Program studiów i standard kształcenia

 

 

Proponowany ramowy program studiów i opracowany standard kształcenia obejmuje unikatowe treści kształcenia w zakresie:

  • wstępu do retoryki,
  • historii retoryki,
  • współczesnych teorii retoryki,
  • filozoficznych podstaw retoryki,
  • mnemotechniki,
  • kompozycji wypowiedzi ustnych i pisemnych,
  • stylistyki wypowiedzi ustnych i pisemnych,
  • operowania głosem,
  • retoryki stosowanej,
  • retorycznej komunikacji emocjonalnej,
  • argumentacji retorycznej, topiki,
  • pozawerbalnych elementów akcji oratorskiej,
  • dydaktyki retoryki,
  • retoryki w mediach,
  • retoryki dyskursu publicznego,
  • metod perswazyjnych w retoryce,
  • sztuki dyskusji,
  • sztuki negocjacji i mediacji,
  • warsztatów z wystąpień publiczno-oratorskich,
  • warsztatów z wypowiedzi pisemnych,
  • warsztatów korygujących błędy wymowy.

Nabywane umiejętności:

  • skutecznego przekonywania,
  • poprawnej argumentacji,
  • poprawnego rozumowania,
  • pięknego i poprawnego mówienia,
  • kompozycji (na bazie klasycznego dispositio) i stylistyki tekstów (pisanych i mówionych),
  • używania środków retorycznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
  • mówienia i pisania zgodnego z regułami kultury języka,
  • interpretacji i analizy tekstów,
  • publicznego wygłaszania i prezentacji tekstów,
  • dyskusji i negocjacji,
  • prowadzenia debat i dyskusji,
  • rozpoznawania chwytów erystycznych i sofistycznych w wypowiedziach,
  • kształtowania eleganckiego wizerunku osobowego,
  • operowania głosem (emisja, dykcja, akcent, artykulacja, błędy wymawiania, itp.),
  • stosowania zasad etykiety w konwersacjach i wystąpieniach (w tym zasad związanych ubiorem),
  • operowania gestem i mimiką (pozawerbalnych elementów akcji oratorskiej.

 Na bazie retoryki klasycznej uczymy:

  • zgodnego z klasycznymi regułami i kanonami piękna posługiwania się językiem,
  • opanowania podstawowych umiejętności retorycznych, logicznych i gramatycznych,
  • poznania i rozumiejącej odniesienia się do nowoczesnych form komunikacji językowej,
  • kształtowania eleganckiego wizerunku osobowego,
  • wykorzystania umiejętności retoryczno-komunikacyjnych w różnych dziedzinach życia społecznego (np. polityka, gospodarka, reklama),
  • poznania podstaw pracy negocjatorów, animatorów kultury językowej, szkoleniowców i trenerów komunikacji interpersonalnej obszaru społeczno-biznesowego, mediatorów, terapeutów, sprawozdawców, rzeczników prasowych, organizatorów konferencji, widowisk publicznych i medialnych, specjalistów do spraw kształtowania wizerunku osobowego i instytucji.

 

 

Autor: Andrzej Zykubek
Ostatnia aktualizacja: 03.04.2014, godz. 11:59 - Andrzej Zykubek