WYKŁAD GOŚCINNY: DAWID JARZĄB

 

7 stycznia 2019 odbędzie się pierwszy z cyklu wykład gościnny w Instytucie Muzykologii KUL. Naszym gościem będzie doktorant Akademii Muzycznej w Katowicach – dyrygent Dawid Jarząb, a jego wstąpienie będzie miało tytuł: „Przemiany w rosyjskiej muzyce symfonicznej epoki romantyzmu”.

 

 

Dawid Jarząb

Studiował dyrygenturę symfoniczną w klasie prof. Marka Pijarowskiego na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Kształcił się również pod kierunkiem prof. Alana Urbanka na Wydziale Edukacji Muzycznej na specjalności: chóralistyka. Edukację uzupełnia biorąc udział w licznych kursach z dziedziny dyrygentury, chóralistyki i prowadzenia zespołów, m.in. w Mistrzowskich Kursach Dyrygenckich prowadzonych przez Tadeusza Strugałę oraz Gabriela Chmurę. Jako śpiewak Chóru NFM (Filharmonii Wrocławskiej) koncertował z takimi dyrygentami, jak m.in.: Agnieszka Franków-Żelazny, Jacek Kaspszyk, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Tomasz Bugaj, Jerzy Maksymiuk, Konrad Junghaenel, Rolf Beck, Benjamin Bayl, Ben Parry, Paul McCreesh, Robert Hollingworth, Giovanni Antonini czy Bob Chilcott. Występował na wielu festiwalach, w tym: MUSMA, Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, BBC Proms. Brał udział w nagrywaniu płyt pod dyrekcją Paula McCreesha, nagradzanych prestiżowymi Diapason d'or, czy BBC Awards. W 2013 został korepetytorem w Polskim Narodowych Chórze Młodzieżowym, a rok później pełnił tam funkcję dyrygenta-asystenta. Na profesjonalnej scenie zadebiutował w styczniu 2014 roku. W roku 2015 Paweł Gabara zaprosił Dawida Jarząba do współpracy powierzając mu funkcję Kierownika Chóru Teatru Wielkiego w Łodzi, którą pełnił do 2017 roku. W latach 2016-2017 był dyrygentem na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie. Jako dyrygent koncertował z Chórem i Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Chórem Filharmonii Wrocławskiej (NFM), Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, a także Akademicką Orkiestrą Symfoniczną oraz Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był asystentem Wojciecha Rodka W Teatrze Wielkim w Łodzi przy produkcji opery Eugeniusz OnieginCzajkowskiego (2016) oraz baletu Spartacus Chaczaturiana (2017). Wielokrotnie pracował z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi przy przygotowywaniu koncertów w sezonach 2015-2017 (m. in do koncertu z udziałem Angeli Georgiu). Jest laureatem I Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu (2013), a także III Nagrody oraz Nagrody Specjalnej za najlepszą interpretację utworu Claudia Monteverdiego na VI Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej W Stronę Polifonii (2014). Jest również finalistą VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016) oraz uczestnikiem I Konkursu Dyrygenckiego Muzyki Nowoczesnej w Brescii (2018). W latach 2014-2015 był stypendystą Prezydenta Miasta Wrocławia.

2018-12-25

Cecylianka, czyli Instytut Muzykologii KUL świętuje!

 

Jeden, jedyny dzień w roku, kiedy nasza Muzykologia odchodzi od organów, nagrań etnomuzykologicznych, fortepianów, odkłada na bok książki, partytury, brewiarz i zaczyna świętować!

Oczywiście, świętujemy w swoim stylu :)

Instytut Muzykologii KUL i Koło Naukowe Studentów Muzykologii KUL zapraszają na uroczyste obchody liturgicznego wspomnienia
św. Cecylii patronki muzyki kościelnej!

Program:
10:00 – Referat dra Marka Bebaka: „Za wódkę dla muzyków co litanię grali” – czyli o badaniu kultury muzycznej w nieistniejących klasztorach (C-1031)

Przerwa na kawę

12:30 - Msza Św. w kościele akademickim 
Przewodniczy: dziekan Wydziału Teologii ks. prof. Sławomir Nowosad
Oprawa muzyczna: Chór i Schola Gregoriana Instytutu Muzykologii

17:00 – Koncert w wykonaniu wykładowców i studentów Instytutu Muzykologii (Aula Kard. S. Wyszyńskiego)

19:00 – Spotkanie integracyjne („U Szewca” przy ul. Grodzkiej)

2018-11-12

The coolest jam session, czyli Muzykologia improwizuje!

 

Zapraszamy na cykliczne jam session studentów Muzykologii KUL! 

Już 25 października spotkamy się w Cafe Aviator (ul. Radziszewskiego 2a), by wspólnie muzykować. 

Jam session to improwizowane muzyczne spotkanie. Jeden z muzyków podaje przykładowy temat, który następnie jest rozwijany i przekształcany przez pozostałych instrumentalistów i wokalistów. 

 

Zapraszamy do udziału wszystkich zainteresowanych muzyków!

2018-10-16

Interdyscyplinarna konferencja naukowa / Koncert galowy



Konferencja odbędzie się 22 października 2018 r. w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. 

Po konferencji zapraszamy wszystkich uczestników do Sali Operowej CSK na koncert „Antonina Campi – inspiracje”: wystąpią soliści związani z projektami Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów oraz Ewa Vesin.

PROGRAM KONFERENCJI: 
http://www.antonina.campi.spotkaniakultur.com/program-konferencji/

KONCERT GALOWY: 
http://www.antonina.campi.spotkaniakultur.com/koncert-galowy/


To już trzeci raz, kiedy możemy zaprosić Państwa na projekt związany z Międzynarodowym Konkursem Wokalnym im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów.

W lutym 2017 rozpoczęliśmy naszą przygodę pierwszą edycją konkursu, która okazała się sukcesem artystycznym i frekwencyjnym, a w maju 2018 zorganizowaliśmy Antonina Campi Opera Masterclass – wyjątkowe spotkanie młodych śpiewaków, którzy doskonalili swoje umiejętności pod okiem mistrzów świata operowego, a potem zaprezentowali je publiczności podczas koncertu galowego, w którym udział wzięli również uczniowie lubelskich szkół muzycznych.

Dzisiaj kontynuujemy nasze artystyczno-edukacyjne działania na Lubelszczyźnie, którym tym razem nadajemy rys akademicki, ale jednocześnie popularnonaukowy: interdyscyplinarna konferencja naukowa „Antonina Campi z Miklaszewiczów i mało znane tematy kultury polskiej przełomu XVIII i XIX wieku” to kolejna inicjatywa promująca urodzoną w Lublinie gwiazdę operową. Wezmą w niej udział naukowcy, dziennikarze i muzycy z całej Polski. Wydarzenie zwieńczy koncert uczestników projektów związanych z Międzynarodowym Konkursem Wokalnym im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów. Zaprezentują się oni w interesującym repertuarze operowym i pieśniarskim, który zabrzmi w Lublinie w wielu przypadkach po raz pierwszy i tym samym dla publiczności będzie pełnił rolę również edukacyjną. Chcemy bowiem podkreślić, że nasze działania – mimo że niektórym jawić się mogą jako zbyt wymagające – są właśnie elementem kulturotwórczym, mogącym mieć realny wpływ na przyszłość, którą razem budujemy.

Ewa Vesin
Mateusz Wiśniewski

2018-10-16

Muzyka na dziedzińcu

Zapraszamy na koncert studentów Muzykologii KUL! Wydarzenie odbędzie się ramach Dni Organizacji Studenckich na naszym Uniwersytecie.  Muzycy przedstawią nam oryginalne interpretacje utworów znanych polskich i zagranicznych wykonawców.

 

koncert

22 maja 2018

godz. 18.00

Dziedziniec Gmachu Głównego KUL

 

Dni Organizacji Studenckich są kierowane do wszystkich organizacji zrzeszających aktywnych studentów, którzy chcą się rozwijać i współpracować z innymi, podobnymi sobie. W dniach 21-22 maja historyczny dziedziniec KUL przemieni się w przestrzeń w której organizacje z całego Lublina będą mogły nawiązać ze sobą kontakty, zainspirować się do szukania nowych rozwiązań oraz zaprezentować swoją działalność wśród szerszej społeczności akademickiej. Dni te dedykowane są wszystkim studentom i uczniom klas maturalnych poszukujących alternatywy dla swoich codziennych aktywności. W trakcie Dni Organizacji Studenckich planowane są wydarzenia towarzyszące t.j. prelekcje, warsztaty, networking, koncert, zbiórka charytatywna.

 

Wydarzenie ma charakter plenerowy. Wstęp wolny.

2018-05-07

THE COOLEST JAM SESSION, czyli Muzykologia improwizuje

Zapraszamy na pierwsze w Lublinie jam session studentów Muzykologii KUL! Pierwsza odsłona będzie równie wyjątkowa – uczestnikami jam session będą studenci muzykologii z całej Polski!

 

tlo_jam

Już 17-go maja w ramach jubileuszowego X Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Muzykologii spotkamy się w Cafe Aviator (ul. Radziszewskiego 2a), by wspólnie muzykować. Będzie to jednocześnie integracja studentów uczelni artystycznych z całej Polski! Jam session to improwizowane muzyczne spotkanie.

 

Jeden z muzyków podaje przykładowy temat, który następnie jest rozwijany i przekształcany przez pozostałych instrumentalistów i wokalistów. W kontekście całodniowych konferencji i wykładów, które będą odbywać się podczas X OZSM, jam session potraktujemy jako możliwość wymiany myśli muzycznych, korespondencji muzycznej różnych ośrodków naukowo-artystycznych. Innymi słowy – wydarzenie to jest praktyczną odsłoną zjazdu studentów muzykologii!


Zapraszamy do udziału wszystkich zainteresowanych muzyków!

2018-05-07

Program jubileuszowego X Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Muzykologii

Szanowni Państwo, 

Z przyjemnością prezentujemy finalny program X Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Muzykologii, który odbywać się będzie w dniach 17-19 maja na naszym Uniwersytecie. 

 

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Instytut Muzykologii

Koło Naukowe Studentów Muzykologii

 

zjazd_tlo

 

CZWARTEK 17 V 2018

12.30 – uroczysta Msza św. z okazji 50-lecia Koła Naukowego Studentów Muzykologii KUL pod przewodnictwem ks. dr. hab. Andrzeja Kicińskiego, prof. KUL – Prorektora KUL ds. Studentów i Kontaktów Międzynarodowych (Kościół Akademicki KUL), homilia ks. dr Krzysztof Szebla (Lwów, prezes KNSM w latach 2009-2011)

13.30-15.00 – rejestracja uczestników – kawiarenka X piętro, Collegium Jana Pawła II

15.00-15.15 – otwarcie Zjazdu: ks. dr hab. Janusz Lekan, prof. KUL – Prodziekan Wydziału Teologii KUL ds. Studenckich;  lic. Magdalena Mikołajczak – Prezes KNSM KUL

15.15-15.45 – Wykład inauguracyjny – dr hab. Tomasz Rokosz (KUL), Zbiory Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego Instytutu Muzykologii KUL – przeszłość, stan obecny, perspektywy badawcze

15.45-16.00 – Dyskusja, przerwa na kawę

 

I SESJA – MUSICA SACRA

(moderator – dr hab. Beata Bodzioch)

(C–1031)

 

16.00-16.20 – mgr Aleksandra Wróblewska (UWr), Życie i działalność muzyczna Samuela Beslera (1574–1625) we wrocławskiej parafii Ducha Świętego i św. Bernardyna

16.20-16.40 – mgr Andrzej Godek (UJ), Trzygłosowe śpiewy Crucifixus z osiemnastowiecznych bernardyńskich ksiąg liturgicznych

16.40-17.00 – Tomasz Fatalski (UW), Antyfony "Salve Regina" w twórczości Carla Dittersa von Dittersdorfa (1739-1799)

17.00-17.10 – Dyskusja, przerwa na kawę

17.10-17.30 – mgr Jolanta Bujas (UJ), Msza za zmarłych u schyłku klasycyzmu na przykładzie Requiem Es-dur i Requiem c-moll J.B. Schiedermayra (1779-1840) ze zbiorów jasnogórskich

17.30-17.50 – mgr Karol Rzepecki (KUL) Kilka uwag o Te Deum Józefa Brzowskiego (1805-1888)

17.50-18.10 – mgr Michał Wysocki (UAM), Kadencja w utworach wielogłosowych Wacława z Szamotuł

18.10-18:30 – mgr Dominika Stopczańska (UAM), Funkcje scordatury skrzypcowej w zbiorach z kościoła św. Anny na Piasku we Wrocławiu (1679-1687)

18.30-18.45 – dyskusja, przerwa na kawę

 

przerwa techniczna

 

19.00 – koncert studentów w formie Jam Session (Cafe Aviator Bar)

20.00 – spotkanie integracyjne (Cafe Aviator Bar)

 

PIATEK 18 V 2018

II SESJA – CHÓRALISTYKA

(moderator – dr Kinga Strycharz-Bogacz)

(C–1031)

 

09.00-09.20 – mgr Kamil Poniatowski (UJ), Zbiory muzyczne Krakowskiego Chóru Akademickiego z lat 1878-1939

09.20-09.40 – Antoni Szymański (UW), Twórczość chóralna Mariana Sawy (1937-2005). Przegląd

9:40-10.00 – mgr Kwen-Yin Li (UJ), Recepcja muzyki Chopina na Tajwanie: wyniki badań ankietowanych wśród chórzystów

10.00-10.20 – dyskusja, przerwa na kawę

 

III SESJA – KOMPOZYTOR – WIRTUOZ - DZIEŁO

(moderator – dr Kinga Krzymowska-Szacoń )

(C–1031)

10.20-10.40 – mgr Agnieszka Grudzień (UWr), Bronisław von Poźniak (1887-1953) – pianista i pedagog

10.40-11.00 – mgr Ewa Bogula (UW), Zygmunt Stojowski i jego koncert fortepianowe

11.00-11.20 – mgr Oskar Łapeta (UW), Klucz do twórczości Eugeniusza Morawskiego (1876-1948)? Dzieła kompozytora w kontekście listu do Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa z maja 1902 roku

11.20-11.40 – Paulina Książek (UW), Polistylizm w operze Medeamaterial Pascala Dusapina (ur. 1955)

11.40-12.00 – dyskusja, przerwa na kawę

 

SESJA IV – MUZYKA A CZŁOWIEK

(moderator – dr Andrzej Gładysz)

(C–1038)

9.00-9.20 – mgr Joanna Dobrzańska (PWSFTiT), A ty słuchasz muzyki czy ją oglądasz?

9.20-9.40 – Anna Piecuch (UJ), Muzyka w marketingu politycznym - próba charakterystyki. Na przykładzie polskich kampanii wyborczych

9.40-10.00 – mgr Marta Kierska (Uniwersytet Śląski), Zabójcza playlista. Kampanie społeczne z muzyką w tle

10.00-10.20 – dyskusja, przerwa na kawę

10.20-10.40 – mgr Marta Kierska (Uniwersytet Śląski) i mgr Łukasz Niewrzoł (Politechnika Śląska), Usłyszeć sztukę – rzecz o audiodeskrypcji

10.40-11.00 – Joanna Kwapień (UWr), Manipulacje dźwiękowe w filmach animowanych na przykładzie wytwórni Pixar Animation Studios

11.00-11.20 – mgr Renata Dobkowska (UAM), Neurobiolog na tropie emocji w muzyce

11.20-11.40 – Maria Barycka (KUL), Aktywacja potencjału człowieka poprzez muzykę

11.40-12.00 – dyskusja, przerwa na kawę

12.00-12.20 – Aleksandra Kuźmińska (UWr), Audiosfera wiedeńskiego meczetu

12.20-12.50 – mgr Wojciech Kucharski (KUL), Do 100 odbitek – powielanie nut na przełomie XIX i XX w. (aspekt techniczny)

12.50-13.00 – dyskusja, przerwa na kawę

 

V SESJA – ORGANY I MUZYKA ORGANOWA

(moderator – o. dr Julian Mieczysław Śmierciak OFM)

(C–1031)

 

12.00-12.20 – Piotr Matoga (Fundacja Ars Organi), Historia organów w kościele pw. św. Marka Ewangelisty w Krakowie od XV w. do 2018 r.

12.20-12.40 – mgr Piotr Guldziński (KUL), Organy anonimowego mistrza w kościele Trójcy Przenajświętszej w Sosnowicy

12.40-13.00 – mgr Agata Trytek (KUL), Organy w dekanacie Radymno II. Historia i stan obecny

13.00-13.20 – dyskusja, przerwa na kawę

13.20-13.40 – mgr Hanna Kominch (UJ), Msza na organy Szymkiewicza jako nieznany zabytek kultury muzycznej Białorusi

13.40-14.00 – mgr Petro Chyryk (KUL), Historia organów na Ukrainie w jej współczesnych granicach: stan badań i ich perspektywy

14.00-14.20 – dyskusja i przerwa techniczna

14.20-15.00 – spacer po KUL z prezentacją instrumentów (dr hab. Elżbieta Charlińska)

15.00-15.50 – przerwa na obiad

 

IV SESJA – ETNOMUZYKOLOGIA

(moderator – dr hab. Tomasz Rokosz)

 (C–1031)

 

16.00-16.20 – Alicja Habza (KUL) Religijna tradycja muzyczna parafii pw. św. Teodora w Wojciechowie (archidiecezja lubelska)

16.20-16.40 – lic. Aya Al Azab (KUL), Dziewiętnastowieczne pieśni Afroamerykanów jako źródło muzyki bluesowej

16.40-17.00 – Maria Kozan (UWr), Łemkowskie pieśni rocznego cyklu kalendarzowego.

17.00-17.20 – Magdalena Mikołajczak (KUL), Życie muzyczne na terenie Getta Łódzkiego (1940-1944)

17.20-17.40 – dyskusja, przerwa na kawę

 

 CZĘŚĆ WSPÓLNA

 

 

17.40-18.00 – podsumowanie i zakończenie konferencji (dr Andrzej Gładysz – Kurator KNSM, lic. Aya Al Azab – Wiceprezes KNSM KUL), aula C–1031

18.00-18.30 – wernisaż wystawy poświęconej 50-letniej działalności Koła Naukowego Studentów Muzykologii KUL.

 

18.30 – przejście do Filharmonii Lubelskiej

19.00-20.30 – koncert symfoniczny w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie (ul. Marii Curie-Skłodowskiej – bezpłatnie, za okazaniem identyfikatora konferencyjnego)

 

SOBOTA 19 V 2018

10.00-13.00 – zwiedzanie Muzeum Wsi Lubelskiej zakończone wykładem dr Agaty Kusto, pt. Tradycyjne muzykowanie na Lubelszczyźnie. Szkic etnomuzykologiczny 

2018-05-07

X Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii

Instytut Muzykologii KUL oraz Koło Naukowe Studentów Muzykologii KUL mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy X Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii, który odbędzie się w dniach 17-19 maja 2018 roku w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawla II (Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin).

 

To ważne naukowe spotkanie środowiska adeptów muzykologii zostanie przeprowadzone w ramach obchodów 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz 50-lecia powstania Koła Naukowego Studentów Muzykologii

 

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego tutaj do dnia 15 kwietnia 2018 roku.

 

Uprzejmie informujemy, że czas wystąpienia referenta nie powinien być dłuższy niż 20 minut. Wydarzenie przeznaczone jest dla studentów muzykologii I, II i III stopnia. Zgłoszenie udziału jest równoznacznie ze zgodą na publikację abstraktu referatu w programie konferencyjnym i na stronach internetowych promujących X Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii. Referaty, które otrzymają pozytywną recenzję zostaną wydane drukiem w ramach recenzowanej monografii wieloautorskiej.

           

Udział czynny w konferencji jest płatny i wynosi 70 zł, bierni uczestnicy mogą uczestniczyć w wydarzeniu bezpłatnie. Koszty związane z przejazdem i noclegiem pokrywają uczestnicy. Organizatorzy proponują pomoc w rezerwacji niedrogich noclegów na terenie Lublina.

Serdecznie zapraszamy wszystkich studentów i doktorantów z kierunków humanistycznych: muzykologia, kulturoznawstwo, historia i in., a także uczelni artystycznych, którzy chcieliby się podzielić wynikami swojej pracy naukowej z szerszym gronem odbiorców.

Do zobaczenia!

 

OPŁATA KONFERENCYJNA

Opłata konferencyjna wynosi 70 zł. Wpłaty należy dokonać na konto KUL Pekao SA III O/Lublin 59 1240 2382 1111 0000 3926 2147 z dopiskiem „Opłata konferencyjna - X Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii" i nazwiskiem referującego.

2018-03-05

Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna

ŚRODA 16 V 2018

MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA

Teoria i praktyka muzyki kościelnej. Tradycja i współczesność.

 

9.00-9.15 – otwarcie Konferencji: ks. dr hab. Sławomir Nowosad, prof. KUL - Dziekan Wydziału Teologii KUL; ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL - p.o. Dyrektor Instytutu Muzykologii KUL

 

 

I SESJA – MONODIA LITURGICZNA
(moderator – dr Kinga Strycharz-Bogacz)

 

9.15-9.35 – ks. prof. dr hab. Ireneusz Pawlak (emeryt. prof. KUL), Kierunki badań nad monodią liturgiczną w Polsce
9.35-9.55 – dr hab. Beata Bodzioch (KUL), Problematyka monodii liturgicznej na łamach czasopisma „Annales Lublinenses pro Musica Sacra”
9.55-10.15 – ks. dr hab. Rastislav Adamko, prof. KU (Katolícka Univerzita, Ružomberok), Kult eucharystyczny na podstawie średniowiecznych rękopisów węgierskich
10.15-10.30 – dyskusja
10.30-10.50 – przerwa kawowa
10.50-11.10 – dr Janka Bednáriková (Katolícka Univerzita, Ružomberok), Obraz kultu świętych węgierskich na podstawie średniowiecznych rękopisów z terenów słowackich
11.10-11.30 – dr Zuzana Zahradníková (Katolícka Univerzita, Ružomberok), Węgierskie sekwencje o Najświętszej Maryi Pannie w świetle średniowiecznego kultu maryjnego

11.30-11.50 – dr Maria Kaczmar (Національна Mузична Aкадемія України, Lviv), Cechy szczegółowe notacji neumatycznej rękopisów liturgicznych Metropolii Kijowskiej w końcowym etapie jej rozwoju u schyłku XVI wieku
11.50-12.10 – ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL, Melodie prefacji pozamszalnych w Pontificale Plocense z XII wieku
12.10-12.25 – dyskusja
12.25-14.30 – przerwa obiadowa

 

 

II SESJA – TRADYCJA MUZYCZNO-LITURGICZNA
(moderator – dr Andrzej Gładysz)

 

14.30-14.50 – prof. dr Jurij Jasinowskij (Український Католицький Університет, Lviv), Łacińskie wpływy w muzyce cerkiewnej Ukrainy i Białorusi
14.50-15.10 – mgr Michał Kucharko (Universität für Musik und darstellende Kunst, Wiedeń), Dlaczego Mozart? Kondycja współczesnej muzyki kościelnej Wiednia
15.10-15.30 – prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech (Uniwersytet Wrocławski), Specyfika tradycji liturgiczno-muzycznej klasztoru paulińskiego na Jasnej Górze w świetle badań projektu Musica Claromontana
15.30-15.50 – ks. dr Krzysztof Szebla (Митрополичій Вищій Духовній Семінарії, Lviv), Tradycja muzyczno-liturgiczna Archikatedry Lwowskiej obrządku łacińskiego w realiach reżimu komunistycznego i w niezależnej Ukrainie
15.50-16.05 – dyskusja
16.05-16.20 – przerwa kawowa

 

 

III SESJA – TWÓRCZOŚĆ PIEŚNIOWA
(moderator – dr hab. Tomasz Rokosz)

 

16.20-16.40 – ks. dr hab. Stanisław Garnczarski (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie), Pieśni na Boże Ciało w śpiewniku Stanisława Jagodyńskiego (XVII w.)
16.40-17.00 – ks. dr Dariusz Smolarek (WSD Pallotynów w Ołtarzewie, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie), Współczesne kompozycje ku czci Bożego Miłosierdzia
17.00-17.20 – dr Kinga Strycharz-Bogacz (KUL), Ludowa recepcja przypowieści o Dobrym Pasterzu w przekazach pieśni z żywej tradycji „Chrześcijanie katolicy, proszę posłuchajcie”
17.20-17.35 – dyskusja
17.35-18.00 – przerwa techniczna

18.00 – koncert muzyki religijnej (Katedra Dydaktyki Muzycznej IM KUL: dr hab. szt. muz. Elżbieta Charlińska, dr hab. szt. muz. Iwona Sawulska, mgr Alesia Aleksandrowicz, mgr Anna Barska)


19.00 – uroczysta kolacja (zaproszeni goście)

 

 

CZWARTEK 17 V 2018


IV SESJA – ORGANY i AKUSTYKA WNĘTRZ
(moderator – dr Kinga Krzymowska-Szacoń)

 

9.00-9.20 – ks. dr Andrzej Widak (Wyższe Seminarium Duchowne w Rzeszowie), Informacje o organach w inwenatrzach diecezji przemyskiej sporządzonych na podstawie Instrukcji z 1933 roku
9.20-9.40 – o. dr Julian Śmierciak OFM (KUL), Wpływ akustyki kościołów na wykonawstwo i wrażenia z odbioru muzyki – próba fizycznego uzasadnienia
9.40-10.00 – dr Andrzej Gładysz (KUL), Muzyka kościelna w świetle współczesnego diecezjalnego prawodawstwa organistowskiego w Polsce
10.00-10.15 – dyskusja
10.15-10.30 – przerwa kawowa

 

 

V SESJA – INKARNACJE PIĘKNA MUZYCZNEGO W LITURGII
(moderator – o. dr Julian Śmierciak OFM)

 

10.30-10.50 – dr hab. Miłosz Aleksandrowicz (KUL), Francuska polifonia liturgiczna w XIX wieku. Antoine Hellé i jego Méthode pour l'harmonisation du plain-chant (1867)
10.30-10.50 – ks. dr Wiesław Hudek (Akademia Muzyczna w Katowicach), Kategoria piękna na Festiwalu Twórczości Religijnej „Fide et Amore”
10.50-11.20 – dr Kinga Krzymowska-Szacoń (KUL), „Źródło wszechmiłości mając przed oczyma”. Stabat Mater w twórczości współczesnych kompozytorów polskich
11.20-11.35 – dyskusja

11.35-11.45 – podsumowanie obrad i zamknięcie konferencji – ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL

11.45 – przygotowanie do liturgii – Schola Gregoriana, Chór IM KUL, dr hab. Beata Bodzioch, dr hab. Grzegorz Pecka, mgr Michał Kucharko (Kościół Akademicki KUL)


12.30 – uroczysta Msza św. z okazji 50-lecia Koła Naukowego Studentów Muzykologii KUL pod przewodnictwem ks. dr. hab. Andrzeja Kicińskiego, prof. KUL – Prorektora KUL ds. Studentów i Kontaktów Międzynarodowych (Kościół Akademicki KUL)

 

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE


WTOREK 15 V 2018


17.00-20.00 – warsztaty wokalno-dyrygenckie (mgr Michał Kucharko, Wiedeń)

 

JUBILEUSZOWY

X OGÓLNOPOLSKI ZJAZD STUDENTÓW MUZYKOLOGII

17-19 MAJA 2018

 

CZWARTEK 17 V 2018


12.30 – uroczysta Msza św. z okazji 50-lecia Koła Naukowego Studentów Muzykologii KUL pod przewodnictwem ks. dr. hab. Andrzeja Kicińskiego, prof. KUL – Prorektora KUL ds. Studentów i Kontaktów Międzynarodowych (Kościół Akademicki KUL)

 

15.00-15.15 – Uroczyste otwarcie Jubileuszowego X Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Muzykologii: ks. dr hab. Janusz Lekan – Prodziekan WT KUL ds. Studenckich, dr Andrzej Gładysz – kurator KNSM KUL, Magdalena Mikołajczak – Prezes KNSM KUL

 

15.15-15.45 – Wykład inauguracyjny – dr hab. Tomasz Rokosz (KUL), Zbiory Archiwum Muzycznego Folkloru Religijnego Instytutu Muzykologii KUL – przeszłość, stan obecny, perspektywy badawcze


15.45-17.45 – obrady studentów

18.00 – koncert studentów IM KUL, s. C-1031 

19.00 – wieczór integracyjny

 

 

PIĄTEK 18 V 2018


9.00-16.45 – obrady studentów w sekcjach
16.45-17.00 – podsumowanie konferencji – dr Andrzej Gładysz, Kurator KNSM KUL, Magdalena Mikołajczak, prezes KNSM KUL
19.00-20.30 – koncert symfoniczny w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie (bezpłatnie, za okazaniem identyfikatora konferencyjnego)

 

SOBOTA 19 V 2018


10.00-13.00 – zwiedzanie Lublina

2018-03-05

Jubileusz 60-lecia INSTYTUTU MUZYKOLOGII KUL

Koło Naukowe Studentów Muzykologii KUL

serdecznie zaprasza na konferencję naukową z racji obchodów 

JUBILEUSZU 60-lecia INSTYTUTU MUZYKOLOGII KUL

 

Katolicki Uniwersytet Lubelski
Jana Pawła II
1-2 grudnia 2016 r.

 

1 grudnia 2016 r. (czwartek)

 

1000  Rozpoczęcie uroczystości (C-1031)

  • Słowo Jego Magnificencji Ks. prof. dr. hab. Antoniego Dębińskiego, Rektora KUL
  • Słowo Ks. dr. hab. Piotra Wiśniewskiego, przedstawiciela Instytutu
    Muzykologii

1020  Ks. prof. dr hab. Jan Chwałek: Wspomnienia – Jak to się zaczęło?
         Początki lubelskiej muzykologii

1100  Dr hab. Tomasz Jeż (UW): Referat – Mecenat muzyczny   
        Habsburgów na jezuickim Śląsku

1230  Msza Św. (kościół akademicki KUL)

  • Przewodniczenie – Ks. dr hab. Sławomir Nowosad, prof. KUL, Dziekan Wydziału Teologii
  • Homilia – Ks. dr Wiesław Hudek
  • Oprawa muzyczna – Chór Instytutu Muzykologii pod kierunkiem
    hab. Grzegorza Pecki, prof. KUL

  Schola Gregoriana pod kierunkiem Dr hab. Beaty Bodzioch

  Organy: Ks. mgr lic. Łukasz Kutrowski

1700  Koncert (Aula Kard. St. Wyszyńskiego)

  • Wykonawcy:
    Dr hab. Elżbieta Charlińska – organy
    Dr Jadwiga Kowalska – organy
    Mgr Stanisław Diwiszek – organy
    Dr hab. Agnieszka Schulz-Brzyska – fortepian
    Dr hab. Iwona Sawulska, prof. KUL – sopran
    Chór Instytutu Muzykologii pod kierunkiem Dr. hab. Grzegorza Pecki, prof. KUL

 

 

2 grudnia (piątek)


Sesja naukowa:
Wokół problematyki badań Instytutu Muzykologii KUL (C-1031)

 

900    Rozpoczęcie Sesji

915    Katedra Polifonii Religijnej

  • dr hab. Piotr Wiśniewski: Dorobek Katedry
  • dr Dariusz Smolarek: Referat – Muzyka instrumentalna XVIII wieku w zbiorach archiwów kościelnych

1000  Katedra Instrumentologii

  • Dr hab. Maria Szymanowicz, prof. KUL: Dorobek Katedry
  • dr Piotr Dębski: Referat – Organy w kościołach na terenie Dolnego Śląska (prace konserwatorskie i aktualny stan badań)

1045   Przerwa

1130   Katedra Etnomuzykologii i Hymnologii

  • Dr Kinga Strycharz-Bogacz: Dorobek Katedry
  • Dr Tomasz Rokosz: Referat – Pieśni sobótkowe jako składnik kodu muzycznego obrzędu

1215   Katedra Dydaktyki Muzycznej

  • Dr hab. Elżbieta Charlińska: Dorobek Katedry
  • Dr hab. Agnieszka Schulz-Brzyska: Referat – Andrzej Nikodemowicz
    – klasyczny romantyk współczesności

1300   Przerwa

 

1500   Katedra Monodii Liturgicznej

  • Dr hab. Beata Bodzioch: Dorobek Katedry
  • prof. dr hab. Ireneusz Pawlak: Referat – Tragedii Kyrie ciąg dalszy

1545   Katedra Teorii i Historii Muzyki Średniowiecza

  • dr Lucjan Dyka: Dorobek Katedry; Referat – Co Gaudencjusz dał Kasjodorowi?

1630   Katedra Hermeneutyki i Krytyki Muzycznej

  • Dr Miłosz Aleksandrowicz: Dorobek Katedry
  • Dr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz: Referat – Europejskie oblicze kultury muzycznej Bydgoszczy (1446-1939)

1715   Dr Andrzej Gładysz: Z działalności Koła Naukowego Studentów Muzykologii

1730   Zakończenie Sesji

 

 

 

2016-11-17