CZŁOWIEK JEST NAJPIĘKNIEJSZYM DOMEM BOŻYM.

DRAMATURGIA ROMANA BRANDSTAETTERA

WOBEC ANTROPOLOGII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ

ROZDZIAŁ I
W poszukiwaniu źródła światła. Życie Romana Brandstaettera - dramaturga

& 1. Droga poszukiwania źródłaMłodość i początki pisarskie
Poszukiwania literackie
Przemiana artystyczno-duchowa

& 2. Droga ludzkich dramatów
Powrót do nowej rzeczywistości w ojczyźnie
"Ściślejsza ojczyzna"
Szata antyczna

& 3. Droga wskazań moralnych
Wyciszenie dramaturgiczne
Opus vitae
"Życia nie zmarnowałeś..."


ROZDZIAŁ II
Wiara a problematyka dramatów Brandstaettera

& 1. Teatr spraw ludzkich
Człowiek w obliczu postępu
Człowiek wobec walki o wolność narodu
Człowiek wewnętrznie zagubiony - indyferentyzm moralny

& 2. Dramat Boga i człowieka
Bóg prowadzący człowieka - realizacja Bożego powołania
Bóg czekający na syna - droga pokuty i powrotu

&. 3. Antyk przeniknięty wiarą


ROZDZIAŁ III
Złożona struktura bohaterów dramatów Brandstaettera

& 1. Status istnienia postaci
Postaci wzorowane na wybitnych jednostkach historycznych
Osoby anonimowe, żyjące w konkretnych momentach historii
Bohaterowie będący wyrazicielami idei metafizycznych

& 2. Postawy i ich źródła
Kształtowanie postaw bohaterów dramatów
Wybór fundamentalny podstawowym elementem postawy człowieka

& 3. Dojrzałość bohaterów dramaturgicznych
Świadomość przyjmowanych postaw przejawem dojrzałości
Wolność człowieka źródłem odpowiedzialności za dojrzałe czyny


ROZDZIAŁ IV
Artysta pióra i sceny

& 1. Dramaturg poetycki
Dramat słowa
Wiersz i proza

& 2. Dramaturg obrazu
Barwa i światło
Malarska przestrzeń dramatyczna

& 3. Dramaturg dźwięku
Piosenka, pieśń, modlitwa
Melodia, brzmienie, emocje
Źródła dźwięku, kompozycja

 

Autor: Mariusz Lach
Ostatnia aktualizacja: 15.12.2020, godz. 12:31 - Mariusz Lach