Sukces "Nocy Biologów"

 

   Wprawdzie nie w nocy:), ale późnym popołudniem 14 stycznia odbył się cykl interesujących projektów realizowanych przez Wydział Nauk Ścisłych i Nauk o Zdrowiu KUL. Tematyka była różnorodna, od zagadnień aktualnych (dotyczących wykrywania nowotworów, postępowania w nagłych wypadkach, czy zakażenia wirusem SARS-Cov-2) do ponadczasowych (skąd się biorą dzieci). Adresatami projektów były zarówno dzieci jak i dorośli.

 

   Pracownicy Instytutu Nauk o Zdrowiu wraz ze studentami Pielęgniarstwa i Położnictwa zrealizowali 8 projektów. Pierwszy z nich to:"Skąd się biorą dzieci" - podczas pokazu uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się jak powstaje życie, jak rozwija się dziecko w łonie mamy i w jaki sposób zaopiekować się nim w pierwszych chwilach jego życia. Co ciekawe, poza młodzieżą, w warsztacie uczestniczyły dwie młode pary.

 

   W następnym projekcie: "Dzieci ratują życie" przedstawiono najnowsze wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Po prelekcji, przy użyciu fantomów, można było w praktyce poćwiczyć działania z zakresu udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. Wydaje się, że dzieci potrafiące szybko przyswajać wiedzę i korzystające z najnowszych technologii, mogą być naszą nadzieją  i niejednokrotnie uratować życie dorosłym.

 

   Kolejne dwa projekty, o wyrażonych strofami tytułach: "Na co dzień i od święta o swoim organizmie niech każdy pamięta" oraz "Znaleźć raka nieboraka - czyli jak poprawnie wykonać samobadanie piersi", dotyczyły tzw. czujności onkologicznej. Pokazywano w nich umiejętności obserwacji swojego organizmu pod kątem niepokojących objawów mogących sugerować wczesne stadium choroby nowotworowej. 

 

   Uczestnikami trzech projektów: "Czy krew to życie?", "Ratunku, gdzie jest bandaż? - pierwsza pomoc w nagłych wypadkach" oraz "Pokoloruj swój mózg" były dzieci ze szkoły podstawowej. Trzeba przyznać, że odwiedziły nas dość licznie i aktywnie włączyły się w realizację zajęć. Obserwowały pobieranie krwi, którą później oglądały pod mikroskopem, a następnie lepiły czerwone i białe krwinki z plasteliny. Dzieci chętnie udzielały pomocy w nagłych wypadkach: bandażowały, opatrywały zranienia, tamowały krwotoki (z soku imitującego krew), unieruchamiały złamania. Na zajęciach z zakresu działania układu nerwowego, kolorowały na kartce wybrane obszary mózgu człowieka, odpowiadające za różne funkcje organizmu. Interaktywna forma zajęć bardzo przypadła do gustu najmłodszym.

 

   W kolejnych projektach chcieliśmy nawiązać do aktualnych problemów zdrowotnych i pokazać, jak wygląda praca medyka w pełnym zabezpieczeniu ochronnym podczas opieki nad pacjentem z Covid. Temu zagadnieniu poświęcone były warsztaty pt. "Poczuj to na własnej skórze - czyli zabezpieczenia covidowe". W rolę medyków wcieliło się kilka dorosłych osób, które "poczuły na własnej skórze" jak trudno pracuje się w kombinezonie ochronnym, maseczce i przyłbicy. Miały okazję udzielić pomocy pacjentom (fantomom) w najprostszych czynnościach, a że nie było to łatwe niech świadczy fakt, że niektórzy po zdjęciu kombinezonów musieli skorzystać z prysznica.

   

W wydarzeniu "Noc Biologów" Instytut Nauk o Zdrowiu brał udział po raz pierwszy. Dla nas, jako organizatorów, była to świetna zabawa, ale i cenne doświadczenie. Dobry odbiór uczestników warsztatów skłania nas do udziału w wydarzeniu także w przyszłej edycji. 

 

A więc do zobaczenia za rok, już nie możemy się doczekać :)

 

Autor: Ewa Pajdowska
Ostatnia aktualizacja: 17.01.2022, godz. 14:11 - Ewa Pajdowska