacji z perspektywy potencjalnych pracowników. Referat wygłoszony na międzynarodowej konferencji "Tworzenie iluzji społecznych - wiedza w sferze publicznej". Lublin.
  • Gorbaniuk, O., Budzińska, A., Bożek, E., Czarnecka, E., Kowalska, M., Chmurzyńska, M., Woźny, M., Zygnerska, M., Szczepańska, N, Juros, K., Owczarek, M., Razmus, W. (2011, wrzesień).Struktura dyspozycji przypisywanych sobie i innym: analiza porównawcza. Plakat przedstawiony na XXXIV Zjeździe Naukowym PTP. Katowice.
  • Gorbaniuk, O., Czarnecka, E., Kowalska, M., Budzińska, A., Woźny, M., Zygnerska, M., Razmus, W., Szczepańska, N., Bożek, E., Juros, K. (2011, wrzesień). Dychotomia percepcji społecznej a struktura atrybucji dyspozycji z perspektywy podejścia leksykalnego w teorii cech. Referat wygłoszony na VIII Zjeździe Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Poznań.
  • Drako, M., Razmus, W., Martyniuk, N. (2010, czerwiec). Skutki „pomarańczowej rewolucji" na Ukrainie i ich znaczenie w wyborach prezydenckich 2010 roku. Referat wygłoszony na Dniach Nauki EKPiUU. Lublin.

 

Granty i stypendia

 

  • Grant badawczy KUL „Identyfikacja z markami” 1/6-1-16-05-02-7754 (2016)
  • Grant badawczy KUL "Konstruowanie siebie przez marki - perspektywa psychologiczna" 1/6-1-15-05-02-7207 (2015)
  • Wykonawca w międzynarodowym projekcie naukowym "Wielopoziomowa analiza sukcesu przedsiębiorczego" (MULTEN - Multilevel analysis of entrepreneurial success) finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki w ramach grantu HARMONIA 5, współpraca z Erasmus University of Rotterdam i Spanish University for Distance Education UNED (10.2014 - 05.2017)
  • Grant badawczy KUL "Psychospołeczne korzyści w wizerunku marki produktu" 1/6-1-14-05-02-5943 (2014)
  • Wykonawca grantu MNiSW nr N N106 423440 „Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania podejmowania szkoleń” (2011-2014)
  • Grant badawczy KUL "Psychospołeczne korzyści w wizerunku marki produktu" 1/6-1-13-05-4908 (2013)
  • Stypendium Collegium Ucrainicum (01.10.2009 – 01.10.2013)
  • Grant badawczy KUL "Struktura psychospołecznych korzyści w wizerunku marki” 1/6-1-12-05-3523 (2012)
  • Staż naukowy w Tilburg School of Social and Behavioral Sciences  (01.10 – 31.10.2012)
  • Stypendium Fundacji Jana Pawła II (01.10.2004 – 01.06.2009)

 

Współpraca międzynarodowa

 

  • Współpraca przy realizacji projektu “Kulturowa równoważność skali Body Appreciation Scale-2” z ośrodkami: The Ohio State University, Columbus and Marion Campuses, Marion, OH, United States; Maastricht University, Maastricht, The Netherlands; University of Tehran, Tehran, Iran; Anglia Ruskin University, Cambridge, UK (grudzień 2016 - obecnie);
  • Realizacja projektu naukowego “Wymiary spostrzeganych cech osobowości polityków na Ukrainie” z ośrodkami: Borys Grinchenko Kyiv University; National University Odessa Law Academy; Ukrainian Catholic University; O.M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv; National Mining University (kwiecień – czerwiec 2015);
  • Opieka nad realizacją projektu naukowego w ramach letniej szkoły w Rotterdamie „Toward policy relevant entrepreneurship research from a psychological perspective: Advanced research methods” (8 – 19 lipca, 2013).

 

Staże i wizyty studyjne

 

  • Wizyta studyjna w The Erasmus University, Rotterdam (22-26.11.2016);
  • Staż naukowy w Tilburg School of Social and Behavioral Sciences (01.10 – 31.10.2012).

 

 

Osiągnięcia dydaktyczne

 

  • Promotor pomocniczy trzech rozpraw doktorskich;
  • Promotor pomocniczy ośmiu prac magisterskich;
  • Przygotowanie autorskich programów zajęć dydaktycznych: (1) Psychologia zachowań konsumenckich (wykład); (2) Jakościowe metody badań marketingowych (konwersatorium); (3) Ilościowe metody badań marketingowych (konwersatorium); (4) Podstawy psychometrii (ćwiczenia); (5) Zaawansowane metody statystyczne: modele korelacyjne (warsztaty).

 

Recenzje dla czasopism i instytucji grantodawczych

 

  • Recenzowanie artykułów dla Redakcji: „Psychological Reports”, „Psychologia Społeczna”, „Roczniki Psychologiczne”, „Przegląd Psychologiczny”; „Polish Psychological Bulletin”; „Health Psychology Report”; „Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”.
  • Recenzowanie grantów badawczych NCN (konkurs OPUS).

 

Aktywność na rzecz szerszego środowiska

 

  • Wykonawca projektu „PI PWP – NOWY MODEL REKRUTACJI – partnerstwo na rynku pracy” realizowanego w ramach EFS dla Podlaskiego Forum Doradztwa Kariery (luty – grudzień 2014);
  • Udział w projekcie „Innowacyjny model kooperacji dla rozwoju aktywności zawodowej pracownic powyżej 50 roku życia” realizowany w woj. lubelskim w ramach EFS dla firmy FUDA (czerwiec – lipiec 2013).

 

Przynależność do towarzystw naukowych

 

  • Polskie Stowarzyszenie Psychologii Społecznej;
  • Akademickie Stowarzyszenie Psychologii Ekonomicznej.

 

Organizacja konferencji naukowych

 

  • Członek Komitetu Naukowo-Organizacyjnego Small Group Meeting on Organizational Behavior, Lublin 26-28 kwiecień 2016;
  • Członek Komitetu Naukowo-Organizacyjnego IV Zjazdu Sekcji Międzykulturowej PSPS, Lublin 21-22 kwiecień 2016.

 

Autor: Mariola Łaguna
Ostatnia aktualizacja: 01.06.2017, godz. 20:59 - Wiktor Razmus