Bibliografia prac Profesora Lechosława Lameńskiego

(obejmuje wszystkie publikacje Profesora, jakie ukazały się drukiem przed jego przejściem na emeryturę z dniem 30 września 2020 roku)

1974

Szczep Rogate Serce, „Biuletyn Historii Sztuki” 36 (1974), nr 3, s. 303322.

Szokujący Szukalski, „Kamena” 1974, nr 13, s. 5.

1976

Stanisław Szukalski – życie i twórczość, „Biuletyn Historii Sztuki” 38 (1976), nr 4, s. 308328.

1978

Duchtynia” Szukalskiego, „Tydzień Polski” (New York) 1978, nr 385, s. 6a7a.

Miłować i walczyć?, „Tygodnik Powszechny” 1978, nr 22, s. 6 [rec. z wyst. Szukalskiego i Szczepu Rogate Serce w TPSP].

Twórcownia” Stacha z Warty, czyli jeszcze raz o Stanisławie Szukalskim, „Tydzień Polski” (New York) 1978, nr 387, s. 6a7a.

1979

Czyżewski Tytus, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Romuald Łukaszyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, t. 3, Lublin 1979, szp. 960.

Denis Maurice, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Romuald Łukaszyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, t. 3, Lublin 1979, szp. 1170.

Desvallieres George-Olivier, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Romuald Łukaszyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, t. 3, Lublin 1979, szp. 1201.

Dzieje dwóch konkursów na projekt nowego teatru w Krakowie, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki” 24 (1979), z. 3, s. 267–297.

Korespondencja Tadeusza Stryjeńskiego z Józefem Mehofferem w latach 1891–1900, „Roczniki Humanistyczne” 27 (1979), z. 4, s. 77118.

O duchakach, nowym teatrze i radnych Królewskiego Miasta Krakowa, „Tygodnik Powszechny” 1979, nr 40, s. 6.

Z rodzimej gleby, „Polska” 1979, nr 4, s. 3031, 3435.

1980

Tadeusz Stryjeński, „Znak” 1980, nr 318 (XII), s. 16941703.

1981

Restauracja kościoła Mariackiego w Krakowie (1889–1891), „Biuletyn Historii Sztuki” 43 (1981), nr 2, s. 232236.

1982

Malarstwo Jerzego Dudy-Gracza, „Akcent” 1982, nr 2 (8), s. 116118.

Wzgórze wawelskie w latach 1900–1939, „Tygodnik Powszechny” 1982, nr 32, s. 78.

1983

Cztery „zamachy” na wzgórze wawelskie, „Biuletyn Historii Sztuki” 45 (1983), nr 1, s. 109113.

Dunikowski Xawery, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Romuald Łukaszyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, t. 4, Lublin 1983, szp. 350351.

Ekielski Władysław, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Romuald Łukaszyk, Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewicz, t. 4, Lublin 1983, szp. 767.

Kobiety w malarstwie, „Tygodnik Zamojski” 1983, nr 13, s. 5.

1984

Dzieci, bajki, ilustracje, „Sztuka” 1984, nr 4, s. 3235.

Fascynacje Marka Terleckiego, [w:] Marek Terlecki. Malarstwo, kat. wyst., KMPIK w Zamościu, kwiecień 1984, Zamość 1984, s. nlb.

1985

Artysta nieprofesjonalny, czyli krótko o Henryku Długoszu, „Akcent” 1985, nr 4 (22), s. 172173.

Czy artysta może być dobrym krawcem?, „Akcent” 1985, nr 1 (19), s. 150153.

Painting of Jerzy Duda-Gracz, [w:] Jerzy Duda-Gracz, wstęp Krzysztof Teodor Toeplitz, wyd. 1, Warszawa 1985, s. 122; wyd. 2 Warszawa 1992, s. 137 [album].

Sacrum i sztuka” (18–20 X 1984 Rogoźno k/Lublina), „Biuletyn Historii Sztuki” 47 (1985), nr 12, s. 169171.

Wieloaspektowe malarstwo Marka Rzeźniaka, [w:] Marek Rzeźniak. Malarstwo, kat. wyst., Galeria Sztuki Współczesnej w Zamościu, czerwiec lipiec 1984, Zamość 1985, s. nlb.

1986

Adam Manyoki i jego portrety, „Akcent” 1986, nr 1 (23), s. 133134.

Andrzej Wajda – Notes 1985 (rysunki), „Tygodnik Powszechny” 1986, nr 15, s. 6.

Dziewczyny z serigrafii Krzysztofa Kępki, „Akcent” 1986, nr 3 (25), s. 164165.

Juliusz Pol (1878–1921) – artysta nieznany, kat. wyst., Muzeum Okręgowe, Oddział Dworek Wincentego Pola w Lublinie, Lublin 1986, s. 36, 79 [wstęp; katalog prac].

Kryzysy w sztuce, „Akcent” 1986, nr 2 (24), s. 172174 [rec. z ogólnopolskiej sesji naukowej organizowanej przez SHS w Lublinie].

Rzemiosło artystyczne a sztuka ludowa, „Akcent” 1986, nr 4 (26), s. 173178.

Rzeźby Magdaleny Abakanowicz, „Tygodnik Powszechny” 1986, nr 28, s. 6.

Samotnik z Książa Wielkiego, [w:] Stefan Żechowski, kat. wyst., BWA Miechów Galeria „U Jaksy”, maj czerwiec 1986, s. nlb. 3.

Tadeusz Stryjeński i jego kooperatywy mieszkaniowe, „Teka Komisji Urbanistyki i Architektury” 20 (1986), s. 8590, (cz. 1); 21 (1987), s. 6979, (cz. 2).

[Wstęp w:] Jan Popek 1942–1980, wystawa retrospektywna, kat. wyst., red. Małgorzata Sychut, Muzeum Okręgowe w Lublinie, Lublin 1986, s. 515.

Wykaz prac doktorskich i magisterskich z zakresu historii sztuki za lata 1960–1983. Katolicki Uniwersytet Lubelski, „Biuletyn Historii Sztuki” 48 (1986), nr 24, s. 391398 [razem z Elżbietą Cencorą].

1987

I Bialskie prezentacje plastyczne, „Akcent” 1987, nr 2 (28), s. 169171 [pod pseudonimem: Ewa Wójtowicz].

50 lat minęło, „Akcent” 1987, nr 2 (28), s. 162166.

Bibliografia prac Andrzeja Ryszkiewicza, [w:] Entre cour et jardin, czyli pomiędzy mecenasem i artystą. Księga ku czci Profesora Andrzeja Ryszkiewicza, „Roczniki Humanistyczne” 35 (1987), z. 4, s. 7–35 [red. L. Lameński, T. Chrzanowski, T. Jaroszewski i J. Woźniakowski].

Roman Cieślewicz – kolaże i plakaty, „Tygodnik Powszechny” 1987, nr 29, s. 6.

Stach z Warty Szukalski, „Sztuka” 12 (1987), nr 4, s. 3541, 57.

Stanisław Szukalski (1893–1987), rzeźbiarz znany i nie znany, „Rzeźba Polska” 2 (1987), s. 328345.

Tadeusz Stryjeński i Józef Czajkowski, [w:] Entre cour et jardin, czyli pomiędzy mecenasem i artystą, Księga ku czci Profesora Andrzeja Ryszkiewicza, „Roczniki Humanistyczne” 35 (1987), z. 4, s. 323–336 [red. L. Lameński, T. Chrzanowski, T. Jaroszewski i J. Woźniakowski].

1988

Budujemy nowy dom..., „Sztuka” 1988, nr 2, s. 2123.

Kto to jest Szczepan Sadurski?, „Akcent” 1988, nr 1 (31), s. 157162.

Lebenstein – Apokalipsa, „Tygodnik Powszechny” 1988, nr 5, s. 4.

Metal we współczesnej plastyce polskiej. Twórczość Jerzego Jarnuszkiewicza, „Akcent” 1988, nr 4 (34), s. 162165.

Mgr inż. Henryk Gawarecki członkiem honorowym SHS. Uroczystość w Lublinie, „Biuletyn Historii Sztuki” 50 (1988), nr 12, s. 180182.

Paweł Trybalski – wizjoner, „Akcent” 1988, nr 2 (32), s. 164165.

Polska tkanina dekoracyjna i użytkowa, „Almanach Polonii” 1988, s. 7380.

[Rec. Ireneusz J. Kamiński, Gorące malarstwo Kononowicza, Lublin 1984, ss. 262], „Region Lubelski” 3/5 (1988), s. 268273.

Restauracja kościoła mariackiego w Krakowie (1889-1891), „Rocznik Krakowski” 54 (1988), s. 179199.

Sny i fantazje Ziemina z Książa Żechowskiego, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bytom 1988, s. nlb.

1989

Alina Szapocznikow (1926–1973), „Tygodnik Powszechny” 1989, nr 14, s. 5.

Edward Dwurnik – malarstwo, „Tygodnik Powszechny” 1989, nr 25, s. 5.

Gerson Wojciech, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Ludomir Bieńkowski et. al., t. 5, Lublin 1989, szp. 10201021.

Szary” świat Winicjusza Borowskiego, „Akcent” 1989, nr 1 (35), s. 153155.

[Wstęp w:] Henryk Szulc, kat. wyst., BWA Lublin, listopad 1989, s. nlb. [j. pol. i franc.].

[Wstęp w:] Zofia Kopel-Szulc, kat. wyst., BWA Lublin, listopad 1989, s. nlb. [j. pol. i franc.].

Wśród litografii i rysunków Zofii Kopel-Szulc, „Akcent” 1989, nr 3 (37), s. 156163.

1990

Autoportret w pękniętym lustrze. Marian Konarski i jego sztuka, [w:] Marian Konarski „Marzyn” rysunek – malarstwo – rzeźba, kat. wyst., Warszawa „Zachęta” Plac Małachowskiego 3, Warszawa 1989; Chicago, The Polish Museum of America, 984 North Milwauke Avenue, Chicago 1990, s. nlb. [j. pol. i ang.].

przedruki:

Marian Konarski i jego sztuka, [w:] Marian Konarski „Marzyn” z Krzeszowic, kat. wyst., Galeria Krzeszowicki Ośrodek Kultury, Krzeszowice luty 1998, s. nlb.

Wspominając przyjaciela, [w:] Marian Konarski (1909–1998), kat. wyst. [pośmiertnej w TPSP w Krakowie], styczeń 1999, s. 37 [z dopisanym nowym zakończeniem].

Barwne linoryty Henryka Szulca, „Akcent” 1990, nr 3 (41), s. 199203.

Berthel Thorvaldsen (1770–1844), rzeźbiarz duński w Rzymie, „Akcent” 1990, nr 4 (42), s. 173176 [rec. z wyst. monograficznej artysty w Rzymie].

Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL, „Przegląd Uniwersytecki” 1990, nr 34, s. 14.

Kilka uwag o portretach Tadeusza Stryjeńskiego, [w:] Fermentum massae mundi. Jackowi Woźniakowskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Nawojka Cieślińska, Piotr Rudziński, Warszawa 1990, s. 482–492.

Od koszar świętokrzyskich do kolegium im. Jana Pawła II, [w:] Katolicki Uniwersytet Lubelski Kalendarz 1990, s. nlb.

O polskich wystawach w Rzymie, „Kronika Rzymska” 1990, nr 82, s. 2427.

Tadeusz Stryjeński i krakowskie realizacje „Spójni Budowlanej Stryjeński – Mączyński – Korn” w latach 1919–1932, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki” 35 (1990), z. 34, s. 161178.

[Wstęp w:] III Ogólnopolskie Triennale Akwareli, Lublin 1990, kat. wyst., s. nlb.

Zakończenie prac konserwatorskich nad freskami Michała Anioła na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, „L’Osservatore Romano” (Watykan) 1990, nr 23, s. 1617 [ed. pol.].

1991

Kolorowe jarmarki” Henryka Szkutnika, „Akcent” 1991, nr 4 (46), s. 183187.

Malarstwo Konrada Szurowskiego, [w:] Malarstwo Konrada Szurowskiego, kat. wyst., TPSP Lublin, listopad grudzień 1991, s. nlb.

Muzeum Narodowe i Lapidarium na wzgórzu wawelskim w przeistoczonym gmachu poszpitalnym, „Studia do Dziejów Wawelu” 5 (1991), s. 505530.

Po prostu Stach z Warty Szukalski, „Życie Warszawy” 1991, nr 258, [dod. „Kultura i Życie” 1991, nr 22, (23 X)].

Scenografia Krystyny Zachwatowicz. Galeria Sceny Plastycznej KUL, „Art & Business” 1991, nr 6, s. 5354.

Tadeusz Stryjeński (1849–1943) – architekt, konserwator i przemysłowiec krakowski. Biografia, „Prace Humanistyczne” [Towarzystwo Naukowe w Rzeszowie, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych] 1 (1991), z. 30, s. 59101.

Twórcownia” Stacha z Warty Szukalskiego, [w:] Sztuka lat trzydziestych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Niedzica kwiecień 1988, red. Anna Gogut, Warszawa 1991, s. 131144.

Wielka wystawa w niewielkim mieście, „Gazeta w Lublinie” 1991, nr 206, [dod. „Gazeta Wyborcza” 1991, nr 285], s. 3.

Zamojskie środowisko plastyczne, „Kronika Zamojska” 1991, nr 34, s. 9.

Z dziejów środowiska architektonicznego Krakowa w latach 1879–1932. Tadeusz Stryjeński i jego współpracownicy, [w:] Architektura XIX i początku XX wieku, red. Tomasz Grygiel, Wrocław 1991, s. 2337.

1992

Cegłowanie świata” Tomka Kawiaka, „Akcent” 1992, nr 1 (47), s. 181183.

Człowiek z popiołu i światła, „Akcent” 1992, nr 4 (50), s. 219220.

Graficy Lublina ’92, kat. wyst., BWA Lublin, czerwieclipiec 1992, s. nlb. [krótkie teksty o: Stanisławie Bałdydze, Marku Piątkowskim, Barbarze Sosnowskiej-Bałdydze oraz przedruki fragmentów tekstów o: Zofii Kopel-Szulc i Henryku Szulcu].

Henryk Waniek – malarstwo, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 1, s. 9.

Jesteśmy, „Akcent” 1992, nr 1 (47), s. 160165 [rec. z wyst. w „Zachęcie” w Warszawie].

Józef Czapski – malarstwo, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 18, s. 8.

Krystyna Głowniak – pejzaże mistyczne i zwyczajne, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 5, s. 5.

Młoda Polska w Muzeum Lubelskim, „Kronika Zamojska” 1992, nr 1, s. 8 [rec. z wyst. w Muzeum na Zamku w Lublinie].

Natura natury, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 2, s. 8.

Obrazy Zdzisława Beksińskiego, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 11, s. 9.

Pejzaże mistyczne i zwyczajne Krystyny Głowniak, „Autobiografia. Lubelski Informator Kulturalny” 1992, nr 3, s. 18.

Polak we Włoszech Witolda Zahorskiego. W trzecią rocznicę śmierci autora, „Kronika Rzymska” 1992, nr 92, s. 2729 [rec.].

„Pracowit z Ryglic” Boratyński, [w:] Artysta malarz „Pracowit z Ryglic” Wacław Boratyński 1908–1939. Szkic do portretu, red. Jan z Domachowa Bdęga et al., Gostyń 1992, s. 37.

Sny i marzenia Krystyny Głowniak, [w:] Krystyna Głowniak pejzaże mistyczne i zwyczajne, kat. wyst., BWA Lublin, luty 1992, s. nlb.

Szulcowie w Warszawie, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 13a, s. 8.

Wielki przegrany. Rzecz o Stanisławie Szukalskim, [w:] Między Polską a światem. Kultura emigracyjna po 1939 roku, red. Mara Fik, Warszawa 1992, s. 6977.

Zbiory Tadeusza i Stanisławy Witkowskich w Muzeum Uniwersyteckim KUL, „Przegląd Uniwersytecki” 1992, nr 5, s. 1617.

Z dziejów pomnika Adama Mickiewicza w Wilnie, „Rota” 1992, nr 34, s. 1718.

Z życia artystycznego Nałęczowa, „Kronika Tygodnia” 1992, nr 17, s. 8.

1993

Dokąd zmierzasz akwarelo?, [w:] IV Ogólnopolskie Triennale Akwareli, kat. wyst., BWA Lublin, sierpień 1993, s. nlb.

Fascynacje Zofii Kopel-Szulc, „Na Przykład” 1993, nr 8, s. 15.

przedruk:

Rysunek i grafika Zofii Kopel-Szulc, [w:] Zofia Kopel-Szulc. Kolumna niebios. Rysunki 1994–1997, kat. wyst., Galeria Stara BWA, Lublin styczeń 1998, s. nlb. [zm. wersja; j. pol. i ang.].

Grottger Artur, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Jan Walkusz et al., t. 6, Lublin 1993, szp. 196198.

Idźkowski Adam, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Jan Walkusz et al., t. 6, Lublin 1993, szp. 14361437.

O polskiej sztuce religijnej, „Kresy” 1993, nr 14 (wiosna), s. 189192 [rec. Wojciech Skrodzki, Polska sztuka religijna 1900–1945, Warszawa 1990, ss. 163].

O Rafale Malczewskim (1892–1965), „Akcent” 1993, nr 3 (53), s. 202210.

„Pracowit z Ryglic” Boratyński (1908–1939). Szkic do portretu, „Grabonoskie Zapiski Regionalne” 3 (1993), s. 1930.

Szukalski w Zachęcie i w Instytucie Propagandy Sztuki, [w:] Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Materiały z sesji, red. Joanna Sosnowska, Warszawa 1993, s. 7586.

Twórczość religijna Adama Kossowskiego, „Akcent” 1993, nr 12 (5152), s. 233239.

W kręgu miniatur i rysunków Kazimiery Kingi Dąbrowskiej, „Kronika Rzymska” 1993, nr 95, s. 2325.

przedruk:

W kręgu miniatur i rysunków Kazimiery Kingi Dąbrowskiej, [w:] Świadectwa Testimonianze, t. VII: W poszukiwaniu piękna. Polscy artyści plastycy we Włoszech (II poł. XIX w. i I poł. XX w.), wybór tekstów i oprac. red. Ewa Prządka, Rzym 2014, s. 347353 [popraw. i uzup.].

Z przeszłości w przyszłość, [w:] Katalog wystawy malarstwa Ambarcuma Gukasjana (Dworek Chrzanowskich), kat. wyst., Lublin 1993, s. nlb. [j. pol. i ang.].

1994

Czytając” kolorowe linoryty Henryka Szulca, [w:] Henryk Szulc 1935–1992. Linoryty ostatnie, kat. wyst., Galeria Stara BWA Lublin, styczeń luty 1994, s. nlb. [j. pol. i ang.].

przedruk:

Linoryty Henryka Szulca, „Na Przykład” 1994, nr 9, s. 1415.

Kolor i światło w obrazach Tomasza Zawadzkiego, „Akcent” 1994, nr 2 (56), s. 127130.

Madonny Tomasza Oskara Sosnowskiego, „Kronika Rzymska” 1994, nr 98, s. 2325.

przedruk:

Madonny Sosnowskiego, „Przegląd Akademicki” 1994, nr 1314, s. 5153.

Marian Makarski – czekanie, „Na Przykład” 1994, nr 12, s. 1011.

O grafice Andrzeja Widelskiego po raz pierwszy, [w:] Andrzej Antoni Widelski. Rysografia, kat. wyst., Galeria TPSP, Lublin luty 1994, s. nlb.

O malarstwie Henryka Szkutnika raz jeszcze, [w:] Henryk Szkutnik – malarstwo, kat. wyst., BWA Zamość luty 1994, s. nlb.

Polacy w świecie, „Akcent” 1994, nr 2 (56), s. 193195 [rec. Zbigniew Judycki, Polacy w świecie, „Kwartalnik Biograficzny Polonii” Paris 19921993, z. 14].

Polskie ślady w Rzymie (1), „Głos Katolicki” (Paryż) 1994, nr 2, s. 89 [o Tomaszu Oskarze Sosnowskim].

przedruk:

Tomasz Oskar Sosnowski, „Biuletyn Stowarzyszenia Wspólnota Polska” 1994, nr 2, s. 2627.

Polskie ślady w Rzymie (2), „Głos Katolicki” (Paryż) 1994, nr 23, s. 8 [o Wiktorze Brodzkim].

Polskie ślady w Rzymie (3), „Głos Katolicki” (Paryż) 1994, nr 42, s. 13 [o Piusie Welońskim].

Tomasz Oskar Sosnowski. Biografia, [w:] Materiały XV Sesji Stałej Konferencji Archiwów, Bibliotek i Muzeów Polskich na Zachodzie, 23–26.09.1993, red. Michał Jagosz, Rzym 1994, s. 158183.

Zdzisława Beksińskiego fotografie z przyszłości, „Akcent” 1994, nr 1 (55), s. 181186.

1995

Ci co przeżyli, o życiu 1945–1995, „Art & Business” 1995, nr 10, s. 5657 [rec. z wyst. Ewa Choung – Fux, The Survivors on Live 1945 1995. Państwowe Muzeum na Majdanku, maj czerwiec 1995].

przedruk:

The Survivors on Live 1945–1995, „Art & Business” 1995, (Autumn 1995), s. 5153.

Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL. Magiczna siła kręgu, „Art & Business” 1995, nr 34, s. 48.

Piętnaście lat później. Malarstwo Jana Popka dzisiaj, [w:] Jan Popek piętnaście lat później, malarstwo, grafika, rysunek, kat. wyst., Muzeum Okręgowe w Zamościu, Zamość luty marzec 1995, s. nlb.

Polskie ślady w Rzymie (4), „Głos Katolicki” (Paryż) 1995, nr 17, s. 1112 [o Antonim Madeyskim].

Symfonia kolorów. Malarstwo Tomasza Zawadzkiego, [w:] Tomasz Zawadzki, kat. wyst., Lublin 1995, s. 57, 810 [j. pol. i niem.].

Sztuka i Historia, „Roczniki Humanistyczne” 43 (1995), z. 4, s. 168172 [rec. Sztuka i Historia, materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, listopad 1988, red. Monik Bielska-Łach, Warszawa 1992, ss. 398].

W kręgu malarstwa Mariana Stelmasika, „Na Przykład” 1995, nr 23, s. 3031.

W poszukiwaniu własnego ja. Malarstwo Marka Rzeźniaka, [w:] Marek Rzeźniak. Malarstwo, kat. wyst., BWA Zamość, kwiecień 1995, s. nlb.

Wschodni Salon Sztuki? po raz trzeci, „Na Przykład” 1995, nr 30, s. 67.

Zaczarowany świat Krystyny Rudzkiej-Przychody, „Akcent” 1995, nr 2 (60), s. 206207.

przedruk:

Zaczarowany świat Krystyny Rudzkiej-Przychody, [w:] Krystyna Rudzka-Przychoda. Malarstwo, kat. wyst., 1519 May 1997 Consulate General of the Republic of Poland in New York, s. nlb. [j. pol. i ang.].

Z pracowni w Kazimierzu, „Art & Business” 1995, nr 10, s. 6263 [rec. z wyst. Antoni Michalak 1902–1975. Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, maj październik 1995].

przedruk:

A studio in Kazimierz, „Art & Business” 1995, (Autumn 1995), s. 5859 [j. ang.].

1996

Antoni Michalak jako pejzażysta, „Akcent” 1996, nr 2 (64), s. 153161.

Antoni Michalak – malarz mistycznego światła, „Biuletyn Historii Sztuki” 58 (1996), nr 12, s. 7181.

Architekt i jego willa, [w:] De Gustibus. Studia ofiarowane przez przyjaciół Tadeuszowi Stefanowi Jaroszewskiemu z okazji 65 rocznicy urodzin, red. Tadeusz Chrzanowski et al., Warszawa 1996, s. 164–175.

Galeria sztuki socrealizmu w Kozłówce, „Biuletyn Historii Sztuki” 58 (1996), nr 12, s. 177179.

Malarstwo a literatura – wspólne miejsce w historii, „Ethos” 1996, nr 3536, s. 271-274 [rec. Czas i wyobraźnia. Studia nad plastyczną i literacką interpretacją dziejów, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Elżbieta Wolicka, Lublin 1995, ss. 335].

Poznać i zrozumieć fenomen malarstwa Marka Terleckiego, „Akcent” 1996, nr 1 (63), s. 164168.

Sensybilizm Kazimierza Głaza, „Akcent” 1996, nr 3 (65), s. 180187.

przedruk:

Kazimir Glaz. Paintings 1977–1997, kat. wyst., ed. Iza Juchniewicz, Toronto Center for Contemporary Art, Toronto January February 1997, s. nlb.

Triada w malarstwie Marka Sołowieja, [w:] Marek Sołowiej malarstwo, kat. wyst., BWA Zamość, wrzesień październik 1996, s. nlb.

przedruk:

Triada w malarstwie Marka Sołowieja, „Zamojski Kwartalnik Kulturalny” 1996, nr 4, s. 5659.

Wschodni Salon Sztuki po raz czwarty, „Akcent” 1996, nr 4 (66), s. 155157.

Z dziejów polskiej rzeźby religijnej XIX wieku. Madonny Tomasza Oskara Sosnowskiego, „Zeszyty Muzealne / Muzeum w Jarosławiu” 1996, z. 1, s. 82-92.

Z dziejów rzeźby pomnikowej w Polsce, „Znak” 1996, nr 492, s. 163168 [rec. Irena Grzesiuk-Olszewska, Polska rzeźba pomnikowa w latach 1945–1995, Warszawa 1995, ss. 347].

Zerwane pęta. Malarstwo Oganesa Kazariana, [w:] Oganes Kazarian. Malarstwo, kat. wyst., Chełm, Galeria „Art”, czerwiec 1996, s. nlb.

1997

Impresjonizm, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Stanisław Wielgus et al., t. 7, Lublin 1997, szp. 9698.

Jakimowicz Mieczysław, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Stanisław Wielgus et al., t. 7, Lublin 1997, szp. 684685.

Jarocki Władysław, [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Stanisław Wielgus et al., t. 7, Lublin 1997, szp. 10401041.

Jezus Chrystus (sztuka nowoczesna), [w:] Encyklopedia Katolicka, red. Stanisław Wielgus et al., t. 7, Lublin 1997, szp. 14161419.

Magia sztuki Janusza Przybylskiego, „Akcent” 1997, nr 4 (70), s. 141145.

Tomasz Oskar Sosnowski (18101886): rzeźbiarz polski w Rzymie, Lublin 1997, ss. 339.

Z dziejów polskiej kolonii artystycznej w XIX-wiecznym Rzymie, „Biuletyn Stowarzyszenia Wspólnota Polska” 1997, nr 9, s. 710.

Z dziejów środowiska graficznego Lublina, [w:] Wschodni Salon Sztuki. Grafika. Rysunek. Laureaci wystaw ogólnopolskich i międzynarodowych, wystawa z okazji jubileuszu 680. rocznicy nadania prawa miejskiego Lublinowi, kat. wyst., red. Andrzej Mroczek, BWA, Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg w Lublinie, Lublin wrzesień 1997, s. nlb.

Z koloru w kolor, „Akcent” 1997, nr 2 (68), s. 171173.

1998

As the dusk approaches, shadows of lizards disappear in the thicket of thorns. A few words on the paintings of Jacek Wojciechowski, [w:] Jacek Wojciechowski, kat. wyst., 1112 Gallery, The Society for Arts, Chicago, Illinois, May 22 July 4, 1998, s. nlb.

przedruk:

Gdy nadchodzi wieczorny zmrok, cienie jaszczurek umykają w gęstwinę cierni. O malarstwie Jacka Wojciechowskiego słów kilka, „Przegląd Polski”, [dod. do „Nowego Dziennika” (Chicago) 1998, (19 VI)], s. 89 [j. pol.].

Chrystus w grobie Tomasza Oskara Sosnowskiego, [w:] Człowiek – dzieło – sacrum, red. nauk. Stanisław Gajda i Helmut J. Sobeczko, Opole 1998, s. 537547.

O pomnikach XIX-wiecznych, metalu w rzeźbie XX wieku i twórczości Jerzego Jarnuszkiewicza, „Akcent” 1998, nr 3 (73), s. 219225.

przedruk:

O pomnikach XIX-wiecznych, metalu w rzeźbie XX wieku i twórczości Jerzego Jarnuszkiewicza, „Akcent” 2008, nr 3 (113), s. 157165.

O pomnikach XIX-wiecznych, metalu w rzeźbie XX wieku i twórczości Jerzego Jarnuszkiewicza, „Akcent” 2018, nr 3 (153), s. 195203 [uzup.].

O Wiktorze Brodzkim, jego rzymskich rzeźbach i latającym „wiktoriostacie”, [w:] Losy Polaków żyjących na obczyźnie i ich wkład w rozwój kultury i nauki krajów osiedlenia na przestrzeni wieków. Materiały III Sympozjum Biografistyki Polonijnej, Rzym 25–26 września 1998, red. Agata, Zbigniew Judyccy, Lublin 1998, s. 216222.

Sny i marzenia Adama Styki o naturze, „Akcent” 1998, nr 12 (7172), s. 187191.

Tomasz Oskar Sosnowski, „Art & Business” 1998, nr 12, s. 4245.

1999

Ich twarze ciągle patrzą na nas, „Akcent” 1999, nr 2 (76), s. 168173.

Lubelscy koloryści, „Roczniki Humanistyczne” 47 (1999), z. 4, s. 241258.

Rzymskie wspomnienie Antoniego Madeyskiego. Przyczynek do twórczości artysty, [w:] Pro Fide, Rege et Grege. Prace ofiarowane profesorowi Jerzemu Lileyce, „Roczniki Humanistyczne” 47 (1999), z. 4 (zeszyt specjalny), s. 343–356.

Za co można pokochać Lublin?, „Art & Business” 1999, nr 78, s. 3437.

Zatrzymane w kadrze – samotność malarstwa Mariana Makarskiego, [w:] Marian Makarski, Lublin 1999, s. 57 [album].

Życiowa pasja. Twórczość rzeźbiarska Jolanty Słomianowskiej, „Akcent” 1999, nr 1 (75), s. 150154.

2000

VI Międzynarodowe Triennale Sztuki Majdanek 2000. Historia i teraźniejszość, „Akcent” 2000, nr 3 (81), s. 131139.

Andrzej Dudziński, Komedia ludzka – Ego, „Na Przykład” 2000, nr 34 (IXX), s. 1617 [rec. z wyst. W Galerii Sztuki Lubelskiej Szkoły Biznesu – Szkoły Wyższej w Lublinie].

Atramentowe szkice Simchy Nornberga, „Akcent” 2000, nr 12 (7980), s. 223224 [rec. Simcha Nornberg, Księga ascezy i radości życia, Lublin-Kraków 1999].

Beksiński abstrakcjonista, „Znak” 2000, nr 6 (VI), s. 157160 [rec. z wyst. Zdzisław Beksiński. Prace z lat 1957–1964, Galeria Grodzka i Galeria Labirynt 2 w Lublinie, kwiecień 2000].

Ksawery Branicki i polonica na zamku w Montresor, „Biuletyn Stowarzyszenia Wspólnota Polska” 2000, nr 8 (VIII), s. 2224.

Literackie grafiki Artura Popka, czyli co się dzieje o zmierzchu, gdy skrzydła aniołów łaskoczą nas po skroniach, [w:] Artur Popek, kat. wyst., 1112 Gallery The Society for Arts, Chicago, November 2000, s. nlb. 5 [j. pol. i ang.].

przedruki:

Literackie grafiki Artura Popka, czyli co się dzieje o zmierzchu, gdy skrzydła aniołów łaskoczą nas po skroniach, „Przegląd Polski”, [dod. do „Nowego Dziennika” (New York) 2000, (17 XI)], s. 14 [fragment].

Życie, miłość i poezja w rycinach Artura Popka, „Akcent” 2001, nr 12 (8384), s. 208215 [poszerzony i uzup.]

Ostatnie stulecie Lubelszczyzny ziemiańskiej”, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, 8–9 czerwca 2000 roku, „Biuletyn Historii Sztuki” 62 (2000), nr 34, s. 707709.

Polonika kopernikańskie w Rzymie, [w:] Ojczyzna i Wolność. Prace ofiarowane Profesorowi Janowi Ziółkowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Anna Barańska, Witold Matwiejczyk, Ewa M. Ziółek, Lublin 2000, s. 745758.

Skandalista i wizjoner – Stach z Warty Szukalski, „News of Polonia” (Pasadena, California) 6 (2000), nr 7 (XII), s. 1819.

Spoglądając w głąb światła i natury. Linoryty Stanisława Bałdygi, „Akcent” 2000, nr 12 (7980), s. 228233.

Spojrzenie w głąb ziemi. Fascynacje malarskie Krystyny Rudzkiej-Przychody, [w:] Krystyna Rudzka-Przychoda. Geocykl, kat. wyst., Muzeum Przyrodnicze, Kazimierz Dolny, czerwiec sierpień 2000, s. nlb.

Subtelne metamorfozy, „Art & Business” 2000, nr 6, s. 72.

Szukalski Stanisław, [w:] Leksykon kultury polskiej poza krajem od roku 1939, red. Krzysztof Dybciak, Zdzisław Kudelski, t. 1, Lublin 2000, s. 429433.

Świat według Marka Sołowieja, [w:] Marek Sołowiej. Malarstwo, kat. wyst., BWA w Kielcach, Galeria „Na Piętrze” październik listopad 2000, s. nlb. 2 [j. pol. i ang.].

2001

Czy można namalować dobry obraz kontemplacyjny?, [w:] Forum malarstwa polskiego, materiały, z. 2, Malarstwo – sztuka kontemplacyjna, red. Wiesław Banach, Lesko 2001, s. nlb.

Jeszcze raz człowiek i sacrum, czyli słów kilka o malarstwie Tadeusza Kuduka, „Akcent” 2001, nr 4 (86), s. 169178.

Kondycja malarstwa polskiego w XX wieku, [w:] Kultura w kręgu wartości, Lubelski Kongres Kultury Polskiej 2000, Lublin, 11-14 listopada 2000, red. Leon Dyczewski, Lublin 2001, s. 131139 [mat. Lubelskiego Kongresu Kultury Polskiej 2000, Lublin, 1114 listopada 2000].

Obrazy impresjonistów i postimpresjonistów w Polsce, „Akcent” 2001, nr 12 (8384), s. 285289 [rec. z wyst. w MNW i TPSP w Krakowie].

Przestrzenie równoległe. Ewa i Roman Fleszarowie, „Na Przykład” 2001, nr 1 (IIIIV), s. 3637 [rec. z wyst. w Galerii Sztuki Wirydarz, Lubelskiej Szkoły Biznesu Szkoły Wyższej w Lublinie].

Sosnowski Tomasz Oskar, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. 40, 2001, z. 167, red. nacz. Henryk Markiewicz, s. 598601.

W cieniu Monachium. O malarstwie Władysława Czachórskiego, [w:] Władysław Czachórski 1850–1911 w dziewięćdziesiątą rocznicę śmierci artysty, kat. wyst., Lublin 2001, s. 718.

Wydobyć z mroków niepamięci, „Znak” 2001, nr 11 (XI), s. 134137 [rec. Stanisław Hiszpański – malarz osobliwy, red. Maria Dłutek, konsultacja Bogumiła Hiszpańska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2000, ss. 223].

Świat według Maksymiliana Snocha, [w:] Maksymilian Snoch. Grafika, kat. wyst., Salon Sztuki Współczesnej BWA – Bydgoszcz, luty marzec 2001, Bydgoszcz 2001, s. nlb.

Zapomniana Niewska, „Znak” 2001, nr 2 (II), s. 142145.

Zapomniane rzeźby Olgi Niewskiej w Chełmie, „Na Przykład” 2001, nr 1 (IIIIV), s. 1719 [rec. z wyst. Olga Niewska, Rzeźby, Muzeum Chełmskie, czerwiec grudzień 2000].

2002

Kinga Araya – „Hybris – Odsłona I”, „Akcent” 2002, nr 4 (90), s. 233236.

Malarskie pastele Ryszarda Miłka, [w:] Ryszard Miłek. Pastele, kat. wyst., Małopolskie Biuro Wystaw Artystycznych w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2002, s. nlb.

przedruk:

Miłek´s artistic pastels, [w:] Ryszard Miłek pastels, kat. wyst., Pil Gallery, Philadelphia, April 430 2003, s. nlb. [j. ang.].

Obraz czy szkic – malarstwo Wiesława Jędruszczaka, „Akcent” 2002, nr 12 (8788), s. 241251.

Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla, „Akcent” 2002, nr 3 (89), s. 255257.

Wewnętrzne portrety Stanisława Andrzeja Winiarskiego, [w:] Stanisław Andrzej Winiarski. Portrety, kat. wyst., Galeria CK – Osiedlowy Dom Kultury, Łęczna, listopad 2002, Łęczna 2002, s. 27.

Życie artystyczne Lublina 1901–2001, materiały z sesji, 21–22 września 2001, red. Lechosław Lameński, Lublin [2002], ss. 187.

Życie artystyczne Lublina w latach 1901–2001. Postulaty badawcze, [w:] Życie artystyczne Lublina 1901–2001, materiały z sesji, 21–22 września 2001, red. Lechosław Lameński, Lublin [2002], s. 916.

2003

Abstrakcyjne „układanki” Winicjusza Borowskiego, [w:] Winicjusz Borowski. Układanki, kat. wyst., Zamość [2003], s. nlb.

Akty Stanisława Andrzeja Winiarskiego, [w:] Winiarski Stanisław Andrzej. Istnienie i zmienność, kat. wyst., Galeria Kawiarni Artystycznej Hades, Lublin 2003, s. nlb.

A me stesso – sobie samemu. Jacek Sempoliński i jego widzenie świata, „Saeculum Christianum” 10 (2003), nr 2, s. 3747.

Artur Popek´s Colorful Dreams on Canvas, [w:] Popart exhibition of paintings by Artur Popek, kat. wyst., 1112 Gallery The Society for Arts, Chicago, September October 2003, s. nlb.

Jerzy Duda-Gracz – artysta osobny, Akcent” 2003, nr 4 (94), s. 191200.

Paweł Anaszkiewicz – polski rzeźbiarz w Meksyku, „Akcent” 2003, nr 12 (9192), s. 184190.

Rowerzyści” Stanisława Andrzeja Winiarskiego, [w:] Winiarski. Rowerzyści. Malarstwo, kat. wyst., Galeria CK – Osiedlowy Dom Kultury, Łęczna, październik 2003, Łęczna 2003, s. nlb.

Ryszard Stryjec (1932–1997) Rysunek i grafika, „Akcent” 2003, nr 12 (9192), s. 241243.

Zaczarowany świat malarstwa Krystyny Rudzkiej-Przychody, [w:] Krystyna Rudzka-Przychoda Uśmiech rośliny, Akademia Rolnicza w Lublinie, [Lublin 2003], s. 71 [album].

2004

Artyści lubelscy i ich galerie w XX wieku, materiały z sesji, red. Lechosław Lameński, Lublin 2004, ss. 250.

Człowiek i koń w malarstwie Stanisława Andrzeja Winiarskiego, czyli lęki i obawy ludzkiego umysłu, [w:] Winiarski. Człowiek i koń. Malarstwo, kat. wyst., Muzeum Regionalne w Łęcznej, grudzień 2004, s. nlb.

Franciszek Frączek – czy warto być wiernym swemu przeznaczeniu?, [w:] Franciszek Frączek Słońcesław z Żołyni, red. Jolanta Frączek-Burkacka, Rzeszów 2004, s. 716 [album; j. pol. i ang.].

Konserwować czy restaurować, a może po prostu zburzyć wszystko?, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 58 (2004), nr 34, s. 203205.

Krzysztof Szymanowicz, intrygujący grafik rodem z lubelskiego Kośminka, „Akcent” 2004, nr 12 (9596), s. 209214.

Lalewicz Marian, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 10, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2004, szp.410.

Langman Zygmunt, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 10, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2004, szp. 471472.

Laszczka Konstanty, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 10, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2004, szp. 524525.

Le Brun Piotr, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 10, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2004, szp. 611612.

Le Corbusier, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 10, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2004, szp. 624626.

Lipchitz Jacques, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 10, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2004, szp. 11021103.

Laudacja na uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Panu Profesorowi Krzysztofowi Zanussiemu, [w:] Krzysztof Zanussi Doktor Honoris Causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, red. Iwona Pachcińska, Lublin 2004, s. 720.

Miejsce Augusta Zamoyskiego w dziejach rzeźby polskiej. Próba spojrzenia, [w:] Zamoyscy w Jabłoniu. Materiały z sesji popularno-naukowej zorganizowanej w dniu 28 maja 2004 roku w ramach obchodów 500-lecia Jabłonia, red. Andrzej Cebulak, Barbara Wikło, Jabłoń 2004, s. 5164.

O Eugeniuszu Zaku – dwa razy, „Biuletyn Historii Sztuki” 66 (2004), nr 12, s. 248251.

Rzymskie ślady Władysława Oleszczyńskiego, czyli o kilku źródłach do poznania życia artysty, „Roczniki Humanistyczne” 52 (2004), z. 4, s. 367390 [księga pamiątkowa ku czci prof. Tadeusza Zagrodzkiego].

„Szkoła patrzenia”, „Niedziela” 2004, nr 8 (22 II), s. 28 [rec. Tadeusz Boruta, Szkoła patrzenia. Obrazowanie świąt kościelnych w dziełach wielkich mistrzów, Kielce 2003, ss. 304].

2005

Natura w malarstwie polskim XIX wieku, „Roztoczańskie Spotkania” 4 (20022003), [Zwierzyniec 2005], s. 161168.

Plakat – sztuka ulicy w Lublinie, „Akcent” 2005, nr 1 (99), s. 136143.

[Rec. École de Paris – prawda czy fałsz? Uwagi na marginesie lektury książki Anny Wierzbickiej „École de Paris. Pojęcie, środowisko, twórczość”, Warszawa 2004, ss. 380], „Biuletyn Historii Sztuki” 67 (2005), nr 12, s. 181184.

Stanisław Szukalski – geniusz czy hochsztapler?, [w:] Biografia, historiografia dawniej i dziś. Biografia nowoczesna, nowoczesność biografii, red. Ryszard Kasperowicz, Elżbieta Wolicka, Lublin [2005], s. 309328.

Synteza czerni, bieli i światła w grafikach Barbary Sosnowskiej-Bałdygi, „Akcent” 2005, nr 2 (100), s. 151156.

Świat według Piotra Naliwajki. Szkic do portretu malarza, „Arteon” 2005, nr 1 (57), s. 2426.

Tadeusz Stryjeński – publicysta i kreator ludzkiej wyobraźni, [w:] Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane profesor Marii Poprzęckiej, red. Waldemar Baraniewski et al., Warszawa 2005, s. 450–455.

Z mroków nocy ku światłu życia. Antoni Michalak i jego malarstwo, [w:] Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Katalog wystawy twórczości Antoniego Michalaka 19021975, oprac. Waldemar Odorowski, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2005, s. 4457.

przedruk:

Z mroków nocy ku światłu życia. Antoni Michalak i jego malarstwo, [w:] Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Katalog wystawy twórczości Antoniego Michalaka 19021975, „Brulion Kazimierski” 2005, nr 6, (jesień zima), s. 3746.

2006

Antoni Michalak, Puławy i Matka Boska Dobrej Śmierci, czyli kilka uwag o powojennym malarstwie sakralnym artysty, [w:] Tradycja i sztuka. Materiały z sesji zorganizowanej z okazji 100-lecia nadania Puławom praw miejskich. Puławy, 23 września 2006 roku, red. Urszula Ślusarczyk, Piotr Majewski, Puławy 2006, s. 127138.

Człowiek w twórczości Adama Myjaka, „Akcent” 2006, nr 1 (103), s. 148154.

przedruk:

Człowiek w twórczości Adama Myjaka, [w:] Adam MyjakDekada, kat. wyst., Muzeum Rzeźby Współczesnej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 30 czerwca 26 sierpnia 2007, Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria Miejska w Tarnowie 19 października 7 listopada 2007, [Orońsko 2007], s. 57.

Figury i figuracje. Materiały LIV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin 20–22 października 2005, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Ryszard Kasperowicz, Marcin Lachowski, Lechosław Lameński, Warszawa 2006, ss. 478.

In Memoriam. Andrzej Ryszkiewicz (19222005), „Biuletyn Historii Sztuki” 68 (2006), nr 1, s. 131143.

Makowski Tadeusz, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 11, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2006, szp. 886887.

Malczewski Jacek, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 11, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2006, szp. 959960.

Marconi Henryk, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 11, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2006, szp. 12551256.

Romantyczny nagrobek Juliana Ursyna Niemcewicza i Karola Ottona Kniaziewicza w Montmorency, dzieło Władysława Oleszczyńskiego, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane profesor Danucie Zamącińskiej-Paluchowskiej, red. Małgorzata Łukaszuk, Marian Maciejewski, Lublin 2006, s. 233–248.

O hedonistycznym spojrzeniu na świat. Jerzy Tyburski – malarz i animator, „Akcent” 2006, nr 3 (105), s. 162169.

Z wizytą w zamojskim BWA, „Akcent” 2006, nr 1 (103), s. 163166.

2007

Bibliografia prac Tadeusza Chrzanowskiego, [w:] Twórcy i dzieła. Studia z dziejów kultury artystycznej, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Lechosław Lameński, Irena Rolska-Boruch, Lublin [2007], s. 23–54.

Czy warto oglądać obrazy Mariusza Drzewińskiego?, „Akcent” 2007, nr 2 (108), s. 127132.

Nekrolog. Tadeusz Bonifacy Chrzanowski 14 V 1926–24 XII 2006, „Rocznik Krakowski” 73 (2007), s. 165168.

Niepokorni i sakralni. Artyści Galerii Sceny Plastycznej KUL, „Akcent” 2007, nr 1 (107), s. 163168.

„Roczniki Humanistyczne” 55 (2007), z. 4, ss. 304 [red.; bibl.]

Rzeźby krzyczące w rozpaczy, „Przegląd” 2007, nr 31 (397), s. 6667.

Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce, Lublin 2007, ss. 510 [książka nominowana do nagrody w konkursie im. Jana Długosza, Kraków 2008].

Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce (W dwudziestą rocznicę śmierci artysty), „Orońsko” 58 (2007), nr 2 (67), s. 5457.

Tadeusz Stryjeński i konkurs na projekt schroniska dla osieroconych i zaniedbanych chłopców z fundacji im. ks. Aleksandra Lubomirskiego w Krakowie w 1887 roku. Przyczynek do działalności konkursowej architekta, „Roczniki Humanistyczne” 55 (2007), z. 4, s. 732.

Twórcy i dzieła. Studia z dziejów kultury artystycznej, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Lechosław Lameński, Irena Rolska-Boruch, Lublin [2007], ss. 452, il

W zaczarowanym kręgu. Rysografie Andrzeja Antoniego Widelskiego, [w:] Andrzej A. Widelski „proch... dusza... pamięć...”, kat. wyst., Centrum Edukacyjne Państwowego Muzeum na Majdanku, 20.09.20071.03.2008, Lublin 2007, s. nlb.

Z dziejów restauracji kościoła św. Krzyża w Krakowie. Historia jednego konfliktu, [w:] Twórcy i dzieła. Studia z dziejów kultury artystycznej, red. Małgorzata Kitowskaj-Łysiak, Lechosław Lameński, Irena Rolska-Boruch, Lublin [2007], s. 161–177

Z pracowni filozofa-artysty. Spojrzenie Grzegorza Sztabińskiego poza obraz, „Akcent” 2007, nr 1 (107), s. 144151.

2008

Bibliografia historii sztuki dawnego województwa lubelskiego za lata 19652000, Lublin 2008, ss. 144.

Czy Lublin, Kraków i Lwów to miasta w których wybudowano idealne budynki teatralne w ostatniej ćwierci XIX wieku?, [w:] Siedziby teatrów, teatrzyków, oper, filharmonii – historia i architektura. Materiały po konferencji, red. Daria Bręczewska-Kulesza, Agnieszka Wysocka, seria Architektura miast, cz. 1, Bydgoszcz 2008, s. 4558.

Jadwiga i Jagiełło, zapomniany pomnik Tomasza Oskara Sosnowskiego w Wilnie, [w:] Album Amicorum. Między Wilnem a Toruniem. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Józefowi Poklewskiemu, red. Elżbieta Basiul et al., Toruń 2008, s. 169–180.

Mehoffer Józef, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 12, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2008, szp. 454455.

Michalak Antoni, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 12, red. Eugeniusz Ziemann, Lublin 2008, szp. 792794.

Moi artyści, moje galerie. Teksty o sztuce XIX i XX wieku, Lublin 2008, ss. 320.

Obecność ewangelików augsburskich w historii i kulturze Lublina, „Jednota” 2008, nr 34, s. 2122.

Paryż, Paryż i jeszcze raz Paryż ..., Akcent” 2008, nr 1 (111), s. 139149.

Tomek Kawiak – rzeźbiarz, performer, malarz, rysownik, showman?, Akcent” 2008, nr 4 (114), s. 151160.

W 100-lecie urodzin Franciszka Frączka, „Przemyski Przegląd Kulturalny” 2008, nr 1 (8), s. 5051.

Wybudowałem pomnik twardszy niż ze spiżu?, „Akcent” 2008, nr 3 (113), s. 112116.

2009

I międzynarodowe Biennale Wschodni Salon Sztuki – Lublin 2009, [w:] I Międzynarodowe Biennale Wschodni Salon Sztuki Lublin 2009, kat. wyst. pokonkursowej, Lublin 2009, s. 79.

Andrzeja Węcławskiego alfabet znaków, „Aspiracje” 2009, wiosna, s. 4147.

Czarno-biały zapis emocji według Tadeusza Mysłowskiego, „Akcent” 2009, nr 3 (117), s.167177.

Czy Józef Jan Gosławski mógł być uczniem Stacha z Warty Szukalskiego?, [w:] Józef Gosławski. Rzeźby, monety, medale, red. Joanna Czarkowska, Warszawa 2009, s. 1013.

Dotknięcie anioła. O malarstwie Urszuli Ślusarczyk słów kilka, „Akcent” 2009, nr 1 (115), s. 143149.

Ekspresjonizm rzeźb Andrzeja Pityńskiego, [w:] Andrzej Pityński. Rzeźba. Katalog wystawy jubileuszowej na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, red. Anna Szlązak, Anna Garbacz, Stalowa Wola 2009, s. 1416.

Gajewski Tomasz, Aleksandra Wachniewska. Malarka Roztocza, red. Tomasz Grabowski, Lechosław Lameński, wyd. 1, Zwierzyniec 2009, ss. 167, wyd. 2, zm. i uzup., Zwierzyniec 2014.

Gmach Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie i jego twórcy, [w:] Mit symbol mimesis. Studia z dziejów teorii i historii sztuki dedykowane Profesor Elżbiecie Wolickiej-Wolszleger, red. Jacek Jaźwierski, Ryszard Kasperowicz, Małgorzata Kitowska-Łysiak, Marcin Pastwa, Lublin 2009, s. 269290.

Magia rzeźb Zbigniewa Stanucha, [w:] Zbigniew Stanuch. Grafika, kat. wyst., Galeria ZPAP „Pod Podłogą” – luty 2009, Lublin 2009, s. nlb.

Nazareńczycy, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 13, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2009, szp. 860861.

Noakowski Stanisław, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 13, red. Edward Gigilewicz, szp. 13391341.

Nolde Emil, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 13, red. Edward Gigilewicz, szp. 13561357.

Roztocze Aleksandry Wachniewskiej, [w:] Tomasz Gajewski, Aleksandra Wachniewska. Malarka Roztocza, wyd. 1, Zwierzyniec 2009, s. 57, 810 [j. pol. i ang.]; wyd. 2, zm. i uzup., Zwierzyniec 2014, s. 79 1012 [j. pol. i ang.].

Słów kilka o kondycji malarstwa polskiego lat 70. XX w., [w:] Przestrzenie sztuki: Dialog przestrzeni – Przestrzeń dialogu, red. Jolanta Męderowicz, Biuro Wystaw Artystycznych w Lublinie, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Lublin 2009, s. 135139, 140143 [j. pol. i ang.].

Świat według Stacha z Warty Szukalskiego, [w:] Stanisław Szukalski 1893–1987, kat. wyst., red. Marek Karpiński, Agnieszka Stelik, Mościckie Centrum Kultury Tarnów – marzec 2009, [Tarnów 2009], s. 45.

Ten, co słońce sławi. Franciszek Frączek, „Sztuka pl” 2009, nr 4 (GA 157) kwiecień, s. 6667.

Z dziejów XIX i XX-wiecznej zabudowy ulicy Batorego w Krakowie. Realizacje Tadeusza Stryjeńskiego, [w:] Od kamienicy do apartamentowca. Wielorodzinne, miejskie budownictwo mieszkaniowe. Materiały po konferencji, red. Daria Bręczewska-Kulesza, Agnieszka Wysocka, seria Architektura miast, cz. 2, Bydgoszcz 2009, s. 3242.

2010

Baśniowy świat malarstwa Grażyny Zofii Mosiądz, [w:] „Wokół Gabrielle d´Estrées”. Wystawa malarstwa Zofii Mosiądz, kat. wyst., Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, listopad – grudzień 2009, Lublin 2010, s. nlb. [j. pol.i franc.].

Dr Jerzy Baranowski; Mgr Barbara Gusciora-Tanana; Artysta malarz Antoni Michalak; Prof. dr hab. Andrzej K. Olszewski; Dr Piotr Rudziński; Prof. dr hab. Andrzej Ryszkiewicz; Artysta malarz Adam Styka; Prof. dr hab. Jacek Woźniakowski, [biogramy w:] „Roczniki Humanistyczne” 58 (2010), z. 4, s. 29, 37, 4243, 4546, 46, 4748, 50, 5354.

Ikona w sztuce XX wieku, „Format” 2010, nr 58 (12), s. 123 [rec. Renata Rogozińska, Ikona w sztuce XX wieku, Kraków [2009], ss. 452].

Józef Pankiewicz – ponownie w Kazimierzu, „Gazeta Wyborcza Lublin” 2010, nr 147.6965 (2627 VI), [dod. „Gazeta Wyborcza], s. 6.

Motyw orła w twórczości Stanisława Szukalskiego, „Kresy Południowo-Wschodnie” 2 (2010), s. 183196.

Od Lenina do Jana Pawła II. Stan badań nad twórczością Mariana Koniecznego oraz kilka uwag o rzeźbach religijnych jego autorstwa, „Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej” 3 (2010), s. 4457 [j. pol. i ang.].

O mistycyzmie w malarstwie polskim XIX i XX wieku, słów kilka, [w:] Wokół mistycyzmu w sztuce. W piątą rocznicę publicznej prezentacji obrazu El Greca Ekstaza św. Franciszka, red. ks. Robert Mirończuk, Siedlce 2010, s. 97114 [mat. konf.].

O nauczaniu historii sztuki w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim słów kilka, „Roczniki Humanistyczne” 58 (2010), z. 4, s. 711.

O Zachęcie słów kilka, „Gazeta Wyborcza Lublin” 2010, nr 3.62210, [dod. „Gazeta Wyborcza”, (5 I),] s. 5.

[Rec. Józef Pankiewicz. Z Paryża nad Wisłę. Wystawa w 120-lecie pleneru artysty w Kazimierzu Dolnym oraz Kolonia artystyczna w Krzemieńcu nad Ikwą, oprac. Waldemar Odorowski, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kamienica Celejowska, 27 czerwca – 15 września 2010 oraz Galeria Letnia, 21 lipca – 15 września 2010], „Biuletyn Historii Sztuki” 72 (2010), nr 4, s. 501512.

Słowo w twórczości Stanisława Szukalskiego, [w:] Stanisław Szukalski, Niemy Śpiewak / The Mute Singer, pol. transl. by Krzysztof Jaskuła [Lublin 2010], s. 1333.

Spojrzenie za węgła. Kilka uwag o kondycji sztuki sakralnej w Polsce, „Roczniki Humanistyczne” 58 (2010), z. 4, s. 331338.

Trzydzieści cztery razy Tadeusz Kuduk, [w:] Tadeusz Kuduk malarstwo, kat. wyst., Galeria ZPAP „Pod Podłogą”, październik 2010, [Lublin 2010], s. nlb.

Zwykłe – niezwykłe pejzaże Krzysztofa Grajczaka, „Akcent” 2010, nr 3 (121), s. 155162.

2011

Architektura XX wieku w Polsce. Kilka uwag natury historycznej i postulaty badawcze, [w:] Twórczość? Użyteczność? Piękno? Architektura dwudziestego wieku w Polsce, red. Agnieszka Zabłocka-Kos, [Wrocław 2011], s. 1120.

Bractwo św. Łukasza, a.r. i Szczep Rogate Serce, czyli trzy różne wizje sztuki i sposoby jej urzeczywistniania, [w:] Rodzina w świecie współczesnym, red. Magdalena Howorus-Czajka, Katarzyna Kaczor, Aleksandra Wierucka, Gdańsk 2011, s. 1529.

Budynki teatralne na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Architektura teatralna w Polsce, red. Dorota Buchwald, Monika Jarzyna, Piotr Morawski, Warszawa 2011, s. 97141, 211229 [j. pol. i ang.].

Czy August Zamoyski mógł stworzyć własną teorię sztuki?, [w:] W kręgu Augusta Zamoyskiego. Studia z historii sztuki w czterdziestą rocznicę śmierci artysty, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Jabłoń 2011, s. 2738.

Czy warto być medalierem? O Jolancie Słomianowskiej i nie tylko, słów kilka, Lubelskie Wiadomości Numizmatyczne” 17 (2011), s. 169182.

Marek Rzeźniak artysta poszukujący, [w:] Veritatem in Caritate. Księga Jubileuszowa z okazji 70. urodzin Księdza Biskupa Profesora Jana Śrutwy, red. Wacław Depo et al., Lublin 2011, s. 599617.

przedruki:

Marek Rzeźniak – Artysta poszukujący, [w:] Rzeźniak Marek [i] Agnieszka. Olej na płótnie, kat. wyst., BWA Galeria Zamojska, styczeń luty 2011, Zamość 2011, s. 920 [wersja skrócona].

…olej na płótnie. Agnieszka Rzeźniak, Marek Rzeźniak, „Zamojski Kwartalnik Kulturalny” 2011, nr 1 (106), s. 7780 [fragment tekstu].

Norbert Strassberg (1911–1941) – zapomniany malarz żydowski, [w:] Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani w 65. rocznicę urodzin i w 40-lecie pracy twórczej, Warszawa 2011, red. Anna Sylwia Czyż, Janusz Nowiński, Marta Wiraszka, s. 548–559.

Polis – Urbs – Metropolis. Materiały LIX Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Lublin, 2526 listopada 2010, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Warszawa 2011, ss. 431.

Polska – sztuka religijna. E. klasycyzm; F. Wiek XIX, [hasła w:] Encyklopedia Katolicka, t. 15, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2011, szp.12191229.

Pomniki według Mariana Koniecznego, [w:] Fides imaginem quaerens. Studia ofiarowane księdzu profesorowi Ryszardowi Knapińskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Aneta Kramiszewska, Lublin 2011, s. 285–310.

Słowo wstępne, [w:] W kręgu Augusta Zamoyskiego. Studia z historii sztuki w czterdziestą rocznicę śmierci artysty, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Jabłoń 2011, s. 58.

Świat odczytany na nowo przez Grzegorza Dobiesława Mazurka, [w:] Grzegorz Dobiesław Mazurek. Wystawa jubileuszowa 30 – lecie pracy twórczej, kat. wyst., Galeria ZPAP „Pod Podłogą” czerwiec 2011, Lublin 2011, s. nlb.

przedruki:

Świat odczytany na nowo przez Grzegorza Dobiesława Mazurka, [w:] Grzegorz Dobiesław Mazurek. Grafika, kat. wyst., Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Sandomierzu, listopad grudzień 2011, Sandomierz 2011, s. nlb.

Świat odczytany na nowo przez Grzegorza Dobiesława Mazurka, [w:] Grzegorz Dobiesław Mazurek. Cyfra, kat. wyst., Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu 21 wrzesień 16 październik 2012, Przemyśl 2011, s. nlb.

Świat według Jerzego Tyburskiego, [w:] Jerzy Tyburski. Wenus – głową w chmurach. Malarstwo, kat. wyst., Galeria Labirynt Kraków, Kraków 2011, s. 58, 911 [j. pol. i ang.].

Teatr im. Juliusza Osterwy, Lublin; Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków; Teatr im. Wiliama Horzycy, Toruń, [w:] Beyond Everydayness. Theatre Architecture in Central Europe, red. Igor Kovačević, [Prague 2010], s. 188193; 224229; 248253 [j. ang.]

W kręgu Augusta Zamoyskiego. Studia z historii sztuki w czterdziestą rocznicę śmierci artysty, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Jabłoń 2011, ss. 132.

Z dziejów jednej kartki pocztowej, [w:] Nie tylko o pocztówkach. Szkice dedykowane profesorowi Pawłowi Banasiowi, red. Stefan Bednarek, Jacek Jackowski, WarszawaWrocław 2011, s. 109–113.

2012

Głębia, przestrzeń i światło, „Arttak” 2013, nr 4, s. 83.

Ikonostas w cerkwi greckokatolickiej pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie. Przyczynek do dziejów zapomnianego dzieła Tadeusza Stryjeńskiego, [w:] Ex voto. Studia dedykowane ojcu Janowi Golonce OSPPE w 75. rocznicę urodzin i w 50. rocznicę święceń kapłańskich, red. Przemysław Mrozowski, Jerzy Żmudziński, Częstochowa 2012, s. 549–560.

Kolekcjoner i jego kolekcja. Kilka uwag natury ogólnej, [w:] Chris Sztyber, Mój drugi świat. Kolekcja malarstwa polskiego, [Kielce 2012], s. 1419.

Miasto i jego twórcy. 45 lat zamojskiego Biura Wystaw Artystycznych, [w:] Letni przegląd plastyki zamojskiej 2012, Biuro Wystaw Artystycznych Galeria Zamojska, Zamość 2012, s. nlb. [j. pol. i ang.].

Obecność Adama Styki we współczesnym malarstwie polskim, [w:] Ars omnia vincit. Studia z dziejów sztuki i kultury artystycznej, red. Agnieszka Bender, Małgorzata Kierczuk-Macieszko, Lublin 2012, s. 533–548.

Ponad dachami Lublina. Zbigniew Liwak i jego graficzna wizja świata, „Akcent” 2012, nr 4 (130), s. 146152.

„Portret” miasta. Lublin w twórczości graficznej Leona Wyczółkowskiego, [w:] Architektura malowana, architektura rzeczywista. Miasto z epoki Leona Wyczółkowskiego, red. Daria Bręczewska-Kulesza, seria Architektura Miast, cz. 3, Bydgoszcz 2012, s. 721.

Prof. Jacek Woźniakowski (1920–2012), „Przegląd Uniwersytecki” 24 (2012), nr 6 (140) (XIXII), s. 2627.

Pryliński Tomasz, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 16, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2012, szp. 575576.

Ryszkiewicz Andrzej, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 17, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2012, szp.702703.

Tytus Dzieduszycki-Sas (1934–1973). Pomiędzy Lublinem a Paryżem, „Biuletyn Historii Sztuki” 74 (2012), nr 34, s. 767782.

Świat widziany oczami grafika. O Andrzeju Węcławskim słów kilka, „Akcent” 2012, nr 3 (129), s. 143149.

Wielki zapominany? „Niepokorny. Xawery Dunikowski”. Wystawa w Muzeum Rzeźby Współczesnej. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 9 VII – 18 IX 2011, kurator Joanna Torchała, „Quart” 2012, nr 1 (23), s. 101105.

W kręgu koloryzmu. Teofil Kosiorkiewicz i jego pejzaże, [w:] Teofil Wiktor Kosiorkiewicz, Dziennik życia, red. Alojzy Leszek Gzella, Lublin 2012, s. 113125.

Z mroku ku światłu. Kilka uwag o rzeźbie polskiej w latach 1893–1914, [w:] Nie tylko trony. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Ernestowi Niemczykowi, red. Janusz L. Dobesz, Agnieszka Gryglewska, Marta M. Rudnicka-Bogusz, Wrocław 2012, s. 197208.

2013

Człowiek i natura w twórczości rzeźbiarskiej Bogdana Markowskiego, [w:] Erraticus. Bogdan Markowski Rzeźba granit, kat. wyst., Muzeum Lubelskie, Lublin 2013, s. 1013.

Ekspresyjne portrety i nostalgiczne pejzaże Stanisława Baja, ostatniego romantyka w malarstwie polskim, „Akcent” 2013, nr 3 (133), s. 149157.

Natura, forma i faktura w obrazach Mariusza Drzewińskiego, [w:] Mariusz Drzewiński. Od gestu do geometrii, kat. wyst., Muzeum Lubelskie w Lublinie, 17 maja – 30 czerwca 2013, Lublin 2013, s. 4651.

[Rec. Polskie życie artystyczne w latach 1944–1960, t. 1 Lata 1944–1947; t. 2 Rok 1948; t. 3 Rok 1949; t. 4: Rok 1950, red. naczelna Anna Wierzbicka, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Pracownia Plastyki Współczesnej, Warszawa 2012], „Biuletyn Historii Sztuki” 75 (2013), nr 4, s. 841846.

Sosnowski Oskar, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 18, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2013, szp. 620621.

Sosnowski Tomasz Oskar, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 18, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2013, szp. 622623.

Stanisław Szukalski, Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne oraz korespondencja z lat 19241938, wybrał, ułożył, wstępem i przypisami opatrzył Lechosław Lameński, Lublin 2013, ss. 608.

Stryjeński Tadeusz, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 18, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2013, szp. 10571058.

Szukalski Stanisław, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 19, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2013, szp. 143144.

Trzydzieści trzy lata obecności Grzegorza Dobiesława Mazurka, [w:] Grzegorz Dobiesław Mazurek. Piksel kontra punkt. Mitologia rzeczywistości, kat. wyst., Muzeum Lubelskie w Lublinie, 23 marca – 5 maja 2013, [Lublin 2013], s. 7273, 7677, 8081, 8485, 8889, 9293 [j. pol. i ang.].

Wątki religijne w twórczości Zofii Stryjeńskiej „księżniczki malarstwa polskiego”, „Sacrum et Decorum. Materiały i studia z historii sztuki sakralnej” 6 (2013), s. 4361 [j. pol. i ang.].

2014

Anioł z Pietrasanta, „Akcent” 2014, nr 4 (138), s. 125135.

przedruk:

Anioł z Pietrasanta, „Polonia Włoska” [Biuletyn Informacyjny] 20 (2015), nr 12 (7475) wiosna lato, s. 6064.

Figura w twórczości rzeźbiarskiej Antoniego Janusza Pastwy, [w:] Antoni Janusz Pastwa. Cienie. Torsy. Twarze, Warszawa 2014, s. 2635 [album; j. pol. i ang.].

Gegen Paris: Nationalkunst bei Stanisław Szukalski, [w:] Schwert, Kreuz und Adler. Die Ästhetik des nationalistischen Diskurses in Polen (19261939), Hrsg. Ulrich Schmid unter Mitwirkung von Isabelle Vonlanthen und Sabina Schaffner, Wiesbaden 2014, s. 409423.

In Memoriam. Jacek Woźniakowski (1920–2012), „Biuletyn Historii Sztuki” 76 (2014), nr 1, s. 183192.

Między światami. O twórczości malarskiej Artura Popka, [w:] Artur Popek. Malarstwo. Grafika. Rysunek, Lublin 2014, s. 1621, 2227 [album; j. pol. i ang.].

Nacjonalizm Stacha z Warty Szukalskiego, [w:] Estetyka dyskursu nacjonalistycznego w Polsce 19261939, red. Ulrich Schmid, Warszawa 2014, s. 361378.

Serigraficzne tajemnice Mirosława Pawłowskiego, „Rocznik Biblioteki Uniwersyteckiej” [Kielce] 2 (2014), s. 167178.

Spojrzenie w przeszłość. Lublin artystyczny z perspektywy upływającego czasu, [w:] Zamknięty rozdział. Artystom lubelskim in memoriam, kat. wyst., Muzeum Lubelskie, listopad 2014, Lublin 2014, s. 69.

Witkiewicz Stanisław, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 20, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2014, szp. 707708.

Witkiewicz Stanisław Ignacy, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 20, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2014, szp. 708710 [razem z Mirosławą Ołdakowską-Kufel].

Wydra Jan, [w:] Encyklopedia Katolicka, t. 20, red. Edward Gigilewicz, Lublin 2014, szp. 10531054.

2015

Andrzej A. Sadowski, ostatni we współczesnym malarstwie polskim romantyczny fotorealista?, [w:] Andrzej A. Sadowski. Hiperpejzaż współczesności. Retrospektywa 1966–2015, kat. wyst., Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2l października – 06 grudnia 2015 roku, Łódź [2015], s. 58, 912 [j. pol. i ang.].

Architektura kobiety, [w:] Architektura kobiety. Stanisław Andrzej Winiarski, kat. wyst., Galeria Centrum Kultury w Łęcznej, maj 2015, Łęczna 2015, s. nlb.

Co nam zostało po Międzynarodowym Triennale Sztuki na Majdanku?, [w:] Przeciw wojnie. Międzynarodowe Triennale Sztuki na Majdanku, kat. wyst., Muzeum Lubelskie w Lublinie, Lublin 2015, s. 78, 1112, 15.

Czy warto pisać o malarstwie Mariana Konarskiego?, [w:] Marian Konarski 19091998. Szczepowy Rogatego Serca: malarstwo rysunek rzeźba, kat. wyst., red. Anna Kroplewska-Gajewska, Muzeum Okręgowe w Toruniu, 11 kwietnia – 24 maja 2015 roku, Toruń 2015, s. 921.

„Duchtynia” Stacha z Warty Szukalskiego w dwóch odsłonach, [w:] Dwa oblicza smoka, katalog wystawy, t. 2. Eseje, sierpień – październik 2015, red. Maria Podlodowska-Reklewska, Marcin Starzyński, Zamek Królewski na Wawelu, Państwowe Zbiory Sztuki, Kraków 2015, s.117130.

Give the IPS to Szukalski: Stanisław Szukalski´s Bid for the Institute of Art Propaganda, „Ikonotheka” 25 (2015), s. 233244.

Maksymilian Snoch – esteta i wizjoner w świecie grafiki, „Akcent” 2015, nr 4 (142), s. 129136.

Maria Wollenberg-Kluza i jej malarska wizja świata, [w:] Maria Wollenberg-Kluza: malarstwo, kat. wyst., Centrum Kultury w Lublinie, kwiecień maj 2015, Lublin 2015, s. 2024.

Nieznany Stach z Warty Szukalski, [w:] Initium sapientiae humilitas. Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, red. Magdalena M. Olszewska, Agnieszka Skrodzka, współprac. Anna Sylwia Czyż, Warszawa 2015, s. 452–463.

Portrety artystów w grafice. Ryciny z kolekcji Adama Broża, „Akcent” 2015, nr 3 (141), s.174179.

Rzeźbiarze polscy w XIX wiecznym Rzymie, [w:] Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej 18151990, red. Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Dominik Ziarkowski, t. 3, seria Sztuka Europy Wschodniej, Warszawa–Toruń 2015, s. 6975.

Sztuka ponad wszystko. Malarskie fascynacje Edwarda Nadulskiego, [w:] Edward Nadulski. Malarstwo. W setną rocznicę urodzin, Zamek Lubelski, styczeń – marzec 2015, Lublin 2015, s.714 [album].

2016

Ceramika, metal, epidian, sisal i papier mâché w twórczości Wojciecha Mendzelewskiego, „Akcent” 2016, nr 2 (144), s. 121126.

Dom handlowy i budynek mieszkalny S. A. „Bazar Polski”, interesujące przykłady żelbetonowego modernizmu na gruncie krakowskim, [w:] Acta Artis. Studia ofiarowane profesor Wandzie Nowakowskiej, red. Aneta Pawłowska, Eleonora Jedlińska, Krzysztof Stefański, Łódź 2016, s. 379–401.

Henryk, „Akcent” 2016, nr 2 (144), s. 174180.

Jak wyglądałoby malarstwo polskie XX wieku, gdyby nie obecność Józefa Pankiewicza?, [w:] Pankiewicz i po... Uwalnianie koloru, kat. wyst., red. Anna Hałata, Marcin Lachowski, Dorota Seweryn-Puchalska, Muzeum Lubelskie, lipiec wrzesień 2016, Lublin 2016, s. 914.

Jan Ryszard Lis – ostatni z wielkich, „Akcent” 2016, nr 4 (146), s. 166175.

Malarstwo jest jej wielką pasją. O obrazach Elwiry Wasak słów kilka, [w:] Elwira Wasak. Jubileusz 35-lecia pracy twórczej. Malarstwo i rysunek, kat. wyst., Galeria Biblioteki im. H. Łopacińskiego, Lublin 2015, [Lublin 2016], s. nlb.

Paragone – rzeźba na granicy, red. Elżbieta Błotnicka-Mazur, Lechosław Lameński, Marcin Pastwa, Lublin 2016, ss. 447.

[Rec. Agnieszka Wysocka, Architektura i urbanistyka Bydgoszczy w dwudziestoleciu międzywojennym, Lublin [2015], ss. 252], „Kronika Bydgoska” 37 (2016), s. 463469.

[Rec. Dorota Chudzicka, Od modernizmu w kierunku ekspresji narodowej tożsamości: Wokół koncepcji sztuki Stanisława Szukalskiego (1893–1987), seria Studia i Monografie, t. 11, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Tako, Warszawa–Toruń 2015, ss. 257], „Biuletyn Historii Sztuki” 78 (2016), nr 2, s. 377389.

„Rzeczywistość” w obrazach Henryka Szkutnika, [w:] Henryk Szkutnik malarstwo. Jubileusz czterdziestolecia pracy twórczej 1976–2016, kat. wyst., BWA Zamość, [listopad 2016], Starachowice [2016], s. 59, 1013 [j. pol. i ang.].

Tadeusz Stryjeński a konkursy architektoniczne. Przyczynek do nie napisanej monografii architekta, [w:] Velis Quod Possis. Studia z historii sztuki ofiarowane profesorowi Janowi Ostrowskiemu, red. Andrzej Betlej et al., Kraków 2016, s. 155–161.

Trzydzieści lat obecności Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL w życiu artystycznym Lublina, [w:] Galeria Sztuki Sceny Plastycznej KUL. 30 lat, Lublin 2016, s. 415 [druk okolicznościowy].

Zatrzymani w kadrze. Eseje o współczesnych artystach lubelskich, Lublin 2016, ss. 442.

2017

50 lat Zamojskiego Biura Wystaw Artystycznych, [w:] Letni przegląd plastyki zamojskiej 2017, kat. wyst., BWA Zamość, czerwiec 2017, Zamość 2017, s. nlb. [j. pol. i ang.]

przedruk:

Letni przegląd plastyki zamojskiej 2017, „Zamojski Kwartalnik Kulturalny” 2017, nr 3 (132), s. 4447.

Architektura sakralna w twórczości projektowej, budowlanej i konserwatorskiej Tadeusza Stryjeńskiego. Zarys problematyki, [w:] Architektura sakralna XIX i pierwszej połowy XX wieku. Materiały po konferencji, red. Agnieszka Wysocka, Bogna Derkowska-Kostkowska, Lech Łbik, seria Architektura miast cz. 4, Bydgoszcz 2017, s. 928.

Co zawdzięczamy malarstwu Tadeusza Kuduka?, [w:] Tadeusz Kuduk. Reminiscencje. W 55. rocznicę pracy twórczej aktora i malarza, kat. wyst., Muzeum Lubelskie w Lublinie, kwiecień 2017, Lublin 2017, s. 811.

Duch Józefa Piłsudskiego i utopijna wizja Polski i świata Stacha z Warty Szukalskiego, „Akcent” 2017, nr 4 (150), s. 108117.

Głowy Stanisława Andrzeja Winiarskiego, [w:] Stanisław Andrzej Winiarski Głowy, kat. wyst., Centrum Kultury w Łęcznej. Galeria CK, luty marzec 2017, Łęczna 2017, s. nlb.

Józef Panfil – ostatni mistrz pejzażu we współczesnym malarstwie polskim?, [w:] Józef Panfil. Malarstwo i rysunek z lat 1979–2017, kat. wyst., Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź [2017], s. 917 [j. pol. i ang.].

Marian Konieczny (1930–2017), rzeźbiarz, „Zamojski Kwartalnik Kulturalny” 2017, nr 3 (132), s. 4851.

W dialogu z naturą i matematyczną wizją świata. Piotr Lech i jego grafiki, „Akcent” 2017, nr 2 (148), s. 136144.

Wystawa na Zamku. Dla nieba i ziemi, „Magazyn Lubelski” 2018, (28 III), [dod. „Gazeta Wyborcza” 2018, nr 69.9283,3], s. 10.

Z bielą mu do twarzy. Magiczny świat sztuki Jana Gryki, „Akcent” 2017, nr 3 (149), s. 134142.

Z dziejów środowiska artystycznego Lublina po 1945 roku. Galerie i ich twórcy, [w:] Lublin przez siedem wieków. Wydarzenia i ludzie, red. Eugeniusz Niebielski, Lublin 2017, s. 389401.

2018

Artysta uniwersalny czy sakralny? Uwagi o twórczości plastycznej Marka Piątkowskiego, „Akcent” 2018, nr 2 (152), s. 147156.

August Zamoyski i Stanisław Szukalski – dwaj outsiderzy rzeźby polskiej okresu dwudziestolecia międzywojennego?, [w:] Nasze bogactwo kulturowe. Studia z historii, etnografii i historii sztuki, poświęcone Augustowi Zamoyskiemu i ludziom z Jabłonia i okolic, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Jabłoń 2018, s. 151168.

Baranowski Jerzy, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 2829.

Byłem uczniem, asystentem i współpracownikiem Profesora Jacka Woźniakowskiego, „Litteraria Copernicana” 2018, nr 1 (25), s. 117122.

Chrzanowski Tadeusz, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 107108.

Instytut Historii Sztuki, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 357358.

Jarnuszkiewicz Jerzy, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 427428.

Karwowski Lech, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 463.

Krzysztof Rukasz, mistrz litografii tworzonych aerografem, [w:] Krzysztof Rukasz, kamień i powietrze, kat. wyst., Galerii ASP w Warszawie, marzec 2018, [Lublin 2018], s. 37, 812 [j. pol. i ang.].

Lalewicz Marian, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 612613.

Lameński Lechosław, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 1, Lublin 2018, s. 613.

Michalczuk Stanisław, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 2, Lublin 2018, s. 44.

Nasze bogactwo kulturowe. Studia z historii, etnografii i historii sztuki poświęcone Augustowi Zamoyskiemu i ludziom z Jabłonia i okolic, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Jabłoń 2018, ss. 220.

Od redakcji, [w:] Paragone – rzeźba wobec awangardy, red. Elżbieta Błotnicka-Mazur, Lechosław Lameński, Marcin Pastwa, Lublin 2018, s. 712.

Olszewski Andrzej, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 2, Lublin 2018, s. 131.

Paragone – rzeźba wobec awangardy, red. Elżbieta Błotnicka-Mazur, Lechosław Lameński, Marcin Pastwa, Lublin 2018, ss. 437.

Robert Kuśmirowski – totalny artysta przyszłości?, [w:] Paragone – rzeźba wobec awangardy, red. Elżbieta Błotnicka-Mazur, Lechosław Lameński, Marcin Pastwa, Lublin 2018, s. 387412.

Roman Mucha – niezwykły grafik regionalista, „Akcent” 2018, nr 4 (154), s.136143.

przedruk:

Roman Mucha – niezwykły grafik regionalista, [w:] „Skafander” [Bezpłatna Gazeta Akademicka] 2019, nr 4 (123), s. 1011.

Ryszkiewicz Andrzej, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 2, Lublin 2018, s. 291.

Rzeźby i pomniki Mariana Koniecznego na Lubelszczyźnie, [w:] Imago – vox demonstrans. Studia z dziejów sztuki i kultury, Księga pamiątkowa dedykowana księdzu Piotrowi Pawłowi Maniurce, profesorowi Uniwersytetu Opolskiego, dyrektorowi Muzeum Diecezjalnego w Opolu, z okazji 65. rocznicy urodzin oraz 35. rocznicy pracy dydaktycznej i kierowania Muzeum Diecezjalnym w Opolu, red. Tadeusz Dola, Erwin Mateja, Opole 2018, s. 269282.

Sztuka pograniczy. Studia z historii sztuki, red. Lechosław Lameński, Elżbieta Błotnicka-Mazur, Marcin Pastwa, Lublin–Warszawa 2018, ss. 606.

Szukalski, wstęp Lechosław Lameński, posłowie Wawrzyniec Rymkiewicz, Warszawa 2018, ss. 231 [album].

Woźniakowski Jacek, [w:] Encyklopedia 100-lecia KUL, red. Edward Gigilewicz, t. 2, Lublin 2018, s. 564565.

2019

Izrael w akwafortach i akwatintach Anny Marii Perłowskiej-Weiser, „Akcent” 2019, nr 3 (157), s. 127132.

Wokół Galerii Białej w lubelskim Centrum Kultury – jej twórcy i artyści, [w:] Kultura miejsca. Studia ofiarowane profesorowi Wojciechowi Włodarczykowi, red. Waldemar Baraniewski, Piotr Słodkowski, Warszawa 2019, s. 166–179.

Sztuka Lublina w literaturze naukowej. Wybrane problemy z perspektywy XXI wieku, [w:] Sztuka Lublina od średniowiecza do współczesności. Studia i szkice, red. Lechosław Lameński, Ewa Letkiewicz, Piotr Majewski, Jerzy Żywicki, Lublin 2019, s. 1326.

Sztuka Lublina od średniowiecza do współczesności. Studia i szkice, red. Lechosław Lameński, Ewa Letkiewicz, Piotr Majewski, Jerzy Żywicki, Lublin 2019, ss. 420.

2020

In Memoriam. Marian Makarski – artysta malarz, „Akcent” 2020, nr 4 (162), s. 130-134.

Konkurs na projekt pomnika Adama Mickiewicza w Wilnie w 1925 roku w świetle badań naukowych, [w:] Emanacje. Profesorowi Jerzemu Malinowskiemu w 70. urodziny, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Jan Wiktor Sienkiewicz, seria Pamiętnik Sztuk Pięknych, nr 15, Warszawa–Toruń 2020, s. 369-375.

O przejawach polskiego życia artystycznego w drugiej połowie XIX wieku i pierwszych latach XX wieku, w kontekście europejskiej rzeczywistości, [w:] Życie artystyczne ośrodków prowincjonalnych na ziemiach polskich w Europie Środkowej w drugiej połowie XIX i początkach XX wieku. Przemiany formy i funkcje, red. Iwona Barańska, Kalisz 2020, s. 1529, [e-book: https://ktpnkalisz.wixsite.com/wydawnictwo/e-booki-otwarty-dost%C4%99p].

Poza kadrem. Fotografia w Lublinie w latach 1839–1939, [rec. „Scriptores” 48 (2019), ss. 522], „Studia i Materiały Lubelskie” 22 (2020), s. 176-180.

Stanisław Szukalski i Szczep Rogate Serce, [w:] Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu „Rogate Serce”, kat. wyst., Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, 7 października 2020 – 15 stycznia 2021, [red.] i kurator wyst. Agnieszka Bartków, Bytom 2020, s. 10-49, [j. pol. i ang.].

Stryjeński Tadeusz, [w:] Allgemeines Künstlerlexikon, Bd. 106, Berlin 2020, s. 493494.

Szukalski Stanisław, [w:] Allgemeines Künstlerlexikon, Bd. 107, Berlin 2020, s. 365366.

Wystawa August Zamoyski. Myśleć w kamieniu – spuścizna artysty, [w:] Między architekturą nowoczesną a tradycyjną […] między konstrukcją a formą. Prace naukowe dedykowane Profesorowi Krzysztofowi Stefańskiemu, red. Piotr Gryglewski, Tadeusz Bernatowicz, Daria Rutkowska-Siuda, Łódź 2020, s. 506-519.

Życie i śmierć. Sztuka Ireny Nawrot, „Akcent” 2020, nr 2 (160), s. 142150.

 

Wywiady:

Ładny kościół? O gustach, brzydocie i artystach, którzy nadal chcą tworzyć piękno w kościołach z prof. Lechosławem Lameńskim rozmawia Monika Białkowska, „Przewodnik Katolicki” 2018, nr 50 (16 XII), s. 2023.

Piotr Nowak, Megaloman, który zachwycił DiCaprio [wywiad z L. Lameńskim], „Kurier Lubelski” Magazyn, 2019, nr 38 (16.593), (2224 II), s. 12.

 

Autor: Elżbieta Błotnicka-Mazur
Ostatnia aktualizacja: 07.12.2020, godz. 20:22 - Elżbieta Błotnicka-Mazur