Prowadzący
Liczba godzin: 60
Liczba punktów ECTS: 4
Efekty kształcenia
Student:
- poznaje edukacyjne możliwości wykorzystywania różnorodnych tekstów kultury proponowanych przez podstawę programową kształcenia ogólnego;
- potrafi analizować wybrane teksty kultury posługując się stosownymi narzędziami;
- zna fachowe źródła i teksty krytyczne, które umożliwiają mu interpretację dzieł sztuki;
- rozumie potrzebę aktualizowania i pogłębiania swojej wiedzy;
- i umiejętności w różnych obszarach kultury;
- potrafi sprawnie łączyć treści literackie z kulturowymi, by pokazać uczniowi holistyczny obraz świata;
- umie zmotywować uczniów do czynnego udziału w życiu kulturalnym;
- sprawnie porozumiewa się i współpracuje w zespole, wykorzystując techniki kreatywności.
Treści programowe
Zajęcia poświęcone są analizie i interpretacji wybranych tekstów kultury, rozumianych zgodnie z założeniami twórców podstawy programowej do języka polskiego, jako „świadomy wytwór umysłowości człowieka, stanowiący całość, uporządkowany według określonych reguł – to np. utwór literacki, publicystyczny, medialny, dzieło sztuki malarskiej, spektakl teatralny, film, a także wszelkie działania artystyczne realizujące jakiś utrwalony wzorzec kulturowy”.
Przedmiot zajęć obejmuje:
- analizowanie wytworów sztuk plastycznych (malarstwo, architektura, rzeźba);
- warunki i sposoby istnienia utworów muzycznych w kontekście literatury;
- oglądanie filmu jako sztuki opowiadania o świecie językiem ruchomego obrazu;
- poznawanie publicystyki jako szczególnej formy komunikacji;
- udział w przestrzeni scenicznej – poznawanie oddziaływania teatru;
- odkrywanie możliwości żywego słowa w różnego typu realizacjach radiowych;
- krytyczne odczytywanie przesłania w wytworach kultury masowej;
Forma zaliczenia
- Aktywna praca podczas zajęć,
- przygotowanie do zajęć,
- obecność (możliwe dwie nieobecności w semestrze).
Literatura
- Biała A., Literatura i malarstwo. Korespondencja sztuk, Warszawa - Bielsko-Biała 2009.
- Bortnowski S., Zdziwienia polonistyczne, czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003.
- Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2007.
- Broszkiewicz B., Jarek J., Warsztaty edukacji teatralnej – teatr dziecięcy, Wrocław 2001.
- Drabarek B., Rowińska I., Dzieło filmowe jako tekst kultury, Kielce 2006.
- Grodecka A., Poeci patrzą... obrazy, wiersze, komentarze, Warszawa 2008.
- Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2000.
- Hejmej A., Muzyka w literaturze: perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008
- Helman A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
- Janus-Sitarz A., Lekcje teatru, Kraków 1999.
- Poprzęcka M., Galeria: sztuka patrzenia, Warszawa 2003.
- Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
- Kołodyński A., Zarębski K. J., Słownik adaptacji filmowych, Bielsko-Biała 2005.
- Kosiński D. [et al.], Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii antycznej do happeningu, Bielsko-Biała 2008.
- Kuźnicka J., Gry adaptacyjne we współczesnym kinie, Piotrków Trybunalski 2003.
- Marzec A., Ze słowa na obraz. Lektury szkolne na ekranie, Kraków 1996.
- Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, pod red. A. Hejmeja, Kraków 2002.
- Regiewicz A., Dialog filmu z literaturą. Scenariusze lekcji dla liceum i technikum, Gdańsk 2006.
- Wojnicka J., Katafiasz O., Słownik wiedzy o filmie. Od braci Lumière do Pedro Almodóvara, Bielsko-Biała 2008.
Ostatnia aktualizacja: 07.01.2013, godz. 15:15 - Aleksandra Dziak